MAALISKUISET HOI, ON MAALISKUU!!
Oletteko kaikki muut jo synnärillä, kun vasta näin myöhään meidän pino??!!
Kommentit (34)
 [color=violet]Täälläkin herätty tänään ihmeen aikaisin... neitikin heräs vasta puoli ysi ja en sitten tapani mukaan viitsinytkään enää jäädä sänkyyn köllöttelemään. Neidillä tänään kerhopäivä, niin pääsen ottamaan päiväunet. Mullakin tarkoitus tänään siivoilla tota eteisen kaappia... ei vaan huvittais. Illalla oon menossa Jumboon ostoksille, pitäs ostaa imetysliivit ja kaikkee muuta pientä puuttuvaa.
 Omassa olossa TURVOTUSTA jaloissa. Tosta sääriluun päältä kun painaa, niin jää oikein sellasia painaumia. Aamulla vähemmän, mutta näkisittepä illalla... Ihmeellistä polttoa juuri parasta aikaa mahassa ja mosse mönkii oikein urakalla.
 Nyt aamupalan laittoon...
 -Monkey ja mosse rv. 37+0-

Vielähän mulla on yli 3vkoa la:kin.
 Eilen oli viimeinen ultra ja painoarvioksi tällä hetkellä tuli 3kg. Kätilö jo viime viikolla käsikopelolla samaa veikkaili. Loppuun asti jos mennään niin n.4 kg tulee olemaan. Esikko 4100g rv 41+4 et ei pitäisi ainakaan sen yli menneä. Hyvä niin kun aluksi " pelottelivat"  et saattaapi kasvaa 5kg :O Sukupuolta ei pystynyt enää sanomaan kun pylly oli niin syvällä kylkikaarissa. Pää alhaalla mut ei kiinnittynyt.
 Sisätutkimusta ei tehnyt mikä kyl vähän harmittaa mut kai aatteli ettei suotta ronki kun on noita suppareitakin ollut. Tulee jos on tullakseen. Muuten kaikki oli ok. Seuraava neuvola sit maanantaina.
 Mulla on tuo alapää ollut parina päivänä aika kipeä. Tai ei kipeä mutta hellä...pyyhkiminen ja pesu tuntuu. Samoin maha on huomattavasti löysemmällä. Hyvä niin ei tarvii ponnistella vessassa ;) Joo yökki-juttuja joten lopetetaan!
 Mutta, mutta jos kokeilisi tänään pakata tuon kassin valmiiksi. Mies jo hermoilee et onhan valmiina kun ei hän mitään osaa tuoda :) Muuten en ole mitään laittanut valmiiksi. Elän toivossa sen meidän muuton suhteen.
 Paljon suppareita ym niille joille se on jo ajan kohtaista! :)
 Jarniina ja " Lotta"  rv 36+3
 Viikossa olen ehtinyt siirtyä lomarytmiin, eli heräilen entisen puoli seitsemän sijaan vasta lähempänä yhdeksää. Iltaisin sitten ei väsytäkään... Onneksi miehelläkin on nyt aika inhimillisiä kouluaamuja, menee melko usein kymmeneen. Oman vointini puolesta voisin kyllä hyvin olla töissä edelleenkin, nyt ei ole sitäkään vähää vaivoja, mitä jossain vaiheessa oli - selkäkivut ym. on onnellisesti loppuneet eikä supisteluista ole tietoakaan. No, kivampihan sitä on tällä voinnilla lomaillakin, saa jotain aikaankin toivottavasti.
   Mulla oli eilen viimeinen neuvolalääkäri ja sain lähetteen äitiyspolille synnytystapa-arvioon. Varmuuden vuoksi, kuten lääkäri sanoi - ei oikein uskaltanut luvata, että vauva mahtuisi tuolta lantiosta tulemaan läpi ja halusi vielä gynekologin varmistuksen asialle. Mua vähän ahdistaa, kun en todellakaan sektiota haluaisi, mutta parempi vaan että katsotaan tilanne etukäteen kuin että sitten kesken kaiken huomataan että ei mahdu... Onko joku käynyt OYS:ssa äitiyspolilla? Mitä siellä tehdään? Huomenna olisi tarkoitus myös vihdoin ja viimein käydä synnärillä tutustumassa, onko cadavera ja muut oululaiset jo ehtineet sinne saakka?
