Vähähiilihydraattinen ruokavalio on palstan uusi kielletty puheenaine
Nainen kysyi neuvoa laihtumiseen, kehotin jättämään runsaat hiilarit ja sokerit pois ja sanoin että rasvaa ei tarvitse pelätä. Viestini poistettiin.
Täällä ollaan menty ihan sekaisin. Mitä kiellettyä kommentissani oli että se piti poistaa?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
En halua mitätöidä upeaa laihdutustulostasi ap mutta kyllä tuohon tahtiin onnistuu painon pudotus ihan millä tahansa dieetillä, vaikka pelkkää karkkia söisi niin silläkin laihtuisi. Olen kaikki mahdolliset dieetit kokeillut ja laihtunut niin paljon elämäni aikana lihavasta teinistä tähän mitä olen nyt että tiedä että kaikki aina palautuu vain ja ainoastaan kaloreihin. Nälkää tulee aluksi kaikissa dieeteissä niin kauan kunnes kroppa tottuu.
Tapasyöjät monesti yrittävät löytää ruokavalion missä saa syödä niin paljon kuin haluaa ja laihtua mutta tosi asia on että ainoa keino on muuttaa päänsisäinen maailma semmoiseksi että on muutkin asiat kuin ruoka mielessä. Joskus se onnistuu myös placebo vaikutuksella kun uskoo että jokin tietty dieetti on se ainoa oikea. Mutta silti aina ne kalorit loppupelissä pitää jotenkin huomioida.
"kaikkea olen kokeillut"-sanonta tuttu täällä. Kukaan näistä sanojista ei ole kokeillut vhh-ruokavaliota.
Ihminen ei ole termodynaaminen kokonaisuus ja siksi calories in, calories out on potaskaa, kun puhutaan ihmisen energiatarpeesta.
Kaikille VHH:sta kiinnostuneille englantia osaaville suosittelen lämpimästi dietdoctor piste com -sivustoa. Sieltä löytyy myös science -osio, jonne linkatut tutkimukset kannattaa lukea ajatuksella läpi. Löytyy todisteita sekä terveysvaikutuksista, painonpudotuksesta ja esim. tyydyttyneen rasvan terveellisyydestä. Pitää vaan jaksaa itse lukea ja tutkia sen sijaan, että uskoo jokaista sensaatiohakuista uutista.
Kyllä se nälkä pysyy parhaiten poissa kun syö tasapainoisesti kaikkea eikä turhaan rajoita mitään.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on muuttunut uskonnoksi, eikä uskontoja saa loukata.
:)
Niinpä. Aika kovia kiistoja näemmä voi aiheuttaa.
Jos joku haluaa laihtua niin syö vähemmän kuin kuluttaa. Erotuksen luominen voi tapahtua monella tavalla ja kannattaa valita se itselle sopiva.
Sinänsä ei ole merkitystä vetääkö perunaa vai pekonia, jos kuluttaa enemmän kuin syö.
Olet niin väärässä kuin olla ja voi. Tiesitkö, että jotkut ruoat aiheuttavat metabolian hidastumista? Jotkut ruoat muuttavat suolen bakteeriflooran koostumusta? Jotkut ruoat jopa kiihdyttävät metaboliaa, toiset ruoat eivät koskaan varastoidu ravinnoksi, vaan ne kulutetaan "saman tien"? Ravinto ei ole niin yksioikoinen.
Ja sitä paitsi, on paljonkin todisteita liharuokien epäterveellisyydestä. Perunassakaan ei ole kovin paljon ravinteita.
Näytäpä yksikin todiste lihan epäterveellisyydestä.
Tosin en ymmärrä, miksi juuri vhh-ketjuun laitoit liha-jutun. Eikö muut sitten muka syö lihaa??
http://www.cancer.org/cancer/news/world-health-organization-says-proces…
Siinäpä vaikka yksi. Muitakin on, läjäpäin.
Laitoin vhh-ketjuun lihan epäterveellisyydestä, koska pienestä määrästä ei ole osoitettu haittaa, suuresta sen sijaan on. Sillä on todellinen ero syökö pekonia vai perunaa.
