Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielekästä säästää perintöä aikuisille lapsille?

Vierailija
17.08.2026 |

Lapset ovat hädin tuskin yhteyksissä, vaikka emme riidoissa olekaan.  Heillä vaan ei ole aikaa ja kiinnostusta vanhenevan äitimuorin ekämään. Olin aiemmin ajatellut jättää jokaiselle sievoisen perinnön, mutta nyt kun olen vanhentunut ja lapset entisestään vieraantuneet, en koe asiaa enää tärkeäksi, "vastuulliseksi" toimeksi. 

Mitä sanotte? Käytänkö varallisuuteni loppupeleissä esim. elämää pidentäviin(?) hoitoihin? Matkustella en enää jaksa, eikä ole kiinnostusta investoida hienompaan asuntoon.  Oman, henk koht assistentin/kotihoitaja voisi palkata.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa maksullista seuraa kotiisi. Rahat hupenevat nopeasti.

Vierailija
2/6 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et se sinäkään siis ole yhteyksissä, vai miksi vain lasten pitäisi ottaa sinuun yhteyttä? Asutteko kaukana toisista, että sen takia ei voi nähdä usein? Vai voiko soittaa, että olisi kiva tehdä jotain yhdessä vaikka kesällä tai jouluna yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/6 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niinkuin itse haluat. Mä olen omia aikuisia lapsiani tukenut taloudellisesti jo ihan senkin vuoksi, ettei sitten tarvitse verottajalle aikanaan maksaa niin paljon perintöveron muodossa. Lisäksi antanut joka kolmas vuosi summan, minkä saa verovapaasti antaa lahjana. Mitä sitten tulee tuohon "vieraantumiseen", niin mun mielestä se on ihan normaalia. Lapsillani on omat juttunsa ja kiireensä, mulla omani. Vaikka asutaankin aika lähekkäin, ei me silti montaa kertaa vuodessa tavata. Sen sijaan välillä viestitellään. Mutta olen kuitenkin saanut heiltä tarvittaessa ihan apuakin. Esimerkiksi kun olin polvileikkauksissa, niin huolehtivat mun koirani ulkoilutukset. 

Omaan vanhuuteen kuitenkin kannattaa varautua. Hyvinvointialueet eivät tule tulevaisuudessa tarjoamaan senkään vertaa palveluita kuin mitä nyt tarjoavat. Ts yhä useamman tarvitsemasi palvelun joudut ostamaan yksityiseltä. Elämää pidentävät hoidot on myös ihan sun päätettävissäsi. Mulle ei ole tärkeää elää mahdollisimman vanhaksi vaan mahdollisimman hyvää elämää siihen asti kun elinpäiviä riittää. Seurasin nyt muutaman vuoden ajan yli 90-vuotiaiden vanhempieni elämää ja pärjäämistä kotona ja voin sanoa, että aika paljon elämää helpottavia asioita heidän piti hankkia omilla rahoillaan. Eivät olisi eläneet niin vanhoiksi eivätkä loppuun asti kotonaan, jos olisivat olleet pelkästään hyvinvointialueen palvelujen varassa. 

Vierailija
4/6 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan jää kuitenkin.  Säästä jos ei ole mistään pois.

Vierailija
5/6 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitat vain itseesi. Olet jo laittanut Sievisen summan lapsillesi, nyt on omasi vuoro. 

Vierailija
6/6 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustaminen vielä kiinnostaisi,  voisit palkata avustajan mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi