Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi MLL:n lastenhoitajille maksetaan riistopalkkaa?

Vierailija
26.07.2016 |

Yksi kaverini kävi viime vuonna MLL:n lastenhoitokurssin. Kurssi kesti 60 tuntia ja maksoi 60 euroa. Töitä sille on tarjottu vain harvakseltaan, ja nekin vähät on ollut enimmäkseen 2 tunnin pätkiä (2 h on minimiveloitus). Tuntipalkka on 8,20 €/h, eli tyypillisestä työkeikasta tienaa 16,40 € miinus verot. Matkat yms. täytyy maksaa itse, ja usein hoitopaikat on sellaisissa paikoissa joihin bussit ei kulje usein. Kulujen jälkeen käteen ei siis jää kymppiäkään siitä hyvästä, että uhraa kokonaisen illan bussien odotteluun, matkoihin ja kauhukakaroiden paimentamiseen. MLL ei tarjoa edes vakuutusta. Miksei palkka ole yhtään isompi? Työtkin on yleensä iltaisin ja viikonloppuisin, eli oma vapaa-aika kärsii. Ja lisäksi työ on vastuullista, joten kyllä siitä pitäisi maksaa kunnon korvaus tällaisen riiston sijaan.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan btw, "riistopalkka" mielletään yleensä toisinpäin kun mitä avauksessasi on tarkoitus sanalla tuoda esiin.

Eli riistopalkasta puhutaan kun joku tienaa toisen mielestä työstään eli palvelunsa maksaa aivan liikaa eli "riistää" tässä tapauksessa palkan maksajaa eli perhettä.

Vierailija
2/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi. Hoitaja saa kyllä kulukorvauksen ja illat ym ovat arvokkaampia kun arkipäivisin annettava hoitoapu.

On myös säännöissä, että jos hoito loppuu yöaikaan tai myöhään illalla niin perhe joko vie hoitajan itse kotiin tai maksaa taksin.

Kaverisi ei ole kertonut sinulle nyt ihan totuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla palkoilla on varmasti vaikea löytää hyviä työntekijöitä.

Vierailija
4/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan btw, "riistopalkka" mielletään yleensä toisinpäin kun mitä avauksessasi on tarkoitus sanalla tuoda esiin.

Eli riistopalkasta puhutaan kun joku tienaa toisen mielestä työstään eli palvelunsa maksaa aivan liikaa eli "riistää" tässä tapauksessa palkan maksajaa eli perhettä.

Ehkä tarkoitat enemmän vaikka "riistohintaa"? Minusta tuo riistopalkka ei mene ihan noin kuin selitit. Riistohinta taas kuvaa juuri sitä, että maksajan katsotaan joutuvan maksamaan liikaa. Riistopalkka ei sen sijaan kyllä oikein tuo ilmi, ketä riistetään.

Vierailija
5/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi. Hoitaja saa kyllä kulukorvauksen ja illat ym ovat arvokkaampia kun arkipäivisin annettava hoitoapu.

On myös säännöissä, että jos hoito loppuu yöaikaan tai myöhään illalla niin perhe joko vie hoitajan itse kotiin tai maksaa taksin.

Älä puhu paskaa. Vain sunnuntailta maksetaan korkeampaa palkkaa, muina aikoina käytössä on kiinteä tuntipalkka.

Vierailija
6/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoidosta nyt ei muutenkaan makseta paljon mitään, voisi maksaa enemmän.

Vierailija
7/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi kieltäytyä siitä riistopalkasta ja tehdä talkoilla.

Vierailija
8/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mmm ei. Ma-La vuorokauden ajasta riippumatta MML:n lastenhoitajan palkka on 8.20€/h. ainut lisä minkä palkkaan saa on, jos töitä on joko sunnuntaisin tai pyhinä, tälläöin palkka on 16.40€/h. Matkakorvauksia tms ei makseta, ellei hoidettavaa lasta kyyditetä hoitajan autolla, tällöin hoitajalle maksetaan km korvaus. Perhe on velvollinen turvaamaan hoitajan kotimatkan päivästä riippumatta klo 23 jälkeen, joko viemällä hänet kotiin tai maksamalla taksin, mitä tosin harva perhe tekee.

t:MLL:n lastenhoitaja

Vierailija
9/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoidosta nyt ei muutenkaan makseta paljon mitään, voisi maksaa enemmän.

Mutta silloin keikkoja olisi tarjolla vähemmän

Vierailija
10/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkasta jo sanottiinkin. Mitään kulukorvausta ei hoitajat saa, ja verotuksessakin voi vähentää kuluja vain jos niitä tulee tosi paljon.

Hoitajalle täytyy tosiaan järjestää turvallinen kotimatka yöaikaan, mutta sen ei tarvitse olla taksi tai oma autokyyti. Bussikin riittää, jos pysäkit on lähellä ja turvallisten kävelymatkojen päässä. Ja sitä bussia voi joutua odottamaan vaikka tunnin, kunhan odotuspaikka on turvallinen (esim. hoitoperheen koti)...

Vierailija
11/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, odotin vähän pienempää tuntipalkkaa otsikon perusteella. Itse aikoinaan erään järjestön lastenhoitajana (kurssi piti käydä) tienasin hurjat 2,5e/h :D hirveästi kyllä tein töitä niin jotain sain säästöönkin. Mun mielestä MLL:n palkat on sentään inhimilliset, mutta jos tuttavallasi silti suurin osa keikoista on 2h eli minimiaika, se voi kieliä paitsi nuukuudesta myös siitä, ettei lapsiperheillä ole varaa maksaa useammasta tunnista. Ja mitä tekee lastenhoitopalvelulla, johon niillä, jotka sitä oikeasti tarvitsee, ei ole varaa?

Vierailija
12/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijatyttäreni tekee keikkoja MLL:n lastenhoitajana. Niin hänen kuin minunkin mielestäni palkka on kohdallaan. Työ on kuitenkin suhteellisen kevyttä ja koulutus lyhyt. 2 tunnin keikat ovat todella harvinaisia, tyypillinen hoitokerran pituus on 4-5 tuntia. Se on kyllä totta, että töitä ei ole aina tarjolla niin usein kuin niitä haluaisi tehdä. Monet lapsiperheet eivät varmaan tiedä, kuinka helposti hoitajan voi nykyisin tilata tätä kautta.

Vierailija
13/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, odotin vähän pienempää tuntipalkkaa otsikon perusteella. Itse aikoinaan erään järjestön lastenhoitajana (kurssi piti käydä) tienasin hurjat 2,5e/h :D hirveästi kyllä tein töitä niin jotain sain säästöönkin. Mun mielestä MLL:n palkat on sentään inhimilliset, mutta jos tuttavallasi silti suurin osa keikoista on 2h eli minimiaika, se voi kieliä paitsi nuukuudesta myös siitä, ettei lapsiperheillä ole varaa maksaa useammasta tunnista. Ja mitä tekee lastenhoitopalvelulla, johon niillä, jotka sitä oikeasti tarvitsee, ei ole varaa?

Kerro esimerkki köyhästä joka oikeasti tarvitsee tällaista lastenhoitopalvelua? Kuntahan on velvollinen järjestämään hoidon lapsille silloin kun siihen on todellista tarvetta. Myös kouluikäisille.

Vierailija
14/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 6v yliopistokoulutus ja tuntipalkka 15€ luokkaa.

Vierailija
15/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkki köyhästä joka oikeasti tarvitsee tällaista lastenhoitopalvelua? Kuntahan on velvollinen järjestämään hoidon lapsille silloin kun siihen on todellista tarvetta. Myös kouluikäisille.

Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen esimerkiksi se, että vanhemmat saisivat joskus yhteistä aikaa, jotta voisivat hetken olla aivan kaksistaan. Ei se ole sellainen "todellinen tarve", johon kunnalta saisi hoitoa, eli ehkei sun mielestäsi "oikeasti tarvitse", mutta uskon, että perheille tekisi silti hyvää, jos perheen vanhemmat saavat joskus yhteistä aikaa keskenään. Uskon, että jopa köyhä voi kaivata sitä.

Vierailija
16/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein töitä MLL:n lastenhoitajana silloin, kun palkka oli 4,2€/h plus matkakorvaukset. Se kyllä tuntui todella huonolta palkalta, ja sen jälkeen 8,2€/h suorastaan ruhtinaalliselta. Minusta tuo on ihan ok palkka lastenhoitotyöstä, mutta mielestäni perhe saisi kyllä maksaa matkakulut lisäksi. Kenenkään ei muuten ole pakko ottaa noita 2h keikkoja, ja itse en yleensä ottanutkaan, ellei hoitopaikka ollut melko lähellä omaa kotiani. Ei vaan yksinkertaisesti ollut vaivan väärti valmistautua (ottaa selvää missä perheen koti sijaitsee, millä bussilla pääsee lähimmäs, missä vaihtaa bussia, missä vaihtopysäkki, miten kävellä bussipysäkiltä perheen kotiin), odotella bussia, körötellä yli puoli tuntia bussissa, kävellä perheen kotiin, ... Ääh, tuohon 2h keikkaan saattaa todellisuudessa mennä 5h, ja palkkana siitä 16€ kolikoita, joista maksetaan vielä verotkin.

Vierailija
17/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi palkka on hyvä juuri 16v täyttäneelle ja ihan ok kokemattomalle opiskelijalle. Itsestäni palkka tuntui melko huonolta, kun olin viittä vaille valmis lto ja kokemusta päiväkodeista yli puolen vuoden ajalta. Ja oikeasti panostin siihen lastenhoitoon ja järkkäsin kehittäviä virikkeitä hoitopäivien ajalle. Mutta mä olinkin tykätty hoitaja ja vakiperheet kyselivät hoitamaan vielä vaikka lopetinkin MLL:llä.

Ja noille parin tunnin keikoille en minäkään lähtenyt elleivät ne olleet alle 5km päässä. Varsinkin 2h keikka tunnin matkan päässä ja maksimimäärä pieniä lapsia, niin ei todellakaan palkka ja vaiva kohtaa.

Vierailija
18/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen esimerkiksi se, että vanhemmat saisivat joskus yhteistä aikaa, jotta voisivat hetken olla aivan kaksistaan. Ei se ole sellainen "todellinen tarve", johon kunnalta saisi hoitoa, eli ehkei sun mielestäsi "oikeasti tarvitse", mutta uskon, että perheille tekisi silti hyvää, jos perheen vanhemmat saavat joskus yhteistä aikaa keskenään. Uskon, että jopa köyhä voi kaivata sitä.

Jotain on kyllä pahasti vialla, jos vanhemmat ei saa järjestettyä itselleen yhtään laatuaikaa palkkaamatta sitä varten lastenhoitajaa. Miksei ne löydä ketään, jolle voisi korvata palveluksen esim. vahtimalla joskus vuorostaan niiden lapsia, leikkaamalla ruohoa, kastelemalla loman ajan kukkia tai tekemällä jotain muuta niiden hyväksi?

Vierailija
19/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain on kyllä pahasti vialla, jos vanhemmat ei saa järjestettyä itselleen yhtään laatuaikaa palkkaamatta sitä varten lastenhoitajaa. Miksei ne löydä ketään, jolle voisi korvata palveluksen esim. vahtimalla joskus vuorostaan niiden lapsia, leikkaamalla ruohoa, kastelemalla loman ajan kukkia tai tekemällä jotain muuta niiden hyväksi?

Mitä ihmettä? Me ollaan vuosikausia käytetty palkattua lastenhoitajaa, jos halutaan käydä kahdestaan jossain. Ei tosin MLL:n, koska niistä on huonoja kokemuksia. Miksi meidän pitäisi alkaa tekemään jotain vastapalveluksia? Ei meillä ole aikaa sellaiseen,

Vierailija
20/49 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö oikeasti?

Emme ole köyhiä, mutta olemme käyttäneet MLL:n hoitajia välillä. Meillä ei ole tukiverkkoja, jotka voisivat välillä tulla pariksi tunniksi. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää iltahoitoa, jos syynä ei ole vanhempien työt. Kun olin lasten kanssa kotona, raahasin lapsia joka paikkaan ellen ottanut hoitajaa kotiin siksi aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme