Passi vanhentunut, tarkastetaanko kaikki laivamatkustajat?
Voi ei! Huomasin juuri, että passini on vanhentunut (muistin muka varmasti "päiväyksen") ja olemme lähdössä laivalla Tukholmaan maanantaina.
Kannattaako edes yrittää? Kokemuksia kesän passitarkastuksista?
Lapselleni kesän kohokohta ja ainoa reissu. Uuteen varaukseen ei mahdollisuutta taloudellisen tilanteen takia. Olen ihan paniikissa.
Kommentit (60)
Poliisiasemalta saa alle tunnissa pikapassin, joka kustantaa 80e, mikäli haluat pelata varman päälle.
Olen mennyt pari kertaa ilman passia sekä Viroon että Tukholmaan, koska hukkasin passini. Koskaan ei sitä kysytty (paitsi hotelleissa, mutta niissä sitten jättäydyin sivummalle ja muut väittivät, että olen vasta kohta tulossa). Aika kovat sakothan tulee, jos ilman asiallista henkkaria matkustamisesta jää kiinni, mutta epätodennäköistä se kiinnijäänti on!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet Suomen kansalainen, et tarvitse passia matkustaaksesi Ruotsiin. Sinun on kuitenkin pyydettäessä kyettävä todistamaan henkilöllisyytesi ja kansalaisuutesi. Huomaa että ajokortti ei näin ollen kelpaa, sillä siinä ei ole kansalaisuusmerkintää. Poliisin myöntämä henkilökortti sen sijaan kelpaa matkustusasiakirjaksi toiseen Pohjoismaahan.
Kyllä ajokortti kelpaa suomalaisella Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina ainakin tarkastivat Tukholmassa kaikkien henkkarit ennen laivaan pääsyä...
Ja siis minulla oli ajokortti ja lapsella kuvaton kela-kortti.
Yritä myydä matka hyvään hintaan ja jos onnistuu niin mene viikon päästä uudelle matkalle.
Henkkarit riittää pohjoismaissa.
Sinkkumies
Suuri kiitos kaikille vastanneille! Saan nukuttua ensi yön! Ajokortti löytyy ja kuvalliset kelakortit.-ap
Laita lankkia naamaan niin pääset rajan yli niin että heilahtaa :D
Miksi te ette hommaa henkilökorttia? Sopii lompakkoon, käy Schengen-maissa, täysin pätevä matkustusasiakirja. Käy pankissa, joissa kaikissa ei enää ajokortti kelpaa, se kun on vain osoitus ajo-oikeudesta. Tämä ot.
Miksi te alapeukutatte faktoja vastaan? Eikö voi vaan ajatella, että ahaa, olin väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt pari kertaa ilman passia sekä Viroon että Tukholmaan, koska hukkasin passini. Koskaan ei sitä kysytty (paitsi hotelleissa, mutta niissä sitten jättäydyin sivummalle ja muut väittivät, että olen vasta kohta tulossa). Aika kovat sakothan tulee, jos ilman asiallista henkkaria matkustamisesta jää kiinni, mutta epätodennäköistä se kiinnijäänti on!
Teitkö check-inin automaatilla. Multa on kýsyttä paperit lähes aina Tallinnaan mennessä kun olen hakenut netissä maksetun lipun tiskiltä
Vierailija kirjoitti:
Pöh. Kaveri jäi kiinni ja saiko 500 mk sakkoa. Matkusti veljensä passilla kun oma oli ummessa.
Sinkkumies
Ajokorttikin käy. Kunhan on joku jolla todistat kysyttäessä. Kävin viime joulukuussa. Ei ollu passia mukana, mutta koko reissulla kukaan ei kysynyt henkkareita.
Tunnistaudu nettipankkitunnuksilla:)Kun se riittää pankille niin luulis riittävän rajavartijallekin:)
Myös Tallinnaan ja Tukholmaan kelpaa mikä tahansa kuvallinen henkilökortti.
Se tarkistetaan siinä terminaalissa ensimmäisenä, kun menette matkustusasiakirjojen kanssa siihen luukulle. Check-in. Sen jälkeen välttämättä niillä ei tee enää yhtään mitään.. Ellei maailmantilanne ole muuttunut ja isoja tapahtumia.
Nyt on aika härö vaihe menossa euroopassa, että jos on vain passi henkkareina, niin hakisin pikana uuden.
Vierailija kirjoitti:
Tukholmaan ei tarvita passia. Sinne vain. Virallisesti pitäisi olla mukana joku kuvallinen henkilötodistus (ajokortti ei käy), mutta ei niitä kysytä.
Tallinnaan pitää olla passi, mutta sekin tarkistetaan vain pistokokein. Ei oel tullut eteen sekään, vaikka joskus menin ilman passia.
Henkilökortti riittää EU-maihin, jos se on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette hommaa henkilökorttia? Sopii lompakkoon, käy Schengen-maissa, täysin pätevä matkustusasiakirja. Käy pankissa, joissa kaikissa ei enää ajokortti kelpaa, se kun on vain osoitus ajo-oikeudesta. Tämä ot.
Siksi koska henkilökortti on törkeää rahastusta, on hinnaltaan kalliimpi kuin passi.
Vierailija kirjoitti:
Myös Tallinnaan ja Tukholmaan kelpaa mikä tahansa kuvallinen henkilökortti.
Se tarkistetaan siinä terminaalissa ensimmäisenä, kun menette matkustusasiakirjojen kanssa siihen luukulle. Check-in. Sen jälkeen välttämättä niillä ei tee enää yhtään mitään.. Ellei maailmantilanne ole muuttunut ja isoja tapahtumia.
Nyt on aika härö vaihe menossa euroopassa, että jos on vain passi henkkareina, niin hakisin pikana uuden.
Lähtöselvityksen voi tehdä myös automaatilla, jolloin kukaan ei kysele passia.
Vierailija kirjoitti:
Tukholmaan ei tarvita passia. Sinne vain. Virallisesti pitäisi olla mukana joku kuvallinen henkilötodistus (ajokortti ei käy), mutta ei niitä kysytä.
Tallinnaan pitää olla passi, mutta sekin tarkistetaan vain pistokokein. Ei oel tullut eteen sekään, vaikka joskus menin ilman passia.
Ajokortti käy kyllä Ruotsiin mennessä.
Jos olet Suomen kansalainen, et tarvitse passia matkustaaksesi Ruotsiin. Sinun on kuitenkin pyydettäessä kyettävä todistamaan henkilöllisyytesi ja kansalaisuutesi. Huomaa että ajokortti ei näin ollen kelpaa, sillä siinä ei ole kansalaisuusmerkintää. Poliisin myöntämä henkilökortti sen sijaan kelpaa matkustusasiakirjaksi toiseen Pohjoismaahan.