Te, joilla kuukautiset jo loppuneet vaihdevuosien takia
Missä iässä loppuivat? Mulla on niin pahat pms-oireet turvotuksineen varsinkin rinnoissa ja mielialat vaihtelevat hullun lailla ennen menkkoja. Odotan, koska loppuisivat. Ikä 48v ja säännölliset ovat vieläkin ja vuoto normaalia tai runsasta. Hullun lehmän tauti iskee kerran kuussa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Saman verran ikää eikä mitään merkkiä loppumisesta. Mielialavaihteluja ei ole, turvotusta kyllä on ja runsaasti. Pahinta on suoranainen "tulvinta" , joka alkoi noin vuosi sitten...
Mulla tuo tulvinta kesti muutaman vuoden ja sitten pikkuhiljaa kierto piteni. Loppuivat kun olin 52v.
Loppuivat luojan kiitos 49-vuotiaana. Ei ole yhtään ikävä 😄
Minulla oli hormonikierukka 8 vuotta eikä sen aikana kuukautisia. Verikokeella todettiin menopaussi ja kierukka poistettiin 2 kk sitten. Vielä ainakaan ei ole vuotoja tullut. Ikää 54 v. Olisinko tosiaan selvinnyt näin helpolla. Pelkään kamalasti jättivuotoja.
Suomalaisten naisten vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana, kertovat lukuisat tutkimukset. Yksilölliset erot ovat tietysti suuria; jonkun vaihdevuodet voivat alkaa jo 35-vuotiaana ja toisen yli kuusikymppisenä.
Itselläni kuukautiset loppuivat ihan oppikirjan mukaan 51 vuoden iässä. Vaihdevuosia ei kyllä tullut koskaan, parin kuukauden aikana kehossa oli ehkä viisi nopeaa lämmintä hulahdusta, jotka tunnistin ns. kuumiksi aalloiksi. Mitään muita oireita ei koskaan tullut.
Miksi odotatte vaihdevuosia. Nopea vanhentuminen ja mieheksi muuttuminen alkaa siitä kun hormoonitoiminta loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten naisten vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana, kertovat lukuisat tutkimukset. Yksilölliset erot ovat tietysti suuria; jonkun vaihdevuodet voivat alkaa jo 35-vuotiaana ja toisen yli kuusikymppisenä.
Itselläni kuukautiset loppuivat ihan oppikirjan mukaan 51 vuoden iässä. Vaihdevuosia ei kyllä tullut koskaan, parin kuukauden aikana kehossa oli ehkä viisi nopeaa lämmintä hulahdusta, jotka tunnistin ns. kuumiksi aalloiksi. Mitään muita oireita ei koskaan tullut.
On siis mahdollista, että mitään oireita ei tule? Hieno juttu! Minulla on ollut säännölliset kuukautiset vuodesta 1979 lähtien, ja nyt toukokuussa ei yhtäkkiä tapahtunutkaan mitään. Mitään turvotusta, kipua tai mielentilojen vaihtelua ei ole ollut koskaan. Olen vähän pelännyt sitä, että onko mahdollisesti nyt 51-vuotiaana minun vuoroni kärsiä. Hieno kuulla, että joku muukin on päässyt vähällä - toivo siis on elossa.
Olen 50v. ja kuukautiset ovat edelleen säännölliset ja muutenkin normaalit. Onneksi kuumia aaltoja ei ole ollut. Ainoa oire, mistä syystä päättelen vaihdevuosien alkaneen, ovat mielialan nopeat muutokset. Onneksi nekään eivät ole mitenkään kovin isoja. Kyselin omalta äidiltäni hänen vaihdevuosistaan ja hän kertoi, ettei hänellä ollut minkäänlaisia oireita. kuukautiset häneltä loppuivat 57v. Toivottavasti minulle ei kestäisi noin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Nopea vanhentuminen ja mieheksi muuttuminen alkaa siitä kun hormoonitoiminta loppuu.
Mikä hiton mieheksi muuttuminen? Mulla alkoi vaihdevuodet 10 vuotta sitten nelikymppisenä syöpähoitojen johdosta, enkä todellakaan ole muuttunut mieheksi enkä vanhentunut nopeasti.
48v ja loppui kuin seinään, sitä ennen ihan säännölliset.
Ysille tiedoksi, estrogeenin tuotanto hiipuu/loppuu ja testosteroiini pukkaa framille. Mulla 47v vielä menkat suht' säännölliset, mutta leuka pukkaa karvaa jne. Reilut vuosi sitten menkat tosin muuttuivat tulviviksi, tosin se tulva kestää vähän toista päivää, muuten siedettävät. Mutta kun menkat ovat alkamassa, niin olen kuin itse piru, kai se pms siellä jyllää. Ennen ei ole ollut moisia "primitiivireaktioita", mies ja vielä kotona asuva poikakin oikein ihmettelevät, kun äitee päästelee höyryjä ulos..
Vierailija kirjoitti:
Miksi odotatte vaihdevuosia. Nopea vanhentuminen ja mieheksi muuttuminen alkaa siitä kun hormoonitoiminta loppuu.
Kieltämättä peniskateus on iskenyt joka samperin kuukausi menkkojen aikaan. Elämä voisi olla putkiaivojen kanssa paaaaljon helpompaa. Onneksi omat menkat loppuivat kohdunpoistoon 40-vuotiaana. Munasarja keikkuu toisella puolella hormonia tuottamassa ja ilmeisesti se vielä toimii täyttä häkää, kun ovulaatio-ajan erottaa selkeästi. Liekö sitten kuumat aallot tai mielialavaihtelut tulevat omat vaihdevuoteni aikanaan paljastamaan.
Äidilläni loppui säännölliset kuukautiset vasta kuuskymppisenä. Mun kaverilla taas 38-vuotiaana heti lapsen saatuaan.
Vaihtelu on suurta.
Olen itse 52. Vielä on kuukautiset, mutta ne heittelevät välillä.
Mulla kuukautiset loppuivat 52 vuotiaana. Sitä edeltävät pari vuotta kärsin hirveästä turvotuksesta ja jopa 2-3 viikkoa kestäneistä tulvavuodoista (siis oikeasti tuntui siltä, että oli kuukautiset koko ajan!) Lisäksi hikosin mielettömästi. Kuumat aallot oli oikeastaan ensimmäinen oire ja niitä oli varmaan 3-4 vuotta.Nyt kuukautiset olleet poissa 2 vuotta ja olo on helpottunut. Olen pärjännyt hyvin ilman hoitoja. Hikoilen edelleen tavallista helpommin, mutta sen kanssa pärjään kyllä. Rennosta ulkoilusta olen saanut apua.
Mä olen 45 ja on niin järkyttävät vaihdevuosioireet olleet jo puoli vuotta, että menin hakemaan hormoonikorvaushoitoa. Annos ei ole vielä kohdillaan, mutta eiköhän se siitä.
En käsitä, miten joku voisi elää niiden oireiden kanssa. Ehkä joillain ei sitten ole vastaavia. Mulle tuli voimakkaita kuumia alltoja joka päivä n 30 kertaa, hiusten lähtöä, nivelsärkyä jota luultiin aluksi reumaksi, ja sellaista unettomuutta, että mikään unilääkekään ei enää auttanut. Gyne sanoi, että veihdevuosiin kuuluva hormonitoiminnan hiipuminen on elimisten itsetuhomekanismi, joka johtaa vanhuuteen ja lopulta kuolemaan, ettei siinä ole mitään tavoiteltavaa. Ja että joillakin naisilla vaihdevuosioireet jatkuvat loppuelämän ajan, eli eivät lopu koskaan.
No minä ainakin odotan omia vaihdevuosiani juuri sen takia, että kuukautiset loppuisi. Äitini, alkoholisti ja tupakoi, sai vv:t vasta 53v joten omani odotettavissa vähän myöhemmin, ikävä kyllä.
Pientä kierron lyhenemistä on ollut havaittavissa, ei muuta.
t: 47v
Nuo vaihtelut vuodossa (välillä tulvat, välillä olemattomat) ovat juuri niitä vaihdevuosimuutoksia.
Kaikille ei tule pahojakaan vaihdevuosioireita, tai sitten oireet jotain sellaisia, ettei niitä tajuta vaihdevuosijutuiksi, kuten nivelkivut, väsymys, tms.
Voi olla, että myös ruokavalio helpottaa tiettyjä vaihdevuosioireita, kuten kuumia aaltoja. Tutkimuksten mukaan kulttuureissa, joissa syödään lähinnä vähärasvaista kasvisruokaa, ei ollenkaan tai väin vähän lihaa/maitotuotteita kuumia aaltoja koetaan vähemmän tai ei ollenkaan.
Itse olen kasvis-kala -ravinnolla. Syön vain hieman maitotuotteita, ja hillitysti rasvaa. Menopaussi alkoi 55-vuotiaana ja oireet ovat olleet aika vähäiset, hyvin lieviä aaltoja ollut joskus ja sellaista sydämen tykytystä oli menkkojen loppumisen aikoihin. Ehkä hieman väsymystä ja unihäiriötä. Muuten en oikein osaa yhdistää suoraan mitään vaihdevuosiin.
Mutta siis aika vähällä tunneen päässeeni vielä tässä vaiheessa, jos tämä siis oli tässä. Otin muutoksen muutenkin sillä lailla rennosti, enkä stressanut asiasta. Olin kuullut että joogasta voi olla apua, joten joogasin kotokutoisesti usean kerran viikossa menopaussin alkamisen aikoihin. Otin univaikeuksiin melatoniinia ja koitin levätä enemmän. Otin ikävaiheen myös sillä lailla tosissani, että olen käynyt kiltisti seulonnoissa. Melatoniinin lisäksi en käyttänyt mitään lääkkeitä, enkä ole edes kertaakaan käynyt lääkärillä vaihdevuosien takia.
Mulla alkoi viimeiset menkat samana päivänä kun täytin 48v. Ilman mitään ennekko oireita loppui kuin seinään. 5 vuotta hikoilua, ihan siedettävää tällaiselle entiselle vilukissalle. Nyt jo ohi 3 v sitten:) Nautin elämästäni täysillä, seksi on - jos voi sanoa - entistäkin parempaa ja mieliala aina hyvä kun ei ole pms oireita.
Vaikka muuttuisin mimmoseksi apinaksi tahansa niin odotan menkkojen loppumista kuin kuuta nousevaa!
Toisekseen ei testosteroni pelkästä paha ole, se lisää naisenkin seksuaalista halua.
Nyt 49v ja kuukautiset ovat alkaneet välillä olla pois useitakin kuukausia. Kuumia aaltoja ei ole mutta en ole enää vilukissa vaan olen heittänyt kaikki villasukat ja villaröijyt nurkkaan. Nyt olen taas alkanut nukkua paremmin mutta viime talvena heräilin joka yö enkä sitten enää meinanut saada ollenkaan unta ennen aamu seitsemää. Ei ollut ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, nyt selvisi, miksi mulla on nykyään aina tavarat hukassa. Olen muuttunut mieheksi!
Saman verran ikää eikä mitään merkkiä loppumisesta. Mielialavaihteluja ei ole, turvotusta kyllä on ja runsaasti. Pahinta on suoranainen "tulvinta" , joka alkoi noin vuosi sitten...