Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kohta 13v. siskoni avuttomuudesta...

Vierailija
28.07.2016 |

Hän on menossa pian yläasteelle ja tuli meille eilen yökylään. Meillä on pieni vauva ja sanoin siskolleni, että olen lähes koko ajan sitten vauvan "armoilla", joten en ehdi välttämättä olla kanssasi tai tehdä mitään erikoista. Siskoa ei haitannut, vaan hän halusi jäädä ihastelemaan vauvaa ja auttamaan hoidossa. Sanoin tietty, että näin pienen vauvan hoidossa ei oiken ole mitään muuta, kuin imetys. Sisko sai kuitenkin vaihtaa vaipan ja vähän putsailla napaa yms. Se olikin tosi kiva juttu!
Sitten niihin asioihin, jotka lievästi vähän laitto mua ihmettelemään, että mitähän tästä neidistä oikein tulee.
Noh, hän kun tahtoi jäädä avuksi, niin pyysin tyhjentämään tiskikoneen. Ei kuulemma osannut. Ei ole ikinä sellaista joutunut kotona tekemään. Jaahas. Minä muistaakseni tyhjentelin tiskikonetta päivittäin äidin ja isän luona asuessani. Tienasin sillä viikkorahani. Ehdotin sitten, että neuvon sohvalta vauva sylissä mihin astiat kuuluu, mutta sitten ei vaan jaksettu tehdä.
Sitten jonkun ajan kuluttua sisko kysyi milloin teen ruuan. Sanoin, että heti kun vauva nukahtaa ja siihen tietty voi mennä useampi tuntikin. Sisko ei jaksaisi kanniskella vauvaa, sillä välin kun tekisin ruokaa, mutta en mä sitä vaatisikaan. Sanoin siskolleni, että ottaa leipää, hedelmää, muroja, mitä kaapissa olikaan. Hän kuitenkin pyysi mua tekemään leivät hänelle. Sanoin, että en tee, nyt saat tehdä itse, kaikki löytyy jääkaapista. Siinä kohtaa kun juuston höylääminen ei meinannut luonnistua ja kaikki kylmää vaativat aineksi jäi pitkin pöytiä, kävin tekemässä ne hiton leivät.
Illalla annoin siskolle täkit ja lakanat vierassänkyyn, niitä ei saanut paikoilleen. Kaikki mitä ikinä hän otti keittiön kaapeista tai mistä vaan jäi kuin paska perseeseen. Mua oikeasti alko jo vähän vituttaa, kun jouduin juosta perässä siivoamassa, vaikka pyysin korjaamaan omat jäljet. "Kotona ei tartte" ja "emmä osaa" oli vastaus kaikkeen ja tämä oli siskoni mielestä vielä jotenkin huvittavaa, kun häntä hieman komensin. En halunnut kuitenkaan suuttua ja alkaa huutaa vaikka mieli ois tehnyt. Mies tuli onneksi sitten illemmalla töistä, niin pääsin lepäämään ja vauvakin nukkui tosi hyvin.
Aamulla sitten sama jatkui. Ei osattu tehdä aamupalaa, ei korjata sänkyä. Sitten kun asioista huomautin, niin vastaukseksi tuli vain jotain epämäärästä ivailua. Sisko teki lopulta aamupalaa itse, mutta keittiö oli sen jälkeen kun pommin jäljiltä. Onneksi isä haki siskon kotiin :D
Tää kuullostaa varmaan ihan hirveeltä valitukselta tai sitähän tämä kai onkin, mutta alko oikeesti huolestuttamaan, miten toinen ei osaa hoitaa mitään omia asioita, jotka oli mulle jo tuon ikäseni itsestäänselvää. Meillä on yli 10 vuoden ikäero, joten sisko on ollut koko elämänsä vauva. Pitäisikö mun sanoa äidille jotain? Musta tuntuu, että äiti on se joka paasaa. Ei silloin tietenkään opi mitään. En kuitenkaan haluaisi puuttua. Kyllä tosta kärsii vielä joku päivä...

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi nyt kaikille: mun, miehen ja vauvan arki sujuu hyvin. Mun maailma ei ole pysähtynyt, vaan teen samat hommat päivittäin, mitä tein ennen vauvaa. Pyykit, tiskit, siivous, kauppa... Mä selviän hyvin arjesta ja vielä en ole edes väsynyt. Mies auttaa ja pääsemme lepäämään tarvittaessa. En koe olevani uusavuton.

Ehkä aloitukseni oli huonosti kirjoitettu, mutta mä en valittanut arkeani, vaan ihmettelin sitä, miten sain kulkea 13-vuotiaan perässä siivoomassa laseja pyödiltä ja vaatteita lattioilta ja kun pyysin siskoa korjaamaan jälkensä, niin vastaus oli "mul on kesäloma nyt" -tyylistä. En syytä siskoani, mutta eipä hän oikein halunnut ottaa mun neuvojakaan vastaan.

