Tunisiassa käyneitä?
Hei!
Ollaan lähdössä lasten (2v ja 8 kk) kanssa Tunisian Sousseen maaliskuussa, kaipaisin kokemuksia ja mahdollisia vinkkejä siellä lasten kanssa lomailleilta? Kiitos mahd. vastauksistanne!
Kommentit (3)
Meillä oli viime kesänä mieheni tyttäremme (silloin 1,5-vuotias) kanssa viikon Soussessa. Matka oli sujunut kaikin puolin hyvin. Paikalliset ihmiset ovat erittäin lapsirakkaita ja kaikkialla oltiin silittelemässä tyttömme päätä. Ihmetystä paikallisissa herätti lähinnä se miten isä voi olla ilman äitiä lapsen kanssa kahdestaan matkalla... :)
Mieheni ja tyttömme ottivat havrix-rokotteen (hepatiittia vastaan) ennen matkaa. Suomesta olin mukaan pakannut purkkiruoat, vellit, aurinkorasvat ja vaipat. Tyttömme söi kyllä joka aamu hotellilla aamiaisen ja paikallista ruokaa siellä. Vatsataudista ei ainakaan meidän porukoilla ollut tietoakaan. Tosin taidettiin antaa tytölle maitohappobakteereja ennen matkaa ja matkalla.
Elokuun alussa ilma oli liiankin lämmin, varsinkin saharatuulen puhaltaessa. Nyt varmasti ilmaston puolesta miellyttävämpää. Hintataso on kuuleman mukaan erittäin edullinen. En kyllä tiedä onko näin myös lastenhoitotarvikkeissa.
Hyvää matkaa jotenkin! Taatusti on lapsiystävällinen kohde ainakin.
Piti toivottaa lopuksi hyvää matkaa kuitenkin. Tätä se tekee, kun yrittää hoitaa liian montaa asiaa samaan aikaan...
Koska et ole saanut vielä yhtään viestiä lapsien kanssa Soussesta lomailleilta, uskaltaudun vastaamaan kysymykseesi.Itse olen lomaillut ko. paikassa jo jonkin aikaa sitten eikä meillä silloin vielä ollut lasta. Olen myös matkannut muualla Afrikassa, joten tiedän jonkin verran asiasta.
Mielestäni kotoa kannattaa ottaa mukaan kaikki lapsille tarvittavat tavarat kuten vaipat, ruuat, vastikkeet/hylamaidot. En todellakaan luottaisi siihen, että niitä saa paikanpäältä silloin, kun tarvetta on ja hinnat voivat olla tähtitieteellisiä. Ottaisin mukaan myös ylimääräisen satsin lasten pyllypyyhkeitä käsien ja tarvittaessa ruokailuvälineiden pesua varten. Apteekista kannattaa kysyä siitä, mitä matka-apteekkiin pitää ottaa mukaan. Varmaankin Immodiumia tmv. sekä sellaista suolaa/jauhetta, jonka nimeä en nyt millään muista. Estää kuulemma Tuusulan apteekkarin mukaan kehon kuivumisen ripulissa. Niin ja tietysti tosi hyvät aurinkovoiteet lapselle ja muulle perheelle. En ole koskaan oikein innostunut paikallisista voiteista. Voivathan ne olla ihan hyviä, mutta silti luotan itse tuttuihin merkkeihin. Yllättävää kyllä on myös se, että aurinkovoiteet maksavat ihan älyttömästi mitä lähemmäs päiväntasaajaa mennään. Välillä olen itku silmässä ostanut törkeän hintaista voidetta, kun kotoa ostetut ovat päässeet loppumaan.
Sitten vielä yksi juttu vatsataudista. En tiedä onko meidän perhe jotenkin kovin herkkävatsaista porukkaa, mutta me emme ole vielä koskaan säästyneet Afrikan mantereella ripulilta tai muulta vatsan oikkuilulta. Siihen kannattaa varautua etukäteen, jotta matka ei mene pilalle. Itse ottaisin mukaan jonkun kunnon lääkäriltä saatavan lääkkeen, jos suinkin mahdollista. Itselläni suomalaiselta kanssamatkustajalta saatu vatsa-antibiootti on pelastanut yhden matkan... Niin ja käytä säästelemättä joka paikassa niitä käsipyyhkeitä.
Paikka on ihana lapsen kanssa lomailuun. Aurinkoa, merta ja hyvää ruokaa! Nauttikaa matkasta ja lomasta. Siitä tulee varmasti hieno. Muista kuitenkin se, että olet menossa varsin toisenlaisiin olosuhteisiin kuin mihin me eurooppalaiset olemme tottuneet, joten etukäteisvarautuminen kannattaa loman onnistumisen vuoksi hoitaa hyvin.
Hyvää matkaa!