Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolalaskun jakaminen kaverien kesken matkalla

Vierailija
22.07.2016 |

Hei te, jotka matkustelette ystäväporukalla ainakin joskus, miten jaatte ravintolassa kulut? Suomessa ja lähialueillahan saa yleensä erilliset laskut pyydettäessä, mutta joissakin maissa tämä ei tuntuisi onnistuvan (ainakin Espanjasta tällainen kokemus).

Minulla on eräs kaveriporukka, jossa ainakaan yksi ei koskaan spontaanisti tarjoa toisille, joten pääosin olemme laittaneet kulut niin, että kukin maksaa oman osansa. Viime matkalla tämä kyllä kävi jo hermoille, kun käteistä ei koskaan ollut oikein sopivaa summaa, ja vielä jos halusi tippiäkin jättää, niin lisää sähläystä. Ja tämä monta kertaa päivässä, kun melkein kaikissa kahviloissakin on palvelu ja lasku tilataan erikseen pöytään. Joskus aikaisemmin osittain samalla poppoolla laitoimme usein vain jokainen tasasumman, mutta nyt meitä oli vähemmän ja laskut erisuurisia.

Yhden toisen kaverin kanssa kaksistaan matkustaessa oli sellainen tapa, että maksoimme vuorotellen. Kun itse tienaan ja kulutan paljon vähemmän, niin tämä kävi kyllä talouden päälle, mutta piti vaan ajatella, että ei se tili nyt ihan parissa viikossa-parissa tyhjene.

Kuulisin mielellään muiden kokemuksia vastaavista reissuista, miten olette tehneet ja miten se on toiminut porukan kesken.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista, tosi hyviä juttuja täällä on tullut esille! Eipä ainakaan nyt viimeksi kokeiltu tuota, että lasketaan itse omat summat ja sitten tarjoilija saa kuitenkin hoitaa vaihtorahat tai korttimaksut, kun jokainen maksaa omansa, miksiköhän ei tajuttu...

Jokainen maksaa vuorotellen ja Excelillä tasataan kulut -systeemi vaikuttaisi muuten täydelliseltä, mutta ravintolalaskuja kun kertyy paljon ja niissä on kaikenlaista silppua, niin jotenkin tosi laaja taulukko siitä tulisi koko reissun ajalta. Itse kun yhtä isompaa illanistujaislaskua jyvittelin hotellilla illalla, niin siinäkin jo oli työtä muistella, kuka minkäkin viinipullon oli jakanut kenenkin kanssa ja näin. Jollakin matkalla olikin  Excel valuuttakurssimuunnoksineen isommista kuluista, kuten hotellit, matkakulut jne., mutta nämä isommat erät on selkeämpiä.

ap

Vierailija
22/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin harvoin kun kavereiden kanssa matkustan niin yleensä yksi maksaa ja joku toinen sitten seuraavan. Aika hyvin menee yleensä tasan.

Useimmiten vietän ulkomailla iltaa miehen ja kaverien kanssa italiassa. Silloin tulee yksi lasku ja jokainen heittää mielestään sopivan summan. Jos esim. ruokani maksaa 37,40€ niin heitän yleensä 40€. Yli menevät rahat menevät tipiksi. Sen olen oppinut, että ulkomailla kannattaa käyttää käteistä maksaessa. Kortin kanssa saattaa välillä mennä säätämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se toimii jos kaikki syö suunnilleen samanhintaista, mutta jos itse tilaa vaikka keiton jos ei hirveä nälkä ja muut 60 e edestä niin sitten maksat käytönnössä kaikkien ruokia jolla rahalla olisi voinut itse syödä.

Vierailija
24/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin harvoin kun matkustan kaverien kanssa niin joku kuittaa laskun ja joku toinen sitten seuraavan. Jos joku kokee kokeneensa matkan aikana vääryyttä asiassa niin heitetään sitten lapaseen x euroa.

Useimmiten matkustan italiassa ja syön mieheni ystävien kanssa. Saadaan yksi lasku ja jokainen heittää pottiin sen mitä ruoka maksoi. Jos esim ruoka oli 36,30€ niin heitän 40€ ja loppu on sitten tippiä. Ulkomailla kannattaa käyttää käteistä. Helpottaa paljon toimintaa ravintoloissa...

Vierailija
25/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 hlön kaveriporukalla käytettiin 5pv reissu cost split sovellusta, oli hyvä ja helppo tapa jakaa kulut tasan.

Vierailija
26/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin harvoin kun matkustan kaverien kanssa niin joku kuittaa laskun ja joku toinen sitten seuraavan. Jos joku kokee kokeneensa matkan aikana vääryyttä asiassa niin heitetään sitten lapaseen x euroa.

Useimmiten matkustan italiassa ja syön mieheni ystävien kanssa. Saadaan yksi lasku ja jokainen heittää pottiin sen mitä ruoka maksoi. Jos esim ruoka oli 36,30€ niin heitän 40€ ja loppu on sitten tippiä. Ulkomailla kannattaa käyttää käteistä. Helpottaa paljon toimintaa ravintoloissa...

Olisi tätä reissua varten vaan sitten pitänyt käydä pankissa (en muista milloin olen viimeksi käynyt) nostamassa iso nippu kaksikymppisiä, niin homma olisi toiminut. Nyt pieni raha (sekä kympit ja kaksikymppiset että tippeiksi sopivat eurot-parit) loppui alkupäivinä ja sitten oli viisikymppisiä ja säätöä matkaseuran kanssa.

Vierailija
27/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi maksaa, muut siirtävät MobilePayllä oman osansa maksajalle. Tai sitten sovitaan etukäteen, että jokainen ottaa kattavan kokoelman käteistä, ja jokainen maksaa käteisellä osuutensa.

Oikeastiko teette tällaisia siirtoja useamman kerran päivässä vai pidättekö jotain kirjaa koko matkan ajalta?

Tarjolla on varmaan kymmeniä eri potinjakoappseja, todella käteviä kun voi aina laittaa sinne kuka maksoi ja paljonko oli kenenkin osuus ja sitten loman lopussa katsoa kuka maksaa kenellekin mitä. Olen käyttänyt IOU-appia ja todella tyytyväinen olen, käytän sitä muutenkin kuin lomalla silloin kun kyseessä on sen verta pienet lainat (30-50€) ettei niitä tarvitse heti takaisin jolloin tasaantuu velka koko ajan kun vaikka toinen tarjoaa kahvilassa tai baarissa jne. Suosittelen!

Vierailija
28/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahden työkaverin kanssa kolme kuukautta Espanjassa.

Siellä tosiaan laskua ei voi jakaa, tai jos voi, tarjoilija on todella kiukkunen. Eli yksi lasku pöytään, ja siihen läntätään rahat. Yleensä kortillakaan ei voinut maksaa.

Jos olimme herra A:n kanssa syömässä kahdestaan, se oli niin kätevää. Hänen kanssaan aina maksoimme niin, että toinen maksoi koko summan, ja toinen seuraavalla kerralla. Ei haitannut, vaikka toinen olisi jäänyt plussalle tai miinukselle, ei kuitenkaan hirveän suurista rahoista ollut kiinni.

No Herra B olikin tiukempi, hän laski SENTILLEEN. Eli kun olimme kolmestaan syömässä, jos hän joutui maksamaan, kyllä myöhemmin perittiin 1 ja 2 sentitkin takaisin. Mutta kun minä tai A maksoimme, ei ollut niin väliä vaikka maksoimme enemmän. Okei, ei kiinnostanut alkaa perimään todellakaan senttejä takaisin, mutta jotenkin huvitti, kun me maksoimme enemmän monesti, mutta niitä "enemmän maksuja" ei lainkaan otettu huomiono :D

Vierailija
29/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi maksaa, muut siirtävät MobilePayllä oman osansa maksajalle. Tai sitten sovitaan etukäteen, että jokainen ottaa kattavan kokoelman käteistä, ja jokainen maksaa käteisellä osuutensa.

Oikeastiko teette tällaisia siirtoja useamman kerran päivässä vai pidättekö jotain kirjaa koko matkan ajalta?

Tarjolla on varmaan kymmeniä eri potinjakoappseja, todella käteviä kun voi aina laittaa sinne kuka maksoi ja paljonko oli kenenkin osuus ja sitten loman lopussa katsoa kuka maksaa kenellekin mitä. Olen käyttänyt IOU-appia ja todella tyytyväinen olen, käytän sitä muutenkin kuin lomalla silloin kun kyseessä on sen verta pienet lainat (30-50€) ettei niitä tarvitse heti takaisin jolloin tasaantuu velka koko ajan kun vaikka toinen tarjoaa kahvilassa tai baarissa jne. Suosittelen!

Hyvä juttu, pitää perehtyä näihin! Etenkin tämä IOU pitää muistaa, kun sen saa Windows puhelimeenkin.

Vierailija
30/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tätä reissua varten vaan sitten pitänyt käydä pankissa (en muista milloin olen viimeksi käynyt) nostamassa iso nippu kaksikymppisiä, niin homma olisi toiminut. Nyt pieni raha (sekä kympit ja kaksikymppiset että tippeiksi sopivat eurot-parit) loppui alkupäivinä ja sitten oli viisikymppisiä ja säätöä matkaseuran kanssa.

Itse en pankissa asioi vaan nostan automaatista lentokentällä (joko suomessa tai kohteessa). Eikä sitä käteistä paljoa tarvitse olla mukana yleensä. Itse pidän 50-100€ erikokoisia seteleitä mukana... Toisaalta elämä on juuri niin vaikeaa kuin miksi sen tekee.

Vierailija
31/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Olen reissannut neljän porukalla usein ja kaikki maksavat oman osuutensa yhteislaskusta - ei siis yhtä suuria osuuksia, vaan jokainen ihan matikkaa käyttäen laskee oman osuutensa. Käytämme käteistä ulkomailla kaikki, joten sitä pitää olla mukana eri suuruisina variaatioina - matkan alussa kannattaa rikkoa itselleen pienempää.

Tippien kanssa kikkaillaan aina jotain.

Tämä metodi muuten vaatii sen, ettei kukaan matkaajista ole sentin päälle katsoja. Joskus joku laittaa tippiä enemmän, joskus joku toinen. Kun kaikki ovat samassa hengessä mukana niin hyvä tulee.

Vierailija
32/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin aina vuorotellen koko porukan loppusumma ja pyydettiin aina kuitit. Illan päätteeksi (tai jossain vaiheessa) sitten laskettiin jokaisen osuus ja maksettiin omamme pois. Lopulta aika helppo tapa, kun kaikki maksaa vuorotellen niin kaikki jää jonkun verran velkaa toisilleen. Käteistä "tasoittamiseen" ei tarvittu juurikaan :)

Vierailija
33/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en pankissa asioi vaan nostan automaatista lentokentällä (joko suomessa tai kohteessa). Eikä sitä käteistä paljoa tarvitse olla mukana yleensä. Itse pidän 50-100€ erikokoisia seteleitä mukana... Toisaalta elämä on juuri niin vaikeaa kuin miksi sen tekee.

No, jos on varaa aina laittaa 50 euroa/ravintolasku, niin mikäs siinä. Itselläni ei ole, joten vaihtorahojen kanssa säätäminen aiheutti viime matkalla mielestäni turhaa setvimistä muuten mukaviin ravintola- ja kahvilakäynteihin. Juuri siinä lentokentän automaatilla tuli asioitua.

Omasta suhtautumisestakin on monia asia kiinni, mutta kun on sama pää kesät talvet, niin minkäs teet :).

Vierailija
34/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku maksaa ja muut heittää oman osuuden laskun summasta, noin suunnilleen.

Vierailija
35/35 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan tehty 5-6 hlön porukalla useampi reissu eikä laskun jakamisessa ole ongelmia ollut. Jokainen maksaa käteisellä oman osuuden + pienen tipin. Se jolla sattuu olla vaan se iso seteli saa vaihtorahat muiden osuudesta tai viimeistään tarjoilijalta sitten. Kannattaa tietysti jo tilausvaiheessa kattoa ruokalistasta mitä omatmaksaa niin ei tartte niitä sitten siitä pitkästä vieraskielisestä laskusta tavata. Muutenki maksan reissussa isommilla rahoilla esim. Kaupassa niin on sitten pikkurahaa ravintoloihin, baariin, bussi/taksimatkoihin yms.