Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Hesalainen ylimielisyys" on ilmeisesti puhetavan syy?

Vierailija
23.07.2016 |

Kun Hkiin muuttaneen sanavarastoon tulee sanoja "venata" ja "dösä", hänestä on tullut ylimielinen hesalainen. Ylimieliseksi ei kuitenkaan muutu, jos omaksuu jonkun muun paikan murteen. Kiitos "maalaisserkuille" taaaas kesävisiitistä. On se hassua, miten tänne Hkiin pitää silti aina vaan tulla, vaikka täällä on kaikki niin perseestä 😨 .

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen puhetapa. Kävin Helsingissä niin ainoa paikka missä kuulin suomea oli mäkki, kun kommunikoin kassan kanssa. Muuten korviini kantautui vain saksaa, arabiaa, kiinaa, englantia, venäjää...

Ymmärrän jutun pointin. Anja Snelman ja hänen puhetyyli, gee zöz

Vierailija
42/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole puhetavan syy.

Jostain kumman syystä helsinkiläiset pitävät kaupunkia ihan ylivertaisena asuinpaikkana.

Itse näen sen kalliina, ahtaana, rauhattomana, kiireisenä ja likaisena.

Meiltä muualla asuvilta usein kysytään, koska te muutatte tänne... no ei muuteta, töitä onneksi on muuallakin 😊

Nin, puhutte hesalaisista, eli junantuomista. Aito stadilainen ei käyttäydy noin, ei ainakaan minun ikäryhmässäni eikä vanhemmissa, nuorisostakin sitä on vaikea uskoa.

Onhan se aikamoista sattumankauppaa, mihin sattuu syntymään. Useimmiten ihmisillä on taipumus kiintyä kotiseutuunsa, tosin maaseudun nuorisosta melko suuri osa päätyy kaupunkeihin, jo yksistään opiskelumahdollisuuksien takia, töistä sitten puhumattakaan.

Vieraanvaraisena ja kaikille ystävällisenä stadilaisena minua loukkaa kovasti se, että meidät liitetään tähän "nousukkaiden" ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vietin päivän turkulaisena Helsingissä. Heti kun hyppäsin Kampissa bussista Mannerheimintielle aivastin pari kertaa, hihaan niinkuin vsshp:ssä on opetettu, eikös joku ilkeämielinen viehättävä rouva katso silmiin ja sano, terveydeksi, jo on hesalaiset ylimielistä ja kopeaa väkeä ajattelin mutta vastasin niinkuin on opetettu, kiitos.

Kappeliin menin nauttimaan kuohuviiniä ja torvisoittoa ja eikö taas kimppuun käy ilmeisesti aito hesakko ja kuuntele minun ja seuralaiseni puhetta ja onnittelee nimipäivän johdosta, siis siinä baaritiskin jonossa ihka vieras ihminen, kuten sanottu kopeita ovat nuo hesanstadilaiset, niin on maalaiset köytöstavat, juttelevat vieraille. Sellaista menoa itäsuomessa, onneksi pääsin kotiini Turkuun illaksi mököttämään.

Vierailija
44/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hesa ässä on sellainen lespaava suhuässä, joka ei kuulu suomenkieleen.

Vierailija
45/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei häiritse yksittäiset sanat vaan se vastenmielinen määkiminen, jota helsinkiläiset harrastaa.

Kuulostaa karseelta, varsinkin kun monen pitää kovaan ääneen terrorisoida esim. kahvilaa huonoilla jutuilla.

Ei jaksais. Oisvat vähä hiljempää.

Sinä se onnistut kuulostamaan karseelta pelkästään kirjoittamalla. 

Vierailija
46/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hesa ässä on sellainen lespaava suhuässä, joka ei kuulu suomenkieleen.

Väittävät, että se olisi alkujaan kotoisin joltain ranskankieliseltä opettajalta, joka ei ihan osannut ääntää suomea. Oppilaat sitten ryhtyivät matkimaan ja se alkoi levitä omia aikojaan. Ehkä 60-luvun juttu tai aiempi, mutten muista tarkemmin.

Vierailija
47/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slangisanoja voi käyttää myös normaalissa puhetavassa. Ei tarvitse olla sellainen hesalainen lesoileva vittu väyväy tyyli. 

Vierailija
48/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei häiritse yksittäiset sanat vaan se vastenmielinen määkiminen, jota helsinkiläiset harrastaa.

Kuulostaa karseelta, varsinkin kun monen pitää kovaan ääneen terrorisoida esim. kahvilaa huonoilla jutuilla.

Ei jaksais. Oisvat vähä hiljempää.

Sinä se onnistut kuulostamaan karseelta pelkästään kirjoittamalla. 

Ihan sama. Kenenkään ei tarvitse kuunnella mun kirjottamista.

Helsinkiläinen puhetapa on vastenmielinen, niin se vaan on. Itse Helsinki on oikein mukava, viihdyn hyvin.

Vierailija
49/49 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä en ole huomannut, että stadilaiset olisivat ylimielistä jengiä..Olen itse asunut Helsingissä ja ihan mukavaa jengiä..kiva kaupunki, joskin melko pieni