Turvaton olo aikuisena
Mistä johtuu, että välillä olo tuntuu todella turvattomalta? Olen kolmikymppinen yksineläjä, joka on tällä hetkellä työtön. Välillä iskee todella pahoja ahdistuskohtauksia ja olo on todella turvaton. Näinä hetkinä tuntuu, ettei maailmassa ole ketään minua varten (vaikka todellisuudessa minulla on sukulaisia ja ystäviä). Nämä ajatukset tulevat lähinnä aikoina, jolloin en ole työelämässä. Välillä tilanteet ovat menneet niin pitkälle, etten ole meinannut uskaltaa poistua asunnosta. Huomaan, että nyt tämä tila on taas alkamassa, ja mietin että mikä tähän auttaisi. Olo helpottaa aina, kun puhuu esimerkiksi kaverin kanssa, mutta en viitsi heitä koko aikaa pommittaa. Olenko ainoa, joka kärsii tällaisesta? Lapsuuteni ei ollut paras mahdollinen, eli varmaan jonkinlainen perusturvallisuuden tunne puuttuu. (Olen usein kuulemma huolissani kaikesta.) Toisaalta hyvinä kausina olen elämäniloinen, rohkea ja sosiaalinen. Mikä avuksi?
Kommentit (31)
Älä jää kotiin vaikka olisit työtön. Näe ystäviä, harrasta säännöllisesti jotain missä näet muita ihmisiä...
No mulla ei oikeasti ole ketään. Sitten kun huomaat sen niin kolahtaa.
Täällä myös yksi aikuinen nainen, joka kärsii valtavasta turvattomuuden tunteesta. Olen ajatellut, että itselläni se johtuu siitä, että olen ikisinkku ja näin keski-ikäisenä on alkanut olemaan jo vähän terveysongelmia itsellä. Lisäksi omat vanhemmat vanhenee ja höperöityy ja alkaa olla aika vahdittavia ja autettavia. Turvattomuutta tulee myös siitä, kun asuu yksin ja jos tässä nyt vaikka tosiaan sairastuu tai tulee vaikka vesivahinko tms. niin tasan itse olet kokonaan vastuussa kaikista kuluista ja nykyään, kun eläminen on niin kallista niin mitään pahan päivän varantoja ei ole. Olen myös menettänyt pari läheistä ystävyyssuhdetta lähivuosina erinäisistä syistä ja veljen kanssa ollaan joka asiasta niin eri linjoilla. Ei ole siis ketään, johon turvautua tai tukeutua. Tämä on kamala tunne ja huomaan olevani kateellinen kavereilleni, joilla on puolisot. Joku joka soittaa vaikka ambulanssin, jos saat sairauskohtauksen tai, joka maksaa puolet auton korjauksesta. Huomaan, että olen jo alkanut pienentää elämääni vähän joka tavalla, koska olen niin pelokas nykyään joka asiassa ja murehdin itseni varmaan hengiltä.
Kun täällä on ihan täydet psykopaatit vallassa olleet jo vuosikymmenia, kansan olo on turvaton ja epävarma, mikä on tietysti sivistysmaihin verrattuna ihan toista. Se vaikuttaa ihmisten luonteeseen, kun olo ei ole turvallinen, ei ole sellaista perusturvallista oloa, luottamusta elämän kantamiseen, kuten sivistysmaissa, se laittaa epäilemään kaikkia muita ihmisiä että he ovat uhka, ja käyttäytymään vihamielisesti muita kohtaan.
Tämä orpon psykopaattihallitus varsinkin on levittänyt turvattomuuden tunnetta ym. negatiivista erittäin tehokkaasti, kuin psykologista sodankäyntiä omaa kansaa vastaan!! Tämä ei saa jäädä rankaisematta!!!
Jeesus rakastaa ja auttaa silloinkin, vaikka kukaan ihminen ei välittäisi.
Psalmi 23, aloita siitä <3
Tsemppiä!
