Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sitä tutkittu, kuinka moni vapaaehtoislapseton muuttaa mielensä jossain vaiheessa elämäänsä..?

Vierailija
28.07.2016 |

Ja heti alkuun: tarkoitus ei ole provota, haastaa riitaa tai arvostella kenenkään valintoja. Olen aidosti kiinnostunut aiheesta.

Onko esim. sosiaalitieteiden piirissä tutkittu asiaa? Onko vapaaehtoislapsettomuudesta tehty minkäänlaista tutkimusta yleensäkään?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teinien ja parikymppisten päätökset lasketaan niin aika moni. Kyllähän moni lapsen nuorenakin saanut olisi ainakin jossain välissä halunnut vaihtaa lapsettomaan elämään.

Vierailija
2/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tietää myös kuinka monella mielenmuutos lähtee aidosti omasta halusta vs. ulkoiset syyt.

Vierailija
4/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Vierailija
5/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Miten niin?

Vierailija
6/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama toisinpäin on niin iso tabu ettei siitä puhuta. Toki tiedetään tapauksia, joissa isä tai äiti on täysin hylännyt lapsensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Aloittajan logiikalla, kyllä. Suurin osa lapsia hankkineista ei ollut halunnut lapsia aina. Ketä sitten voidaan kutsua velaksi, jos se ei kerran ole pysyvä tila? Sellaista, joka on ollut yli kymmenen vuotta aikuiselämässään haluamatta lapsia?

Sellainen ei ole vela, jonka mieli muuttuu. Hän on vaan keskivertotyyppi, joka halusi lapsia vähän myöhemmin kuin suurin osa. Aito velahan ei ikinä halua lapsia.

Vierailija
8/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on tutkimusta tehty. Itse olen sellainen. Alle parikymppisestä kolmikymppiseksi maailmani oli kovin jyrkkä, naiivi ja musta-valkoinen ja olin vannonut itselleni, etten halua ikinä lapsia. Toisin kävi, kun elämä toi eteen asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itselläni on yksi lapsi, ja jos olisin etukäteen tajunnut täysin millaista lapsiperhe-elämä on, niin olisin jättänyt lapsen tekemättä.

Vierailija
10/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tilastoja. Lähinnä siksi, että en usko, että niin moni 25v ikävuoden paikkeilla/sen jälkeen asian lukkoon lyönyt muuttaa mielensä, kuin kaikki lapsia hankkineet tuntuvat uskovan. Jos löytäisi jotain tilastoa, voisi vastata edes jotakin siihen, kun ikä lähestyy 30, ja vieläkin kuulee ovista ja ikkunoista sitä "kyllä se mieli vielä muuttuu".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin suomalaisen (varmaankin väestöliiton?) tutkimuksen, jossa oli käsitelty ihannelapsilukua eri ikäryhmillä ja ihanneluvun muutosta. En muista tarkkoja lukuja, mutta niitä, joilla 0 olisi muuttunut muuksi ei mielestäni ollut yhtään enempää kuin niitä, joilla luku oli muuttunut jostakin muusta nollaksi. 

Ylipäätään tuota on varmaan aika hankala ja raskas tutkia, koska pelkkä "haluatko lapsia" kysymys ei mitenkään erottele niitä teini-angstisia "en, mä aion bilettää koko ikäni enkä koskaan kasvaa aikuiseksi daa" vastauksia niistä "en, koska en ole koskaan nähnyt itseäni vanhempana ja identiteettini on vahvasti lapseton" vastauksista. Lähes kaikki teinit/teinin tasolla olevat kun jossain vaiheessa sanoo tuota ekaa (vähän niinkuin vielä pienemmän lapset sanoo inhoavansa vastakkaista sukupuolta), mutta he eivät oikeasti ole ajatelleet asiaa pätkääkään, kunhan valitsevat lisääntymisen sen hetkisen uhonsa kohteeksi. Ja todennäköisesti sitten kuitenkin joskus tekevät/yrittävät tehdä lapsia.

Vierailija
12/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Aloittajan logiikalla, kyllä. Suurin osa lapsia hankkineista ei ollut halunnut lapsia aina. Ketä sitten voidaan kutsua velaksi, jos se ei kerran ole pysyvä tila? Sellaista, joka on ollut yli kymmenen vuotta aikuiselämässään haluamatta lapsia?

Sellainen ei ole vela, jonka mieli muuttuu. Hän on vaan keskivertotyyppi, joka halusi lapsia vähän myöhemmin kuin suurin osa. Aito velahan ei ikinä halua lapsia.

Täähän alkaa muistuttaa uskontoa. Ei riitä oma ilmoitus vaan tarvitaan ympäristön hyväksyntä. Tolla periaattella vasta vaihdevuodet ylittänyt voi olla vela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Aloittajan logiikalla, kyllä. Suurin osa lapsia hankkineista ei ollut halunnut lapsia aina. Ketä sitten voidaan kutsua velaksi, jos se ei kerran ole pysyvä tila? Sellaista, joka on ollut yli kymmenen vuotta aikuiselämässään haluamatta lapsia?

Sellainen ei ole vela, jonka mieli muuttuu. Hän on vaan keskivertotyyppi, joka halusi lapsia vähän myöhemmin kuin suurin osa. Aito velahan ei ikinä halua lapsia.

ELI aidoksi velaksi voi sun logiikalla pätevästi sanoa ihmistä siinä vaiheessa kun lasen hankkiminen ei ole biologisesti tai muusta syystä mahdollista? Muutenhan on aina se muutoksen mahdollisuus.

Vierailija
14/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Aloittajan logiikalla, kyllä. Suurin osa lapsia hankkineista ei ollut halunnut lapsia aina. Ketä sitten voidaan kutsua velaksi, jos se ei kerran ole pysyvä tila? Sellaista, joka on ollut yli kymmenen vuotta aikuiselämässään haluamatta lapsia?

Sellainen ei ole vela, jonka mieli muuttuu. Hän on vaan keskivertotyyppi, joka halusi lapsia vähän myöhemmin kuin suurin osa. Aito velahan ei ikinä halua lapsia.

Täähän alkaa muistuttaa uskontoa. Ei riitä oma ilmoitus vaan tarvitaan ympäristön hyväksyntä. Tolla periaattella vasta vaihdevuodet ylittänyt voi olla vela.

Mutta kyllähän ihminen voi olla katolilainen tai jehovan todistaja, eikä sitä voi mennä vannomaan ettei se mieli siitä joskus muutu. Tällaisia me ihmiset ollaan, saa luokitella itsensä kuuluvaksi tiettyyn ryhmään ihan sen perusteella miltä sillä hetkellä tuntuu, ja saa myös muuttaa mieltään myöhemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Itse tunnen aika paljon ex-veloja ja omalla otoksellani prosentti olisi aika suuri. Toki se ei kerro yleisellä tasolla mitään, joten tällainen oikea tutkimus olisi mielenkiintoinen nähdä. Lapsia on sitten hankittu lähempänä 4-kymppiä vaikka nuorempana oltiin henkeen ja vereen veloja. Yksi noista tuntemistani on jopa sellainen, joka suureen ääneen vuosikausia julisti asiaa lehtihaastatteluja myöten. Joskus tulee mieleen että eikö ole vähän noloa sitten pyörtää päätöksensä?

Vierailija
16/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Aloittajan logiikalla, kyllä. Suurin osa lapsia hankkineista ei ollut halunnut lapsia aina. Ketä sitten voidaan kutsua velaksi, jos se ei kerran ole pysyvä tila? Sellaista, joka on ollut yli kymmenen vuotta aikuiselämässään haluamatta lapsia?

Sellainen ei ole vela, jonka mieli muuttuu. Hän on vaan keskivertotyyppi, joka halusi lapsia vähän myöhemmin kuin suurin osa. Aito velahan ei ikinä halua lapsia.

ELI aidoksi velaksi voi sun logiikalla pätevästi sanoa ihmistä siinä vaiheessa kun lasen hankkiminen ei ole biologisesti tai muusta syystä mahdollista? Muutenhan on aina se muutoksen mahdollisuus.

Ei, vaan kyllä aito vela tietää, ettei varmasti ikinä halua lapsia. Näitä ihmisiä on paljon olemassa ja he pysyvät aina lapsettomina. Ne, jotka jättävät oven raolleen ja olisivat ehkä avoimia miutokselle, eivät ole velaa nähneetkään. Jos on täysin rehellinen itselleen, tietää kyllä kumpaan porukkaan kuuluu.

Vierailija
17/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta itselläni on yksi lapsi, ja jos olisin etukäteen tajunnut täysin millaista lapsiperhe-elämä on, niin olisin jättänyt lapsen tekemättä.

Eli jos olisit nähnyt tulevaisuuteen, olisit jäänyt lapsettomaksi... Huh. Kiva varmaan sille lapselle. Kyllä tuo jossain näkee

Vierailija
18/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*näkyy

Vierailija
19/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys. Itse tunnen aika paljon ex-veloja ja omalla otoksellani prosentti olisi aika suuri. Toki se ei kerro yleisellä tasolla mitään, joten tällainen oikea tutkimus olisi mielenkiintoinen nähdä. Lapsia on sitten hankittu lähempänä 4-kymppiä vaikka nuorempana oltiin henkeen ja vereen veloja. Yksi noista tuntemistani on jopa sellainen, joka suureen ääneen vuosikausia julisti asiaa lehtihaastatteluja myöten. Joskus tulee mieleen että eikö ole vähän noloa sitten pyörtää päätöksensä?

No on! Kaikilla ihmisillä ei vain ole itsetuntemusta niin paljoa, eikä kykyä olla rehellinen itselleen. Muiden mielipiteet ja oma maine muiden silmissä on tärkeämpää. Antaahan se kuvan vähän tuulella käyvästä, impulsiivisesta tai yksinkertaisesta ihmisestä.

Vierailija
20/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks kaikki, joilla on lapsia ole joskus ollut veloja?

Aloittajan logiikalla, kyllä. Suurin osa lapsia hankkineista ei ollut halunnut lapsia aina. Ketä sitten voidaan kutsua velaksi, jos se ei kerran ole pysyvä tila? Sellaista, joka on ollut yli kymmenen vuotta aikuiselämässään haluamatta lapsia?

Sellainen ei ole vela, jonka mieli muuttuu. Hän on vaan keskivertotyyppi, joka halusi lapsia vähän myöhemmin kuin suurin osa. Aito velahan ei ikinä halua lapsia.

ELI aidoksi velaksi voi sun logiikalla pätevästi sanoa ihmistä siinä vaiheessa kun lasen hankkiminen ei ole biologisesti tai muusta syystä mahdollista? Muutenhan on aina se muutoksen mahdollisuus.

Ei, vaan kyllä aito vela tietää, ettei varmasti ikinä halua lapsia. Näitä ihmisiä on paljon olemassa ja he pysyvät aina lapsettomina. Ne, jotka jättävät oven raolleen ja olisivat ehkä avoimia miutokselle, eivät ole velaa nähneetkään. Jos on täysin rehellinen itselleen, tietää kyllä kumpaan porukkaan kuuluu.

Ihan yhtä hyvin ne, jotka ovat muuttaneet mielensä, ovat saattaneet olla hyvin pättäväisiä asian suhteen. Ei ole mitään "aitoja veloja". Joskus sitä muuttaa mielensä radikaalissakin asioissa. Esim. vaihtaa uskontoa tai haluaakin lapsen tai avioeron. Ei se mitätöi sitä, etteikö päätös olis aiemmin voinut olla hyvinkin voimakas ja tosi sille ihmiselle.

Ja toisaalta, tulevaisuuteen ei voi nähdä. Et voi millään tietää vaikka vankkumaton vela haluaiskin sen lapsen. Vaikkapa adoptoida orvon sukulaisensa tms.