Miten olette huomanneet teininne huumeidenkäytön?
Olen todella huolestunut 18-vuotiaan poikani elmästä. Lukio menee huonosti eikä oikein kiinnostusta mihinkään. Kaverit kaikkein tärkeintä. Nyt kuvioihin ilmestynyt tyttöystävä, joka ei vaikuta oikein hyvältä seuralta. Kävin stalkaamassa tytön askin (ask fm) ja siellä oli vähän huolestuttavia vastauksia, ei mitään varsinaisesti huumeisiin liittyvää, mutta kovi karskia kieltä ja kapinallista juttua.
Olen pojalleni puhunut paljon näistä asioista ja hän on kertonut kavereistaan, jotka ovat poltelleet ruohoa esim lukion retkipäivinä.
Kuinka oni vanhempi on otattanut pissatestit kotona lapseltaa?
Kommentit (48)
Apteekissa myydään kotitestejä ja ajttelin, että jos kieltäytyy niin eikö se kerro jo jotain?
Ja ainahan sitä voi lopettaa vaikka kännykkälaskun maksamisen ym. En vain tiedä pitäisikö tuohon mennä.
ap
Rahaa saa kotona tehdystä työstä ja sitten on jonkin verrran tehnyt keikkatöitä kesällä, pakotin myös keäskursseille paikkaamaan huonosti hoidettua koulua.
Huom! Olen jo pojalle sanonut, etä minun pulestani voisi vaihtaa amikseen tai mennä ihan töihin vähäksi aikaa, veikkaan, että sieltä opiskelumotivaatio löytyisi. Mutta nämäkään vaihtoehdot eivät kiinnosta, haluaa olla lukiossa "päivähoidossa".
4 ap
Lisään vielä, että muutos alkoi pikuhiljaa noin vuosi sitten ja masennustakin olen epäillyt. Voiko tuon ikäisellä olla vielä murrosikä?
Varmaan kannattaa mieluummin yrittää jutella, kun käskeä suoraan pissaamaan purkkiin. Ja painottaa sitä, ettei ole tuomitsemassa. Kiellot ei toimi, mutta molempia osapuolia ymmärtävä keskustelu voisi olla ainakin alku.
Kovin samanlaisen ongelman kanssa kamppaillaan täällä. Kyseessä vain tyttö ja vähän nuorempi. Ajatttelin virittää huoneeseen itkuhälyttimen, jotta voin salakuunnella, mitä huoneessa oikein puhutaan kavereiden kanssa.
Olen monta kertaa keskutellut hänen kanssaan asiasta ja sanoo, että ei ole niihin seonnut. Mutta jotenkin on vain sellainen olo, että hänen vastauksensa eivät vakuuta. Esim. yleinen päämäärättömyys ja laiskuus saavat epäilemään muutakin + se, että kaveri soittlee ja heti pitää lähteä jonnekin. En tidä onko murrosikää vai mitä? Vuoden aikana on kuitenkin muuttunut paljon, voi olla että se masentaa kun koulumenestys on huonontunut merkittävästi.
Käyn juttelemassa, kun tulee kotiin ja yritän samalla katsoa onko kaikki ok.
Onko jonkun lapsi myöntänyt huumeiden käytön, kun siitä on keskusteltu?
ap
No ehkä tuo itkuhälytin-idea voisi olla käyttökelpoisempi kuin pissatesti. Eiköhän sillä pääsisi jyvälle, missä mennään.
ap
Ihan ekana, luovu tuosta "huumeiden käytöstä". Se kertoo, että olet kaukana ymmärryksestä.
Noin nuorella voi se päämärättömyys johtua ihan iästäkin - ei oikein tiedä, mitä elämällään tekisi ja se lamauttaa.
Kysäise ihan rohkeasti, mikä mättää. Kannattanee kysyä myös alkoholista ja sitten ihan suoraan kannabiksesta. Älä demonisoi kumpaakaan vaan pyri tuomaan huolesi sitä yleisestä jatkamisesta esille. Jos poika myöntää pössytelleensä, älä menetä malttiasi vaan koita saada hänelle ymmärrys siitä, että hommat pitäisi kuitenkin hoitaa. Ei sinun tarvitse asiaa hyväksyä ja sen voit myös sanoa, kunhan et samantien uhkaa poliisilla, kusitestillä ja koko elämän pilaamisella.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä tuo itkuhälytin-idea voisi olla käyttökelpoisempi kuin pissatesti. Eiköhän sillä pääsisi jyvälle, missä mennään.
ap
Ei mitään itkuhälytintä, menetät siinä viimeisetkin luottamuksen rippeet. Tasan yhtä huono idea, kuin kusitestikin.
No niin meilläkin laski numerot lukiossa. Kylläme sieltä kuitenki pois päästiin. Pidettiin vaan tosi hauskaa, ilman huumeita kylläkin.
Kiitos vastauksesta. Lehdessä se oli tilastoa meidän paikkakunnan kouluterveyskyselystä ja siellä oli tilastoa, kuinka moni nuori on amiksessa ja lukiossa ainkain kerran kokeillut kannbista. Prosentit olivat aika korkeita, tiedän että taitaa se kokeilu kuulua nykynuorten elämään vaikka sitä en hyväksykkään.
Mutta yleensä tuossa enemmän pössyttelevässä porukassa arvomaailma on sellainen, että tavallinen elämä ei ole mitenkään tavoittelemisen arvoista. On hauskaa vain leijua ja tuo leijuminen voi sitten viedä vielä isompiin ongelmiin ja paluu takaisin voi olla vaikeaa.
Mutta, kun hommat eivät hoidu (koulu yms. asiat) eikä ole mitään päämääriä. Näistä olen puhunut tukenut ja yrittänyt auttaa, tehdään yhdessä joku vaikea juttu.
Minun ei tarvitse näitä demonisoida naapurin poika laitoksessa em. asian takia ja serkkutyttö vankilassa em. mainitun asian takia. Porttiteoria tomi ainkain heillä molemmilla ihan oppikirjan mukaan.
ap
Vielä onko jollakin kokemuksia, että keskustelemalla saisi asian selvitettyä? Onko jonkun lapsi myöntänyt käytön kun vanhempi on sitä kysynyt?
ap
18 vuotias täysikänen ja sinulla ei ole mitään oikeuksia puuttua aikuisen elämään.
Kannabis nyt ei ole edes mikään kunnon päihde. Et todellakaan ala moralisoimaan jos et ole edes itse kokeillut.
Parempihan se on että 18v polttaa pilveä sen sijaan kun notkuisi joka ilta baareissa käyttämässä laillista huumetta eli alkoholia.
Jos olisi oikeasti huumeiden käyttäjä, huomaisit sen kyllä hajusta ja muuttuneesta käyttäytymisestä. Vanhemmat pelkää aina pahinta ja useimmiten ihan turhaan.
Itse kärähdin aikoinaan kun vanhemmat löysivät piippuni.Jokunen pilvenpoltto kokeilu tuli tehtyä.Enemmän hommaa harrastavat olivat piipullisen jälkeen aika flegmaattisia jopa nukkuivat tunnilla.Pupilleistahan,suurentuneet,näkee ainakin jos hiljattain poltellut.Luulisin myös hajun tarttuvan jos sisätiloissa pössyttelee.
Järki käteen ja antakaa lastenne olla rauhassa. Oma lapseni on yli 20-vuotias ja tuntuu että samalla tavalla mietiskelee elämän tarkoitusta. Älykkäät ihmiset ovat joskus myös masentuneita. Jos menee pahaksi voi hakea apua. Huumeitten käytön kyllä huomaa ilman järkyttävää stalkkaamistakin. On ikävää kun vanhemmat eivät luota lapsiinsa jotka ovat kuitenkin jo aikuisia. Kannattaa puhua kaikenikäisten lastensa kanssa niin ongelmat vältetään.
No sä et taida 18-vuotiaalta pystyä sitä ottamaan.