Olen vanhempi kuin sinä, mutta ymmärrän. Eläissäni en ollut todellista turvattomuutta kokenut ennen kuin korona-aikana. Silloin säikähdin todella, millaisia ihmisistä oli tullut. Vaadittiin rokottamattomia leireille tai sulkemaan heidät kokonaan pois työelämästä. En käsitä, miten suomalaisista tuli yhtäkkiä niin fanaattisia ja vihamielisiä.
Mutta sama on jatkunut nyt kireinä aikoina. Ne onnelliset, joilla vielä on työpaikka, paheksuvat työttömiä eivätkä haluaisi osallistua verorahoillaan sosiaalietuuksien maksuun. Aivan todella ei ymmärretä, että töitä ei ole vaikka kuinka etsisi ja millainen huoli ihmisillä on, kun perusturvasta on leikattu.
Kuulostaa pieneltä asialta mutta sekin luo turvattomuutta, kun omassa perheryhmässäni sisarukset jakavat kuvia sisäfileistä ja viineistä, joita ovat ostaneet. Toki noin yleisesti on kiva jakaa mukavia asioita läheisten kanssa, mutta toisaalta tuo osoittaa, että he ovat täysin sokeita sille puutteelle, jossa työttömät elävät. Silloin kun itsellä on kauhea nälkä, tuntuu pahalta katsella tuollaisia kuvia.
En pelkää ulos menemistä kuten sinä, vaan turvattomuutta aiheuttaa eniten juuri se, että läheiset ja ystävät ovat täysin sokeita sille, miten työttömillä menee. Ystäväni pyytää jatkuvasti teatteriin tai matkoille eikä ymmärrä kerrasta, kahdesta, kolmesta, neljästäkään sanomisesta, että ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaa, koska ette luota enää Jeesukseen ja Jumalaan. Ottakaa nyt ihan oikeasti Raamattu käteen ja tutustukaa aitoon kristillisyyteen, niin ei ole sitä oloa enää.
Nykyään kun ihminen turvautuu rahaan, tavaraan, materiaan, lihaan ja kaikkeen turhuuteen. Niistä ei sitä turvallisuuden tunnetta saa koskaan aidosti.
Kristillisethän eniten maallisen mammonan perään ovat ja sitä keräävät, kun se tulee Jumalan kädestä. Heitä kun tuo Jumala erityisesti rakastaa ja siunaa.
Mun ehdotus on että lopetat pariksi kuukaudeksi uutislehtien lukemisen, niissä kun ei ole kuin huonoja uutisia päivästä toiseen. Lopeta kaikki päivälehdet, uutislehdet jne koska et voi vaikuttaa johonkin sotaan kaukana ulkomailla ja siitä lukeminen ei sinua hyödytä. Tämän sijaan lue kaunokirjallisuutta, elä sesonkien mukaan esim tee syyskauden ruokaa ja käy kävelyllä luonnossa.
Itse lopetin päivittäislehtien lukemisen pandemian aikana ja se helpotti stressiä ja olen jatkanut samaa nyt kohta 5 vuotta. Välillä palaan omasta turvallisesta kuplastani lukemaan uutisia ja sitten palaan kuplaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaa, koska ette luota enää Jeesukseen ja Jumalaan. Ottakaa nyt ihan oikeasti Raamattu käteen ja tutustukaa aitoon kristillisyyteen, niin ei ole sitä oloa enää.
Nykyään kun ihminen turvautuu rahaan, tavaraan, materiaan, lihaan ja kaikkeen turhuuteen. Niistä ei sitä turvallisuuden tunnetta saa koskaan aidosti.
Tuon vuoksi minusta tuli ateisti, tuo painostus ja pakotus uskomaan johonkin mistä ei vain yksinkertaisesti ole vedenpitävää todistetta. Jos usko tuo jollekin rauhan, hyvä heille mutta usko ja uskonto ovat henkilökohtaisia asioita ja tuon viestin kirjoittaja tuolloin ei todellakaan ymmärrä Raamatun sanomaa.
Taloudellinen tilanne voi aiheuttaa turvattomuutta ja tämä systeemi joka jättää ihmiset ilman rahaa. Kaupungit. Onko läheisiä kuten äiti tai serkku.
Niin turvaton olo, että se on muuttunut jo lamaannuttavaksi kauhuksi