Superhalpa HERKKUSI?
Mikä on sinun suosikkiherkkusi, jonka voi valmistaa minibudjetilla. Kertokaa kaikki, saa olla laidasta laitaan, pitsasta pastaan, vanukkaasta pullaan. Kaikki kiinnostaa :) Tärkeää on, että se on sinusta herkutteluun sopivaa ja sikahalpaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kauralastut: pääasiassa kananmunaa, sokeria, kaurahiutaleita. Halpaa o!
Tämä piti tulla sanomaan! Yleensä kaikki aineet löytyy kotoa, jos on sellainen "perusvarasto"
Vierailija kirjoitti:
Kauralastut: pääasiassa kananmunaa, sokeria, kaurahiutaleita. Halpaa o!
Tämä piti tulla sanomaan! Yleensä kaikki aineet löytyy kotoa, jos on sellainen "perusvarasto"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ritarit. Leivon itse pullaa ja joskus on muutama kuivahtanut pulla, kun ei ole syöty niin paljon kuin luulin. Kastellaan pullaa maidossa melkoisen märäksi ja sitten paistetaan pannulla kunnon voissa. Nautitaan itsetehdyn vadelma- tai mansikkahillon kera, ja kermavaahtoa tai vaniljajäätelöä myös. Todella hyvää!!
Kuivahtaneet pullan tai vaalean leivän palat kastetaan kylläkin oikeaoppisesti munamaidossa. Ja yleensä päälle ripotellaan kanelisokeria...
Mutta kait tämäkin vanha herkku on muuttanut muotoaan ajan kuluessa.
Että oikein "yleensä". Munamaidossa minäkin ritarit teen, mutta miksei pelkkä maitokin riittäisi. Olen vm. -78 ja ammatiltani kokki, enkä ole koskaan kuullutkaan, että kukaan laittaisi kanelia köyhien ritareiden päälle. Ei edes mummoni. Joten älä jaksa yleistään juuri sinun perheesi (omituisia) tapoja koko kansakuntaa koskevaksi oikeaoppisuudeksi.
Mulla on aina perus leivontatarvikkeet kaapissa (vehnäjauhoja, tummaa kaakaojauhetta, kuivahiiva, sokeri, mausteet, leivinjauhe, ruokasooda, perunajauho, tomusokeri, kaurahiutaleet jne). Yleensä pitää ostaan vaan maito, voi, munat ja/tai kerma. Silloin kun on rahaa ja näyttää perustarvikkeet olevan lopussa niin ostan reilusti lisää. Venhäjauhoja menee 5kg säkki parissa kuukaudessa, leivon melkein kaiken itse.
Tuolta syntyis nyt olevilla tarvikkeilla vaikka mokkapaloja, pullaa vähän joka laatua, keksejä muutamaa laatua (jos hakisi kaupasta fariinisokeria ja suklaata niin sais kunnon suklaahippukeksejä), pizzaa jääkaapin jämistä, omenapiirakka jos olisi omenoita ja rahkaa, metsän marjoista piirakkaa (plus rahka, tykkään rahkaisista piirakoista), jääkaapin jämistä suolaista piirakkaa, sämpylöitä ja voita, kakkua jos käy vähän ostamassa tarvikkeitä ja täytteitä, kääretorttua yms. Lista on pitkä kun vaan miettii mitä saa aikaan kun sekoittaa aineet a, b ja c keskenään.
Kaupan valmisherkuista halpoja suosikkeja on xtran kaksoispakkaus pizzoja, maksaa noin 2€ ja siinä on kaksi pienehkö ja vaatimatonta pizzaa. Näyttää halvalta mutta maistuu todella hyvältä. Myös xtran suklaat on halpoja mutta ihan syötäviä, varsinkin leivonnaisten seassa ei erota fazeria ja xtraa. Tokmannissa on aina joku kääretorttu tai keksipaketti tarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ritarit. Leivon itse pullaa ja joskus on muutama kuivahtanut pulla, kun ei ole syöty niin paljon kuin luulin. Kastellaan pullaa maidossa melkoisen märäksi ja sitten paistetaan pannulla kunnon voissa. Nautitaan itsetehdyn vadelma- tai mansikkahillon kera, ja kermavaahtoa tai vaniljajäätelöä myös. Todella hyvää!!
Kuivahtaneet pullan tai vaalean leivän palat kastetaan kylläkin oikeaoppisesti munamaidossa. Ja yleensä päälle ripotellaan kanelisokeria...
Mutta kait tämäkin vanha herkku on muuttanut muotoaan ajan kuluessa.
Että oikein "yleensä". Munamaidossa minäkin ritarit teen, mutta miksei pelkkä maitokin riittäisi. Olen vm. -78 ja ammatiltani kokki, enkä ole koskaan kuullutkaan, että kukaan laittaisi kanelia köyhien ritareiden päälle. Ei edes mummoni. Joten älä jaksa yleistään juuri sinun perheesi (omituisia) tapoja koko kansakuntaa koskevaksi oikeaoppisuudeksi.
Varmaan kaneli tulee siitä kun jenkkiversiossa (french toast) yleensä laitetaan köyhien ritarien päälle kanelisokeria. Kyllä kokin pitäisi tietää että saman ruoan resepti vähän muuttuu meren yli lentäessä :)
Itse leivottu pulla
Pihalta kerätyt metsämansikat ja mustikat maidon ja sokerin kanssa