Eikö nykyajan teinit tee päivääkään kesätöitä?
Ei ainakaan siitä päätellen, että kerrostaloni ympäri on vedetty rallia mopoautoilla öisin kesäkuun alusta lähtien. Nuoret ovat muutenkin ottaneet hengailupaikakseen pihamme, joka on tietysti ikkunani alla. Voin sanoa, että hieman vituttaa kuunnella teinien räkänaurua ja kiroilua kello kolmelta yöllä, kun herätys töihin on puoli kuudelta. Ja kyllä, kesäkuun pahimpien helteiden aikana oli pakko pitää ikkunaa auki, koska asunnossa olisi 30 astetta lämmintä ilman sitä. Korvatulppia en voi pitää, koska sitten en heräisi herätyskellooni.
Eikö oikeasti nuoret keksi nykyääm hauskempaa tekemistä kuin juoda energiajuomaa kerrostalon pihalla?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten varmasti heräät herätyskelloon vaikka käyttäsit korvatulppia. T. 10 vuotta korvatulppia käyttänyt ja kertaakaan en ole myöhästynyt töistä siksi että en olisi muka kuullut herätyskelloa
Tämä.
Minäkin käytän joka yö korvatulppia, mutta kuulen kyllä vierestä kännykän herätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisten lomat on kestoltaan vähän eriluokkaa kuin aikuisilla. Ihan hyvin 1 kk voi töitä tehdä ja tienata vähän omaa rahaa. Nykyään kun vanhemmat antaa rahaa tosta noin vaan niin ei viitsitä.
Onko vaikea ymmärtää että niitä töitä ei todellakaan ole? Luuletko että Suomessakin valtava määrä työttömiä ihan laiskuuttaan? Miksi luulet että kouluttamattomat teinitkään saisi töitä tällaisessa taloustilanteessa sormiaan napsauttamalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen 17-vuotias. Aloin hakemaan jo viime joulukuussa kesätöitä ja hain ahkerasti toukokuun loppuun saakka. Lähetin kaikkiaan 38 hakemusta. Pääsin yhteen haastatteluun, mutta en saanut paikkaa. Kesäkuun alussa hain vielä viimeisenä vaihtoehtona telemarkkinointifirmaan, jonne pääsi helposti, mutta jouduin lopettamaan työt kun en kestänyt pomon silmätikkuna olemista ja sitä, että ihmisiä oli pakko yllyttää ostamiseen...
Tiedätkö aloittaja, miten vaikeaa nuorilla ja aikuisillakin on saada töitä nykyään? Käytin monta tuntia hakemusten tekoon, yritin tehdä kaikista yksilöllisiä ja selvitin tietoa yrityksistä, joihin hain. Mikään ei auttanut. En tosin päristele mopolla ympäri kyliä, vaan lähinnä makoilen kotona, kun ei ole rahaa tehdä mitään. :( Toivottavasti ensi vuonna nappaisi, kun täytän 18 vuotta.
Olitko Suomen terveysravinnolla?
Hain kahteen paikkaan ja yhteen pääsin kuukaudeksi töihin vaikka piti vain olla 2viikkoa (en valita). Ensimmäinen paikka ei ottanut minua, vaikka olin TETissä siellä ja kehuivat minua ahkeraksi ja jos hakisin sinne töihin ottaisivat varmasti minut....mutta sinne pääsee vain suhteilla.
16v tyttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 14-17-vuotiaiden tulisi olla lomat töissä? Töitä ehtii tekemään koko loppuelämän loppuunpalamiseen asti.
Vähän vaikea on 18-vuotiaana enää saada töitä, jos ei ole MITÄÄN työkokemusta. Kuka sellaisen haluaa palkata?
Minä ainakin sain vakityön duunaripuolelta, vaikka en ole ikinä ollut kesätöissä. Kesä oli lomaa varten lapsena.
Tiedän, että kesätöitä on hankala saada, niin oli omassa nuoruudessanikin. Samoin ymmärrän hyvin sen, että on ärsyttävää, että teinit rälläävät yötä myöten kylillä. Yleensä nämä rällääjät ovat niitä, jotka laiminlöyvät koulunsa ja joiden takia muidenkin oppiminen häiriintyy. Ratkaisu olisi helppo: nykyisenmittaisen kesäloman saisivat vain ne, jotka koulumenestyksellään näyttävät, että ansaitsevat sen. Jos on surkea koulumenestys, joutuu viettämään kesän paikassa, joka on eräänlainen englantilaistyyppisen sisäoppilaitoksen ja kesäsiirtolan välimuoto; siellä opeteltaisiin kuria ja rutiineja ja kerrattaisiin puutteita koulumenestyksessä, jotta seuraavana kesänä ei tarvitsisi palata sinne uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei löydy nykyään töitä koulutetuille aikuisillekaan, joten mistä ajattelit taikoa meille teineille kesätöitä? Hain itse kolmeen paikkaan, yhteenkään en päässyt. Sama tilanne monilla kavereilla.
t. 15v
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta hakeminen kolmeen paikkaan ei riitä. Täytyy lähettää monta enemmän, että löytää töitä.
Mä oon vähän hämmentynyt siitä, että täällä oikeasti peesataan teinien lorvimista näillä "kyllä sitä ehtii vielä töitä tehdä" ja "antaa niiden olla nuoria ja vapaita" -fraaseilla.
Ymmärrän kyllä jos kesätöitä ei intensiivisesta etsimisestä huolimatta löydy, mutta mun nuoruudessa ei tullut kuuloonkaan lorvia koko kesää vapaaehtoisesti.
Viimeinen kesä kun sain lomailla koko kesän, oli riparikesä. Seuraavana kesänä pääsin töihin kahvilaan, sillä olin ollut samaisessa paikassa aikaisemmin työelämään tutustumassa. Selkeästi hoidin hommani tuolloin hyvin kun kesätyöpaikka herui.
Tämän jälkeen tein töitä myös paikallisessa autonromuttamossa viiden euron tuntipalkalla, sekä koruliikkeessä kuuden euron tuntipalkalla. Lukion lopussa pääsin töihin paikalliseen puutarhamyymälään, jossa tein kesän lisäksi muutamia vuoroja myös koulun ohella.
Yhtenä kesänä en saanut töitä, mutta tuolloin hoidin kotona vanhempieni hommat, he kun olivat töissä. Ajelin nurmikon, pesin pyykit, siivosin kodin jne. Sain tuosta jonkin verran extraa kuukausirahaani.
Hoidan nykyään yhden yrityksen rekryä, ja oikeasti nuoret kuvittelevat pääsevänsä pomon pallille isolla liksalla ilman mitään työkokemusta. Edes opiskelujen aikana ei ole vaivauduttu tekemään töitä, vaan vasta 25-vuotiaina haetaan ensimmäistä työpaikkaa. Huh.
Tekisin kesätöitä kyllä, mutta lain mukaan en niitä saa tehdä. Naapuri ehdotti kerran, sanoin miettiväni enkä kuullut hänestä enää sen jälkeen.
-13v
Mun 15v on juuri nytkin kesätöissä. Mut tekee vain jotain viikkoja. Saa vähän taskurahaa itsellensä. Täytyy sitä lomaillakkin että jaksaa taas ahertaa koulussa. Töitä saa jos ei nirsoile mitä tekee.
Ei tee ei. Nykyään ei saa kesätöitä. Meidän lapsuudessa kaikki sai kesätöitä, mutta nykypäivänä kesätyötkkin annetaan aikuisille maahanmuuttajille ja heidän jälkeläisilleen, koska razzismi.
En lukenut ketjua, mutta omalla kokemuksella täällä Helsingissä olen huomannut, että on kahdenlaisia nuoria. Niitä jotka tekevät mitä vain saadakseen töitä ja tekevätkin mitä vain vaikka aluksi palkattomana ja sit on se suurin osa eli nuoret jotka ihan aidosti odottavat saavansa mistä tahansa työstä reilusti yli 10€ tunti. Iso osa ei ymmärrä, heidän vanhempansakaan jotka elättävät palkoillaan perhettä eivät välttämättä saa sen enempää eikä saakaan.
Meidän firmaan haki pari poikaa jotka sanoi palkkatoiveeksi 15€tunti. Menivät hiljaiseksi kun kuulivat, että tällä alalla se pisimpäänkin ollut ammattimies saa 13,57€tunti. Heille tarjottiin 8€tunti + kahvit/teet/kaakaot halutessaan. Olisivat saaneet molemmat täydet tunnit koko kesäksi eli n.40h viikko, mutta ei kumpaan tullut.
Miksi tekisi? Hyvä vaan, että yhä useampia ymmärtää, ettei elämäänsä kannata porvarin orjana suurpääoman palveluksessa.
Itse palkkaan nuoria kesätöihin. Hakemuksia tuli valtavasti. Jokossa oli sellasia hakemuksia, että ihmettelin haluaako nuori oikeasti tulla töihin. Tässä muutama esimerkki. Hakemus alkaa sanoilla Morjens! yhdessä kertoi vaan harrastuksestaan, kuvassa poikaystävän käsi retkottaa kaulalla? hakemuksesta ei löydy yhteystietoja, kirjoitusvirheet, kerrotaan asiakaspalvelutyöstä hotellissa. Liitteestä käy ilmi työ ollut Sol siivouspalvelun kautta. Kaikki entisten työpaikkojen nimet kirjoitettu pienellä alkukirjaimella jne. Entäs sitten palkatut kymmenestä vain yksi hyvä. Paljastuvat lusmuilijoiksi. Heti kun pomo ei näköpiirissä ei tehdä mitään ja ollaan puhelimessa. Perjantaina ollaan yllättäen sairaana, mutta osataan heti kertoa että maanantaiksi ollaan jo kunnossa.
Tekee jos on suhteita. Mun 14-v on mun siskon parturiliikkessä siivoamassa. Muuten ei olis saanut mitään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse palkkaan nuoria kesätöihin. Hakemuksia tuli valtavasti. Jokossa oli sellasia hakemuksia, että ihmettelin haluaako nuori oikeasti tulla töihin. Tässä muutama esimerkki. Hakemus alkaa sanoilla Morjens! yhdessä kertoi vaan harrastuksestaan, kuvassa poikaystävän käsi retkottaa kaulalla? hakemuksesta ei löydy yhteystietoja, kirjoitusvirheet, kerrotaan asiakaspalvelutyöstä hotellissa. Liitteestä käy ilmi työ ollut Sol siivouspalvelun kautta. Kaikki entisten työpaikkojen nimet kirjoitettu pienellä alkukirjaimella jne. Entäs sitten palkatut kymmenestä vain yksi hyvä. Paljastuvat lusmuilijoiksi. Heti kun pomo ei näköpiirissä ei tehdä mitään ja ollaan puhelimessa. Perjantaina ollaan yllättäen sairaana, mutta osataan heti kertoa että maanantaiksi ollaan jo kunnossa.
Hyväksikäyttävälle riistäjäporvarille tulee siis yllätyksenä, ettei suurimmalla osalla ihmisistä ole mitään palavaa halua päästä porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen, vaan suurin osa suostuu siihen väkisin pakotettuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttävälle riistäjäporvarille tulee siis yllätyksenä, ettei suurimmalla osalla ihmisistä ole mitään palavaa halua päästä porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen, vaan suurin osa suostuu siihen väkisin pakotettuna?
Äläsnyt. Olen itse työskennellyt 27-vuotta muilla. YT seurauksena nyt pari vuotta eri kuviot. Et mikä riistäjäporvari olen? Itse ainakin olen mielummin työssä, kun kituuttaisin tukien varassa. Mitä siitä tulisi jos kaikilla olisi tuollainen ajatusmaailma, kuin sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä tulisi jos kaikilla olisi tuollainen ajatusmaailma, kuin sinulla?
Rahan valta häviäisi maailmasta ja ihmiset olisivat siten vapaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä tulisi jos kaikilla olisi tuollainen ajatusmaailma, kuin sinulla?
Rahan valta häviäisi maailmasta ja ihmiset olisivat siten vapaampia.
Mutta miten yhteiskunta pyörisi? Kuka hoitasi ruoantuotannon, miten sähkö tai viemäröinti pelaisi entäs vesihuolto? Kuka huolehtisi internetistä tai teistä? Kuka ylläpitäisi järjestystä ja turvallisuutta?
Koululaisten lomat on kestoltaan vähän eriluokkaa kuin aikuisilla. Ihan hyvin 1 kk voi töitä tehdä ja tienata vähän omaa rahaa. Nykyään kun vanhemmat antaa rahaa tosta noin vaan niin ei viitsitä.