MAALISKUISET HOI, ON MAALISKUU!!
Oletteko kaikki muut jo synnärillä, kun vasta näin myöhään meidän pino??!!
Kommentit (34)
 [color=violet]Kyllä mullekin tuli viestisi perille.
 Onnittelut täälläkin [b]V80:lle[/b]! Niin se synnyttämään lähtö voi tulla ihan yllättäen...
 Pitkää pinnaa niille, joilla tänään la! Tiedän kokemuksesta, että tästä eteenpäin aika todellakin tuntuu matelevan ja hermot kiristyy...
 Nyt meen päiväunille...
 -Monkey-
 Ja sen " kunniaksi"  tunsin tänään ensimmäiset rekisteröitävät supistukset. Ihan piti shoppaillessa hiljentää tahtia kun sen verran mojovasti nappasi. Ajattelin myös itse pyytää maanantaina polilla lääkäriä katsastamaan " alakerrran tilanteen" , viimeksi katsottu viikolla 32. Silloin paikat oli täysin kiinteät/kiinni, enkä usko että mitään muutosta tilanteeseen on nytkään  tullut, mutta tykkään käydä edelleen uimassa/vesijumpalla, niin jon sen takia hyvä asia tarkastuttaa.
 Muuten omaan napaan (.) ei uutta. Yön nukuin kohtalaisesti (päätin eilen, että otan positiivisemman asenteen näihin öihin, tyyliin haudassa kerkee sitten levätä...:), joten ei enempää siitä sitten:). Tämän päivän saan nauttia kuopuksen kanssa kahdelleen olosta kun isot lapset suunnistivat isovanhempiensa kanssa mökkeilemään, eivätkä huolineet meitä mukaan jarruiksi. No josko sitä vaikka lähtisi pienelle happihyppelylle, niin pääsisi kuopuskin katselemaan vähän maailmaa täältä neljän seinän sisältä.
 Mutta nyt alkaa niin vietävästi kolottaa kahvihammasta, että suunnistan tonne kettiön suuntaan katsastamaan josko pakkasesta löytyisi vaikka laskiaispullan jämiä.
 V80:lle onnea tyttösestä, turvotuksiin en osaa kommentoida, itsellä ei ainakaan vielä sitä pahemmin ole ollut. Vedenjuonti/kohoasento ja kevyt liikunta siihen kai parhaiten auttaa (ja sitten se synnytys).
 Mukavaa, supistusrikasta päivää toivottelee,
 Maisa rv36+4 (miten musta tuntuu, että tällä viikolla nuo raskauspäivät ei lisäänny sitten millään...)
Esikoista kun menin synnyttämään, (lapsivedet alkaneet tihkua puoli vuorokautta aikaisemmin, supistuksia ei ollut oikeastaan kuin kivuttomia plus menkkajomotusta), niin paikat oli KIINNI, kohdunkaulaa >3cm jäljellä mutta kas, siitä tutkimuksesta noin tunti eteenpäin alkoi supistukset tuntua toden teolla ja 2 tunnin päästä sainkin siirtyä saliin kun kohdunkaula oli hävinnyt ja 3cm suu auki. Eli kyllä ne paikat voi sitten " kypsähtää" todella nopeasti!!!
 Täällä jatkuu hurja kestovaippojen esipesu siinä toivossa, että joku pian saapuisi niitä käyttämään... Eipä sillä, Toukka on tosiaan parhaimmillaankin viistotilassa eikä mikään kyllä viittaa siihen että synnytys olisi lähellä...
 Viikkasin aamulla pestyjä vauvanvaatteita kaappiin, ja juutuin sitten kauhukseni haaveilemaan pienten potkupukujen sekaan. Yhtäkkiä oli vaan puoli tuntia kulunut siinä kädet sylissä kun yritin päättää mitä Toukalle pannaan päälle kotiin tultaessa. En ole ollenkaan haaveilijatyyppiä, joten tämä oli nyt aika " järkyttävä"  tilanne... Tätäkö se sitten on, tuleeko minusta enää koskaan normaalia? Saanko vielä joskus jotain aikaankin, vai meneekö tästä lähin puolet päivistä aina tällaiseen haahuiluun? Huoh...
 Toukka tunkee ahkerasti koipiaan kylkeeni (ja jotenkin oudosti lonkkaan), ja masu on ihan " epämuodostunut"  - tuollainen selkeästi oikealta suurempi. Päivän vaivaksi on muodostunut närästys - ei kovin paha mutta todella sitkeä. Renniestä ei ole mitään apua, täytyy kohta lähteä kauppaan ostelemaan hapanmaitotuotteita jotta saa yöllä sitten nukuttua. Muuten onkin aika hyvä olo, mielialakin aika korkealla näin vaihteeksi.
 Suhni + Toukka (35+5)

Seinät kaatuu niskaan, mutta otsikon teksti ainakin pitää paikkansa. Sitkeä flunssa alkaa pikku hiljaa helpottaa, viime perjantain jälkeen en ole paljon kotoa poistunut. Tylsää.
 Mulla oli tänään neuvola ja viime keskiviikkona laittoivat lähetteen kättärille, et katottais vauvan koko ja lähinnä pään koko, joka vastasi siis vkolla 34+ jo viikkoja 36+. No, eivät ota kättärille ennen kuin raskaus on 9 päivää yli eli tasan kahden viikon kuluttua. Sf-mitta on kuitenkin " vain"  34cm. Terkkarikin totesi -taas- että täällä on jo iso vauva, varmaan lähes 4kg ja pää ei ole kiinnittynyt eikä edes hirveesti laskeutunut, " ei ehkä mahdu" . Voi per....e sanon minä!! No, varasin Mehiläiseen omalle gynelle ajan ja sainkin ensi maanantai aamulle. Maksaa vaan taas pienen omaisuuden, mutta saa ainakin luotettavat koko- ja painoarviot. Mä en saa muuten rauhaa!!
 Toivotaan kuitenkin, et poitsu ois tarkka ja syntyis laskettuna aikana eli tulevana viikonloppuna. Kaikki ässät otettava käyttöön ja tuplana:)
 Muuten mulla olo oikein hyvä, ei turvotusta juurikaan, mutta vauvan koko kyllä ahdistaa ja sen ulos puskeminen. NapNapilla taisi olla samoja ajatuksia.
 Nyt kauppaan tuulettamaan päätä!!
 Sport75 rv 39+3
 [color=green]vai voi se noinkin nopeasti käydä, ehdit kuitenkin kahville;)
 paljon onnea vielä tytöstä ja kerrohan kuulumisia ja synnäritapahtumia kun ehdit.
 Caddie 38+1[/color]

Oli muka niin paljon kommentoitavaa, mutta kun ei nyt enää muista mitään... Huomaa kyllä että pitää täällä kotonakin monta kertaa päivässä pysähtyä miettimään, että mihin olinkaan menossa ja mitä tekemään. Jos ei muuta muista niin vessassa voi aina käydä, rakkoon kun tuntuu mahtuvan teelusikallinen kerrallaan!
 No nyt muistin, HURJAN PALJON ONNEA JOKULILLE JA V80:LLE!!! (Miten mun pää voikin olla näin laho...?)
