"Hesalainen ylimielisyys" on ilmeisesti puhetavan syy?
Kun Hkiin muuttaneen sanavarastoon tulee sanoja "venata" ja "dösä", hänestä on tullut ylimielinen hesalainen. Ylimieliseksi ei kuitenkaan muutu, jos omaksuu jonkun muun paikan murteen. Kiitos "maalaisserkuille" taaaas kesävisiitistä. On se hassua, miten tänne Hkiin pitää silti aina vaan tulla, vaikka täällä on kaikki niin perseestä 😨 .
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Haha. Mulle joskus yks Oulussa asuva mies sano, et puhun tosi lapsellisesti koska käytän lyhenteitä "mä, sä, kyl, et" jne. Asun Uudellamaalla ja se ei ymmärtäny et suurin osa täällä asuvist käyttää puhekielt eikä puhu kirjakieltä. :D
Trollaat?? vai vahvistat käsityksen helsinkiläisten ylimielisyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Mulle joskus yks Oulussa asuva mies sano, et puhun tosi lapsellisesti koska käytän lyhenteitä "mä, sä, kyl, et" jne. Asun Uudellamaalla ja se ei ymmärtäny et suurin osa täällä asuvist käyttää puhekielt eikä puhu kirjakieltä. :D
Trollaat?? vai vahvistat käsityksen helsinkiläisten ylimielisyydestä?
En trollaa. Tuli vaan mieleen, mielestäni hauska juttu ku joku randomisti vaa sanoo et toinen puhuu lapsellisesti tietämättä et muutki puhuu ihan samal tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vitun "hesalainen", stadilainen se on!
Ei ole hesalainen muttei myöskään stadilainen. Stadi on tasan Helsingin keskusta eikä koko Helsinki. Se on Helsinkiläinen.
suur-esboon ghetto
Olen kyllä ihan syntyperäinen helsinkiläinen :-D En tiedä teistä vanhemmista ihmisistä, mutta ainakin kaikkien nuorien aikuisten keskuudessa stadi tarkoittaa pelkästään keskustaa ja stadilaiseksi itseään kutsuva on elämäm koululainen leso tai kalliossa asuva slangia syytävä juoppopappa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Oulussakin sanotaan ihan mää ja sää, eikä minä ja sinä :D Oulun murre on kirjakielestä kaukana. Olet tavannut hienostelijan.
Vierailija kirjoitti:
Hesalainen on junantuoma. Stadilaisuus on syntyperä. Junantuoma ei koskaan muutu stadilaiseksi.
Juuri nämä hesalaiset leveilevät mielellään, ovat siis olevinaan stadilaisia. Puheen nuotti kuitenkin aina paljastaa asian oikean laidan.
Aidot stadilaiset hyväksyvät kaiken, koska helsingissä on aina ollut enemmistö hesalaisia.
Jos sitten slangi mielletään ylimielisyydeksi niin mitä mielentilaa edustaa savon, karjalan yms. murteet?
Slangi on paikallinen murre, ei mitään sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on helsinkiläinen s?
Toisessa ketjussa joku juuri valitti tämän henkilön käyttävän sitä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalainen on junantuoma. Stadilaisuus on syntyperä. Junantuoma ei koskaan muutu stadilaiseksi.
Juuri nämä hesalaiset leveilevät mielellään, ovat siis olevinaan stadilaisia. Puheen nuotti kuitenkin aina paljastaa asian oikean laidan.
Aidot stadilaiset hyväksyvät kaiken, koska helsingissä on aina ollut enemmistö hesalaisia.
Jos sitten slangi mielletään ylimielisyydeksi niin mitä mielentilaa edustaa savon, karjalan yms. murteet?
Olisiko mitään videota, missä tämä puheen nuotti on? En tiedä onko itselläni sitä, enkä tule mieleen millainen se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ikäluokasta ja varsinkin jos on hiukankin ruotsinkielisiä suvussa tai kavereissa, niin se on Hesa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole, vaan lähinnä rupunuorison, rikollisten ja muiden laitapuolen kulkijoiden tapa puhua. Kielen murteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne on aika kyrpänaamoja ihan yleisestikin. Rumia ja pakkomuuttaneita suurin osa, siitä kumpuaa katkeruus ja vittumaisuus.
Niinpä, suurin osa helsinkiläisistä on muualta muuttaneita ja heidän jälkeläisiään, ehkä siitä johtunee veemäinen käytös. Aito osaa käyttäytyä.
En ole huomannut mitään tuollaista helsinkiläistä asennetta ja olen asunut täällä jo kymmeniä vuosia. Ihan keksittyä vastakkainasettelua.
Helsinki on viihtyisä kaupunki monilta osiltaan. Olen asunut tosi kivoissa paikoissa. On viihtyisää, puhdasta ja rauhallista. Ei paikoin paljon maaseudusta erota.
Helsinkiin kannattaa tulla rohkeasti, jos paikka kiinnostaa. Muistan, kun itsekin heitin jättimäisen urheilukassin olalle ja nousin etelänjunaan. Oli aika mahtava fiilis.
Vierailija kirjoitti:
"Stadi", kirjoitetaanko se Studdy?
Onko Studdy nasta mesta vai ihan vaan mesta paikka?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei häiritse yksittäiset sanat vaan se vastenmielinen määkiminen, jota helsinkiläiset harrastaa.
Kuulostaa karseelta, varsinkin kun monen pitää kovaan ääneen terrorisoida esim. kahvilaa huonoilla jutuilla.
Ei jaksais. Oisvat vähä hiljempää.
Ne on manselaiset jotka määkii!
Oon kuullut myös nuorten puhuvan slangia myös ihan täällä Itä-Suomessa. Varmaan joku nykyajan trendi.
Nämä hesalaiset ovat yleensä näitä tulvantuomia, oikeat stadilaiset on leppoisaa porukkaa. "Moi, mä oon Hesasta, mist sie oot?"
Turkulaine
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei häiritse yksittäiset sanat vaan se vastenmielinen määkiminen, jota helsinkiläiset harrastaa.
Kuulostaa karseelta, varsinkin kun monen pitää kovaan ääneen terrorisoida esim. kahvilaa huonoilla jutuilla.
Ei jaksais. Oisvat vähä hiljempää.Ne on manselaiset jotka määkii!
länsisuomi mä itäsuomi mie
me somaliasta tulleet sanotaan tsad joten . hesa -stadi väittelyyn oikea muoto on tsad
t: white somalian
Helsinkiläisiä nyt vaan vihataan ja luullakseni se johtuu koetusta ylenkatsomisesta tai kateudesta, koska kaupungeissa on enemmän tapahtumia ja paikkoja, joita pällistellä. Aika harvoilla mielestäni on tuota ylenkatsomista edes ajatuksissa, jotenkin pääosin se on turhaa ja ansaitsematonta vihaa. Ei ihmiset nyt ole sen erilaisempia personallisuudeltaan vaikka missä asuisivat. Hyviä tyyppejä ja mulkkuja löytyy joka paikasta. Luulen, että lopulta kenties syynä se, että tuntuu, että jää paitsi jostain, herättää kiukkua. Käytännössä ihan tavalliseen baariin sitä tulee kuitenkin mentyä jos ylipäänsä minnekään ja samat kaveren naamat, jotka on jostain joskus tarttunut toveriksi vastassa, eli ei se nyt niin erilaista täällä ole tämä elämä.