Kävin taannoin perunkirjoituksessa ja sain tietää perineeni lapsettoman tätini? Mitäs nyt?
Perin jo 10 vuotta sitten isäni, enkä enää tarvitse mitään. Vaintoehto vissiin on lahjoittaa lapsilleni se 3999€ niin ei mene veroa? Entäpä jos ostaa auton tai asunnon?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista ottaa huomioon perintövero. Se on tädiltä perittäessä ainakin kaksinkertainen siihen nähden, että olisi perinyt vanhempansa.
Minä en vaan edelleenkään tiedä: En siis koskaan maksanut isäni perinnöstä veroa. Kysyin asiasta monta kertaa äitipuoleltanikin ja hän sanoi, että se on hoidettu. Miten hoidettu? Kukaan ei ole kertonut. Isäni kuolemasta on kuitenkin kulunut jo 10 vuotta.
- ap -
Todennäköisesti äitipuolesi maksoi perintöverosi kuolinpesän varoista. Tästä tädiltäsi saamasta perinnöstä (jos se on 170 000 euroa) tulee maksettavaksi perintöveroa noin 46 000 euroa.
Perintövero on henkilökohtainen ja kyllä sulle olisi pitänyt tulla perintöverolaput silloin aikanaan. Kai sulla on perukirja ja kaikki muut dokumentit tallella?
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on henkilökohtainen ja kyllä sulle olisi pitänyt tulla perintöverolaput silloin aikanaan. Kai sulla on perukirja ja kaikki muut dokumentit tallella?
Jos minua tarkoitat niin olin kyllä huolissani. Koskaan niitä printöverolappuja ei tullut. Kaikki dokumentit on tallella ja isä kuulemma oli hoitanut asiat.
- ap -
Vero.fi kopio:
Verohallinto lähettää verotuspäätöksen
Perukirjan käsittely Verohallinnossa kestää yleensä enintään12 kuukautta. Kun perintöverotus on tehty, perillisille lähetetään verotuspäätökset perintöveron määrästä. Verotuspäätöksestä näkyy, onko perukirjaan merkitty omaisuuden arvo ja vähennykset hyväksytty perintöverotuksen perusteeksi. Ellei perintöveroa määrätä, verotuspäätös voidaan toimittaa myös ainoastaan perukirjaan merkitylle asianhoitajalle.
Verotuspäätös kannattaa säilyttää yhdessä perukirjan kanssa. Päätöksestä ilmenevää perintöverotusarvoa voi tarvita myöhemmin, jos perittyä omaisuutta myydään. Verotusarvoa käytetään perityn omaisuuden hankintahintana, kun luovutusvoittoa tai -tappiota lasketaan.
Olisiko isäsi oesä vuelä jakamatta? Vainaja on voinut varata säästöjä perintöverojen hoitamiseen mutta etukäteen niitä ei voi maksaa. Kuka isäsi pesän asioita hoiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minua tarkoitat niin olin kyllä huolissani. Koskaan niitä printöverolappuja ei tullut. Kaikki dokumentit on tallella ja isä kuulemma oli hoitanut asiat.
- ap -
Kun isäni kuoli, meidän kaikkien perintöverolaput tulivat yhdessä kirjeessä äitini osoitteeseen, vaikka esim. minä olin jo pitkään asunut virallisestikin toisella paikkakunnalla. Ehkä näin on käynyt ap:nkin tapauksessa ja äitipuoli on maksanut kaikkien perintöverot isältä jääneistä rahoista. Joka tapauksessa ap olisi varmasti jo kuullut, jos verot olisivat jääneet maksamatta.
Minä en vaan edelleenkään tiedä: En siis koskaan maksanut isäni perinnöstä veroa. Kysyin asiasta monta kertaa äitipuoleltanikin ja hän sanoi, että se on hoidettu. Miten hoidettu? Kukaan ei ole kertonut. Isäni kuolemasta on kuitenkin kulunut jo 10 vuotta.
- ap -