Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Hämeenlinnan motarilla tapahtui

Vierailija
22.07.2016 |

Moottoritiellä lähes mahdoton ajaa kolaria jos turvaväli kunnossa eikä naama ole kiini puhelimessa

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jauhetaan aivan yhdentekevää paskaa siitä, oliko kyseessä rekka vai kuorma-auto. Lopputulos on se, että ainakin kaksi ihmistä on kuollut, useita loukkaantunut ja monen ihmisen elämä muuttui peruuttamattomasti.Hävetkää!

Vierailija
62/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä, jonka mielestä turvaväli on merkityksetön motarilla. Paljonko metreissä on turvaväli, jos vauhti on 100km/h?  Paljonko arvelet olevan jarrutusmatkan, kun vauhti on 100km/h? Tuleeko mieleen, että näillä kahdella asialla on jotain yhteyttä? Katsos, kun se turvaväli on muuttuva käsite ja sen tulisi muuttua vauhdin mukaan, mutta kaikki pöntöt ei sitä käsitä.

Mä laskin entisaikaan sähkötolppien väliä. Piti olla ainakin kaksi. Mutta eihän se päde tuolla ja noilla nopeuksilla.

Vasta oli jossain iltapäivälehden sivuilla Liikenneturvan edustajan vinkki, että turvaväli on silloin riittävä, kun ehdit laskea hitaasti neljään ennen kuin ohitat esim. saman sähkötolpan, jonka kohdalla edelläajava oli laskusi alkaessa. Testasin tätä yksi päivä ja minäkin ehdin laskea vain kolmeen, vaikka olen kuvitellut pitäväni hyvää turvaväliä.

Ja minä sentään pidän huolta turvavälistä. Paljon on liikenteessä niitä, joille turvavälin pitäminen vain tuhlaisi sekunnin heidän arvokasta aikaansa.

Korjaan: Luulet pitäväsi huolta turvavälistä. Sen tässä ketjussa moottoritien "turvavälejä" merkityksettöminä pitäneen pointti on nimittäin sikäli tosi, että KUKAAN ei pidä moottoritiellä sellaista turvaväliä, jolla olisi jotain väliä - kun sen pitäisi olla lähes kilometri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulussa opetettiin, että katsoo kohdan missä edellä ajava ajaa ja sanoo rauhallisesti "ajanko liian lähellä". Jos ehtii sen sanoa ennen kuin on itse ko. kohdalla, niin turvaväli on riittävä.

Vierailija
64/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muinoin oli tietoiskuissa turvaväliä kymmenen metriä per 10 kilsaa vauhtia. Harva pitää niin pitkää ja alkaa valjeta miksi.

Vierailija
65/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jauhetaan aivan yhdentekevää paskaa siitä, oliko kyseessä rekka vai kuorma-auto. Lopputulos on se, että ainakin kaksi ihmistä on kuollut, useita loukkaantunut ja monen ihmisen elämä muuttui peruuttamattomasti.Hävetkää!

Samaa mieltä. Ja vaikka turvavälitkin on tärkeät, niin eiköhän niistäkin jankkaaminen jo riitä?

Vierailija
66/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä, jonka mielestä turvaväli on merkityksetön motarilla. Paljonko metreissä on turvaväli, jos vauhti on 100km/h?  Paljonko arvelet olevan jarrutusmatkan, kun vauhti on 100km/h? Tuleeko mieleen, että näillä kahdella asialla on jotain yhteyttä? Katsos, kun se turvaväli on muuttuva käsite ja sen tulisi muuttua vauhdin mukaan, mutta kaikki pöntöt ei sitä käsitä.

Mä laskin entisaikaan sähkötolppien väliä. Piti olla ainakin kaksi. Mutta eihän se päde tuolla ja noilla nopeuksilla.

Vasta oli jossain iltapäivälehden sivuilla Liikenneturvan edustajan vinkki, että turvaväli on silloin riittävä, kun ehdit laskea hitaasti neljään ennen kuin ohitat esim. saman sähkötolpan, jonka kohdalla edelläajava oli laskusi alkaessa. Testasin tätä yksi päivä ja minäkin ehdin laskea vain kolmeen, vaikka olen kuvitellut pitäväni hyvää turvaväliä.

Ja minä sentään pidän huolta turvavälistä. Paljon on liikenteessä niitä, joille turvavälin pitäminen vain tuhlaisi sekunnin heidän arvokasta aikaansa.

Korjaan: Luulet pitäväsi huolta turvavälistä. Sen tässä ketjussa moottoritien "turvavälejä" merkityksettöminä pitäneen pointti on nimittäin sikäli tosi, että KUKAAN ei pidä moottoritiellä sellaista turvaväliä, jolla olisi jotain väliä - kun sen pitäisi olla lähes kilometri.

Jos ei sinun autosi pysähdy jarrutuksesta huolimatta alle kilometrin matkalla, suosittelen korjauttamaan jarrut pikimmiten.

Vierailija
67/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet sekoittanut junan jarrutusmatkan autoihin. Sata metriä riittää.

Vierailija
68/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoritienopeudessa turvaväli on yleensäkin merkityketön, koska niin pitkää väliä ei ole kuitenkaan.

Olet vajaa-älyinen. Pelottavaa. Minä pidän aina turvavälin.

Vierailija
69/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja vaikka turvavälitkin on tärkeät, niin eiköhän niistäkin jankkaaminen jo riitä?

Niin kauan ei, kun joku niitä turhiksi väittää, koska turvavälien pitäminen ihan oikeasti vähentäisi kuolemantapauksia ja loukkaantumisia.

Vierailija
70/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelimme keväällä useamman viikon uudella mantereella. Ei turvavälejä, nopeudet ihan järkkyjä. Teiden varsilla usein kolariautoja/kolariselvittelyjä. Näin kymmeniä läheltä piti tilanteita, päällemme meinattiin ajaa monta kertaa. Kyllä täällä on aika hyvin opit hallussa, ainakin minun vertailuni perusteella.

Vierailija
71/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä Hämeenlinnassa on tapahtunut, mutta tiedän kolareita moottoritiellä ilman että kukaan on ajanut naama puhelimessa tai olemattomilla turvaväleillä. Moottoritienopeudessa turvaväli on yleensäkin merkityketön, koska niin pitkää väliä ei ole kuitenkaan.

Mitä VITTUA? Merkityksetön? Turvaväli? Eissaatana ajakaa toisenne kuoliaaksi. Motarilla turvavälin pitäminen onnistuu helevetin helposti ihan kaasupolkimen käytöllä. Kymmeneen vuoteen ei minun tarvinnut jarruvaloa vilauttaa. Onnekseni ei tarvitse lähteä enää aamulla, eikä palata iltapäivästä. 

Vierailija
72/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelimme keväällä useamman viikon uudella mantereella. Ei turvavälejä, nopeudet ihan järkkyjä. Teiden varsilla usein kolariautoja/kolariselvittelyjä. Näin kymmeniä läheltä piti tilanteita, päällemme meinattiin ajaa monta kertaa. Kyllä täällä on aika hyvin opit hallussa, ainakin minun vertailuni perusteella.

Missä siellä? Olen aina välillä haaveillut road -tripistä USA:han, mutta tuon perusteella ei kyllä houkuta.

Vierailija
73/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä siellä? Olen aina välillä haaveillut road -tripistä USA:han, mutta tuon perusteella ei kyllä houkuta.

Floridassa. Kyydissä istuessani kerkesin seurailla myöskin kuskien touhuja, suurin osa käytti kännykkää ajaessa, lukivat uutisia, tekstailivat... Ruuhkassa etenkin 😂

Kaistan vaihdot olivat myös mielenkiintoisia, välillä mentiin kerralla kaikkien kaistojen yli, välillä soudettin ees taas, ängettiin minikokoisiin väleihin. Kaikkea tuli nähtyä.

Vierailija
74/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee kertomaan toi sille rekkakuskille äläkä täällä rääy. Rekasta näkee vielä aikasta pitkälle, mutta päälle ajoi silti.

Sille reppanalle ei kukaan rääkynyt, mutta taisi oppia raskaimman kautta. Valitettava tosiasia on se, että täällä on muitakin kaltaisiaan joiden mielestä turvaväli on turhaa, jos tällaiset tyypit tajuais jotain tästä, niin jatkossa näitä on vähemmän.

Turvaväli pitää olla sama myös silloin, kun edessä on pysähdytty, eli jarrut pohjaan, kun väli alkaa lyhentyä. Tämä tiedoksi sille joka asiaa ihmetteli. Toivon, et hänellä ei ole ajokorttia.

Vierailija
75/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee kertomaan toi sille rekkakuskille äläkä täällä rääy. Rekasta näkee vielä aikasta pitkälle, mutta päälle ajoi silti.

Sille reppanalle ei kukaan rääkynyt, mutta taisi oppia raskaimman kautta. Valitettava tosiasia on se, että täällä on muitakin kaltaisiaan joiden mielestä turvaväli on turhaa, jos tällaiset tyypit tajuais jotain tästä, niin jatkossa näitä on vähemmän.

Turvaväli pitää olla sama myös silloin, kun edessä on pysähdytty, eli jarrut pohjaan, kun väli alkaa lyhentyä. Tämä tiedoksi sille joka asiaa ihmetteli. Toivon, et hänellä ei ole ajokorttia.

Nyt lehdessä jo lukikin, että liikenne edessä oli edessä pysähdyksissä, kun kuorma-auto siihen rysähti.

Vierailija
76/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt lehdessä jo lukikin, että liikenne edessä oli edessä pysähdyksissä, kun kuorma-auto siihen rysähti.

Sori 1x liikaa edessä :/

Vierailija
77/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luki myös, että se liittymästä tullut silminnäkijä kertoi rekan olleen "väärinpäin" eli perä menosuuntaan.

Mitähän kummaa on tapahtunut. Autoja ihan liiskaantuneina :(

Vierailija
78/78 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks noista kuolleista oli tuo kuorma-auton kuski, alle 30-vuotias Suomalainen mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi