Yhteiskunnan tukien lopettaminen. Olisiko edes järkevää?
Monissa ketjuissa monet valittaa veroista ja loisista jotka elää tuilla. Mutta mitä jos ne lopetettaisiin? Saisiko perusduunari yhtää enempää vai menisikö sama raha sitten turvallisuuteen kun rikollisuus kasvaisi?
Mitä siis oikeasti tapahtuisi jos tuet ja helpotukset loppuisi?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työssäkäyvät saisi rahoilleen vastinetta ja loisiminen loppuisi. Vuokrat tippuisi koska keinotekoinen tukien aiheuttana paine loppuisi.
Eli elämä olisi parempaa niille jotka työskentelee itsensä ja yhteiskunnan vuoksi
Sinä et taida edes tietää, mitä tulonsiirtoja saat itse?
Keskituloisen tuloista kolmannes tulee tulonsiirroista.....
Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka ihmiset eivät tiedä eivätkä ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta mitään.
Kovaan ääneen ollaan vaatimassa tukien lakkauttamista tajuamatta, että se kolahtaa omaan nilkkaan.
Lisäksi tuo työttömien syyllistäminen on enemmänkin osoitus kommentoijan yksinkertaisuudesta; työttömien määrä on yli puoli miljoonaa, joten eiköhän suurin osa heistä ole työhaluisia, puuttuu ainoastaan ne työpaikat...
Tarkoituksellisesti yhteiskunnan tukien varassa elävien määrä on kuitenkin pieni.
Kannattaa myös muistaa, että meillä on yli puoli miljoonaa työssäkäyvää (määrä on kasvussa) , joiden palkka ei riitä kattamaan edes pakollisia elinkustannuksia, joten heidän on työssäkäynnistään huolimatta turvauduttava yhteiskunnan tukiin.
Asiat eivtä ole noin mustavalkoisia kuin yksinkertaiset haluavat olettaa.
t. en ole tarvinnut työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, sairaspäivärahaa yms. erikseen määriteltyjä tukia. Olen kuitenkin automaattisesti saanut ne tulonsiirrot, jotka kaikki saavat ja olen siitä hyvin tyytyväinen.
No kerros mitä tulonsiirtoja saan. Kuukaudessa veroihin (eläkemaksut ei mukana) 2100€. Päiväkotimaksu 476€ kuussa jnejne
Mikäli kuulut esim. viidenteen tulodesiiliin, olivat saamasi tulonsiirrot vuonna 2014 vähintään 15 892 euroa.
Tuo maksamasi päivähoito ei riitä kattamaan todellisia kustannuksia, eli kyse siinäkin on yhteiskunnan tulonsiirrosta, josta käytetään sanaa subventio.
Joku minua viisaampi on laskenut, että suomalainen , täyttäessään 20 vuotta, on tullut maksamaan yhteiskunnalle 200 000 euroa. Opiskeluista riippuen voimme sitten lisätä summaan opiskelun aiheuttamat kustannukset jatkossa.
Tuo subventio on keksityssä järjestelmässä vähän niin ja näin. Ensin itse keksitään kulut omasta päästä ja sitten vedotaan, ettei rahat riitä ;)
Lasketaanpa. Joku haluaa hoitaa lapsia päivät kotona. Hänellä on 5 lasta hoidossa joka päivä.
5 x 476 = 2380. Kyllä tuolla elää, vaikkei leveästi.
Sinkkumies
Et taida paljoa tietää näistä asioista?
Kannattaisiko kuitenkin ottaa selvää?
Ei tarvitse tietää, puhuitte matematiikasta. Onko 476 riittävä summa kattamaan päivähoito. Kyllä on jos asia hoidetaan oikein. Jos väliin laitetaan 10 välistä vetäjää, niin ei.
Tiedän sen verran.
Sinkkumies
Nyt oli kyllä melkoista....
Humioitako tilojen perustamis- ja ylläpitämiskustannuksia? Materiaalikustannuksia?
Huomioitko, että suuri osa suomalaista tekee ns.vuorotyötä, jolloin heidän lastensa päivähoito on järjetettävä vuoroja noudatellen?
Ei sillä, siitä olen samaa mieltä, että suomalaisella järjestelmällä on taipumus ruokkia itseään, eli kasvaa. Yleensä se kasvaa siellä päättäjäpäässä, ei suorittavassa, josta koko ajan vähennetään.
Juu mä mietin, että mitä tässä tarkoitetaan sanalla "tuki"?
Jos todellakin kaikkia tuki, joita veronmaksajien kustannuksella saadaan, niin ei riitä vaikkapa, että lasketaan kaikki yritystuet, maataloustuet, ja muuta, vaan itse asiassa saahan jokainen työssäkäyvä vähennyksiä verotuksessa.
Laskin esimerkin vuoksi miten tavisihmisen verotukseen vaikuttaisi perusvähennysten poistaminen. Siis Helsingissä asuva 45 000 euroa vuodessa tienaava 2 lapsen naimisissa oleva pientä asuntovelkaa maksava vanhempi joutuisi maksamaan vähintään 4 000 euroa enemmän vuodessa pelkkiä veroja. Käytännössä siis kaikki veronmaksajat --- myös työssäkäyvät --- saavat kokoajan enemmän tai vähemmän tulonsiirtoja/vähennyksiä.
Jos veronmaksajien tuki lopetettaisiin joka asiassa, niin kulujen laskeminen olisi vaikeampaa, koska tietenkin verot voisivat alentua, jos veronmaksajien rahaa ei tarvittaisi joka asiaan.
Mutta jokainen työssäkäyvä joutuisi sitten käytännössä maksamaan omasta pussistaaan kokonaan ammattiliiton maksut, vakuutukset, terveydenhoitokulut, lasten päiväkodit ja koulut, omat ammatilliset opintonsa eli niiden velat ja velkojen korot, asuntovelkansa korot, yms. Myös julkisista palveluista joutuisi siis maksamaan yksilöllisesti erikseen, eli vesi- ja muu infrastruktuuri yms. Jos haluaisit että lapsesi saavat ammatillisen koulutuksen, sun pitäisi alkaa säästää rahaa heidän koulutustaan varten jo kun he ovat vauvoja. Jos sairastuisit krooniseen sairauteen, joka lääkärikäynti, leikkaus, joka lääke pitäisi maksaa itse täysimääräisenä. Kun iäkäs äitisi joutuisi viedä hoitokotiin tai saattokotiin, sinä maksaisit kaikki kulut. Kulut olisivat markkinahintaisia, eikä tuettuja.
Luulenpa hyvinkin, että kaikki tuo tulisi paljon kalliimmaksi jokaisen itse maksamana. Mitähän maksaisi pelkkä yhden lapsen päivähoito vuodessa? No USA:ssa vanhemmat maksavat keskimäärin 12 000 dollaria eli n. 10 000 euroa per vuosi, eli siitä kannattaa laskea. Sitten koulumaksut, yms.
Vierailija kirjoitti:
Töihin ei kannata mennä, koska on vain osa-aikatöitä, joista tienaa 200-650e/kk ja sitten menettää kaikki tuet. Käsi ylös joka selviää 200e/kk? No kohta joku huutaa, että hanki kaksi työtä tai kolme tai neljä. Työnantajat kuitenkin on nyt hyvässä asemassa, ja jos alat kyselemään/järjestelemään vuoroja niin kenkää tulee. Eli aina pitää olla käytettävissä.
Tänä päivänä noilla tuloilla saa kyllä soviteltua työttömyystukea. 300€ saa tienata tuen päälle ilman että mitään leikataan, siitä yli menevästä osasta vähennetään puolet pois tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan myös yritystuet, maataloustuet, puoluetuet, yliopistojen tuet, kaikki valtion rahoittama tai tukema rakentaminen... Onhan noita. Autoilijoilta menisi sitten rahaa tienkäyttömaksuihin, kun melko pian tiet menisivät ajokelvottomiksi.
Autolijoilta otetaan jo niin paljon veroa että sillä saisi tiet kuntoon. Muistaakeni vain 10% autoihin liittyvistä veroista laitetaan tienhoitoon. Loput juurikin loisille
Minä puhuinkin maksuista. Tietullit tulisi sitten käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ihminen alkaa rosvoksi ja vaikka tappaa, jos perhe muuten kuolee nälkään.
Rikolliset voitaisiin ampua varoitukseksi muulle roskaväelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työssäkäyvät saisi rahoilleen vastinetta ja loisiminen loppuisi. Vuokrat tippuisi koska keinotekoinen tukien aiheuttana paine loppuisi.
Eli elämä olisi parempaa niille jotka työskentelee itsensä ja yhteiskunnan vuoksi
Sinä et taida edes tietää, mitä tulonsiirtoja saat itse?
Keskituloisen tuloista kolmannes tulee tulonsiirroista.....
Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka ihmiset eivät tiedä eivätkä ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta mitään.
Kovaan ääneen ollaan vaatimassa tukien lakkauttamista tajuamatta, että se kolahtaa omaan nilkkaan.
Lisäksi tuo työttömien syyllistäminen on enemmänkin osoitus kommentoijan yksinkertaisuudesta; työttömien määrä on yli puoli miljoonaa, joten eiköhän suurin osa heistä ole työhaluisia, puuttuu ainoastaan ne työpaikat...
Tarkoituksellisesti yhteiskunnan tukien varassa elävien määrä on kuitenkin pieni.
Kannattaa myös muistaa, että meillä on yli puoli miljoonaa työssäkäyvää (määrä on kasvussa) , joiden palkka ei riitä kattamaan edes pakollisia elinkustannuksia, joten heidän on työssäkäynnistään huolimatta turvauduttava yhteiskunnan tukiin.
Asiat eivtä ole noin mustavalkoisia kuin yksinkertaiset haluavat olettaa.
t. en ole tarvinnut työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, sairaspäivärahaa yms. erikseen määriteltyjä tukia. Olen kuitenkin automaattisesti saanut ne tulonsiirrot, jotka kaikki saavat ja olen siitä hyvin tyytyväinen.
No kerros mitä tulonsiirtoja saan. Kuukaudessa veroihin (eläkemaksut ei mukana) 2100€. Päiväkotimaksu 476€ kuussa jnejne
Mikäli kuulut esim. viidenteen tulodesiiliin, olivat saamasi tulonsiirrot vuonna 2014 vähintään 15 892 euroa.
Tuo maksamasi päivähoito ei riitä kattamaan todellisia kustannuksia, eli kyse siinäkin on yhteiskunnan tulonsiirrosta, josta käytetään sanaa subventio.
Joku minua viisaampi on laskenut, että suomalainen , täyttäessään 20 vuotta, on tullut maksamaan yhteiskunnalle 200 000 euroa. Opiskeluista riippuen voimme sitten lisätä summaan opiskelun aiheuttamat kustannukset jatkossa.
Tuo subventio on keksityssä järjestelmässä vähän niin ja näin. Ensin itse keksitään kulut omasta päästä ja sitten vedotaan, ettei rahat riitä ;)
Lasketaanpa. Joku haluaa hoitaa lapsia päivät kotona. Hänellä on 5 lasta hoidossa joka päivä.
5 x 476 = 2380. Kyllä tuolla elää, vaikkei leveästi.
Sinkkumies
Et taida paljoa tietää näistä asioista?
Kannattaisiko kuitenkin ottaa selvää?
Ei tarvitse tietää, puhuitte matematiikasta. Onko 476 riittävä summa kattamaan päivähoito. Kyllä on jos asia hoidetaan oikein. Jos väliin laitetaan 10 välistä vetäjää, niin ei.
Tiedän sen verran.
Sinkkumies
Nyt oli kyllä melkoista....
Humioitako tilojen perustamis- ja ylläpitämiskustannuksia? Materiaalikustannuksia?
Huomioitko, että suuri osa suomalaista tekee ns.vuorotyötä, jolloin heidän lastensa päivähoito on järjetettävä vuoroja noudatellen?
Ei sillä, siitä olen samaa mieltä, että suomalaisella järjestelmällä on taipumus ruokkia itseään, eli kasvaa. Yleensä se kasvaa siellä päättäjäpäässä, ei suorittavassa, josta koko ajan vähennetään.
Puhuin esim. perhepäivähoitajista. Joten jos asiakas maksaa vaikka 500, niin eikö me siitä saada perhepäivähoitajan palkka. Tiukoillahan se on silti, mutta kuitenkin..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ilman yhteiskunnan tukimuotoja olisi enemmän perhehelvettejä.
Voipi olla, että sitä lapsuuden nälässä kärsinyttä ei niin kauheasti harmittaisi nirhata näitä tukien poistajia esim. pankkiautomaatilla. Sellaisen yhteiskunnanko te haluatte?
Järjetön tukiviidakko pitäisi karsia kokonaan ja jättää vain toimeentulotuki jota hakee ne ketkä tarvitsee.Päätökset voisi tehdä puoleksi vuodeksi- vuodeksi kerrallaan niille joilla tilanne ei muutu.
Tämä olisi kaikkein selkein ja tasapuolisin järjestelmä.
Huijaaminen olisi vaikeaa,koska kaikki tuet tulisi samalta luukulta ja paperin pyörittäjien koneisto pienenisi.
Tästä säästyneillä rahoilla voitaisiin työllistää pitkäaikaistyöttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ihminen alkaa rosvoksi ja vaikka tappaa, jos perhe muuten kuolee nälkään.
Rikolliset voitaisiin ampua varoitukseksi muulle roskaväelle.
voi kuule käydä niin että se roskaväki tappaakin sitä "parempaa" väkeä ja paljon varmemmin kun ei ole mitään menetettävää.
Ihmisillä on sitten kovin kapea ja mustavalkoinen katsanto yhteiskunnallisiin asiohin.
Ois ihan parasta kun lopetettais kaikki tuet. Täysi anarkia vaan pystyyn samantien. Kävisin heti hakemassa kaupasta ilmaseks kaikkee mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Järjetön tukiviidakko pitäisi karsia kokonaan ja jättää vain toimeentulotuki jota hakee ne ketkä tarvitsee.Päätökset voisi tehdä puoleksi vuodeksi- vuodeksi kerrallaan niille joilla tilanne ei muutu.
Tämä olisi kaikkein selkein ja tasapuolisin järjestelmä.
Huijaaminen olisi vaikeaa,koska kaikki tuet tulisi samalta luukulta ja paperin pyörittäjien koneisto pienenisi.
Tästä säästyneillä rahoilla voitaisiin työllistää pitkäaikaistyöttömiä.
Ei todellakaan olisi. Tämä olisi kaikkein epäoikeudenmukaisin järjestelmä töitä tehneelle ihmiselle, joka ei saisi mitään tuloja kun saa potkut!? Ehkäpä kaltaisesi loinen tuosta hyötyisi, mutta tuon jälkeen ei töissä enää kannattaisi käydä.
Riittävä perustulo olisi ainoa oikea vaihtoehto johon siirtyä, koska robotismikin on tekemässä tuloaan.
Sinkkumies
Tässä kannattaa ymmärtää, että nuo hinnat ovat aivan itse keksittyjä. Nothing is real, koska ne eivät perustu mihinkään. Nyt kauppaan, katsotaan jos jatketaan myöhemmin.
Sinkkumies