No olet kyllä hemmetin avuton kun tuo noin järkytti, etkä saanut yhtä vierasta ruokittua.

Vierailija
42/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lopettakaa haukkuminen ja arvostelu! Millasia ihmisiä te itse sitten olette, kun tulette sanomaan mulle kaikkea ilkeää?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa se johonkin laitokseen

Vierailija
44/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi nyt kaikille: mun, miehen ja vauvan arki sujuu hyvin. Mun maailma ei ole pysähtynyt, vaan teen samat hommat päivittäin, mitä tein ennen vauvaa. Pyykit, tiskit, siivous, kauppa... Mä selviän hyvin arjesta ja vielä en ole edes väsynyt. Mies auttaa ja pääsemme lepäämään tarvittaessa. En koe olevani uusavuton.

Ehkä aloitukseni oli huonosti kirjoitettu, mutta mä en valittanut arkeani, vaan ihmettelin sitä, miten sain kulkea 13-vuotiaan perässä siivoomassa laseja pyödiltä ja vaatteita lattioilta ja kun pyysin siskoa korjaamaan jälkensä, niin vastaus oli "mul on kesäloma nyt" -tyylistä. En syytä siskoani, mutta eipä hän oikein halunnut ottaa mun neuvojakaan vastaan.

No olet kyllä hemmetin avuton kun tuo noin järkytti, etkä saanut yhtä vierasta ruokittua.

Sain ruokittua. Tein ruuan heti kun vauva oli rauhoittunut. Sisko ei ole vieras ja saa täällä tehdä vaikka itse ruokaa jos haluaa.

Ap.

Vierailija
45/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lopettakaa haukkuminen ja arvostelu! Millasia ihmisiä te itse sitten olette, kun tulette sanomaan mulle kaikkea ilkeää?

Ap

Öh. Itse haukut lasta, omaa siskoasi netissä...

Vierailija
46/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tapa ittes

Miten voit sanoa noin?? En ymmärrä mitä niin pahaa tässä näette... :(

Ap

Vierailija
47/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sekopäitä täällä taas kommentoimassa.

Vierailija
48/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän avutonta joo, mutta siskosi ei ole ilkeä/vittumainen ihminen eikä nisti, eli asiat on paremmin kuin monella. Kyllä se siitä.

Vierailija
49/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tapa ittes

Miten voit sanoa noin?? En ymmärrä mitä niin pahaa tässä näette... :(

Ap

Ihan saiaraan veemäisen ns siskon.

Vierailija
50/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman vika. Sukulaiseni harrastavat samaa eli ylisuojelevat ja palvelevat 13v tyttöään joka ei osaa edes tehdä välipalaa itselleen.

Vois vähän miettiä miten niitä lapsia kasvatetaan aikuisiksi vai haluatteko loppuelämän tuettavia lapsia.

Vierailija
51/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kakara taas herännyt päiväuniltaan.

AP voimia vauva-arkeen. Puhu vanhempien kanssa, olisko mahotonta vaatia prinsessalta edes voikkariosaamista.

Vierailija
52/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjotin jo tuolla, että vauva itkee lähes koko päiväsajan, mutta iltasin nukahtaa ja nukkuu koko yön.

Ap

Aloituksessa et kyllä viitannut millään lailla itkevään vauvaan. Sanoit vain, ettei vastasyntynyttä tarvitse juurikaan hoitaa muuten kuin ruokkia.

Ja jos sulla oli jatkuvasti aikaa "juosta perässä ja siivota siskon jälkiä", niin miten se sitten onnistui, kun kerran leipää et olisi ehtinyt laittaa? Eikö keittiön pöytä voi olla pari tuntia siivoamatta, jos itse istuskelet vain sohvalla vauvan kanssa. Ei sin tarvitse sinne keittiöön kurkkia.

13-vuotias ei varmasti arvannut, että "vauvan ehdoilla" tarkoittaa sitä, että ruokaa valmistetaan "joskus tuntien päästä". Olet varmasti kuitenkin tietoinen, mikäli lapsuudenkodissasi esim. syödään tiettyyn aikaan.

Sitä paitsi, jos teidän ikäero on 10 vuotta, niin tuskin olet lähtenyt kotoa niin nuorena, ettetkö olisi ehtinyt näkemään osaako siskosi esim. pedata sängyn tai ottaa ruokaa kaapista vai ei.

Vierailija
53/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuutta joo, mutta emännältä eikä kyläilijältä. Jos ei jaksa ruokaa tarjoilla, parempi jättää kyläilyt myöhemmäksi. Ei vieraan ole kiva kaivella jääkaappia yms. Eikä nyt edes siskolle lykätä mitään tiskikoneen tyhjennyksiä, ei missään nimessä!

Jotenkin tuntuu että yrität tehdä kärpäsestä härkäsen ja päästä kuittailemaan äidillesi. Todella lapsellista käytöstä aikuiselta, jo äidiksi tulleelta naiselta. Itsetutkiskelin paikka.

