Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En päässyt sh:ksi. Vähän ihmetyttää!

Vierailija
21.07.2016 |

Sotelista sain lähes täydet, pääsykokeissa olevat tehtävät oli todella helppoja, ja oletan saaneeni niistäkin jos ei nyt täydet niin hyvin lähelle. Tämä jättää vain sen vaihtoehdon, että haastattelussa minua pidettiin epäsopivana. En oikein ymmärrä, miten yhden ihmisen mielipide minusta voi vaikuttaa noinkin oleellisesti koulutuspaikan saamiseen.
Haastattelu meni ihan ok katsottuna siihen, että haastatteluja veti ilmeisesti herneet nenään siitä ettei sh ollut ensimmäinen vaihtoehto: hain nimittäin myös lääkikseen ja jäin varasijalle 15.

Olen tätä nyt pähkäillyt, enkä voi kuin ihmetellä että miksi nämä opiskelijavalinnat perustuvat subjektiiviseen näkemykseen? Ymmärtäisin sen joten kuten jos haastattelijat olisivat asiaan erikoistuneita; joku satunnainen lehtori sitä tuskin on.

Omalta osaltani lopputulos ei haittaa juurikaan: varasijasta rohkaistuneena uskoisin pääseväni ensi vuonna sisään. Mietin kuitenkin sitä kuinka moni hakija jää rannalle koska haastatelija saa hänestä negatiivisen kuvan sen 15 minuutin keskustelun aikana, joka hänelle on varattu.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian fiksu ei sinne oteta semmosia.

Vierailija
42/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran katketakseni ketjun lähäreille ja sairaanhoitajille.

Ilmeisesti pääsykokeissa kartoitetaan mahdollista persoonallisuushäiriötä ja tyhmyyttä. Jos nämä jäävät uupumaan, voi opiskelupaikalle sanoa heipat :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti pääsykokeissa kartoitetaan mahdollista persoonallisuushäiriötä ja tyhmyyttä. Jos nämä jäävät uupumaan, voi opiskelupaikalle sanoa heipat :D

Seuraavalla kerralla kun se tyhmä sairaanhoitaja laittaa sinulle kanyylia käteen sinua vasta naurattaakin....kuinka hauskaa elämä voi ollakaan :).

Vierailija
44/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suurin vääryys koko ketjussa on se, kuinka paljon YHDEN ihmisen mielipide sinusta vaikuttaa opiskelupaikan saantiin. Käytännössä jos kemiat eivät kohtaa, voi opiskelupaikka jäädä saamatta. Onko tämä todellakin hyvä tapa valita opiskelijoita? Mielummin kunnon psykologiset testit/syvähaastattelu kuin jonkun opettajan subjektiivinen haastattelu johon voi eteenkin pienellä paikkakunnalla vaikuttaa mitä ihmeellisimmät seikat!

Vierailija
45/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla kun se tyhmä sairaanhoitaja laittaa sinulle kanyylia käteen sinua vasta naurattaakin....kuinka hauskaa elämä voi ollakaan :).

Ihan kuin teillä olisi halua tehdä työtänne, paljon kivempaa nauttia pakollisista tauoista joita aina vähän venyttää. :D ja voihan niitä pitää myös siinä työn ohessa!

Vierailija
46/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti syy on siinä, että kerroit jääneesi lääkikseen melko hyville varasijoille. Sijoitut lääkishaussa kohtuullisen hyvin, joten on realistista että haet ensi vuonna uudestaan ja pääset sisään. Valintakokeiden haastatteluissa soveltuvuuden lisäksi arvioidaan myös sitoutumista ko. koulutukseen ja todennäköisyyteen valmistua.

Yhteishaussahan on nimenomaan nykyään se juttu että niissä haetaan yhteisesti kaikkiin koulutuksiin. Eli ap ei tiennyt varasijastaan vielä haastatteluvaiheessa ellei oll hakenut myös sitä edellisenä vuonna.

Paitsi että lääkikseen ei haetakaan yhteishaussa.

Vierailija
47/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli kirjoitettu psykologisten testien tuloksissa, että koska en ole niin sosiaalinen, vaan viihdyn vapaa-ajalla yksin, niin sovin paremmin lääkäriksi, koska lääkärin ei tarvitse olla niin sosiaalinen. :D Heh.

Vierailija
48/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en päässyt aikoinani lähihoitajaksi aikuisena opiskelemaan, kun erehdyin haastattelussa kertomaan, että olen sairastanut masennuksen nuorempana lukion loppusuoralla. Hain uudestaan ja olin hiljaa asiasta ( ei kyllä enää kysyttykään ) ja pääsin sisälle.

Hyvin olen alalla pärjännyt ja ala on kaiken lisäksi oikea! Tuossa haastattelussa vaikutti yhden ihmisen arvio, pääsykokeista muuten sain hyvät pisteet. Sairaanhoitajaksi olisin myös päässyt opiskelemaan, mutta olisin perheellisenä joutuntu muuttamaan eikä siihen meillä ollut varoja :/

Minäkin kerroin ja pääsin siitä huolimatta.

Vierailija
49/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelija oli kateellinen sinulle koska olit hakenut myöslääkikseen.  Katsoi että et halua ensisijaisesti sh:ksi.

Haastattelijat ovat amk:n lehtoreita, eli sairaanhoitajien tapauksessa hoitotieteen tohtoreita. Maisterin tutkinnoilla ei sairaanhoitajia amk:ssa opeteta kuin käytännön harjoitteluihin liittyvissä teoriaosaamisissa (taustalla oltava ko. alueen työkokemusta). Että joo, oli varmaan silä 4700e palkalla, itse hyvin menestyneenä, erittäin katkera..

Vierailija
50/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep varsinkaan matikkatestissä ei kannata osata niitä vaativampia

Sairaanhoitajaksi ei pääse, jos ei osaa lääkelaskentaa. Jos ei ole yhtään matikkapäätä, on turhaa hakea sairaanhoitajaksi.

Vierailija
51/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi ei pääse, jos ei osaa lääkelaskentaa. Jos ei ole yhtään matikkapäätä, on turhaa hakea sairaanhoitajaksi.

Lol ei vittu näitä "lääkelaskut on oikeesti vaikeita!!!" -hoitajia. Joo, virheitä ei saa tulla mutta laskut on yläastetasoa JOS SITÄKÄÄN :D

Vierailija
52/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä muuten saat tuon keskipalkan 3100e/kk...

Varmaan laskettu tehtäväkohtaisen palkan lisäksi lisät ja lomaraha...

Vierailija
53/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastattelija oli kateellinen sinulle koska olit hakenut myöslääkikseen.  Katsoi että et halua ensisijaisesti sh:ksi.

Haastattelijat ovat amk:n lehtoreita, eli sairaanhoitajien tapauksessa hoitotieteen tohtoreita. Maisterin tutkinnoilla ei sairaanhoitajia amk:ssa opeteta kuin käytännön harjoitteluihin liittyvissä teoriaosaamisissa (taustalla oltava ko. alueen työkokemusta). Että joo, oli varmaan silä 4700e palkalla, itse hyvin menestyneenä, erittäin katkera..

Huom!. Hoitotieteen maistereita ei ole olemassakaan. Ja suurin osa opettejista on terveystieteiden maistereita

T. TtM

Vierailija
54/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mielestä tuollainen uhkailu hauskaa? Itseä hävettäisi jos oma kollega käyttäisi tuollaista kieltä. "Oispa hassua jos se minun suunnittelema rakennus vahingossa romahtaisi...."

Vierailija
55/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mielestä tuollainen uhkailu hauskaa? Itseä hävettäisi jos oma kollega käyttäisi tuollaista kieltä. "Oispa hassua jos se minun suunnittelema rakennus vahingossa romahtaisi...."

Tuo persoonallisuushäiriö on ilmeisesti todella yleinen hoitohenkilökunnalla! Eihän nyt kukaan täysjärkinen tuollaista kirjoita.

Vierailija
56/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol ei vittu näitä "lääkelaskut on oikeesti vaikeita!!!" -hoitajia. Joo, virheitä ei saa tulla mutta laskut on yläastetasoa JOS SITÄKÄÄN :D

Laittakaapa niitä lääkelaskuja tänne. Kiinnostaisi. 

Vierailija
57/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1+1.10

Vierailija
58/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio alalle on tärkein arvioitava kohta soveltuvuuskokeissa. Järkyttävää valtion rahojen haaskaamista kouluttaa ilmaiseksi ihmisiä, joita ala ei kiinnosta. Olisitko hakenut uudestaan lääkikseen jos olisit päässyt sairaanhoitajaksi? Jos olisit niin oli oikea päätös jättää sinut ulos koulutuksesta, vaikka se varmasti kurjalta tuntuukin! Tsemppiä ensi vuoden hakuihin :)

- toinen lääkikseen pyrkivä

Vierailija
59/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks asiaa katsotaan siinä haastattelussa, jos olet liian empaattinen niin ei käy tai jos ylipainoon on merkkejä näkyvillä.

Vierailija
60/72 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa itse todenneeksi, että ilmeisesti pärstäkertoimella on väliä. Haastattelija totesi minun olevan huumorintajuton tosikko, jolla ei ole vuorovaikutustaitoja. Haastattelun lopuksi halusi sanoa "ihan vain meidän kesken", että tulisin saamaan missä työympäristössä tahansa huomiota ulkonäköni ansiosta, vaikka nuo muut ominaisuudet eivät puhu sen puolesta, että olisin sopiva sote-alalle. Sain haastattelusta lähes täydet pisteet ja olisin päässyt tuota alaa opiskelemaan, mikäli en olisi päässyt ensimmäiseen hakuvaihtoehtoon.

Haastattelijan puheet aiheuttivat lähinnä ahdistusta, ja suorastaan toivoin, että pääsisin ylempään hakuvaihtoehtoon. Mielestäni on outoa, että opettaja voi parinkymmenen minuutin haastattelun perusteella vetää tiettyjä johtopäätöksiä persoonasta. Olen jo aiemmin ollut hoitoalalla sekä asiakaspalvelutyössä, ja tiedän että pystyn siihen työhön varsin hyvin. Haastattelussa olin perusasiallinen mielestäni, enkä jännittänyt tilannetta juurikaan.

Välillä mietin, että olisiko pitänyt ilmoittaa oppilaitokselle, että koin haastattelijan arviointiperusteet virheellisiksi, mutta ei tuolla ole enää oman itseni kannalta merkitystä, kun en mene kyseiseen paikkaan opiskelemaan.