   Jännää oli neuvolassa se, että kun viikko sitten kysyin uimisen takia kohdunsuun tilannetta, niin terkkari katsoi sen ja totesi että sormenkärjelle auki, kohdunkaula pehmennyt. Lääkäri sitten taas totesi että kiinni ja kiinteä... Ota tuosta sitten selvää. No, joka tapauksessa olen nyt sitten tyytynyt kävelylenkkeihin. Melkoista salatiedettä tuokin. Nyt rupean väsäilemään tästä hiljalleen yhden koulutuksen lopputyötä, jonka kuvittelen saavani valmiiksi vielä äippäloman aikana ennen vauvan syntymää. Sitten voisi lähteä pihalle, ihana auringonpaiste, vaikkakin sen verran kylmä on, että hetken odottelen kelin lämpenemistä ennen kuin tarkenen ovesta ulos. Tsemppiä kaikille joilla tositoimet lähestyvät!! Muille sitten vaan tätä odottamisen iloa :)
 -Aranja ja Kiureli, rv 36 tasan-
 [color=teal]Eli tässä kuussa voi haaveilla saavansa oman nyytykän kainaloon, mutta täytyy kasvattaa mieltä siihen, että syntyykin vasta huhtikuussa, kun ihan on sekin mahdollista... Neuvolassa kävin ja eipä mitään uutta auringon alla. Sf mitta nyt 34cm, palailee notkahduksen jälkeen sinne yläkäyrän tuntumaan. Vauvalla oli hikka, joten sykkeet 170! Pää alhaalla, mutta ei vielä kiinnittynyt. Oma paino oli tasan sama kuin viikko sitten, hyvä minä :)
 ARANJA: Me ollaan menossa tänään tutustumaan synnärille! Eli rauhassa käytiin synnytysvalmennus ensin alta pois, jotenkin jännää päästä näkemään millasessa paikassa sitä sitten synnytetään. Äitiyspolilla en ole käynyt, että en tiedä mitä siellä tehdään...
 Eilen kävi yks kaveri kylässä, se on myös raskaana ja viikolla 29. Kyllä tuntui oma maha valtaisalta sen pikkumasun rinnalla ;) Neuvolassa kätilö sanoi, että lopussa kannattaa ottaa mahasta kuvia vaikka viikon välein, hauska sitten jälkeen päin katsoa, miten muuttunut loppua kohti. Ollaan tähän asti kuvattu masua n. kuukauden välein, onko muut kuvailleet?
 Aurinkoista maaliskuun ekaa päivää kaikille!
 ~cadavera&muru~ rv36+3
 Tässä sitä ootellaan, kun laskettu aika lähestyy.. Vielä olis reilu viikko laskettuun! Rupee jo pikkuhiljaa jännittään, on sentään ensimmäinen tulossa ja pikkuprinsessaa sieltä odotetaan.
 Painoarviokin oli muutama vko sitten 2900g. Kovin ovat yöt muuttuneet levottomiksi ja vessassa saa juosta tuon tuosta, vaikka sieltä sitten tuleekin vain se pieni lirahdus..
 Suppareita en ole tuntenut vielä yhtä ainoatakaan, painon tunnetta alapäässä aina toisinaan.
 Kovasti tekis mieli mennä uimaan, saa nähdä josko sitä tänään menis. Hauskaa, kun pikkulapset siellä kuiskailee äideilleen että " äiti onks tolla beibi masussa.."  :D
 Tuuteli Rv 38+6
 Täällä sitä malttamattomana odotellaan, että pääsisi synnärille hakemaan oman nyytin kotiin. Viikkoja on kasassa 36+6. Kuulemma saisi syntyä näillä viikoilla etetä loppuaika on hienosäätöä. Onhan sen hyvä tuolla masussa olla, mutta HALUAISIN VAUVAN  NIIN KOVASTI JO KOTIIN!
 Viikko sitten supisteli koko illan ja soitinkin jo synnärille, että pitääkö tehdä jotain, kun supisteleen. 5-7 min. välien ja on tehny sitä jo 3 tuntia... Sanoivat sieltä, että odotella vielä pari tuntia ja jos jatkuu, niin sit tulla. Ei ne supistukset sillee kipeitä ollu, mutta tuntui inhottavilta... No,  parin tunnin päästä olin jo unten mailla ja supistukset loppuivat. Nyt toissa yönä valvoin melkein puolet yöstä, kun mahassa oli niin jomotusta sitä menkkamaista kipua ja jonkin verran supisteli. Olin ihan varma, että pian tulee lähtö sairaalaan, mutta täällä kotona sitä vielä ollaan.
 Onko teillä supistellut paljon? Entä menkkamaiset kipuja/jomotusta?
 Olin maanantaina neuvolassa ja vauvan pää on kuulemma tosi alhaalla ja kun on ollut supistuksiakin, niin arvioi vauvan syntyvän etuajassa. Antoi ajan viikon päähän ja sanoi, että nähdään silloin, ellei ole jo syntynyt siihen mennessä. RUpes oikein jännitäämään, että nyt se voi olla jo lähellä. Koko ajan seuraan, että onko jotain fiiliksiä, jotka enteilis synnytystä. No, noita menkkamaisia kipuja on ollu ja ne kuulemma viittaa lähestyvään synnytykseen...
 Pari viikkoa sitten lääkäri sanoi, että paikat on kiinni ja kiinteät. Kuinkahan helposti ja nopeasti paikat voi pehmetä ja aueta? Kertokaa kokemuksista tai tietoa ja helpottakaa mun fiilistä ja tätä malttamatonta odotusta! Eihän ne enää tuonne sisälle katso,ettei tilanne häiriinny, mutta on vain niin ärtsyä olla tietämättömänä tilnateesta ja kaikki tulee yllätyksenä.
 Muuten kaikki ok. Hemoglobiini nyt saisi olla hieman korkeampi (117), joten rautaa vain lisää... SF-mitta oli 33, joten ihan vähä yli keskikäyrän mennään...
 Tinttu81
 rv 36+6
 tulen kyläilemään tuolta huhtikuisten puolelta, kun alkaa tuntua ettei tämä maha sinne saakka pysy koossa =S Tänään on raskausviikkoja 35 kasassa ja la olisi 5.4. mutta aikaisemmin odottelen tätäkin vauvaa maailmaan (esikoinen pääsi lukemiin 38+1 2vuotta sitten). Nyt vauva on molskahtanut alas ja alavatsaa juimii toden teolla, eiliset kivut tunnistin ihka oikeiksi supistuskivuiksi, mililaisia esikoiselta oli vasta muutama tunti ennen syntymää... ja siitä saakka on alavatsa ollut kipeänä, kumartelut ja nostelut varsinkin pahentavat asiaa. Onko teillä ollut vastaavia tuntemuksia ja ovatko saaneet aikaan mitään " alakerrassa?"  Äitipolikäynti on viikon päästä ja tuskittelenkin nyt, että toivottavasti sinne saakka päästään... Vauvan kooksi meillä arveltiin 31+5 ultralla 1900g, la:han mennessä olisi 4kg ja 38 viikon jälkeen 3700g, laskeskelin että tämä voisi tällä hetkellä noitten arvioiden varassa olla nippa nappa kolmikiloinen. Esikko painoi 3200g syntyessään joten saa nähdä millainen tämä on sitten... ei kai se auta kun laittaa tossuihin vipinää ja pakata sairaalakassi loppuun plus nuo vauvan kamppeet paikoilleen tänne kämppään... jos nyt kuitenkin vaikka ensin menisi vähäksi aikaa makoilemaan kuuma kaurapussi vatsan päällä että pystyisi toimimaan!
