Auki valuvan vetoketjun korjaus, vihdoin keksin, miten sen teen :)
Farkkujeni vetskari ei pysy kiinni, vaan alkaa pikkuhiljaa avautua. Olen varmaan tosi epäkäytännöllinen ihminen, kun en heti keksinyt tätä vaan vasta kuukausien päästä eli tänä aamuna tuli ahaa-elämys. Jos paikalla on muitakin epäkäytännöllisiä niin jaan mielelläni teillekin vinkin: vetoketjussa täytyy olla vetimessä sellainen "silmukka", muuten ei onnistu. Mutta kai suurimmassa osassa farkkujen vetoketjuja sellainen on. Sen silmukan läpi pujotetaan ompeluun tarkoitettu vajaan sentin levyinen kuminauhan pätkä ja ommellaan käsin tai koneella lyhyeksi lenksuksi. Vetoketju vedetään kiiini ja kumanauhalenksu laitetaan ensin housun napin ympärille ja sen jälkeen nappi tavallisesti kiinni. Vetoketju pysyy ylhäällä :)
Kommentit (39)
Vielä helpompi on katsoa että laittaa sen vetimet varmasti maata kohti. Vetoketjuissa on sisäänrakennettu lukko. Se on auki kun vetskarit vetää ylös ja sitten kun sen osan mistä vetää laittaa alas se lukkiutuu paikalleen
Hakaneula pitää aina avata ja sulkea ja sinnitellä sen kanssa. Kyllä tuo kuminauhalenksu on käyttäjäystävällisempi :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vielä helpompi on katsoa että laittaa sen vetimet varmasti maata kohti. Vetoketjuissa on sisäänrakennettu lukko. Se on auki kun vetskarit vetää ylös ja sitten kun sen osan mistä vetää laittaa alas se lukkiutuu paikalleen
Ei kun tässä mun vetskarissa on oikeasti joku vika. Ei auta mikään, se vaan lähtee valumaan. Ja on kyseessä lempparifarkkuni, niin tosi ikävä juttu. Nyt vihdoin voin pitää niitä taas :)
ap
Parempi konsti on vetskarin vetimeen laitettava metallinen avainrengas, vetskari kiinni, renksu pujotetaan nappiin ja nappi kiinni....
Ei tarvii ommella eikä pelätä että aukee kuten hakaneula tai klemmari
Noin olen aina tehnyt farkkujen löysän vetoketjun kanssa. Jos ei ole ollut sopivaa kuminauhaa, myös iso hakaneula toimii samalla idealla. Olen pettynyt, että eräissä kalliissa merkkifakuissa oli jo uutena löysä vetoketju.
Avainrengaskin on hyvä idea! Itse olen edelleen sitä mieltä, että kuminauha on paras, koska hieman venyessään pysyy tosi napakasti paikoillaan, eikä pääse esim. istuessa irtautumaan napista kuten ehkä avainrengas saattaisi pystyä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Avainrengaskin on hyvä idea! Itse olen edelleen sitä mieltä, että kuminauha on paras, koska hieman venyessään pysyy tosi napakasti paikoillaan, eikä pääse esim. istuessa irtautumaan napista kuten ehkä avainrengas saattaisi pystyä.
ap
Ei kun pointti on just se että se rengas pujotetaan nappiin ENNEN kuin laittaa napin kiinni. Silloin se jää jemmaan napinläven alle. Jos se sieltä irtoo niiin sitten on nappikin irti.....
No nipistä sitä vetoketjun lukkoa pihdeillä tiukemmaksi. Ajan saatossa metalli väsyy.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/04/vetoketjun-voi-korjata-myos-kot…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEi kun pointti on just se että se rengas pujotetaan nappiin ENNEN kuin laittaa napin kiinni. Silloin se jää jemmaan napinläven alle. Jos se sieltä irtoo niiin sitten on nappikin irti.....
Ai niin, tietenkin. Juuri samoin kuin mun kuminauhalenksukin. Molemmat siis ihan käyttökelpoisia ratkaisuja. Olen edelleen niin onnellinen, että voin pitää farkkujani taas.
Olisinpa älynnyt kysyä täältä jo vuosi sitten!!!
ap
Mummeli kirjoitti:
No nipistä sitä vetoketjun lukkoa pihdeillä tiukemmaksi. Ajan saatossa metalli väsyy.
Tuo toimii vain pikakorjauksena. Se metalli väsyy myös siihen nipistelyyn ja murtuu rikki jossain vaiheessa...
Unohdit ap kertoa, että tämä ideasi on peräisin youtubesta. En muista sen naisen nimeä nyt.
Mummeli kirjoitti:
Ei oo totta.... tällainenkin keino! :O
Miten mä en ole kysynyt tätä täältä tai googlannut!?? Luulin, että rikki on rikki ja farkut pitäisi viedä ompelimoon. Kysyin ompelimosta ja sen vaihtaminen olisi maksanut ihan älyttömästi.
ap
Ps. Ala-arvoista esittää toisen idea omana.
Minä korvaan sen kuminauhan avaimen renkaalla vai mitä ne nyt on...
Vierailija kirjoitti:
Unohdit ap kertoa, että tämä ideasi on peräisin youtubesta. En muista sen naisen nimeä nyt.
Hei, en todellakaan usko keksineeni mitään uutta. En vaan ole etsinyt mitään tietoa asiasta koskaan, koska en vaan tajunnut, että asiaa voisi korjata millään muulla kuin vetoketjun vaihtamisella. Tietenkin tämän on jo joku keksinyt, varmaan sata kertaa maailmassa joku on tämän keksinyt ennen minua. Tänä aamuna oli minun vuoroni ;)
ap
Tämän ilon keskellä alkoi melkein harmittaa, että turhaan olen ollut käyttämättä farkkujani vuoteen, kun netissä olisi ollut yllinkyllin tietoa saatavilla, miten korjaan ongelman. Mulla kesti näin pitkään asian kehittäminen päässäni ja jostain se idea vain putkahti. Mutta ei kai tässä nyt suurensuuresta keksinnöstä ollutkaan kyse, mulle vaan tänä aamuna isosta jutusta ;)
ap
On hienoa, kun osaa keksiä pyörän uudelleen!
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tuubia vielä tai nettiäkään, kun jo mummo tiesi neuvoa laittamaan kuminauhan tai hakaneulan vetoketjuun.
Hakaneula tai klemmarikin toimii ;D