 Muisti palaileee pätkittäin. TINTULLE oli veikattu vauvan syntyvän etuajassa. No niin mullekin, mutta eipä vaan syntynyt! Niistä veikkauksista oli vain se seuraus, että loppuajan odotustunnelmat on olleet lievästi sanoen kärsimättömiä. Jos kiirettä pitää niin pari päivää ennen laskettua aikaa vielä ehtisi syntyä. Kohdunsuu on ollut pehmeä ja kaulakanava lyhentynyt jo kaksi ja puoli kuukautta, vauvan pää on ollut TOSI alhaalla jo viikkotolkulla, supistelee paljon muttei kai tarpeeksi kipeästi vielä, on menkkamaista jomotusta selässä, limatulppaa on nyt sitten tullut viidettä päivää (kylläpä sitä riittääkin, ihan kunnon ällöklöntsiä tulee), maha on sekaisin... Mitähän vielä? Tuntuu että kaikki synnytyksen enteet olis paitsi että vauva ei oo syntynyt! En tiedä onko kohduunsuu avautunut, kun sitä ei ole haluttu ronkkia sitten joulukuun. Tämä ei nyt varmaan ollut kauhean lohdullista Tintulle, mutta parempi olisi jos voisit odottaa ihan rauhassa ja sitten se synnytys tulee kun tulee. Voi tulla etuajassa tai sitten ei... Mulla ainakin oli hassusti vähän sellainen olo, että mua olis huijattu, kun ei tämä syntynytkään mitenkään etuajassa! Nyt siis rv 39+4.
 Joku tai jotkut taisi kysellä HORMONEISTA, FINNEISTÄ, KARVANKASVUSTA ja sen sellaisesta. Mulle on nyt pari päivää sitten alkanut ilmestyä finnejä naamaan. Säärikarvojen kasvu on pysähtynyt raskauden aikana, mutta sen sijaan mahassa ja selässä on jotain untuvaa. Ja varpaankynnet kasvaa ikävän nopeasti, oon jo ainakin kolme kertaa vannonut, että " tää saa sitten olla viimeinen kerta ennen synnytystä kun leikkaan varpaankynnet" , mutta aina on pitänyt sanansa pyörtää. On se vaan kauheeta hommaa tän mahan kanssa. Ja hormoonit hyrrää muutenkin ihan kiitettävästi, tänä aamuna itkeskelin ihan lämpimikseni.
 Joo, tää ei oo ihan mun paras päivä, anteeksi jos vaikutan jotenkin pessimistiseltä... Kai siihen vaikuttaa taas nuo ruhtinaalliset 2-3 tunnin yöunet ja kun en saanut tänään päivälläkään vaivoiltani yhtään levättyä. Ja pitäs vielä kohta raahautua koululle esikoisen luokan talviriehaan. Mulla onkin tosi riehakas olo :( No, huomenna kaikki voi jo olla toisin - ehkä...

onko sulle veikattu tyttöä 3d ultrassa vai miten uskallat olla noin varma asiasta että tyttö tulee?? ihan mielenkiinnosta kyselen koska mulle eka veikattiin tyttöä viikolla 29 mut sit viimesessä ultrassa olikin poika ei tietenkään 100% varmaa ole!!??
 Heips!
 Meitä jakautuneita on jo aika lailla. Ihanaa! Ja onnea vielä uusille synnyttäneille. :)
 Meillä oli tänään ensimmäinen käynti lastenneuvolassa. Th säilyi siis kuitenkin samana, joka mulla oli raskausaikana. Käynti meni hyvin ja uudet mitat olivat: 3190g ja 47,5 cm. Paino on nyt sitten vihdoinkin kolmen kilon paremmalla puolella. Vielä jatketaan kuitenkin sitä 3 tunnin syöttöväliä, koska th oli sitä mieltä, että olisi hyvä saada tuo paino reilusti kolmen kilon paremmalle puolelle ja vielä se on niin vähän yli. Eipä siinä mitään. Jatketaan kolmen tunnin välein syöttämistä. :)
 Ekat kaksi ulkoilupäivää on mennyt hyvin. Eilen käytiin kaupassa samalla reissulla ja sekin sujui hyvin. Tyttö veti sikeitä koko reissun. Tänään tyttö ehti nukahtaa just ennen neuvolaa ja oli vähän kärttyinen kun piti herätä, mutta rauhoittui nopeasti kun saatiin ulkovaatteet pois.
 Nyt tyttö tuossa isänsä kanssa sohvalla touhuaa jotain. Tai siis lähinnä mies höpöttää ja kutittelee ja ties mitä.. :)
 Ensi viikolla on meillä sitten edessä se isyydentunnustus. Vähän jännittää, mitä ne siellä kyselevät.. Mä oon niin hormonihöyryissä, että pelkään päästäväni jonkun sammakon suustani, jos tulee tädiltä/sedältä epäsopiva kysymys. No onpahan sitten pois vaivoista ja voi ruveta rauhassa suunnittelemaan ristiäisiä.
 Oikein paljon jaksamisia kaikille masuille ja tietysti myös arkirumbaa pikkuisen kanssa treenaaville!!
 Lily & tyttö 2vko1pv
 [color=teal]Ihan vaikutti ok paikalta synnyttää, kätilö vaan sano aika ikävästi, että ainahan täällä on synnyttäjistä ruuhkaa... Ehdin jo ajatella, että taidanpa pysytellä anoppilassa ja mennä Raaheen tai Oulaskankaalle synnyttämään. No ei sentään, kyllä sinne OYSiin sitten mennään, kun sen aika on. Synnytyshuoneet oli kivan kodikkaita, ei tosiaan mitään saleja, yksi oli vapaana jota saatiin kattoa.
 Tuosta piti sanoman, että kun esim. neuvolassa hehkutetaan, että  " et sinä enää ens kerralla tule" , niin tunteehan siinä varmasti itsensä huijatuksi, jos vauva sitten antaa odotuttaa itseään pitkästi yli la:n. Typerää mun mielestä edes tollasia ennustella, tietysti pitää ohjeet antaa synnytyksen varalle, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
 Täällä KARVOITUS lisääntynyt mahassa, säärissä rehottaa melkoset puskat, kun en ole jaksanut ajella. Paikoin on tukisukat tainneet syödä karvoitusta vähemmäksi. Bikinirajan siistiminen ei tosiaankaan ole enää mikään helppo homma!
 FINNIT on jättäneet mun kasvot rauhaan raskauden puolivälin tienoilla, eli siis akne on poissa toistaiseksi! Ja saa mun puolesta pysyäkin poissa...
 Toinen kerta tänään jo pinoilemassa, alkaa olla vaarallista tämä vauvapalstariippuvuus :) No, huomenna lähdetään illalla hiihtolomailemaan, niin en varmaan ihan koko aikaa täällä roiku vauvauutisten toivossa...
 ~cadavera&muru~ rv36+3
Eihän se tietenkään 100% varmaa voi olla mutta aika selkeä kuva oli. Silleen siis et itsekin tunnistin. Esikoisesta kanssa sanottiin joskus viikolla 30 (muistaakseni) et tyttö tulis ja tyttöhän sieltä tulikin. Mä oon muutenkin sellainen hössääjä et kaikki pitää tietää etukäteen ja laittaa mahdollisimman nopeasti valmiiksi. No ihan omaa hölmöyttähän se tietty on jos uskoo kaiken mitä sanotaan... Ei onneks enää kauaa niin selviää pitikö se ultra paikkaansa. Peukut pystyssä odotellaan!!! Onneks lähipiiriin tulossa niin paljon nyt vauvoja et jonnekin saan sit ne pinkitkin lykättyä ja onneksi niitä poikien tarvikkeitakin saa hankittua.
 [color=blue]
 Olipa helpottavaa lukea, että muillakin ollut vähän känkkäränkkää liikkeellä. Mä olen ollut tänään ihan mielettömän pahalla päällä, eikä edes mitään erikoista syytä!!!
 Repii hermoa ihan täysillä ja mies on valitettavasti saanut osansa....Repii ja vihloo tuolta alapäästä niin, että ei viitsi edes kertoa. Onneksi huomenna on vyöhyketerapia ja saa taas vähän apua näihin kolotuksiin!! Huoh!
 Ihana kuitenkin lukea, että jakaantumisia tapahtuu harva se päivä....vielä se on munkin vuoro... :) Onnea uusille äideille!!
 Olen pahoillani tästä negatiivisuudesta...lähden nukkumaan ja odotan uutta parempaa päivää!! Henkinen hali!!
 Urkki
 Näin se siis vierähti käyntiin meidän ihka oma kuukausi =) Toivottavasti mahdollisimman moni nyyttinsä tämän kuukauden kuluessa saa syliinsä :)
 Niin ja ISOT ONNITTELUT Joikulille ja V80:lle pikku palleroista!!!
 Tulukeehan kertomaan kuinka se vauva arki lähteepi rullaamaan..
 Mie en taas vähään aikaan oo jaksanu ja kerenny palstaileen, aina välillä oon käyny lueskelemassa. Viime viikko kun meni touhutessa kaikenmoista kun ukko oli lomalla. Nytten taasen kun on yksinään päivät kotosalla niin luppoaikaa löytyypi enemmän. =D
 Eilen oli neuvola, eipä tuolla mittään ihmeitä. Kutinan vuoksi laitto lähetteen labraan ja tänä aamuna kävin sitten verinäytteen antamassa ja tässä tuloksia odotellaan, toivottavasti ei mitään löydy.
 Sf-mitta oli 34,5 , RR 120/68 hemppaa ei mitattu kun ollu nytten jotain päälle 140 niin ei oo tarvinnu. Paino oli noussu vähän reilu 300g/vko, nyt plakkarissa kokonaiset 5kg :)
 Huomenna oon mieki menossa kättärille synnytystapa arvioon, ihan omasta pyynnöstä sain sinne lähetteen ku mulla jotenki huolettaa tulevan vaavelin koko. Sf-mitta mulla on kyllä menny ihan missä sattuu, heitelly yläkäyrän molemmin puolin, melekosta siksakkia välillä.. Lääkäri meinas ettei pitäs olla sen isompi ku esikoisenkaan (synty rv41+0 4210g) mutta sen tarkempaa arviota ei antanu.
 Mutta eiköhän sitä huomenna jonkilaista suuntaa saa. Samalla käydään läpi vissin sitä edellistä synnytystä, mulla ku hieman jäi traumoja ja siksi tuleva synnytys hieman kauhistuttaa..
 Massuun ei mittään ihmeitä, kovasti iltasin jumpataan ja ilmeisesti tietä alaspäin raivataan. Aika alhaalla kaveri tuntuu olevan, kaikki liikkuminen tuottaa tuskaa ja kumartelu eritoten. Kauhia paine lähes kokoajan tuntuu tuolla alapäässä.
 Menkkamaista jomotusta on täälläkin, nyttenki parhaillaan, ' hirveet'  tuskat.
 Äiti ja mun täti on povailleet toukkaa syntyväksi mun synttärinä eli 7.3., saa nähä miten käy, ite kyllä mielummin sitten vaikka seuraavana viikonloppuna synnyttäisin :) (la 23.3) Tosin näine vaivoineni voisin kyllä jo jäädä huomenna sinne kättärille tositoimiin =D
 Mutta mie lähen tuonne ukkokultani viereen ku se tuolta huutelee siihen malliin että taitaa jo vaimokultaansa kaipailla ;)
 Hyvää ja vauvarikasta maaliskuun alkua mammoille!!
 -Mie ja toukka rv 36+6
Ja tänään olis mulla se " parasta ennen" päivä.. Olen jopa tuntenut päivän aikana muutaman aika kivuttoman supistuksen mutta en muuta :( Eilen neuvolassa kaikki oli ok ja vaavan syke tutusti 140. Seuraava neuvola viikon päästä ja sitte jos mitään ei oo tapahtunu niin 10.pvä äitipolille ja varmana jään sinne ja synnytän! Täällä meillä on se 14 maksimi mut jos menee ton 10 päivää yli niin se riittää kyllä mulle.
Nestori kuitenki liikkuu tarpeeksi joten siltä osin on ihan rauhallinen mieli. Taitaa vaan olla jo niin kova odotuksen tuska, että jokainen tunti joka kuluu kun mitään ei tapahdu ottaa päähän.
Onnea vielä V80! Ja muille jaksamista ja hyviä hermoja! :)
Kati ja Nestori -rv40+0