 eikkuli
 [color=green]vaikka eilen olin jo varma että nytkö alkaa tapahtua, tähän asti kun on ollut supistusrintamalla niiiin hiljaista.
 nimittäin eilenhän kävin hieronnassa (jossa kaikki meni hyvin eikä supisteluja tuntunut). iltaysiltä alkoi sitten isot sukkapuikkoviiltelyt alapäässä, jalat eivät meinanneet kantaa ja suppareita tuli ehdottomat omat enkat (tähän saakka saattanut supistaa siis 0-2 x/ pvä, mutta illalla parin tunnin aikana niitä tuli jatkuvasti. vatsa oli tiukkana vähän väliä.
 menin sitten nukkumaan ja vielä yön veskireissuilla alkoi supistella, mutta aamulla ei enää mitään. nyt kulkee taas kävely suht hyvin. huomenna neuvola, taidan pyytää terkkaa/ lääkäriä jos aikaa katsomaan alapään tilannetta - tähän saakka lyhentynyt vaan 0,5senttiä ja muuten ollut kiinni+kova, veikkaan että eilinen muutti tilannetta jo kypsempään suuntaan..
 tuli muuten postissa taikapilven liivitkin, en vaan ehtinyt niitä vielä kokeilla. luukkuliivit vaikutti vähän huterilta, varsinkin kun on tottunut käyttämään vaan kaarellisia, mutta katsotaan nyt miltä tuntuvat päällä. moni on kai niistä kuitenkin tykännyt?
 päivän jatkoa,
 :) Caddie ja Pirpana, rv 38+1[/color]

Oletteko huomanneet raskausaikananne karvankasvun vähenemistä...?
 Itse huomasin tuossa ennen joulua, että hei! en oo ajanu säärikarvoja ja bikinirajoja moneen kuukauteen!!!! Ajattelin, että johtuu hormonenista ja ehkä luontokin hoitaa asiaa ettei tarvi ähkiä höylän kanssa   =)))
 Nyt sitten viikonloppuna alkoi kamala kutina alapäässä ja säärissä... Sänkihän sieltä tuli  =(((.
 Viikkoja tänään 39... Voisikohan olla, että elimistö alkaa palaamaan normitilaan, VAIKKA vauva ei vielä syntynyt..???
 -susanna-
 p.s. Seksiäkin tekis mieli pitkästä aikaa  =/
 Miten voi olo olla näin p...a?! Viime yö meni heräillessä vähän väliä ja nousinkin jo ennen seiskaa. Vatsa painaa jo niin, että kun kääntyy niin se vetää jotenkin vatsalihaksia sivulle ja nyt parina aamuna ollut sitten kylkikaaret tosi kipeät. Lähinnä tuodta yläosasta, pallean kohdalta. Hengittäminenkin on nyt hiukan ilkeää... Muita, joilla samaa?
 Lisää valitusta... Joka paikka särkee, hartioita, käsiä, selkää, jalkoja. Ihan täysin voimaton olo. Kädet vaan tärisee... Ei mulla tällaista vielä ennen oo ollut... Miehelle soitin töihin aamupäivästä ja itkeä tuhersin omaa oloani. Vielä kun on vieraita tuppaamassa meille joka päivä. Voishan sitä tietty kieltäytyä, mutta kun en oikein osaa. Niin, eikä tätä oloa ole ollut kuin vasta tänään. Nytkin on tulossa yks kaveri syömään päivällä ja yks pariskunta halus yökylään, kun ovat tällä suunnalla. Mä olen vähän sellainen, että stressaan sit siisteydestä ja tarjoamisista jne. Enkä nyt vaan jaksais, kun oon ihan POIKKI! Mies kyllä on sanonu, että mun ei tarvis nyt enää jaksaa ja et vois kieltäytyä jne. Mut... No, oma vika....
 Hiukan siis tulee negatiivista tekstiä, kun edellinen mun teksti oli niin positiivinen, että itseäkin ihmetytti!
 Jos jotain muutakin kuin valitusta nyt laittais vielä... Vauvaa on jo kova ikävä ja toivoisin, että alkais tän viikon jälkeen tulla. Mitään erityisiä tuntemuksia siihen suuntaan ei kyllä vielä ole. Paikat oli viime tiistaina kiinni ja kiinteät. Suppareita (kivuttomia) tulee, kun kävelee tai touhuaa enemmän. Alapäässä vihloo kun vauva liikkuu ihan niin kuin se raivais tietään alaspäin. Kyllä alkaa aika kypsä olla jo siihen, että sais vaavi ulos tulla. Kunhan nyt ei yliajalle menis ainakaan...
 Nyt, palstatilaa muille ja tosiaan; IHANAA, NYT ON MEIDÄN KUU!!!!!
 Maarge ja Vili 37+4
 Tinttu81: minulla esikoista odottaessa oli äitiyspolilla kontrollikäynti rv 40+0 ja lääkäri totesi paikkojen olevan kiinni ja kiinteät eikä kuulemma tarvinnut odotella vauvaa syntyväksi hetkeen. No, seuraavana päivänä synnytys kuitenkin käynnistyi ihan spontaanisti. Eli aika nopeasti siellä alakerrassa alkaa tapahtua, kun on tapahtuakseen.
 Itsellä olisi taas huomenna neuvolakäynti, toivottavasti alkaisi olla jo viimeinen... =)
 Täytyy lähteä rauhoittelemaan esikoista, se sai raivarit Tomi Traktorin katselusta. Ah, ihana uhmaikä!
 AliisaS + Edvard rv 38+2
 [color=steelblue1] Yritä maarge jaksaa! Itsellänikin oli eilen illalla oikein kiukkuitkuraivarikohtaus, kun kaikki otti päähän ja olin niin poikki.
 Ymmärrän hyvin, että porukka rupee olee jo ihan kypsiä... Mulla nyt on mennyt kaikki suht hyvin (lukuunottamatta massiivista turvotusta), että mikäs tässä odotellessa, mutta... mua todella stressaa se painoarvio! Lääkäri, terkkari ja harjoittelija ovat kaikki ennustaneet isohkoa vauvaa. Arvatkaa vaan, jännittääkö... vieläpä ensisynnyttäjänä... Mä pelkään, että jos kovasti mennään yli, niin vauva vaan kasvaa ja kasvaa. Siksi haluaisin, että vauva syntyisi mielellään tasan laskettuna aikana, parin päivän heitolla maksimissaan. Voin vaan kuvitella miten paniikki rupee kasvaa, kun laskettu aika on ylitetty, kun olen näin ahdistunut jo nyt!
 Ja tämä turvotus... mä olen miettinyt, että onkohan tää kovin turvallista... mun jalat on ollu jo monta viikkoa ihan kaameet pökkelöt, jaloissa ei ole mitään muotoa. Mitkään kengät ei mahdu jalkaan! Sormet on todella kipeet ja nivelet aivan jäykät, tuntokin on hävinnyt. Jalkapöytään saa painettua hienon kraaterin, joka pysyy siinä ja pitkään. Ja jalat on todella kipeet, kosketusarat. Ja se verenpaine on koko ajan kohoamaan päin...
 NapNap rv39+0 [/color]
 [color=lime]Ihan alkuun onnea taas uudesta maalisvauvasta!
 Karvojen kasvusta.... Eilen sain taas työn ja tuskan jälkeen ajeltua noi bikinirajan karvat. Mulla ainakin on kasvu tuplaantunut ja tuntuu että saisi parikin kertaa viikossa ajella. Onneksi se on niin iiiihanan helppoa tämän pallon kanssa.
 Mies on päättänyt että perjantaina alan synnyttämään ja vielä niin että ehtii illalla varpajaisia viettää... No mähän olin ton 3.3 varannut synnytys päiväks. Pidetään siis perjantaille peukkuja.
 Ei ollu eilisestä saunasta sitten mitään apua ja ukkokin nukahti jo muodon vuoksi aikana. Joten eipä ollu siitäkään eilen sitten apua. Siivouksenkin tei silleen ihan pikaisesti ettei siitä olisi edes hyötyä ollut. Taidan illalla pyytää isäntää hieromaan nännejä jos se auttaisi, innostaisi ainakin siihen yhteen S:ään....
 Mulla on alkanut naama kukkimaan ihan kunnolla, mulla ei yleensä finnejä ole. Onko muilla lopussa tullu? Muutenkin iho tuntuu tosi rasvaiselta koko ajan vaikka olisi juuri sen pessytkin. Kivaa kun muutenkin olo on niin hehkeä!
 Masuun ei mitään uutta. Mylläys jatkuu niinkuin närästyskin. Renniestä onkin tullut mun uusi paras kaveri. Onneks viel selviää yhdellä max kahdella tabletilla/päivä.
 Näin muuten yhtenä yönä unta että meidän tyttömme syntyikin poikana... Olisi vaan pitänyt viimeisessä ultrassa vielä varmistaa se sukupuoli, nyt on jotenkin pelko perseessä kun laatikot pursuaa pinkkiä...
 Nyt jätän tilaa muillekin!
 Kati 39+3 4 päivää laskettuun
 Teen kohta oman aloituksen, piti vaan tulla informoimaan ensin tänne... Mua ei ookaan koneella näkynyt reiluun viikkoon, se aika on mennyt suurimmaksi osaksi sairaalassa.
 Huvittavaa on, kun meidän toissamaanantaisessa tapaamisessa  sanoin, että on varmaa että menen ehkä vasta 5 viikon päästä synnyttämään, heti seuraavana yönä meni vedet!
 Kirjoitan kaikesta oman pinon nyt ;o) Kuinka montaa " maalisvauvaa"  tuli helmikuun aikana???
 V+Helmi Unelma 7 vrk
 Onnea pikkuisen prinsessan tuoreille vanhemmille!
 Kati 39+3
 Onneksi on jo maaliskuu.
 Mä olen käynyt päivystyksessä, kun vauva liikkunut niin vähän. Kaikki näyttäisi kuitenkin ultran ja sydänkäyrän mukaan olevan ok. Pitää vaan laskeskella liikkeitä (mikä ei ole kivaa puuhaa)
 Vauva on nyt jo 4 kg! Ja samaa mietin kuin Tinttukin, eli kuinka nopeasti synnytys voi edetä, nimittäin nyt paikat vielä kiinni ja kohdukaulaa jäljellä. Helpottavaa oli lukea AliisaS:n vastaus, että nopeastikkin voi edetä. En millään jaksaisi odottaa enää 2 viikkoa tai jopa kauemmin...
 T. Suzy rv 38+2
 ps. Saitteko sähköpostirinkiläiset minun viestini? OSalle ei ainakaan tainut saapua perille??

Mulle ainakin taisi tulla perille. En ihan täysin varma ole kun ehdin jo viestin poistaa... Ainakin tuo tekstisi kuulosti tutulta.
että minä pääsin aloittamaan uuden pinon!
Mies lähti töihin vähän seiskan jälkeen, enkä saanutkaan enää unta. Kummallisen vähillä yöunilla sitä nykyään pärjää, kun illallakin tuli mentyä vasta yhden jälkeen nukkumaan! Ei ollenkaan mun tapaista olla vapaaehtoisesti hereillä näin aikaisin!
Omassa navassa ei edelleenkään muutoksia. Aamulla tuntui aika mojovaa menkkamaista polttelua mahassa ja selässä, mutta ei sen kummempaa.
Kaverilla on tänään suunniteltu sektio, kun vauva on perätilassa. Jännittää kovasti hänen puolestaan!
Tänään otan operaatioksi siivota ainakin osan eteisen lipaston laatikoista. Mitäköhän kateissa ollutta niistäkin löytyy...
Mukavaa maaliskuun ensimmäistä päivää!! :)
Koittakaa pärjätä kolotusten ja turvotusten kanssa!
t: Hömppä ja masukki 38+5