Kuinka tiukka olet promillerajoista?
Aika monella tuttavapiirissäni on periaate, että autoilun promilleraja on 0. Eli jos olet ottanut yhtään, niin et aja. Miten yleistä tämä on muilla? Koetko, että voit ottaa esim. yhden oluen ruuan yhteydessä ja ajaa autolla tämän jälkeen? Lakisääteinen promillerajahan on 0.5, joka ei tästä yhdestä oluesta ylity lähellekään.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
HÄH? Siis onko ihan yleistäkin, että otetaan kalja ja lähdetään ajamaan? :o En ikinä, koskaan, ole edes ajatellut, että lähtisin ajamaan kun olen vaikka sen yhden juonut. Järkyttävää!
Puhumattakaan siitä etta kuljettaa siinä kunnossa muita...
Vierailija kirjoitti:
HÄH? Siis onko ihan yleistäkin, että otetaan kalja ja lähdetään ajamaan? :o En ikinä, koskaan, ole edes ajatellut, että lähtisin ajamaan kun olen vaikka sen yhden juonut. Järkyttävää!
Ei se mitään järkyttävää ole vaan lain noudattamista. Sinä voit toki toimia, niin kuin parhaaksesi näet, mutta sillä ei ole mitään merkitystä lakipykälien kanssa. Sinä et saa puhallusratsiassa sulkaa hattuusi, etkä muutenkaan ole siellä sen parempi, kuin se yhden tai kaksi olutta ottanutkaan, vaan teille molemmille toivotetaan puhalluksen jälkeen hyvää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan siitä etta kuljettaa siinä kunnossa muita...
Missä kunnossa?
Siis voiko juoda baarissa esim.kossupaukun ja lähteä rattiin, ilman pelkoa kärystä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä raja tuo nolla. Olisi kuitenkin yhtä tärkeää, että samaa rajaa noudatettaisiin nopeudenylityksissä.
Meinaatko, että kaikista ylityksistä tulisi rangaistus? Se vaatisi, että
• autojen nopeusmittarit näyttäisivät täsmälleen oikein.
• kaikissa autoissa olisi vakionopeussäätimet tai ainakin nopeusrajoittimet tahattoman ylinopeuden estämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella tuttavapiirissäni on periaate, että autoilun promilleraja on 0. Eli jos olet ottanut yhtään, niin et aja. Miten yleistä tämä on muilla? Koetko, että voit ottaa esim. yhden oluen ruuan yhteydessä ja ajaa autolla tämän jälkeen? Lakisääteinen promillerajahan on 0.5, joka ei tästä yhdestä oluesta ylity lähellekään.
Niin siis kysymyshän oli, että miten tiukka olen promillerajoista.
Vastaus: äärimmäisen tiukka, en koskaan aja yli 0, 49 promillen. Se että ihmisillä on periaatteita, ei liity tähän kysymykseen millään tavoin. Henkilökohtaiset rajat on jokaisen henkilökohtaisia asioita, eikä niitä pidä tyrkyttää muille. Vain laki on se mikä merkitsee, kaikki muu on ihmisten omia juttuja.
Itse en ihan noin tarkkaan oman promillemäärän arviointiin pysty, mutta yksi annos on aina vielä turvallinen, josta ei tarvitse miettiä, onko rajojen sisällä. Saattaahan ne poliisit tiukalla päällä ollessaan jutulle ottaa jo jostain 0,3-0,4 luvuistakin ja seurata, onko noususuunta.
Toki ottaakin, mutta mitä sitten. Tai siis ei ne sen kummemiin mitään jutuille ota, vaan voivat kysyä, että mitä olet ottanut ja kauanko aikaa sitten ja sen jälkeen tekevät uusinta puhalluksen ja jos lukemat ei siitä nouse, niin se on moro ja hyvää matkaa, siis vaikka se mittari näyttäisi sitä 0,49 lukemaa.
Ei kai kukaan tietenkään niin laske, että se lukema olisi tuo 0,49, vaan niin, että koskaan missään olosuhteissa ei saa nousta sen yli. Eli se voi olla vai yksi olut tai kaksi olutta, tai ei yhtään olutta.
Jos poliisi puhalluttaa, ja näyttää 0,3 promillea, ja haluavat sitten kontrolloida, onko nousussa. Jos uudelleenpuhalluksessa näyttää sitten 0,52, voidaanko tuosta syyrtää rattijuopumuksesta? Kun eihän henkilö ole ajanut silloin, kun promillet oli rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko juoda baarissa esim.kossupaukun ja lähteä rattiin, ilman pelkoa kärystä?
Riippuu sukupuolestasi ja painosta sekä yksilöllisistä ominaisuuksista.
Tiedän vain miten itse reagoin alkoholiin. Siksi jos otan edes yhden, en aja, ilmeisesti juon sen verran harvoin että jo se yhden juominen vaikuttaa käytökseen ja havainnointikykyyn. Tosin se aika minkä kestää juoda vaikuttaa tietysti, mutten uskalla ottaa riskiä. Tämä ei aiheuta käytännön ongelmia itselle koska sitä tapahtuu niin harvoin.
Tarkka olen. Jos otan, en aja ja jos ajan, en ota. Muut saa puolestani tehdä mitä haluaa, kunhan kukaan ei kuole sen seurauksena.
Olen usein kaveriporukan kuskina, koska ei huvita kännätä. Juon etkoilla yhden siiderin, syön jotain siinä samalla jne ja kun parin-kolmen tunnin jälkeen ollaan valmiita lähtöön, olen ajokunnossa. Baarissa otan heti aluksi toisen siiderin, juon rauhallisesti lipitellen, ja pilkun jälkeen olen taas ajokunnossa. Todistettavasti, koska kerran on puhallutettu, tulos oli muistaakseni jotain 0,02 ja saman olen puhaltanut ihan vain liian lyhyiden yöunienkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: äärimmäisen tiukka, en koskaan aja yli 0, 49 promillen. Se että ihmisillä on periaatteita, ei liity tähän kysymykseen millään tavoin. Henkilökohtaiset rajat on jokaisen henkilökohtaisia asioita, eikä niitä pidä tyrkyttää muille. Vain laki on se mikä merkitsee, kaikki muu on ihmisten omia juttuja.
Itse en ihan noin tarkkaan oman promillemäärän arviointiin pysty, mutta yksi annos on aina vielä turvallinen, josta ei tarvitse miettiä, onko rajojen sisällä. Saattaahan ne poliisit tiukalla päällä ollessaan jutulle ottaa jo jostain 0,3-0,4 luvuistakin ja seurata, onko noususuunta.
Toki ottaakin, mutta mitä sitten. Tai siis ei ne sen kummemiin mitään jutuille ota, vaan voivat kysyä, että mitä olet ottanut ja kauanko aikaa sitten ja sen jälkeen tekevät uusinta puhalluksen ja jos lukemat ei siitä nouse, niin se on moro ja hyvää matkaa, siis vaikka se mittari näyttäisi sitä 0,49 lukemaa.
Ei kai kukaan tietenkään niin laske, että se lukema olisi tuo 0,49, vaan niin, että koskaan missään olosuhteissa ei saa nousta sen yli. Eli se voi olla vai yksi olut tai kaksi olutta, tai ei yhtään olutta.
Ei välttämättä hyvää matkaa työkaveri tuli laivalta ja jo satamassa oli puhallus. Pulhalsi juuri 0.49 odotettiin joku aika ja tuotiin toinen mittari sama lukema. Poliisi ei sanonut hyvää matkaa, vaan käski auton parkkiin ja sanoi että oliko se tunti vai pari pitäisi levätä ennen kuin matka jatkuu.
Toiselle työkaverille (joo suurin osa insinöörejä) kävi vähän samalla tavoin kuin oli huoltamossa kahvilla ollut. Oli talvi joten parkkiruudut eivät pihalla kuulemma näkyneet ja auto oli parkissa poliisien mielestä jotenkin erikoisesti. Ilmeisesti juuri siinä kohtaa, jossa poliisit itse pitivät autoaan, kun kävivät munkkikahveilla työaikanaan.
Insinööri puhalsi alle 0,3 mutta oli aika väsyneen näköinen niin hänetkin määrättiin lepäämään oliko se nyt tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sukupuolestasi ja painosta sekä yksilöllisistä ominaisuuksista.
Eli jos on hieman vatsakas mieshenkilö, joka tykkää ulkoiluttaa volvoa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poliisi puhalluttaa, ja näyttää 0,3 promillea, ja haluavat sitten kontrolloida, onko nousussa. Jos uudelleenpuhalluksessa näyttää sitten 0,52, voidaanko tuosta syyrtää rattijuopumuksesta? Kun eihän henkilö ole ajanut silloin, kun promillet oli rajan yli.
Laissa sanotaan, että rattijuopumuksesta tuomitaan, jos veren promillet ajon aikana tai sen jälkeen ovat yli 0,5. Taitaa siellä nykyään olla nämä alkoholipitoisuudet hengitysilmassakin, kun tarkkuusalkometrit on tulleet sen jälkeen, kun kävin autokoulun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit, vaikka heti kosskupaukun huiviin vetäistyäsi, jos painat yli 35 kiloa.
Sen sijaan, jos olet 120 kiloinen raavas ukko ja pyörit baarissa vielä 5 tuntia sen jälkeen, kun ensimmäistä kossuasi rupesit juomaan, niin voit vetää peräti 9 kossupaukkua ja siltikin olet vielä rajan alla. Viidellä kosandelilla olet tuossa ajassa jo nollassa promillessa!
Näin se vaan menee, vaikka nyt kukkahatut pyörittelevät epäuskoisina päätään.
Jokainen voi päihdelinkin promillelaskurilla itse todeta tuon faktan, eikä päihdelinkki totisesti ainakaan vähättele alkoholin vaikutusta, koska sen motiivithan on tyystin toisenlaiset.
http://www.paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/laskurit/promillelasku…
Täytyy kuitenkin muistaa, että ihminen on yksilö, eli mitään tarkkaa henkilökohtaista lukemaa et tietenkään laskurilla saa, vaan nuo ovat keskiarvoja, eli jos olet alkoholin vaikutuksen suhteen normijamppa/jatta, niin silloin tuo laskuri osuu melko tarkkaan kohilleen.
Ennen saatoin käydä autolla yksillä. Pari kuukautta sitten kuitenkin jäin nalkkiin ja puhalsin 0,6 MUTTA vetikokeessa sitten selvisi että tulis oli oikeasti 0,3. Eli rattijuoppo en ollut mutta väliaikaista ajokieltoa oli muutama viikko ennen verikoetuloksia.
Pelkällä säikähdyksellä selvittiin mutta nyt on jatkossa ehdottomasti nolla linja!!!! :)
Yhden voin ottaa ja lähteä ajamaan, tai 2 parin -kolmen tunnin aikana.
Jos on tullut otettua reilusti, en aja seuraavana päivänä lainkaan, en edes iltamyöhällä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen saatoin käydä autolla yksillä. Pari kuukautta sitten kuitenkin jäin nalkkiin ja puhalsin 0,6 MUTTA vetikokeessa sitten selvisi että tulis oli oikeasti 0,3. Eli rattijuoppo en ollut mutta väliaikaista ajokieltoa oli muutama viikko ennen verikoetuloksia.
Pelkällä säikähdyksellä selvittiin mutta nyt on jatkossa ehdottomasti nolla linja!!!! :)
Ei ajokieltoa anneta promillemittarin lukemista, vaan joko tarkkuusalkometrin lukemien mukaan, tai verikokeen mukaan ja molemmissa tulos on selvillä samantien, eli täysin höpöjäs puhut.
Eurooppalaisia juomatapoja kannattavat kannattavat myös autolla ajoa pikku maistissa.
En koskaan aja autoa jos olen ottanut alkoholia, vaikka sitten vain sen yhden annoksen. Jos on mahdollisuus, että joudun vielä saman päivän aikana auton rattiin, niin sitten jätän juomatta. Se on kaikkein yksinkertaisinta, ei tarvitse miettiä onko varmasti ajokunnossa. Juominen kun ei ole lainkaan pakollista, ja sen voi hyvin siirtää sellaiseen ajankohtaan kun ei autoa tarvitse.