Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääbudjetti?

bridetobe
26.07.2016 |

Kertokaahan vähän omista häistänne, niin saan jotakin vertailupohjaa: Paljonko vieraita, budjetti ja oliko joku teema, hääpaikka tms. joka erityisesti vaikutti budjetin suuruuteen..?
Itsellä ei kauheasti lähipiirissä ole ketään jolta kysellä, siskoistani kaksi on mennyt naimisiin ja tuntuu että rahaa paloi tonneittain mutta lopputulos oli molemmilla tavallisen tylsät suomalaiset ryyppäjäishäät...ei siis minun makuuni ollenkaan.
Itse olen surkea laatimaan mitään budjettia, mutta ideoita olisi sitäkin enemmän...eli miten saisin suhteutettua nämä toiveeni häiden sisällöstä siihen, että budjetti olisi mahdollisimman minimaalinen? Onko epärealistista edes pohtia mitään alle 4000€ häitä, vai tarkoittaako se automaattisesti sitä, että häämme ovat säälittävän pienet, ei ohjelmaa ja joudumme tinkimään esim. koristeluista sen takia?
Häät siis kesällä 2017 tulossa. Kirkkohäitä ei ole tulossa, hääjuhla tulee tapahtumaan ainoastaan siellä hääpaikalla, jonka varaamme ja jota ei siis vielä olla edes mietitty kunnolla. Häävieraiden suhteen olemme tässä kohtaa vielä eri mieltä, sillä mies haluaisi kutsua kaikki vähänkin tutut alkaen naapurin serkun kaiman tyttärestä, kun taas itse haluan pitää vieraslistan mahd. pienenä. Se kuitenkin vaikuttaa niin paljon budjettiin...mutta kuvitellaan näin hypoteettisesti että häihin kutsutaan max. 80 vierasta.
Varsinaista teemaa emme ole pohtineet, mutta jotakin tiettyjä värejä ehkä haluaisimme käyttää. Koristeluissa ajattelin jotakin paperipalloja kattoon roikkumaan, sitten tietysti pöytäliinat sun muut väriteeman mukaan. Halpoja mutta tyylikkäitä koristeluideoita otetaan vastaan! Kukkiin emme panosta kun tulee kalliiksi. Kukkia siis olisi ainoastaan minun kimppuni ja sulhasella ja kaasolla jotkin härpäkkeet rinnuksilla, ei siis osana koristelua.
Ohjelmaa olen miettinyt sen verran, että photo booth voisi olla kiva. Inhoan kaikkia perinteisiä morsiamenryöstöjä, tuolileikkejä sun muita vaivaannuttavia seuraleikkejä, mutta hankala kyllä keksiä hirveästi mitään muutakaan ohjelmaa, joka ei tyhjentäisi lompakkoa...
Ruokapuoli on vielä auki. Kakut tekisi äitini, siinäkin siis säästää jonkin verran. Alkoholia emme häissämme tarjoa lainkaan, mikä käsittääkseni onkin aika iso rahanmeno monissa häissä.
Mies haluaisi livemusiikkia, minulle riittäisi että kasataan spotify-lista ja se soisi sitten koko päivän koska tässäkin säästäisi, enkä oikein innostu mistään hääbändeistä ja siitä perus musiikista mitä häissä kuulee.
Puvusta ajattelin, että jos max 400eurolla selviäisi? Alennusmyynnithän taitavat hääpukuliikkeissä pyörähtää aina käyntiin siinä helmikuun tienoilla, olen sitten haukkana liikenteessä siinä kohtaa. En aio myöskään törsätä erityisemmin kenkiin, koruihin tms.
Häämatkaa tuskin tulee, ellei sitten häälahjoja toivo rahan muodossa ja sen sitten käyttäisi matkaan.
Eli help te, joilla on ollut kivat, pienen budjetin häät, miten ihmeessä onnistuitte?!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee kyllä hankalaksi kun alan enemmän ja enemmän kallistua siihen, että maistraatissa naimisiin ja that's it! Toki haaveilen hääpuvusta ja siitä itse juhlasta, mutta kun meidän budjetilla ei sellaista voida toteuttaa ihan sata lasissa, vaan pitäisi kauheasti karsia ja pihistellä ja lopputulos on sitten jotakin kovin latteaa ja tylsää..?

Mies pitää päänsä että kyllä kunnon juhlat pitää olla, kysymys hänelle minulta kuuluikin että sataako taivaalta seteleitä vai mistäs ajattelit ne tarvittavat rahat saada?? Vastaus: kyllä kaikki järjestyy. Eikä muuten järjesty, sitä rahaa ei mistään meidän syliimme tule lisää maagisesti tipahtamaan..!

Täytyy nyt vielä taistella miehen kanssa tästä ajatuksesta, että maistraatti ja sitten meillä kotona sukulaisille ja lähimmille ystäville kahvittelut, voivat olla vaikka eri päivinä niin meille mahtuukin sitten vieraat tulemaan. Ja voihan minulla silti joku hääpuku olla, ei ehkä ihan niin massiivinen kuin jos olisi ne hääjuhlat, mutta joku kaunis valkoinen mekko kuitenkin...

Toisaalta harmittaa, mutta toisaalta eikös pointtina ole se, että saat sen toisen aviopuolisoksesi eikä se, että vietetään se yksi päivä häähumussa..? En tiedä, jos rahaa olisi rajattomasti niin tässä ei olisi mitään ongelmaa...

Vierailija
42/47 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 4000 euroa ei ole realistinen 80 hengen häistä.

Tulee menemään 6000-8000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä on oltava:

Alkumalja (kuohuviini tai shamppanja)

Lämmin ruoka

Iso hääkakku

Valko- ja punaviinitarjoilu pulloista, pöytiin.

Jos myös jatkot pidetään samassa paikassa, on oltava alkoholitarjoilu.

Vain wt-häissä menee ryyppäjäisiksi, jos on ilmaista alkoholia.

Vierailija
44/47 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häissä on oltava:

Alkumalja (kuohuviini tai shamppanja)

Lämmin ruoka

Iso hääkakku

Valko- ja punaviinitarjoilu pulloista, pöytiin.

Jos myös jatkot pidetään samassa paikassa, on oltava alkoholitarjoilu.

Vain wt-häissä menee ryyppäjäisiksi, jos on ilmaista alkoholia.

"On oltava", voi luoja... Millähän perusteella on oltava? Kyllähän sitä mm. ristiäisiä ja rippijuhliakin voidaan viettää ilman alkoholia, miksei myös häitä? En jaksa ymmärtää tätä ajatusta...varsinkin jos päädymme häissämme nyt siihen, että juhlat päiväsaikaan, iltaan saakka ei siis jatku jolloin sen kolottavan viinahampaansa kanssa voi lähteä siinä kohtaa kotiin kun siltä tuntuu...

Edelleenkin muut saavat käyttää sitä alkoa miten tykkäävät, mutta miksi meidän pitäisi tinkiä omista periaatteistamme omissa häissämme? Se alkoholitarjoilu ei todellakaan ole välttämättömyys, juhlia voi muutenkin, tai jos ei voi niin voisi omalla kohdallaan miettiä että miksi hitossa ei. Yhtälailla voisimme päättää että eipäs tarjoilla kakkua, ai miksi, koska meidän häät! Kai sitä nyt omannäköiset häät saa olla ilman, että ne ovat vieraiden mielestä sitten aivan paskat?

Tämä keskustelupalstailu on kyllä semmoista touhua, että jos et istu siihen muottiin mikä mammojen mieliin sopii, niin olet väärässä ja pääsi pitää kääntää siihen oikeaan suuntaan mikä elämäänsä kyllästyneelle vauva.fi-sarjakommentoijalle on eniten ok! Todella masentavaa yrittää hakea täältä jotakin järkevää kommentointia (jota kyllä yllättäen sain paljon, kiitos siitä teille jotka pysytte asiassa ja vastaatte siihen mitä alun perin tulin kysymäänkin...) kun tartutaan johonkin yksittäisiin seikkoihin, joihin en edes kysynyt neuvoa, kuten nyt tämä alkoholitarjoilu! En kysynyt että pitääkö olla vai ei, joten ihan turha tulla siitä enää kommentoimaan mitään, sitä tarjoilua ei tule ja piste. Ja te joita se häiritsee niin miksi ihmeessä, kyse on teille tuntemattoman ihmisen häistä? Kertoo vain siitä, kuinka tasapaksua se oma elämä on, kun pitää ihan asiakseen ottaa anonyymin ihmisen häiden juomatarjoilu...

Ja kyllä, meni tunteisiin.

Vierailija
45/47 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun makuusi ei siis ole "ryyppäjäiset", eikä livemusiikki ja ilmeisesti mieheltä ei edes kysytä. Kun nyt haluat ihan "omannäköisesi" häät ilman alkoholia ja mankkamusalla, eikä sinua kiinnosta muiden mielipiteet, niin sinun suosittelen pitämään hääsi ihan keskenäsi. 

On varmaan todella riehakas meininki, kun väki istuu kuivin suin ja kuuntelee mankasta musakkia. Miksi ylipäätään tuhlaat häisi senttiäkään, kun sössit siinä olennaisimmassa heti alkuun?

Hihhulihäät on erikseen (ja niistä kaiketi ei ole kysymys), mutta kokonaan ilman alkoholia et onnistuneita häitä voi viettää. Et edes sinä ole onnellinen, jos näät hääväen olevan naaman norsunveellä ja vilkuilevan kelloa, että koska kehtaa häippästä.

En ole kirjoittaja, jolle vastasit, mutta... Siis alkoholi ja musiikki ne tärkeimmät? Musiikin ymmärrän, mutta esimerkiksi meidän häihin ei tule alkoholia. Ei olla uskovaisia, ateisteja molemmat, kumpikaan ei vaan käytä ja minä en edes saa. Alkoholittomuudesta tulee maininta jo ihan kutsuun...

Vierailija
46/47 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää. Hääjutut on niin kivoja lukea :)

Vierailija
47/47 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä meidän häiden budjetti vuodelta 2015:

https://mutkatonta.com/haabudjetti/