Miksi MLL:n lastenhoitajille maksetaan riistopalkkaa?
Yksi kaverini kävi viime vuonna MLL:n lastenhoitokurssin. Kurssi kesti 60 tuntia ja maksoi 60 euroa. Töitä sille on tarjottu vain harvakseltaan, ja nekin vähät on ollut enimmäkseen 2 tunnin pätkiä (2 h on minimiveloitus). Tuntipalkka on 8,20 €/h, eli tyypillisestä työkeikasta tienaa 16,40 € miinus verot. Matkat yms. täytyy maksaa itse, ja usein hoitopaikat on sellaisissa paikoissa joihin bussit ei kulje usein. Kulujen jälkeen käteen ei siis jää kymppiäkään siitä hyvästä, että uhraa kokonaisen illan bussien odotteluun, matkoihin ja kauhukakaroiden paimentamiseen. MLL ei tarjoa edes vakuutusta. Miksei palkka ole yhtään isompi? Työtkin on yleensä iltaisin ja viikonloppuisin, eli oma vapaa-aika kärsii. Ja lisäksi työ on vastuullista, joten kyllä siitä pitäisi maksaa kunnon korvaus tällaisen riiston sijaan.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, millaista tuntipalkkaa kuvittelet että keskiverto palkansaaja pystyy lastenvahtipalveluista maksamaan?
Miksi lastenvahtipalveluiden säännöllisen käytön pitäisi olla keskiverto palkansaajien ulottuvilla?
Joojoo. Eliittihän saa vain hoidattaa lapsensa muilla.
Onhan hirveä vääryys, jos tavikset joutuu verkostoitumaan ja vahtimaan vuorostaan muiden muksuja.
Minäpä kerron esimerkin sulle niin tajuat sinäkin maailmaa hieman omaa napaasi pisemmälle.
Itse jäin lasten kanssa yksin ja sairastuin pahasti eli jäin taloudellisesti tiukille (eläke).
Tukiverkostolla ei tee mitään jos sellainen edes sattuu olemaan, koska en pysty maksamaan palveluina takaisin kun en pysty . Olisi hemmetin väärin jos niin pitäisi tehdä sillä se olisi omilta lapsiltani pois sillä tarvitsen apua lähinnä päästäkseni lääkäriin ja leikkauksien jälkeen.
Kun jo sekin harmittaa, että joudun niin paljon olemaan sairaaloissa ja käymään lääkäreissä, koska senkin ajan mieluummin hoitaisin lapsiani itse.
Jotta pääsin leikkaukseen niin lapsille piti tehdä avohuollon sijoitus siksi aikaa kun olen sairaalassa. Jotta tuota sijaisperhettä saatettiin etsiä niin lastensuojelun asiakkuus piti olla olemassa. Tämä esti kunnassamme lapsiperheiden kotiavun saamisen (laitonta, mutta kukaan ei asialle mitään voi) silloin kun se oli tarpeen. Eli vaihtoehdoksi jäi vain MLL ja vaikken ole toimeentulotuella (joskus hiukan miinuksella, mutta pärjään juuri ja juuri niin etten hae tukea ellei ole paljon osastolaskuja) niin sain palvelua tietyn tuntimäärän/kk maksusitoumuksella.Ei olisi mitenkään väärin saada joskus pienille hoitoapua voidakseni mennä isompien kanssa vaikkapa elokuviin. Sellaiseen saan ylijäävät tunnit käyttää, mutta toistaiseksi niitä ei ole jäänyt.
En koskaan, ikinä muutoin ole vuosikausiin saanut mistään mitään apua lastenhoidossa ja yhdellä lapsistani on myös sairaus mikä pelottaa ihmisiä siten etteivät uskalla ottaa vastuuta. Minulla olisi ystäviä ketkä voisi joskus ottaa pienimmät, mutta en lähde ketään käyttämään hyväksi kun en pysty antamaan samaa tai eri apua takaisin. Rahaa minulla ei ole antaa. Miksi minun tulisi ryhtyä loiseksi? Enkö saisi saada apua siten, että pärjäämme itsenäisesti? Sillä tuo apu on kuitenkin niin pientä, että välillä kun olen oikein väsynyt ja kipeä niin olisi helpotus saada silloinkin edes toisinaan apua, jotta en pala loppuun.
Sillä kuka siinä sitten voitttaa jos niin käy? Ei kukaan. Mutta niinhän se on, että typerät säästää siinä hetkessä eikä pitkällä tähtäimellä jolloin kustannukset kasvavat isommiksi.
Eli sinänsä minusta olisi järkevää taata myös köyhille lapsiperheille pieni apu (vaikkapa etusetelit joilla valita perheelle itselleen sopiva palvelu vaikkapa kerran kaksi vuodessa, kuten 6 tuntia lastenhoitoapua ja palvelun voisi tehdä kunta tai kunta ostaa muualta) sillä niin moni köyhä lapsiperhe päätyy kahdeksi eri sakiksi kun koskaan ei ole omaa aikaa eikä rahaa millä sen voisi ostaa turvallisesti. Tämä voisi olla tietyn tulorajan mukaan saatavilla tai neuvolan ym terveydenhuollon henkilökunnan ratkaistavissa ketkä perhettä hoitaa ja on heidän muutoksissa mukana/tietoinen.
Sillä eronnut lapsiperhe maksanee kunnalle huipusti enemmän kun 12 tuntia lastenhoitoapua. Näin siis aivan raakana ideana ja esimerkkinä.Tai sitten te rikkaat voisitte halutessanne osallistua sellaisen toiminnan tukemiseen lahjoituksin tmv tavalla mikäli löytyisi yhdistys tmv , joka ottaisi asian hoitaakseen.
Eikö parjaamisen sijaan olisi parempi yrittää keksiä keinoja ja ratkaisuja kuunnellen heitä ketkä oikeasti elävät vailla apua ja niin ettei omaa aikaa ole koskaan?
Tilanteesi on ikävä, muttei liity lainkaan siihen mitä kirjoitin. Puhuin nimittäin tavallisten keskituloisten palkansaajien oikeudesta halpoihin lastenhoitopalveluihin. Olin ja olen edelleen sitä mieltä, että keskituloisilla taviksilla ei tarvitse olla varaa palkata lastenhoitajaa joka viikko, ainakaan ilman että se tekee lompakkoon tuntuvan loven.
Sanopa muuta. On se kumma, kun kaiken maailman turhuuksiin voidaan rahaa surutta syytää mutta lastenhoito pitäisi saada lähes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, millaista tuntipalkkaa kuvittelet että keskiverto palkansaaja pystyy lastenvahtipalveluista maksamaan?
Miksi lastenvahtipalveluiden säännöllisen käytön pitäisi olla keskiverto palkansaajien ulottuvilla?
Joojoo. Eliittihän saa vain hoidattaa lapsensa muilla.
Onhan hirveä vääryys, jos tavikset joutuu verkostoitumaan ja vahtimaan vuorostaan muiden muksuja.
Minäpä kerron esimerkin sulle niin tajuat sinäkin maailmaa hieman omaa napaasi pisemmälle.
Itse jäin lasten kanssa yksin ja sairastuin pahasti eli jäin taloudellisesti tiukille (eläke).
Tukiverkostolla ei tee mitään jos sellainen edes sattuu olemaan, koska en pysty maksamaan palveluina takaisin kun en pysty . Olisi hemmetin väärin jos niin pitäisi tehdä sillä se olisi omilta lapsiltani pois sillä tarvitsen apua lähinnä päästäkseni lääkäriin ja leikkauksien jälkeen.
Kun jo sekin harmittaa, että joudun niin paljon olemaan sairaaloissa ja käymään lääkäreissä, koska senkin ajan mieluummin hoitaisin lapsiani itse.
Jotta pääsin leikkaukseen niin lapsille piti tehdä avohuollon sijoitus siksi aikaa kun olen sairaalassa. Jotta tuota sijaisperhettä saatettiin etsiä niin lastensuojelun asiakkuus piti olla olemassa. Tämä esti kunnassamme lapsiperheiden kotiavun saamisen (laitonta, mutta kukaan ei asialle mitään voi) silloin kun se oli tarpeen. Eli vaihtoehdoksi jäi vain MLL ja vaikken ole toimeentulotuella (joskus hiukan miinuksella, mutta pärjään juuri ja juuri niin etten hae tukea ellei ole paljon osastolaskuja) niin sain palvelua tietyn tuntimäärän/kk maksusitoumuksella.Ei olisi mitenkään väärin saada joskus pienille hoitoapua voidakseni mennä isompien kanssa vaikkapa elokuviin. Sellaiseen saan ylijäävät tunnit käyttää, mutta toistaiseksi niitä ei ole jäänyt.
En koskaan, ikinä muutoin ole vuosikausiin saanut mistään mitään apua lastenhoidossa ja yhdellä lapsistani on myös sairaus mikä pelottaa ihmisiä siten etteivät uskalla ottaa vastuuta. Minulla olisi ystäviä ketkä voisi joskus ottaa pienimmät, mutta en lähde ketään käyttämään hyväksi kun en pysty antamaan samaa tai eri apua takaisin. Rahaa minulla ei ole antaa. Miksi minun tulisi ryhtyä loiseksi? Enkö saisi saada apua siten, että pärjäämme itsenäisesti? Sillä tuo apu on kuitenkin niin pientä, että välillä kun olen oikein väsynyt ja kipeä niin olisi helpotus saada silloinkin edes toisinaan apua, jotta en pala loppuun.
Sillä kuka siinä sitten voitttaa jos niin käy? Ei kukaan. Mutta niinhän se on, että typerät säästää siinä hetkessä eikä pitkällä tähtäimellä jolloin kustannukset kasvavat isommiksi.
Eli sinänsä minusta olisi järkevää taata myös köyhille lapsiperheille pieni apu (vaikkapa etusetelit joilla valita perheelle itselleen sopiva palvelu vaikkapa kerran kaksi vuodessa, kuten 6 tuntia lastenhoitoapua ja palvelun voisi tehdä kunta tai kunta ostaa muualta) sillä niin moni köyhä lapsiperhe päätyy kahdeksi eri sakiksi kun koskaan ei ole omaa aikaa eikä rahaa millä sen voisi ostaa turvallisesti. Tämä voisi olla tietyn tulorajan mukaan saatavilla tai neuvolan ym terveydenhuollon henkilökunnan ratkaistavissa ketkä perhettä hoitaa ja on heidän muutoksissa mukana/tietoinen.
Sillä eronnut lapsiperhe maksanee kunnalle huipusti enemmän kun 12 tuntia lastenhoitoapua. Näin siis aivan raakana ideana ja esimerkkinä.Tai sitten te rikkaat voisitte halutessanne osallistua sellaisen toiminnan tukemiseen lahjoituksin tmv tavalla mikäli löytyisi yhdistys tmv , joka ottaisi asian hoitaakseen.
Eikö parjaamisen sijaan olisi parempi yrittää keksiä keinoja ja ratkaisuja kuunnellen heitä ketkä oikeasti elävät vailla apua ja niin ettei omaa aikaa ole koskaan?
Tilanteesi on ikävä, muttei liity lainkaan siihen mitä kirjoitin. Puhuin nimittäin tavallisten keskituloisten palkansaajien oikeudesta halpoihin lastenhoitopalveluihin. Olin ja olen edelleen sitä mieltä, että keskituloisilla taviksilla ei tarvitse olla varaa palkata lastenhoitajaa joka viikko, ainakaan ilman että se tekee lompakkoon tuntuvan loven.
Sanopa muuta. On se kumma, kun kaiken maailman turhuuksiin voidaan rahaa surutta syytää mutta lastenhoito pitäisi saada lähes ilmaiseksi.
Tässä olen samaa mieltä. Ja kuinka moni tännekin kirjoittaneista lähtis samalla palkalla töihin katsomaan jonkun ventovieraan ihmisen lapsia? Ja pitäis vielä ottaa huomioon, että vastuu maksaa. Ja se ei kyllä noissa palkoissa näy.
On se kumma jos jollain ei ole maksaa 8 euroa tunnilta edes kerran kuussa.
Ei tuo olekaan tarkoitettu kenellekään palkkatyöksi. Minusta sen voi melkein rinnastaa muuhun vapaaehtoistyöhön, mitä MLL tarjoaa. Opiskelijat saa siitä hyvää kokemusta ja vähän taskurahaa. Ihan hyvä, että on olemassa tälläinen palvelu, johon on varaa silloin tällöin pienituloisellakin perheellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi. Hoitaja saa kyllä kulukorvauksen ja illat ym ovat arvokkaampia kun arkipäivisin annettava hoitoapu.
On myös säännöissä, että jos hoito loppuu yöaikaan tai myöhään illalla niin perhe joko vie hoitajan itse kotiin tai maksaa taksin.
Kaverisi ei ole kertonut sinulle nyt ihan totuutta.mmm ei. Ma-La vuorokauden ajasta riippumatta MML:n lastenhoitajan palkka on 8.20€/h. ainut lisä minkä palkkaan saa on, jos töitä on joko sunnuntaisin tai pyhinä, tälläöin palkka on 16.40€/h. Matkakorvauksia tms ei makseta, ellei hoidettavaa lasta kyyditetä hoitajan autolla, tällöin hoitajalle maksetaan km korvaus. Perhe on velvollinen turvaamaan hoitajan kotimatkan päivästä riippumatta klo 23 jälkeen, joko viemällä hänet kotiin tai maksamalla taksin, mitä tosin harva perhe tekee.
t:MLL:n lastenhoitaja
Eikö tuota voi vaatia perheeltä jos kerran sopimuksessa lukee? Jos menee hoitokeikalle joka kestää yli 23 ja perhe ei korvaakaan vaikka niin olettaa. Eihän muissakaan töissä työntekijä joudu varmistamaan jo sovittuja asioita tyyliin; saanhan sen luvatun 12,00 euroa tuntipalkkaa,maksetaanhan viikonloppulisät jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo olekaan tarkoitettu kenellekään palkkatyöksi. Minusta sen voi melkein rinnastaa muuhun vapaaehtoistyöhön, mitä MLL tarjoaa. Opiskelijat saa siitä hyvää kokemusta ja vähän taskurahaa. Ihan hyvä, että on olemassa tälläinen palvelu, johon on varaa silloin tällöin pienituloisellakin perheellä.
Kuinka moni MLL:n hoitajista tahtoo hoitaa rikkaan mutta pihin perheen lapsia "vapaaehtoistyönä" surkealla palkalla? MLL ei valikoi asiakkaitaan.
Onko yöajan kotiinkuljetuksesta huolehtiminen joku uusi juttu tai vaihteleeko käytäntö alueittain? Meidän lapsille hankittiin MLL:n hoitaja viimeksi talvella, ja silloin ei ollut mitään puhetta mistään kuljetuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian suuri palkka siihen nähden, mikä taso on. Meillä kokemusta mll hoitajista: makoilevat sohvalla ja lukevat lehtiä/surffaavat kännykällä ja lapset leikkivät omillaan jne jne. Lapset ovat tätä itse kertoneet ja joskus hoitajat ovat jääneet kiinni, että istuskelevat vain mukavasti ulkona surffaamassa kännykällä ja lapset leikkivät omillaan, kun olenkin tullut sovittua aiemmin kotiin.
Kuule, jos sä haluat LTO:n lastenvahdiksi, niin maksahan sitten sen mukainen tuntipalkka siitä askartelusta ja henkisen kehityksen analyysistä. Lastenvahti= tehtävä katsoa, etteivät lapset telo itseään ja syövät & menevät nukkumaan suht ajoissa.
No mitenkäs lastenvahti katsoo, että lapset eivät telo itseään, jos hän on koko ajan nenä kiinni kännykässä tai lehdessä. Kyllä tuohon palkkaan pitäisi vähän satuja lukea ja osallistua leikkimiseen tai sitten vaihtaa alaa.
Perhe maksaa palkan vähintään 2 tunnilta ja sen lisäksi korvaa 10 km matkalta 1h palkan ja 20 km matkalta 2h palkan (menopaluu), ellei järjestä kyytiä muutoin.
Eli ainakin meillä nuori saa palkkaa 2 tunnin keikasta 16.40 puhtaana käteen (ei tarvitse maksaa veroja, koska tulot jäävät alle 2200 e/v, sivukulut kyllä maksetaan) ja lisäksi 8.40 matkakorvausta verottomana.