Jos joku änkeää yökylään vauvaperheeseen, niin pn itsestäänselvää että itsepalvelu pelaa. Äiti huolehtii vauvasta.

Vierailija
54/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskuutta joo, mutta emännältä eikä kyläilijältä. Jos ei jaksa ruokaa tarjoilla, parempi jättää kyläilyt myöhemmäksi. Ei vieraan ole kiva kaivella jääkaappia yms. Eikä nyt edes siskolle lykätä mitään tiskikoneen tyhjennyksiä, ei missään nimessä!

Jotenkin tuntuu että yrität tehdä kärpäsestä härkäsen ja päästä kuittailemaan äidillesi. Todella lapsellista käytöstä aikuiselta, jo äidiksi tulleelta naiselta. Itsetutkiskelin paikka.

Jos joku änkeää yökylään vauvaperheeseen, niin pn itsestäänselvää että itsepalvelu pelaa. Äiti huolehtii vauvasta.

Höpöhöpö. Jos on kylässä, tietenkin vieraalle ollaan kohteliaita. Ei se yksi ainao vauva maapallon akselia muuta ja kohteliaisuussääntöjä muuta.

Vierailija
55/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sisaresi psyykkisesti terve? Hänestä saa erittäin lahjattoman vaikutuksen. 

Vierailija
56/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä välitä, tämä on av.

Veikkaan, ettei näillä huutelijoilla taida itsellään olla lasta ollenkaan.

Ja sinä, joka olit niin pöyristynyt että miksi äiti ei kerkeä passaamaan vierasta ja tekemään prinsessalle leipiä jne. Meillä ainakin ekoina kuukausina vauva ensinnäkin vietti rinnalla sellaiset 5h putkeen ja siitä ei todellakaan heivata vauvaa keskenkaiken pois syömästä, jotta saa tehtyä leivän liki teini-ikäiselle.

Itsellenikin kasasin ruokaa ja juotavaa sohvan viereen, koska siitä ei heti irtaannuttu.

Sitten vielä vauva itki aina, kun hänet laski pois sylistä. Vessassa kävin ja pikaista ruokaa otin aina korviasärkevän huutokonsertin aikana.

Siinä nyt pari esimerkkiä siitä miten "helppo" vauvaKIN voi "halvaannuttaa".

Vierailija
57/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Jos on kylässä, tietenkin vieraalle ollaan kohteliaita. Ei se yksi ainao vauva maapallon akselia muuta ja kohteliaisuussääntöjä muuta.

😂😂😂😂

Voi muru kun mielessäsi näet vielä vauva-arjen niin helppona ja leppoisana! 😃

Vierailija
58/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän sitä olisi tämä pallo pyörinyt vuosikymmenet, jos kaikki äidit olisivat jättäneet kotityöt vauvan synnyttyä...? Ajatteles jos teet joskus toisen lapsen. Kuka vanhemman silloin hoitaa...?

Ennenhän oli ns lapsivuodeaika, eli synnyttänyt äiti vietti sen pari viikkoa vuoteessaan toipumassa eikä todellakaan tehnyt kotitöitä. Sitten on ollut rotinaperinne, eli vauvataloon on viety leipomuksia. Miksiköhän?

Vierailija
59/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂

Voi muru kun mielessäsi näet vielä vauva-arjen niin helppona ja leppoisana! 😃

Voi ääliö. Monella on koko ajan se vauva ja se esiteini, eikä he halvaannu päiväksi av:lle valittamaan.

Vierailija
60/80 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjotin jo tuolla, että vauva itkee lähes koko päiväsajan, mutta iltasin nukahtaa ja nukkuu koko yön.

Ap

Aloituksessa et kyllä viitannut millään lailla itkevään vauvaan. Sanoit vain, ettei vastasyntynyttä tarvitse juurikaan hoitaa muuten kuin ruokkia.

Ja jos sulla oli jatkuvasti aikaa "juosta perässä ja siivota siskon jälkiä", niin miten se sitten onnistui, kun kerran leipää et olisi ehtinyt laittaa? Eikö keittiön pöytä voi olla pari tuntia siivoamatta, jos itse istuskelet vain sohvalla vauvan kanssa. Ei sin tarvitse sinne keittiöön kurkkia.

13-vuotias ei varmasti arvannut, että "vauvan ehdoilla" tarkoittaa sitä, että ruokaa valmistetaan "joskus tuntien päästä". Olet varmasti kuitenkin tietoinen, mikäli lapsuudenkodissasi esim. syödään tiettyyn aikaan.

Sitä paitsi, jos teidän ikäero on 10 vuotta, niin tuskin olet lähtenyt kotoa niin nuorena, ettetkö olisi ehtinyt näkemään osaako siskosi esim. pedata sängyn tai ottaa ruokaa kaapista vai ei.

No miksi ihmeessä 13-vuotiaalle olisi pitänyt leipä voidella valmiiksi? EN ole tuollaista koskaan nähnytkään. Ja miksi tuon ikäinen ei voisi korjata omia jälkiään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän