Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoin 7 vieraasta turhaan=(

Vierailija
24.07.2016 |

Esikoisen rippijuhlat tänään. Koti ja puutarha laitettu juhlakuntoon. Kutsut lähetetty ajoissa ja ilmoittautumiset otettu vastaan. Ruoka, kakut, kahvit ja tarjoilija pitopalvelusta, hinta 32e/hlö. Kallista, mutta harvoimpa sitä juhlia järjestetään. Mutta se harmitti, että kaikki ilmoittautuneet ei tulleetkaan. Yhden perheen 2 teinipoikaa (ei huvittanut), sinkkumies sukulainen (tulikin muuta menoa) ja eräs 4 henkinen perhe (unohti?) Harmitti jo alunalkaen se, että tuon verran kutsutuista ilmoitti etukäteen etteivät pääse, mutta aika tylyä jättää tulematta jos on ilmoittanut tulostaan. Aika vähiin vieraat sitten lopulta jäi.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Minä maksoin yo-juhlissa 80 vieraasta, paikalle tuli 68 vierasta. Mutta pitopalvelu pakkasi yhden maksetuista kakuista matkaansa vedoten siihen, että oletusarvoisesti kaikki vieraat ei ota kakkua, siksi 3 kpl 20 hengen kakkuja riitti.

Ala-arvoista toimintaa pitopalvelulta.

Minä maksan, minun kakku! Miksi suostuit?

Mulla tiedossa vähän vastaavanlainen tapaus vuosien takaa. Pitopalvelu vienyt kaikki maksetut, mutta syömättä jääneet tarjottavat mennessään. Aloittaneet ruokien pakkaamisen kuljetusta varten juhlien ollessa vielä osittain kesken. 

Vierailija
22/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Minä maksoin yo-juhlissa 80 vieraasta, paikalle tuli 68 vierasta. Mutta pitopalvelu pakkasi yhden maksetuista kakuista matkaansa vedoten siihen, että oletusarvoisesti kaikki vieraat ei ota kakkua, siksi 3 kpl 20 hengen kakkuja riitti.

Koska se kakku oli viety pois jo ennen juhlien päättymistä eli sitä oli tarvittu toisissa kemuissa. Tajusin tämän vasta kun meillä juhla loppui, ruoka siirrettiin muoviastioihin ja edelleen jääkaappiin. Ihmettelin, että eikö kakkua jäänyt kuin pieni pala, vaikka kymmenkunta vierasta jäi tulematta. Vastaus oli, että kakusta pidettiin niin paljon, että vai tuo jäi. Vasta pitopalvelun väen lähdettyä kysyin lapsilta, että maistoivatko he mansikkakakkua ja vastaus oli, että eivät ehtineet, koska niitä oli vain yksi. Soitto pitopalveluun ja sain tuon vastauksen eli kakkua ei koskaan edes tuoda niin paljoa, että kaikki sitä ottavat. Mitään kompensaatiota ei tarjottu.

Mutta ei se mitään, olen aktiivisesti moittinut kyseistä pitopalvelua kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa, joten heillä asiakkaat vähenevät hiljalleen. Kuka haluaa pitopalvelun, joka laskuttaa olemattomista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Kai hyvittävät sen hinnan?

Vierailija
24/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuosta nyt paljon uupunut. Ainahan vieraista joku jää tulematta. Joku sairastuu tai ei muuten vaan sovi. En ottais hernettä nokkaan. Söisin vaan itse ylijäämät hyvällä ruokahalulla.

200 eurolla ylijäämäruokaa! Eikä ne kaikki mahtuneet mitenkään meidän jääkaappiin. Laittoivat kippoihin niin paljon kuin saivat sopimaan ja kakku vietiin äidilleni. Max 2 päivää noita voi syödä, eikä mikään ole pakastettavaksi soveltuvaa.

Jos muuten vaan ei sovi, niin kohteliasta ilmoittaa, pitopalveluun olis pari päivää ennen vielä voinut muuttaa hlö määrän. Sairastumisen ymmärtäisi, mutta eipä ollut siitä kyse.

Ap

Vierailija
25/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tiedossa vähän vastaavanlainen tapaus vuosien takaa. Pitopalvelu vienyt kaikki maksetut, mutta syömättä jääneet tarjottavat mennessään. Aloittaneet ruokien pakkaamisen kuljetusta varten juhlien ollessa vielä osittain kesken. 

Meilläkin mun piti erikseen pyytää, että jättävät niin paljon kuin jääkaappiin mahtuu, olisivat muuten vieneet kaikki pois.

Ap.

Vierailija
26/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä törkeää vierailta. :( Musta tuntuu, että suuri osa ihmisistä ei yhtään ymmärrä minkä hintaista toi juhlien pitäminen on, varsinkin pitopalvelut! 

Mä itse teen pääasiassa kaiken itse kaikkiin meidän juhliin, mutta kyllä siihenkin rahaa menee. Ja tänään just mietin kun olin tehnyt siskonpojalleni rippikakun, jonka pelkkien tarvikkeiden hinnaksi jäi reilu 1,5€/hlö, että jos laskisin itselleni palkkaa vaikka vaan 5€ tunnilta niin toi kakku olisi ollut aivan järkyttävän hintainen. Mulla meni pelkkiin koristeisiin jo vähintään 5h ja siihen lisäksi kaikki muu tekeminen mitä 50 hengen kakkuun menee. En kuitenkaan ottanut siskoltani kuin tarvikkeiden hinnan. 

Noissa rippijuhlissa oli lisäksi myös ruoka tarjolla ja varmaan siihenkin on mennyt aikapaljon rahaa, vaikka erityisruokavalioita ei edes ollut. Tarjolla oli vaan perus salaattia, erikseen fetaa ja kinkkukiusausta. 

Vierailija
27/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä otan kakkua yleensä kahdesti ja jos sitä näyttää olevan reilusti, niin sitten kolmesti.

Samaa periaatetta olen minäkin juhlissa noudattanut. 

Vierailija
28/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä otan kakkua yleensä kahdesti ja jos sitä näyttää olevan reilusti, niin sitten kolmesti.

Teet ihan väärin.

Myrskylän pitopalvelu on ohjeistanut, että kakkua ei yksinkertaisesti oteta toista kertaa! Jossain pitopalveluyrittäjien kirjoittamattomissa säännöissä todetaan näin: "Yleisesti sääntönä pitopalveluilla on, ensimmäisellä kierroksella kaikille kaikkea. Santsikierroksella saa olla jo typistetympi versio. Kolmatta kierrosta ei ole."

Joten jos ekalla kierroksella otat pullaa, voi toisella kierroksella kakkulautanen jo ollakin tyhjänä.

Vierailija
29/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hyvittäneet, koska tilaus oli 80 hengelle ja koska kakkua jäi, tarkoittaa se sitä, että kyllä riitti, ylimääräistä ei tarvitse jättää. Se vietiin toisiin juhliin ja todennäköisesti siis laskutettiin kahdesti.

Vierailija
30/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuutta, miksi tilasit pitopalvelun pieniin juhliin, jos on rahasta tiukkaa? Ikävä, että peruivat mutta ei ole heidän vika että olit varannut kalliit kestitykset kahvin ja itsetehdyn kakun sijaan. Aiemmin rippijuhlat ja ylioppilasjuhlat ovat olleet melko vaatimattomat ja niihin pistäydytään, jos sopii aikatauluihin.

Vierailija
31/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä törkeää vierailta. :( Musta tuntuu, että suuri osa ihmisistä ei yhtään ymmärrä minkä hintaista toi juhlien pitäminen on, varsinkin pitopalvelut! 

Mä itse teen pääasiassa kaiken itse kaikkiin meidän juhliin, mutta kyllä siihenkin rahaa menee. Ja tänään just mietin kun olin tehnyt siskonpojalleni rippikakun, jonka pelkkien tarvikkeiden hinnaksi jäi reilu 1,5€/hlö, että jos laskisin itselleni palkkaa vaikka vaan 5€ tunnilta niin toi kakku olisi ollut aivan järkyttävän hintainen. Mulla meni pelkkiin koristeisiin jo vähintään 5h ja siihen lisäksi kaikki muu tekeminen mitä 50 hengen kakkuun menee. En kuitenkaan ottanut siskoltani kuin tarvikkeiden hinnan. 

Noissa rippijuhlissa oli lisäksi myös ruoka tarjolla ja varmaan siihenkin on mennyt aikapaljon rahaa, vaikka erityisruokavalioita ei edes ollut. Tarjolla oli vaan perus salaattia, erikseen fetaa ja kinkkukiusausta. 

Eihän ne vieraat luultavasti tienneet että miten juhlat on järjestetty. Usein siellä on tarjolla joku itse tehty täytekakku ja keksejä, joten ei tule mieleen että menemättä jäämisestä tulee turhia kustannuksia ja kesälomalla vähemmän terkeät menot voivat ihan aidosti unohtua.

Vierailija
32/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hyvittäneet, koska tilaus oli 80 hengelle ja koska kakkua jäi, tarkoittaa se sitä, että kyllä riitti, ylimääräistä ei tarvitse jättää. Se vietiin toisiin juhliin ja todennäköisesti siis laskutettiin kahdesti.

Onpas ihan helvetin törkeää. Kai se nyt riittää kun ihmiset ottaa vain pieniä paloja kun näkevät että eihän tämä muuten riitä kaikille. Eikä kukaan kehtaa ottaa viimeistä palaa. KUKA muka jättää kakun ottamatta juhlissa jos sitä on (riittävästi)??? Kaikki AINA ottaa ainakin kakkua, pakkopullan voi jättää syömättä.

Vierailija
33/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vartavasten laitoin kutsuun, että saapuvat hyvällä ruokahalulla paikalle, teen isot tarjoilut. Kyllä tympi ihan suunnattomasti, kun kehotin siirtymään ( tupareissa) ruokapöytään, niin kuulemma juuri syöty ennen lähtöä. Kuppi kahvia vain maistuisi.

Suurin osa vieraista sitten nökötti olohuoneessa, kun söin ja kippistelin tyyliin kahdestaan puolison kanssa. Siellä istuivat hiljaisuudessa olohuoneessa, kun meni myös aikaa siistiä keittiötä, kun ruuat jäi syömättä.

Vierailija
34/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap, mulla kävi samoin. Vietin omia 5kymppisiäni ja osa vieraista jätti tulematta, vaikka olivat vastanneet kutsuun tulevansa. Kyseessä oli mm. 5 henkinen perhe, josta tulikin vain kaksi paikalle, kaksi pariskuntaa niin, että vain toinen tuli (esteenä mm. laiturin laittoa, festarit tyttöporukassa, vieras ulkomailta..)

Tuntuu, että ihmiset ovat unohtaneet hyvät tavat ja ilmoittamisen vaikka kännykkäaikana sen olettaisi olevan helppoa.

Jos jollekin perheenjäsenellemme tulee joku pakottava este, niin laitan juhlapaikkaan siitä vaikka samana aamuna tiedon.Tyyliin, "tulemme kolmen hengen porukalla onnittelemaan aiemmasta ilmoittautumisesta poiketen".

Vierailija
35/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet ihan väärin.

Myrskylän pitopalvelu on ohjeistanut, että kakkua ei yksinkertaisesti oteta toista kertaa! Jossain pitopalveluyrittäjien kirjoittamattomissa säännöissä todetaan näin: "Yleisesti sääntönä pitopalveluilla on, ensimmäisellä kierroksella kaikille kaikkea. Santsikierroksella saa olla jo typistetympi versio. Kolmatta kierrosta ei ole."

Joten jos ekalla kierroksella otat pullaa, voi toisella kierroksella kakkulautanen jo ollakin tyhjänä.

No, riittävän runsaat tarjottavat on ainakin niissä juhlissa ollut, joihin on vieraaksi kutsuttu. Ei ole kukaan jäänyt ilman.

Vierailija
36/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai palauttivat kakun hinnan?

Vierailija
37/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sitten joku vielä luulee, että kutsutaan paljon vieraita lahjojen toivossa. Ei voi mitenkään olettaa, että kaikki lahjat tulee rahana ja sillä saisi edes puolia kuluista katettua. 5 henkinen perhe saattaa ihan hyvin antaa 20e tai vaikka jonkun korun. Halvemmaksi tulisi jättää bileet pitämällä ja antaa teinille 1000e"

- Periaatteessa varmaan noin. Mutta minusta juhlissa -myös rippijuhlissa- on kyse paljosta muustakin kuin rahastamisesta.  

Pointti olikin juuri se, että on kyse muustakin kuin rahasta, mutta monet luulevat, että kutsut järjestetään rahalahjojen vuoksi. Jos näin olisi, ei juhlia kannattaisi järjestää, ja antaa juhlien järjestämiseen tarkoitetut rahat suoraan juhlakalulle. Juhlat kun maksavat enemmän kuin tuottavat aineellisesti, jos mielessä olisi vain raha.

Vierailija
38/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet ihan väärin.

No, riittävän runsaat tarjottavat on ainakin niissä juhlissa ollut, joihin on vieraaksi kutsuttu. Ei ole kukaan jäänyt ilman.

Hankala jäädä ilman, kun vieraat huomaavat, että joku tietty ruokalaji alkaa loppua, niin otetaan sitä sitten vähemmän. Sama kakun kanssa: kun sitä on jäljellä enää pieni palanen ja jonossa takana on monta vierasta, niin ei yksinkertaisesti kehtaa ottaa viimeistä palaa. Silloin kakkua kyllä riittää, kun sitä ei oteta.

Vierailija
39/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne vieraat luultavasti tienneet että miten juhlat on järjestetty. Usein siellä on tarjolla joku itse tehty täytekakku ja keksejä, joten ei tule mieleen että menemättä jäämisestä tulee turhia kustannuksia ja kesälomalla vähemmän terkeät menot voivat ihan aidosti unohtua.

Kehottaisin sinua ilmoittamaan ajoissa kaikkiin 'vähemmän tärkeisiin juhliin', että et ole tulossa. Ja kenen juhlissa nykypäivänä on vain itse tehty kakku ja keksejä???

Vierailija
40/137 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhlat ovat katoamassa olevaa kansanperinnettä. Ihmiset eroaa kirkosta ja ripari käydään vain lahjarahojen vuoksi. Ei oikeasti kiinnosta enää ketään. Veikkaan että riparin käyneiden osuus lähtee voimakkaaseen laskuun lähivuosina.

Sitä täällä on toitotettu jo kymmenen vuotta. Turhaanpa olette asiaa toivoneet. Yhä edelleen lähes kaikki käyvän riparin, myös monen kirkosta eronneen tuttavani lapset. En usko asian muuttuvan, pikemminkin ev.lut. kirkon osuus ihmisten elämässä korostuu, kun maahan on saapunut runsaasti toisuskoisia. Samoin suomalaisen paikalliskulttuurin arvostus nousi uusiin lukemiin, vaikka kuviteltiin, että EU:n myötä paikalliskulttuurit katoavat. Tämmöiset asiat ovat kuin keinu: mitä enemmän lapsiltanne jotain kiellätte, sitä suurempaan arvoon he nämä asiat itse nostavat. Kun epäätte heiltä rippijuhlat, he aivan taatusti laittavat omat lapsensa aikanaan rippileirille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän