Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vammaisen Hillan tapaus. Minkälainen ihminen menee lässyttämään vammaisille?

Vierailija
23.07.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016072321948793_uu.shtml

Eli tuntematon nainen mennyt lässyttämään vaikeavammaiselle Hillalle tai lähinnä hänen avustajalleen ja lopuksi myös pussannut väkisin poskelle tuota Hillaa.

Vammaisista ei ole itsellänikään mitään omakohtaista kokemusta, mutta silti kävi ihmtettyämään että minkälainen ihminen menee lässyttämään tuntematommille vammaisille? Niinkuin tuo jutun tuntematon nainenkin, niin luulikohan hän tosissaan tuovansa Hillalle jotakin iloa ja olevansa hyvä ihminen vai oliko pelkkää kusipäisyyttä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olin aikoinaan kaverilla kylässä toisessa kaupungissa ja menin mukaan, kun kaveri kävi Kelalla. kaverilla oli polvi tohjona ja kyynersauvat, joten  tämä kelan nainenpa alkoi sitten puhua minulle ! :O

menin siis huoneeseen mukaan, koska odotustilassa oli  päihtyneen  oloinen pelottava äijä enkä halunnut jäädä kaksin tämän kanssa, en yhtään osannut kuvitella että minua luultaisiin avustajaksi..

Miksi ei luultaisi? Eihän sinne asiakkaan kanssa tule juuri muita kuin tulkkeja ja avustajia. Vaikka kyllä silti olisi kohteliasta puhutella asiakasta itseään.

Todellakin puhutaan asiakkaalle, eikä avustajalle, ellei asiakas oikeasti ole kyvytön kommunikoimaan ja ymmärtämään. Ihan sama juttu kuin kuurojen kanssa puhutaan kuurolle itselleen, eikä häntä avustavalle tulkille.

Toisaalta kuinka usein ihmiset kohtaavat tiettyjä vammoja omaavia? Kyllähän pahatkin mokat joskus johtuvat, että tulee yllättävä tilanne. 

Vierailija
22/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilla ei ole osannut sitten suoraan käskeä vaikka henkilökuntaa poistamaan pöydästään tuota naista jos näin on asia??!

Jotain pientä yrittänyt Hilla ja avustaja kunnes nainen on sitten pitkän ajan jälkeen (vasta) lopulta lähtenyt 😮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein osaa suhtautua oikein ihmisiin jolla on vamma. Joskus vahingossa olen puhunut kuin pikkulapselle. Korjaan toki kun huomaan, että keskustelu sujuu ihan hyvin. Joskus luulin vaikeasti kehitysvammaista hipsteriksi ja juttelin vaikka kuinka kauan ja ihmettelin kun äijä oli ihan "jäässä" :D 

Ei me maallikot osatakaan lukea jostain pikkumerkeistä, että onko vastassamme oleva vammainen päästään täysin terve, mutta eikö lähtökohtaisesti ole aina vähiten noloa toimia niinkuin olettaisi henkilön ymmärtävän täysin? Jos kyseinen vammainen ei satukaan ymmärtämään, niin varmaan hänen mukana oleva henkilö auttaa sitten siinä tilanteessa. Paljon loukkaavampaa on varmasti puhua täysjärkiselle kuin vähä-älyiselle.

Suvussamme on vaikeasti vammainen, joka ei puhu kuin muutaman sanan. Hänelle voi kyllä puhua ihan normalisti ja hän ymmärtää kyllä. Ei toki mitään vaikeita asioita, mutta tavallisia asioita lyhyillä lauseilla. Millä perusteella vammainen muka ymmärtäisi lässyttämistä paremmin? Avustaja kyllä auttaa sitten, jos tarvitsee. Avustaja voi esim. vastata hänen puolestaan, koska hän itse ei osaa, mutta puheen voi  kohdistaa hänelle itselleen suoraan. Paremmin hän selkeää puhetta ymmärtää kuin jotain ihme vauvalässytystä. 

Vierailija
24/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään outoa, että tuntemattomia pussaillaan poskille. On kai tuon naisen täytynyt olla humalassa.

Vierailija
25/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että monet etenkin vanhemmat naiset käyttäytyvät samalla tavalla, ihmisille puhutaan lässyttäen ja halveeraavasti, etenkin Hillan kaltaisille ihmisille, mikä on pöyristyttävää ja todella törkeää käytöstä, ihan keneltä tahansa. Mitä tuon naisen kaltaiset ihmiset oikein kuvittelevat olevansa, jotenkin ihmisinä parempia vai? Kaukana siitä, ovat äärimmäisen tyhmiä ja junttimaisia, eivät omaa minkäänlaisia maneereita eivätkä käytöstapoja. Tuo on niin noloa. Ja kumma miten jokin fyysinen vamma yhdistetään aina tyhmyyteen, se että jollakin on vaikkapa liikuntaelinvamma, ei tarkoita sitä että henkilö olisi millään tavalla päästään vajavainen.

Vierailija
26/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisen tapauksen nainen ei selvästikään ole mikään normaali ihminen vaan mielenterveystapaus, joten en täysin ymmärrä tämän asian julkaisua. Olisi eri asia jos tämä vammainen kohtaisi tällaista käytöstä useinkin, mutta näin en lehtijutusta ymmärtänyt. Olen itsekin homoseksuaalina saanut ties minkälaista käytöstä osakseni, mutta en näe syytä, että jonkun yksittäisen juopon sanoja pitäisi Iltalehteen asti laitella.

Vierailija
27/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kaikesta nykyään valittaa someen? Taitaa vain hakea huomiota ja julkisuutta.

Vierailija
28/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen henkilö...

"Siitäkin vedit ihan absurdin johtopäätöksen, etten pitäisi sinusta sinun etnisen taustasi takia. Nyt kun ei puhuttu sinusta, vaan musiikkimaustani."

Vierailija
29/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen että kyseinen nainen on ollut humalassa ja tullut tarkoituksella vittuilemaan.

Vierailija
30/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hilla ei ole osannut sitten suoraan käskeä vaikka henkilökuntaa poistamaan pöydästään tuota naista jos näin on asia??!

Jotain pientä yrittänyt Hilla ja avustaja kunnes nainen on sitten pitkän ajan jälkeen (vasta) lopulta lähtenyt 😮

Jutussahan sanottiin että Hilla on puhevammainen.

Vierailija
31/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomiohutsu? Luonteeltaan negatiivinen tämä vammainen Hilla. "Voi kun minä niin mieleni pahoitin, ettei oikein reilusti lyöty high five ja sanottu, että hyvännäköinen ja hyvä tyyppi". Ei Hilla, et ole, kumpaakaan.

Luulenpa että kuvailit juuri omat ominaisuutesi, olet negatiivinen ja katkera ihminen.

Vierailija
32/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olin aikoinaan kaverilla kylässä toisessa kaupungissa ja menin mukaan, kun kaveri kävi Kelalla. kaverilla oli polvi tohjona ja kyynersauvat, joten  tämä kelan nainenpa alkoi sitten puhua minulle ! :O

menin siis huoneeseen mukaan, koska odotustilassa oli  päihtyneen  oloinen pelottava äijä enkä halunnut jäädä kaksin tämän kanssa, en yhtään osannut kuvitella että minua luultaisiin avustajaksi..

Tiedän tuon jutun tasan tarkkaan.

Minä olen korkeakoulutettu ja vaativassa asiantuntijatyössä. Loukkasin jalkani pahasti ja uuden kaatumisen jälkeen otin rollaattorin avukseni ulkona kulkemiseen. Ja kas, minulle puhutaan kuin olisi päässä vikaa ja olisin toimintakyvytön. Olen alkanut käyttää tätä hyväkseni, myyjät hakevat etsimäni tavarat, ja muut asiakaspalvelijat selittävät tarkasti. Olkoon niin, vammanen mikä vammanen.

Vierailija
33/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan asiakaspalvelutyössä ja asiakkaaksi tuli pyörätuolissa oleva nainen avustajineen. Tervehdin molempia ja kysyin pöyrätuolissa olevalta naiselta ihan normaalisti "mitä saisi olla". No avustajapa alkoi räyhäämään minulle, että enkö muka näe ettei "tuo" tajua yhtään mitään mitä hänelle puhut. Olisi vain avustajaa pitänyt katsoa ja huomioida, ihan kuin avustettava ei olisi edes ihminen.

Olin kyllä vähän äimänä, lapsesta asti olen tottunut olemaan myös kehitysvammaisten kanssa ja puhunut heille aina samoin kuin kaikille muillekin. Onneksi uskoni ihmiskuntaan palasi tuosta muutaman viikon kuluttua kun eräs isä tuli vammaisen lapsen kanssa asiakkaaksi ja antoi lapsen ihan itse valita haluamansa tuotteet kanssani. Isä lähetti vielä liikkeeseen palautetta siitä miten loistava palvelu oli :)

Vierailija
34/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen opintojen ohella keikkaa henkilökohtaisena avustajana ja täytyy sanoa että tuon tapainen käytös on valitettavan yleistä.. Todella usein ihmiset puhuvat asiakkaani läpi, yli tai ohi minulle, vaikka asiakkaani olisikin korkeasti koulutettu ja täysissä sielun voimissaan oleva liikuntavammainen. Asiakkaille sitten huudetaan selkokielellä hitaasti artikuloituna :D onneksi asiakkaani ovat tottuneita ja ymmärtävät etteivät kaikki ihmiset ole tottuneet vammaisen kanssa keskusteluun. Ja kaikki ihmiset yleensä ymmärtävät kyllä virheensä, kun vammainen alkaa itse puhua ihan normaalisti.

Vierailija
35/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyynärsauvat

Vierailija
36/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis kotia vammaamaan. Ei mitään asiaa normaalien ihmisten ilmoille.

Vierailija
37/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottikohan se itse sen tekstin facebookkiin, vai hoitiki holhooja homman?

Vierailija
38/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynärsauvat

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kyyn%C3%A4rp%C3%A4%C3%A4

Pitää olla oikeasti vammainen kun saa väännettyä kyynÄr sanan kyynEreksi.

Inhottaa.

Eihän pääkään ole pee. Eikä lämpö ole lempö. Tähti ei ole tehti. Ymmärrättekö? Ymmerrettekö

Vierailija
39/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lyhytkasvuinen ja osa ihmisistä puhuvat minulle kuin pikkulapselle. Nöyryyttävintä on ollut, kun jotkut ovat kumartuneet alaspäin minulle puhuessaan. Kumma etteivät laskeudu polvilleen ja ota hartioista kiinni.

Vierailija
40/54 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjottikohan se itse sen tekstin facebookkiin, vai hoitiki holhooja homman?

Holhooja? En usko että parikymppinen cp-vammainen tyttö on holhouksen alainen. Avustaja on mahdollisesti kirjoittanut tekstin Hillan sanelemana. Tai sitten Hilla on kirjoittanut itse, en tiedä hänen vammaansa, mutta joko käsin tietokoneella tai jos ei käsiä pysty käyttämään, niin esim. Silmäohjattavalla tietokoneella.