Kukaan ei tullut 8-vuotiaan syntymäpäiville, miten lohduttaa?
Tyttöni oli järjestänyt perinteiset kotisynttärit, ohjelmassa olisi ollut trampoliinilla pomppimista, kynsien laittoa (olimme hommanneet lakkoja ja koristeita) herkuttelua ja ongintaa.
seitsemästä kutsutusta kukaan ei tullut. Kaksi perui tulonsa, viisi ei ilmoittanut mitään. Tyttö jaksoi odottaa ikkunassa toista tuntia ja sitten iski pettymys. Muutaman perään soittelin ja olivat unohtaneet kuulemma ilmoittaa etteivät pääse. No, sitten tulikin itku. Ymmärrän hyvin, voisi tulla itseltänikin tuollaisessa tilanteessa vaikka olenkin aikuinen.
Nyt on ollut itkuisena sylissä koko illan mutta murheesta ei näy tulevan loppua. Millä piristäisin häntä? :(
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Miksi järjestitte synttärit heinäkuussa? Ihmiset ovat silloin lomalla ja harva pääsee synttäreille. Itse laitan kutsuun myös aina, että pitää ilmoittautua, oli tulossa tai ei. Silloin keneltäkään ei pääse unohtumaan.
No aika usein syntymäpäivää on tapana juhlia syntymäpäivänä.
8 vuotta täyttävällä nämä ovat ensimmäiset, johon pyydettiin koulukavereita. Seuraavia järjestässä jo tietää että kesällä ei kannata järjestää jos haluaa sinne monta koulukaveria.
Oliko kutsukortissa selvästi mainittu, että pitää ilmoittaa tuleeko vai ei? Joskus tämä on sanottu tosi huonosti korteissa, esim "ilmoitathan saapumisesta". Moni käsittää sen niin, että pitää ilmoittaa vain, jos saapuu eikä ilmoita sitten mitään, jos ei pääse tulemaan.
Itse suosin muotoa: "Ilmoitathan esteestä". Tai jopa "vastaathan kutsuun siihen ja siihen mennessä".
Vihaksi pistää tuollaiset lurjukset, jotka eivät edes vaivaudu ilmoittamaan etteivät pääse juhliin. Onhan ajankohta tietty vaikea, mutta minkä takia ei voi edes ilmoittaa, jos on estynyt tulemasta? Paskoja ihmisiä! Toivottavasti saatte tytön piristymään!
Meilläkin kävi kerran noin ja synttärit olivat toukokuussa. Joku ilmoitti ettei pääse ja muut eivät mitään. Ei kutsuttu niitä enää seuraavana vuonna ollenkaan.
Vaikka synttärit olisivat heinäkuussa tai ihan milloin tahansa, on törppöä olla vastaamatta kutsuun. Käytöstapojen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi järjestitte synttärit heinäkuussa? Ihmiset ovat silloin lomalla ja harva pääsee synttäreille. Itse laitan kutsuun myös aina, että pitää ilmoittautua, oli tulossa tai ei. Silloin keneltäkään ei pääse unohtumaan.
Kyllä pääsee. Monena vuonna olen kironnut kun ei ilmoiteta ja silti tullaan oven taakse. Selityksenä kun ei jaksettu/viitsitty/muistettu ilmoittaa. Ja sitten on näitä, jotka ovat ilmoittautuneet mutta eivät tuletkaan.
Vierailija kirjoitti:
Muumio kirjoitti:
Onpa kurjaa, kivalta kuulostivat synttärit. Vanhemmatkin voisivat katsoa peiliin, yksimpäivä kesälomasta, ehkä kaksi? Hui kauheeta
Tuliko mieleen että perheet tai lapset eivät ole kotona, vaan matkoilla/leireillä.
Kesällä arkirytmit myös sekoaa ja hyvän lomanhan tunnistaa siitä että ei tiedä mikä päivä on ja jos ei tiedä mikä päivä on menossa, niin ei myöskään muista mennä synttäreille joihin oli tarkoitus mennä.
Meillä järjestettiin kesälomasynttärisankarille kaverisynttärit koulujen viimeisellä viikolla.
Heinäkuu on tosiaan huonoin mahdollinen ajankohta. Välttämättä kutsukorttikaan ei tavoita esim mökkeilijöitä.
Mitä jos yrittäisi sopia jonkun niistä, jotka ilmoitti, niin jotakin erityisen kivaa vaikka kaksin. Että jos soitat jonkun äidille ja kysyt voisivatko tytöt mennä yhdessä ehkä jo huomenna sinun maksamaan johonkin.. Mitä vain keksit.
Vierailija kirjoitti:
Muumio kirjoitti:
Onpa kurjaa, kivalta kuulostivat synttärit. Vanhemmatkin voisivat katsoa peiliin, yksimpäivä kesälomasta, ehkä kaksi? Hui kauheeta
Tuliko mieleen että perheet tai lapset eivät ole kotona, vaan matkoilla/leireillä.
Tuskinpa kaikki ovat. Ei vain osata käytöstapoja.
Nyt on kesäloma-aika....pidätte uudet synttärit kun koulut alkaa! Sympatiat pikkuiselle, ihan kamalaahan tuo on.
Oliko kutsu varmasti tavoittanut kaikki lapset ja vanhemmat?
Vastaisuudessa vältät tuollaiset pettymykset niin, että kirjoitat kutsuun: "Ilmoitathan ××.×× mennessä, pääsetkö tulemaan."
Jos kukaan kutsutuista ei ole vastannut tulevansa, kukaan tuskin tuleekaan. Tosi ikävä tilanne tytölle, mutta täysin vältettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin viestiä noiden kavereiden vanhemmille ja kertoisin että kävi näin ja että miten olisi jos kokeiltaisiin uusia juhlia kun koulut on alkaneet. Ja varmistaisin että ajankohta sopii useammalle vieraalle ja että ovat tulossa.
Tytölle keksisin huomiselle jonkun yllätyksen, tyyliin huvipuistoon tai muuta extrakivaa.
Mäkin suosittelisin samaa, uusintajuhlat elokuussa. Meillä kävi melkein samoin. Yksikään luokkakavereista ei päässyt, joten pidämme uudet bileet, kun koulut on alkaneet. Ei sen niin väliä milloin ne juhlat on, kunhan ne vain on.
Lapsella on taatusti todella paha mieli nyt. Koita, ap, keksiä mikä piristäisi, jotain tosi kivaa tekemistä huomenna ja juttele uusista juhlista. Ei vika varmasti ole lapsessa, vaan siinä, että kesällä ei ketään ole normaalissa arkiympäristössä, vaan mökillä ja muualla matkoilla. Varmista uusissa juhlissa, että kaikki ilmoittavat, pääsevätkö tulemaan.
Yritä paikata nyt jotenkin toi, että on edes jotain. Mieluiten nopeasti. Ettei jää mitään huonommuuden tunnetta. Onko serkkuja tai naapureita ? Kehitä jotain erityistä. Onko edes puolituttuja lapsia pihassa? Kutsu heidät.
Missä asutte? Paikalliseen fb palstaan ilmoitus ja huomenna uudet synttärit 😊 mun tyttö on sitä kautta ollut synttäreillä ja tykkäsi vaikkei tuntenut muita.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kutsukortissa selvästi mainittu, että pitää ilmoittaa tuleeko vai ei? Joskus tämä on sanottu tosi huonosti korteissa, esim "ilmoitathan saapumisesta". Moni käsittää sen niin, että pitää ilmoittaa vain, jos saapuu eikä ilmoita sitten mitään, jos ei pääse tulemaan.
Itse suosin muotoa: "Ilmoitathan esteestä". Tai jopa "vastaathan kutsuun siihen ja siihen mennessä".
Olenko vammainen, kun kutsun saatuani olen aina ilmoittanut kutsuneelle osapuolelle, jos en pääse osallistumaan tapahtumaan? Vaikka siis kutsussa ei erikseen pyydettäisi vahvistamaan osallistumista. Ei ole iso vaiva keksiä hätävalhe, jos jostain syystä ei nappaa.
Minulla on heinäkuussa synttärit ja lapsena minun synttäreitäni ei juhlittu. Olin ilmeisesti asiasta hieman traumatisoitunut, kun sanoin miehelleni heti kun tavattiin, että koskaan et saa unohtaa minun syntymäpäiviäni, muuten saat olla sellainen kuin olet. Onneksi sattui hyvä mies ja saan olla aina kuningatar syntymäpäivänäni. Juuri pari päivää sitten minut herätettiin laulamalla, mies ja lapset olivat leiponeet kakun, menimme ulos syömään ja sain ihania lahjoja ja hienon kukkakimpun. Tsemppiä tytöllesi ja suosittelen, että seuraavan kerran järjestät syntymäpäiväkemut toukokuussa tai elokuussa, jos hän synttärit haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä asutte? Paikalliseen fb palstaan ilmoitus ja huomenna uudet synttärit 😊 mun tyttö on sitä kautta ollut synttäreillä ja tykkäsi vaikkei tuntenut muita.
Hmm, päästitkö lapsen yksin ventovieraille synttäreille? Entä, jos se olisikin ollut houkutin ja odottamassa joku karvainen äijä?
Ilmeisesti vammainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suosin muotoa: "Ilmoitathan esteestä". Tai jopa "vastaathan kutsuun siihen ja siihen mennessä".Olenko vammainen, kun kutsun saatuani olen aina ilmoittanut kutsuneelle osapuolelle, jos en pääse osallistumaan tapahtumaan? Vaikka siis kutsussa ei erikseen pyydettäisi vahvistamaan osallistumista. Ei ole iso vaiva keksiä hätävalhe, jos jostain syystä ei nappaa.
Joo, näin minäkin toimin, mutta kaikki eivät.
Tollanen jää kyllä mieleen...
Mulla melkein kävi tuo tilanne 9v synttäreilläni. Kukaan ei tullut kun syntärit oli tarkoitus alkaa.
Osa ilmoitti etukteen ettei pääse, parhaalle kaverillenikin soitettiin muistaakseni ja oli unohtanut koko kutsun ja jotkut vaa jätti tulematta.
Oisiko 20-30min myöhässä paikalle saapunut kuitenkin yksi vieras, luokan uusi tyttö, jota en tuntenut hyvin - koulu oli kestänyt vasta viikon pari. Leikittiin sitten hänen kanssaan kahestaan ja tutustuttiin, mutta eihän se ihan synttärijuhlalta tuntunut.
Minulla isosiskoni lohdutti antamalla lahjaksi pienen käsiityötunnilla tekemänsä hiirilelun. Se on kumman hyvin jäänyt mieleen tosta päivästä, toi iloa muuten vähän vaisuun päivään.
Koittakaa keksiä jotain piristävää tytön kanssa.
Outoa ettei kukaan tullut. Yleensä aina joku tulee kuitenkin. Pidä nyt sitten äkkiä sukulaisjuhlat vai joko pidit ne jo? On toi aika surullinen juttu. Keksi jotakin mistä tyttö tykkää ja lohduta sillä.