Pyykinpesu neste vai jauhe?
Kommentit (63)
Neste. Mä käytän hajusteetonta Lummetta, koska sitä saa täyttöpakkauksessa.
Mä käytän jauhetta. Nesteestä jäi aina semmoiset limat nukkasihtiin/lattiakaivoon. Jauheesta ei jää, vaikka kone ja pesuohjelma ovat samat.
Serton nestemäinen. Jauhetta käytin aiemmin vuosia, mutta alkoi yhtäkkiä köntsähtämään koneen pesuainelokeroon joten siirryin nestemäiseen.
Olen kyllä ollut tyytyväinen tuohonkin
Jauhe. Lisäksi en koskaan ylitä annossuositusta, päin vastoin.
Yleensä neste, mutta kelpaa mulle zeoliitoton jauhekin. Monissa jauheissa sitä koneen putkien tukkijaa vaan on.
Neste. Merkkiä vaihtelen sen mukaan mitä tarjouksesta löytyy kun uutta tartten. Pääasiassa käytän hajustamattomia tuotteita.
Omo Coral Sensitive -jauhe, ja tuloksena hajuton pyykki. Ehdottomasti ei mitään huuhteluainetta.
Nestemäinen, tuoksuton Lumme on toiminut monta vuotta. Joskus saatan laittaa sekaan vähän Euca-pesunestettä jos haluan tuoksua.
Kyselyssä olisi järkeä, jos vastaajat kertoisivat kunnon perusteluja nesteen vs. jauheen käytölle. Vai valitsevatko suurin osa pyykkäreitä pesuaineen mutu-perusteella? "Mä vaan tykkään jauheesta/nesteestä, se on parempi, ja lisäksi hyvä tuoksu/ei tuoksu." :D
Vierailija kirjoitti:
Kyselyssä olisi järkeä, jos vastaajat kertoisivat kunnon perusteluja nesteen vs. jauheen käytölle. Vai valitsevatko suurin osa pyykkäreitä pesuaineen mutu-perusteella? "Mä vaan tykkään jauheesta/nesteestä, se on parempi, ja lisäksi hyvä tuoksu/ei tuoksu." :D
No mitäpä kuule luulet, onko pyykinpesuaineen valinta tiukkoihin tutkimustuloksiin ja pettämättömään kansainväliseen dataan perustuva valinta vai mutu-peruste?
Pääasiassa käytän nestettä, koska se liukenee nopeammin ja ehtii siis vaikuttaa kauemmin pesun aikana ja pesutulos on parempi. Nesteet ei käsittääkseni myöskään kökköönny koneen rakenteisiin, vaan poistuvat poistoveden mukana. Tosin Omo Color -jauheen tuoksuun olen nyt fiksoitunut niin, että olen ostanut myös jauhetta. Miesystävä tuoksui niin hyvältä, että kysyin mitä pesuainetta oli käyttänyt, muuten en olisi tullut jauhetta kokeilleeksikaan.
Neste. Bio Luvilin tuoksuton ja Serton silkki&villa ovat käytössä. Jauhetta (mikä milloinkin, nyt Pirkan color) käytän vain pesutuvan koneessa, jossa pesen lakanat. Ei muuta perustetta kuin se, että minusta neste pitää koneen paremmassa kunnossa, eli mutu-tuntumalla mennään. :D Pesukone (Whirlpool päältätäytettävä) on ollut nyt kymmenen vuotta, vielä ei ongelmia.
Neste, ehdottomasti (näköjään tällä hetkellä Omo, mutta ostan tarjousten mukaan). Nykyajan pesukoneet eivät kestä jauheen käyttöä kovin montaa vuotta ilman, että poistovesiputket ym. menee tukkoon. Zeoliitti on ihan kauheaa ainetta, se kovettuu lähes sementtimäisesti putkistoon. Olen aivan ihmeissäni, että joku vielä käyttää jauhemaisia pyykinpesuaineita. Jokainen pesukonekorjaaja varmasti varoittaa jauheiden käytöstä.
Valkopyykille ja vaaleille vaatteille jauhe, tummille vaatteille neste. Neste liukenee nopeammin ja huuhtoutuu helpommin pois, mutta jauhe tulee halvemmaksi käyttää. Villa- ja silkkivaatteille oma pesuaineensa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä valitsen pyykinpesuaineen hyvin pitkälle mutu-perusteella. :D En tiedä miksi, mutta jostain syystä nesteet ovat miellyttäneet minua käytössä jauheita enemmän nyt muutaman vuoden. Neste on valintana helpompi kaltaiselleni zeoliitin välttelijälle, koska nesteissä ei ole zeoliittia. Toki osaan ostaa ongelmitta myös zeoliititonta jauhetta, mutta nesteissä on enemmän valinnan varaa.
Hajusteettomiin pyykinpesuaineisiin siirryin muutama vuosi sitten mieheni selittämättömien ihottumien takia. Sittemmin on selvinnyt, että hajusteet eivät niitä aiheuttaneet, mutta sen verran pitkään ehdittiin hajusteettomia pesuaineita käyttää, että nenä on alkanut vierastamaan voimakkaita tuoksuja pyykissä. Serto, Lumme ja Perlana Black ovat sellaisia pesuaineita, joiden hajusteet eivät hyppää nenääni nykyisin, ja niitä toisinaan ostan, jos kaipaan hajusteita. Taannoin ostin jonkun Omon pikkujätin ihan uutuudenviehätyksen vuoksi. Kestin käyttää sitä kolmen koneellisen verran, kunnes sen tuoksu alkoi tökkimään niin pahasti, että lahjoitin sen anopilleni, joka puolestaan suorastaan rakastaa hajusteita pyykinpesuaineissa ;) Onneksi on anoppi, joka ottaa mielellään vastaan mun virheostokseni!
Neste palloon, ei tartte ikinä konetta putsata
Jauhe kerrostuu tekstiilin pintaan ja pesuainelokeroon.
Että jos se kertoo tarpeeksi.
Neste. Herkkä ihoni ei kestä pesuainejäämiä ja koen, että nestemäinen huuhtoutuu paremmin pois. Suosikkini on hajusteeton Erisan. Sillä olen pessyt myös villaisia ja silkkisiä vaatteita, eikä ole mennyt vaatteet pilalle.
Jauhe, ei nesteitä.