Ylitiukat vanhemmat
Olen 16-vuotias tyttö ja vanhempani ovat mielestäni liian tiukkoja. Ensinnäkin, en todellakaan halua kokeilla mitään alkoholia, tupakkaa, huumeita enkä tehdä mitään muutakaan tyhmää. En ole koskaan pettänyt vanhempieni luottamusta näiden asioiden suhteen. Eikä tämä johdu vain siitä, että vanhempani sanovat näiden asioiden olevan väärin, vaan kyse on ihan omasta mielipiteestäni, ja siitä, että en vain halua. Monesti olisin voinut kokeilla kaikenlaista, mutta olen aina sanonut ei. Kaverini ymmärtävät minua, eivätkä painosta mihinkään.
Silti kotiintuloaikani on jo kymmeneltä ja äitini laittaa viesti 15 minuutin välein "Missä olet, kenen kanssa, million tulet kotiin", kun olen kavereideni kanssa. Aamuisin hän katsoo puhelimeni (iphonen näytöllä näkyy keltä on tullut viestejä ja mitä niissä lukee) ja on siis aina ihan paniikissa jos olen esim. 15 yli 10 kotona enkä tasan 10. Melkein joka viikonloppu minut pakotetaan perheen kesken mökille, ja ei ole mitenkään siis mahdollista, että saisin jäädä kotiin, koska kuulemma en halua olla yksin kotona. Olen kuitenkin lukemattomia kertoja sanonut vanhemmilleni sen olevan okei, ja että pidän yksin kotona olemisesta. Tunnen olevani ihan tarpeeksi vanha siihen, että voisin olla yksin kotona. Enkä tosiaankaan haluaisi järjestää minkään sortin kotibileitä tms. Minuun vain ei luoteta.
Vanhempani myös haukkuvat kaverini usein pystyyn, jos he eivät ole varakkaita tai muuten vaan heidän mielestään "järkevän ja siistin oloisia". Jos kaverini ei ole lukiossa, ennakkoluulot ovat vielä pahempia. He eivät myöskään ymmärrä sitä, kuinka tärkeitä kaverini ovat minulle ja kuinka paljon he tuovat elämääni kaikkea hyvää. 7lk minulla ei ollut kavereita, olin aina yksin koulussa, itkin itseni monesti uneen, enkä vapaa-ajalla ollut kavereideni kanssa. Vanhempani olivat tyytyväisiä tilanteeseen. Nyt kuitenkin minulla on paljonkin kavereita, mutta vanhempani eivät pidä siitä. He haluaisivat muutenkin valita kavereikseni ne kenestä minulla on "tulevaisuudessa hyötyä" eli ns. rikkaiden lapset.
Koulussa minulla menee erittäin hyvin, pääsin lukioon, keskiarvoni on yli 9.5. En siis ole millään lailla ns. huono lapsi. Harrastan myös urheilua ja olen hyväkin monessa lajissa. Vanhempani kuitenkaan eivät oikeastaan edes arvosta saavutuksiani, vaan pitävät niitä jotankin itsestäänselvyyksinä.
Että juu, olen kuulemma vaikea lapsi. Oli pakko avautua jonnekin. ): Auttakaa edes siinä, miten saisin kotiintuloaikaani vähän pidemmäksi...
Ja tiedän, että he yrittävät ajatella aina parastani, mutta minusta tuntuu, etteivät he enää tiedä mikä on minulle parhaaksi...
Kommentit (26)
Voi niitä parkoja...
Mutta minulle olisi sentään mahdollista olla pidempään ulkona, kun muutenkin hengaan kavereideni kanssa yleensä tosi lähellä kotia (enintään 10km päässä)
Kuullostaa niin mun nuoruudelta! Nyt olen jo 23v.
Sellasta se oli siihen saakka, kun täytin 18v. Sitten 19v. muutin jo omilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa niin mun nuoruudelta! Nyt olen jo 23v.
Sellasta se oli siihen saakka, kun täytin 18v. Sitten 19v. muutin jo omilleni.
'
Niin noh, aattelin itekkin jossain 19.v muttaa pois kotoa. Toivottavasti muuttuis mullaki tää tilanne ees siinä 18 kohalla. ): Kun eihän siihen ole kuin enää joku puoltoista vuotta että oon 18
Muutat omillesi, kun siihen on mahdollisuus. Oletko ainoa lapsi?
Äitisi pelkää paljon, onko neuroottinen muidenkin asioiden suhteen?
Aika tiukkaa sinulla.. Oma 13v saa jäädä kotiin pariksi päiväksi kun mökkeilemme. Tyttö kyseessä. En halua pakottaa häntä mökille aina meidän kanssa kun kaverit on hänelle niin tärkeitä. Joskus tyttö ottaa kaverin mukaan mökille. Meillä on tosin vain puolen tunnin mökki matka.
Tyttö on luotettava ja koulu sujuu hyvin.
Mielestäni sinun vanhempien pitäisi kuulla myös sinun mielipiteesi asioista. Liika kahlitseminen ei ole tarkoituksenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Muutat omillesi, kun siihen on mahdollisuus. Oletko ainoa lapsi?
Äitisi pelkää paljon, onko neuroottinen muidenkin asioiden suhteen?
2 vuotta vanhempi sisko löytyy.
Ja on se oikeastaan, tai pikemminkin vainoharhainen (en oikeen tiä mitä toi neuroottinen tarkoittaa) esim. kaikkien varashälyttimien sun muiden kanssa. Lisäksi se luulee heti isäni pettävän sitä, jos se on lähettänt jollekkin sille tuntemattomalle naiselle viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Aika tiukkaa sinulla.. Oma 13v saa jäädä kotiin pariksi päiväksi kun mökkeilemme. Tyttö kyseessä. En halua pakottaa häntä mökille aina meidän kanssa kun kaverit on hänelle niin tärkeitä. Joskus tyttö ottaa kaverin mukaan mökille. Meillä on tosin vain puolen tunnin mökki matka.
Mielestäni sinun vanhempien pitäisi kuulla myös sinun mielipiteesi asioista. Liika kahlitseminen ei ole tarkoituksenmukaista.
Meillläkin vaan puolen tunnin mökkimatka.
Voi että oispa mun äiti samanlainen ):
Oletko keskustellut tästä vanhempiesi kanssa?
Mielestäni ainakin kuulostaa aika väärältä sinua kohtaan...
Vierailija kirjoitti:
Oletko keskustellut tästä vanhempiesi kanssa?
Mielestäni ainakin kuulostaa aika väärältä sinua kohtaan...
Olen juu ja yritän aina ymmäärtää vanhempieni näkökulmia jne. Kuitenkaan he eivät oikeastaan kuuntele minua, eikä mielipiteitäni, eivätkä nämä keskustelut ole vieneet asiaa yhtään parempaan suuntaan.
Monesti myös vanhempani tulevat heti tosi vihaiselle päälle, jos otan jotain näistä asioista esille, ja alkavat huutamaan minulle
Kirjoitat sen verta lapsekkaasti, että ihan hyvä etteivät jätä sinua yksin kotiin :) Sitten sun pitäis tänne kirjoittaa kuinka ulkona kolisee ja on pimeää ja mörkö. Paitsi että öisin tää on suljettu... HUUUU
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat sen verta lapsekkaasti, että ihan hyvä etteivät jätä sinua yksin kotiin :) Sitten sun pitäis tänne kirjoittaa kuinka ulkona kolisee ja on pimeää ja mörkö. Paitsi että öisin tää on suljettu... HUUUU
Tämäkö sitten oli tosi "aikuismainen" kommentti? :D
En muuten viitsi ottaa kantaa, mutta jos sulla on kotiintuloaika kymmeneltä, niin sunhan pitäisi olla kotona kymmeneen mennessä eikä varttia yli. Että ehkä siinä yksi syy miksi sinuun ei lueteta, kun et noudata kotiintuloaikaa. Alaikäinenhän sä vielä olet, joten vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus sinusta huolehtia.
Tutki mitä neuroottisuus tarkoittaa, kyllä äitisi kuulostaa vahvasti paniikinomaisesta kontrolloimisesta kärsivän.
Miten isosiskosi on pärjännyt äitisi kanssa, onko hän jo muuttanut pois kotoa?
Eikö sinulla ole salasanaa, miten äitisi voi tutkia puhelimesi viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Aivan liian nuori. Mitä mieltä lastensuojelu mahtaa olla?
Olet niin kovin nuori av-palstalle. Mitäs jos menisit lapsukainen vaikka sinne instaan tai demi.fi hakemaan niitä jaxuhaleja sekä tykkäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, ettei täällä ole "ilmoita lastensuojeluun" nappia.
Vierailija kirjoitti:
En muuten viitsi ottaa kantaa, mutta jos sulla on kotiintuloaika kymmeneltä, niin sunhan pitäisi olla kotona kymmeneen mennessä eikä varttia yli. Että ehkä siinä yksi syy miksi sinuun ei lueteta, kun et noudata kotiintuloaikaa. Alaikäinenhän sä vielä olet, joten vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus sinusta huolehtia.
Ilmoitan jos olen tulossa myöhässä. Ja jos olen tulossa myöhässä, on siihen hyvä syy
Vierailija kirjoitti:
Olet niin kovin nuori av-palstalle. Mitäs jos menisit lapsukainen vaikka sinne instaan tai demi.fi hakemaan niitä jaxuhaleja sekä tykkäyksiä.
No ajattelin, että täällä olisi aiukuisia, jotka ehkä voisivat jotenkin auttaakin
Meillä lapsilla on kotiintuloaika klo 20.15, jolloin tule viimeinen bussi. Mietipä sitä!