Vhh on muutenkin täysin tutkimusten vastaista. Täysjyvät ja kasvisperäinen ruoka on terveellistä ja tarpeellista. Proteiinin saanti on turvattava, siitä olen samaa mieltä. Mutta sen voi saada terveellisesti. Miksi lähteä sooloilemaan terveydellään? Maitotuotteet ovat vaarallisia, lihat ovat (muuta kuin pienissä määrin) vaarallisia, niin miksi ihmeessä syödä maitorahkaa, lihaa ja voita, kun voi syödä terveellisesti? Oliiviöljy, avokadot, pähkinät, täysjyvät, palkokasvit jne. Terveellistä ruokaa on maailma pullollaan ja te valitsette syödä sitä epäterveellisintä tavaraa, mitä saatavilla on?
Tuo lihan syöpäriski koskee prosessoitua lihaa, kuten makkaraa, leikkeleitä jne, ei tavallista lihaa.
ApPekoni on juurikin prosessoitua lihaa. Lisäksi WHO mainitsee, että punainen liha todennäköisesti aiheuttaa syöpää. Voin kertoa, että noita suosituksia ei WHO:ssa ihan hevillä tehdä, eli näyttö on olemassa.
Lisäksi maitotuotteet ovat vaarallisia niiden aiheuttaessa hormoniperäisiä syöpiä, diabetestä ja osteoporoosia. http://www.pcrm.org/health/health-topics/milk-and-prostate-cancer-the-e…
Siksi minusta on mielenkiintoista, että joku valitsee syödä todella riskiruokaa terveyden suhteen? Ylipaino on pahasta terveydelle, toki. En näe valkoisen jauhon tai valkoisen pastan käyttämistä muuta kuin typeränä, koska terveellisiä vaihtoehtoja on. Mutta vhh on tutkitusti vielä vaarallisempaa. Miksi siis seurata sitä?
Tiedätkös, kaikki karppaajat eivät elä pekonilla? Antti Heikkilä puhuu juuri ravinteikkaan vähähiilihydraattisen ruoan puolesta, siihen ei markettipekoni kuulu. Heikkilän dieetissä liha on mieluiten riistaa tai luomutiloilta tullutta nautaa, lammasta tai luomukanaa. Maitosuositus on luomutilalta tullutta raakamaitoa. Tietenkään kaikilla ei ole varaa tuohon ja joutuu tekemään kompromisseja.
ApJa sinusta punainen liha ei ole vaarallista, jos se on Heikkilän hyväksymää? Saati raakamaito? Tiedätkö kuinka monta hormonia se (luomukin)lehmänmaito sisältää? Tiedätkö, mitä IGF-1 on ja mikä sen rooli on kehossasi? Onko Anttila koskaan edes maininnut asiaa?
En pidä riistaa vaarallisena, punaisen lihan terveellisyys tai haitallisuus on siitä kiinni mitä eläin syö. Jos eläin saa syödä sille luonnonmukaista ruokaa, sen rasvahappokoostumus pysyy parempana. Riista on tässä suhteessa ihanteellinen.
Maitoa en juurikaan käytä koska se jumittaa painoa, luotan Heikkilän kirjoituksiin raakamaidon puolesta.
ApTässä tuli sen sijaan ihan mielenkiintoinen ajatus. Selvitän tuota. Mutta miksi luotat Heikkilän ammattitaitoon ravintoasioissa? Montako aitoa tutkimusta hän on tehnyt? Missä hän on opiskellut? Millä lailla Heikkilän puheet kumoavat tutkimuksia maidon vaarallisuudesta?
Heikkilä on tehnyt pitkään käytännön potilastyötä erityisesti diabeetikkojen parissa, se on keskittynyt juuri ruokavaliolla hoitamiseen. Eiköhän se lääkärin koulutuksella osaa sanoa kun ruokavalio toimii ja potilaan terveydentila paranee.
En jaksa kaikkea sen kirjoittamaa kaivella esille, jos sinua oikeasti kiinnostaa niin sillä on valtava blogiarkisto ja monta kirjoitettua kirjaa.
ApLääkärin koulutus on ollut 50v sitten hiukan erilaista, kuin tänä päivänä. Lisäksi painonpudotus auttaa diabetekseen. Painonpudotuksessa sekä kolesterolin kanssa hiilihydraattien rajoittaminen auttaa.
Siksi en ole sinänsä vhh-vastainen, mutta kriittinen sen vuoksi, että vhh:n yhteydessä lähes poikkeuksetta puhutaan voista ja muista maitotuotteista positiivisena asiana, sekä melko suuristakin määristä lihaa.
Olen samaa mieltä monestakin asiasta vhh-fanaatikkojen (ja vähemmän fanaattisten) kanssa, mutta en ymmärrä miksi he jättävät asian ikään kuin puolitiehen tuon lihamäärän ja maidon suhteen.
Heikkilä pitää itsensä ajantasalla mitä lääketieteessä tapahtuu, joten ei ole väliä milloin se on lääkäriksi valmistunut. Juuri painonpudotus vhh:lla on Heikkilän keskeisempiä diabeteksen hoitomuotoja. Heikkilä ei neuvo ihmisiä ahmimaan hurjia liha, maito ja voimääriä, kehottaa kohtuuteen. Puhuu paljon kasvisten ja marjojen syönnin merkityksestä.
ApMikä oma mutusi on, lukevatko Heikkilää kuuntelevat ihmiset itse tutkimuksia, kyseenalaistavatko he häntä, vai luottavatko? Koska esim. maidon vaarallisuudesta on niin paljon tutkimuksia. Kasvikset ja varsinkin suomalaiset marjat ovat todella terveellisiä. Kiva, että promoaa niitä.
Uskoisin että vanhempi sukupolvi ei lue tutkimuksia vaan luottaa häneen, nuorempi sukupolvi todennäköisesti lukee muitakin tutkimuksia. Itse luen liian vähän vaikka osaan englantia. Epäilen että monet tutkimukset maidon vaarallisuudesta tehdään ulkomailla, missä lehmille syötetään enemmän hormoneja. En väitä etteikö erityisesti käsitelty maito aiheuttaisi joillekkin ongelmia, aknea sairastavat ovat kirjoittaneet sairautensa helpottaneen kun ovat jättäneet maidon ja viljan pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua mitätöidä upeaa laihdutustulostasi ap mutta kyllä tuohon tahtiin onnistuu painon pudotus ihan millä tahansa dieetillä, vaikka pelkkää karkkia söisi niin silläkin laihtuisi. Olen kaikki mahdolliset dieetit kokeillut ja laihtunut niin paljon elämäni aikana lihavasta teinistä tähän mitä olen nyt että tiedä että kaikki aina palautuu vain ja ainoastaan kaloreihin. Nälkää tulee aluksi kaikissa dieeteissä niin kauan kunnes kroppa tottuu.
Tapasyöjät monesti yrittävät löytää ruokavalion missä saa syödä niin paljon kuin haluaa ja laihtua mutta tosi asia on että ainoa keino on muuttaa päänsisäinen maailma semmoiseksi että on muutkin asiat kuin ruoka mielessä. Joskus se onnistuu myös placebo vaikutuksella kun uskoo että jokin tietty dieetti on se ainoa oikea. Mutta silti aina ne kalorit loppupelissä pitää jotenkin huomioida.
"kaikkea olen kokeillut"-sanonta tuttu täällä. Kukaan näistä sanojista ei ole kokeillut vhh-ruokavaliota.
Ja missäs niin sanottiin etten ole?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nälkä pysyy parhaiten poissa kun syö tasapainoisesti kaikkea eikä turhaan rajoita mitään.
Mitä kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on muuttunut uskonnoksi, eikä uskontoja saa loukata.
:)
Niinpä. Aika kovia kiistoja näemmä voi aiheuttaa.
Jos joku haluaa laihtua niin syö vähemmän kuin kuluttaa. Erotuksen luominen voi tapahtua monella tavalla ja kannattaa valita se itselle sopiva.
Sinänsä ei ole merkitystä vetääkö perunaa vai pekonia, jos kuluttaa enemmän kuin syö.
Mutta sitä pekonia on helpompi syödä vähemmän kuin perunaa.
Toki itse valitsen pekonin sijaan tuoreita kylkisiivuja.
Pekonia helpompi syödä vähemmän kuin perunaa?? Kaipa se on yksilöllistä, sillä ei minulla ainakaan :D
Perunoitua tulee syötyä pari-kolme, sen sijaan pekonia voisin syödä vaikka kolme paketillista kerralla ja se tuntuu kasvattavan nälkää.
Miten tuo todistaa kalori"teoriaa" vastaan? Osaako ex-läski kertoa sen meille aina normaalipainoisille, jotka syövät perunaa?
Häh? Ei mitenkään. Kommentoin vain lausetta "pekonia on helpompi syödä vähemmän kuin perunaa", mikä ei ole minun kokemukseni.
En ole läski enkä ex-läski, kunhan vain mietin missä määrin nämä jutut ovat yksilöllisiä. Sokerin ja rasvan ja eritoten maitotuotteiden kanssa minulla on ollut ongelmia, sen sijaan esim. peruna tuntuu minulle sopivan ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole termodynaaminen kokonaisuus ja siksi calories in, calories out on potaskaa, kun puhutaan ihmisen energiatarpeesta.
Kaikille VHH:sta kiinnostuneille englantia osaaville suosittelen lämpimästi dietdoctor piste com -sivustoa. Sieltä löytyy myös science -osio, jonne linkatut tutkimukset kannattaa lukea ajatuksella läpi. Löytyy todisteita sekä terveysvaikutuksista, painonpudotuksesta ja esim. tyydyttyneen rasvan terveellisyydestä. Pitää vaan jaksaa itse lukea ja tutkia sen sijaan, että uskoo jokaista sensaatiohakuista uutista.
Kyllä se minulla toimii.
Mua kiinnostaa ihan vilpittömästi, että miksi joku on valinnut vähähiilarisen ruokavalion? Onko oikeasti olemassa jotain todisteita, että se olisi pitkällä aikavälillä terveellinen? Entäpä laihdutus?
Olen itse laihduttanut täysin päinvastaisella ruokavaliolla eli korkea hiilarisella vegaanisella ruokavaliolla. Syön paljon hedelmiä, näin kesäisin myös marjoja ja lisäksi perunaa, pastaa ja juureksia tulee syötyä vähintään päivittäin. Juomana käytän vain vettä, mitä nyt joskus harvoin jotain muuta, mutta kahvia en ole oppinut juomaan. Pyrin välttämään kaikkea prosessoitua ja syömään mahd. paljon raakaa ruokaa. En sinänsä välttele rasvaa, koska syön silloin tällöin myös pähkinöitä, siemeniä, avokadoa ym. mutta rehellisesti tällä ruokavaliolla ei vain kerry paljoa rasvaa vaan juurikin niitä hiilareita. Kaloreita en laske.
Laihduin kymmenen kiloa vuoden aikana ja nyt olen paremmassa kunnossa kuin koskaan! Päätä ei särje, kuukautiskivut ovat kadonneet, energiaa riittää ja en ole ollut kahteen vuoteen edes flunssassa.
Eniten minua ihmetyttää se, että onko joku oikeasti tyytyväinen syödessään vähähiilarisesti? Minä ainakin tykkään nautiskella esim. hedelmien makeasta mausta sekä pastasta ja perunoista ja en voisi kuvitellakaan rajoittavani hedelmien syöntiä tai luopuvani perunasta.
Ainakin itselleni siis sopii tämmöinen hedelmä-ja tärkkelyspitoinen ruokavalio ja uskonkin, että loppujen lopuksi rasvan ja sokerin epäpyhä liitto on se, mikä tuhoaa terveyden ei niinkään yksinomaan rasva tai sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa ihan vilpittömästi, että miksi joku on valinnut vähähiilarisen ruokavalion? Onko oikeasti olemassa jotain todisteita, että se olisi pitkällä aikavälillä terveellinen? Entäpä laihdutus?
Olen itse laihduttanut täysin päinvastaisella ruokavaliolla eli korkea hiilarisella vegaanisella ruokavaliolla. Syön paljon hedelmiä, näin kesäisin myös marjoja ja lisäksi perunaa, pastaa ja juureksia tulee syötyä vähintään päivittäin. Juomana käytän vain vettä, mitä nyt joskus harvoin jotain muuta, mutta kahvia en ole oppinut juomaan. Pyrin välttämään kaikkea prosessoitua ja syömään mahd. paljon raakaa ruokaa. En sinänsä välttele rasvaa, koska syön silloin tällöin myös pähkinöitä, siemeniä, avokadoa ym. mutta rehellisesti tällä ruokavaliolla ei vain kerry paljoa rasvaa vaan juurikin niitä hiilareita. Kaloreita en laske.
Laihduin kymmenen kiloa vuoden aikana ja nyt olen paremmassa kunnossa kuin koskaan! Päätä ei särje, kuukautiskivut ovat kadonneet, energiaa riittää ja en ole ollut kahteen vuoteen edes flunssassa.
Eniten minua ihmetyttää se, että onko joku oikeasti tyytyväinen syödessään vähähiilarisesti? Minä ainakin tykkään nautiskella esim. hedelmien makeasta mausta sekä pastasta ja perunoista ja en voisi kuvitellakaan rajoittavani hedelmien syöntiä tai luopuvani perunasta.
Ainakin itselleni siis sopii tämmöinen hedelmä-ja tärkkelyspitoinen ruokavalio ja uskonkin, että loppujen lopuksi rasvan ja sokerin epäpyhä liitto on se, mikä tuhoaa terveyden ei niinkään yksinomaan rasva tai sokeri.
Sulle sopii se ruokavalio, mitä noudatat, jollekin joku toinen. Ei siinä mitään ihmettelyä tarvita. Ainoastaan hyväksyntää jokaisen omalle valinnalle.
Ah, pasta, tuo koskemattoman maan prosessoimaton ravinnepommi, suoraan metsästä lautaselle.
Tässä kun tämä yksi jankuttaa punainesta lihasta ja maitotuotteista, niin kerronpa nyt ihan oman tapani syödä vähähiilihydraattisesti: korvaan perunan, pastan, riisin, yms. hiilarit kasviksilla, käytän voita, oliiviöljyä sekä syön rasvaisia tuotteita kuten aovcadoa, pähkinää ja niin edelleen. En ui kermassa enkä käytä lihaa sen enempää kuin virallisterveellisellä dieetilläkään.
Voisiko joku kertoa, mitä tässä on epäterveellistä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun tämä yksi jankuttaa punainesta lihasta ja maitotuotteista, niin kerronpa nyt ihan oman tapani syödä vähähiilihydraattisesti: korvaan perunan, pastan, riisin, yms. hiilarit kasviksilla, käytän voita, oliiviöljyä sekä syön rasvaisia tuotteita kuten aovcadoa, pähkinää ja niin edelleen. En ui kermassa enkä käytä lihaa sen enempää kuin virallisterveellisellä dieetilläkään.
voi sekä oliiviöljy
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pysty kertoo. Ainoastaan jäävät kiinni tohon voihin. Luulevat sen olevan pahaksi :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi sekä oliiviöljy
Jotenkin arvasinkin, että joku puska tulee noista selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi sekä oliiviöljy
Ne ovat niitä terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään ole epäterveellistä mutta en usko että on sen terveellisempää tai laihduttavampaa kuin jokin vähemmän rajoittava.
Aiemmin oli se toinen dieetti, jota monet täällä lupasi aina noudattaa. Se, jossa syötiin rasvaa jne. En muista nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle sopii se ruokavalio, mitä noudatat, jollekin joku toinen. Ei siinä mitään ihmettelyä tarvita. Ainoastaan hyväksyntää jokaisen omalle valinnalle.
Mutta entä jos toisen ruokavalio sisältää lihaa ja maitotuotteita, joista aiheutuu haittaa terveyden lisäksi myös ympäristölle ja eläimille? Mielestäni silloin, kun haitat ulottuvat noin laajalle, ei toisen ruokavaliota tarvitse hyväksyä. Ruokavalio saattaa olla valinta, mutta ei se tarkoita, että kaikki ruokavaliot olisivat "yhtä hyviä" ja tulisi täten hyväksyä.
Taisi tehdä tiukkaa :D Ai että :D
Huomenna voimme sitten jatkaa vhh:n vs muiden ruokavalioiden tutkituista eduista.
Sellaisena bonuskierroksena, ex-läski voisi tosiaan selittää miten valtava määrä ihmisiä pysyy hoikkana suhteellisen korkealla hiilarikulutuksella. Verrattuna tuohon vhh:n.
Ja autistinen apina? Ai että :D Älä nyt sitten repsahda sipsipussin ja keksipurkin kanssa. :D