Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "jeskamandeera" tarkoittaa?

karjalainen
21.07.2016 |

Tuli tokaistua kavereille "voi jeskamandeera" joka aiheutti sekä hilpeyttä että hämmästystä. Alettiin miettimään sanan etymologiaa, tuleeko se esim. ruotsin kielestä ja mikä siinä on pohjana. Ei aavistustakaan! Eikä löydy googlestakaan. Mutta kyllähän tuo on ainakin ollut melko yleinen tokaisu, en ole sitä itse keksinyt.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kysy kaupunginkirjastolta on ihan pellepalvelu. Siellä joku sivistymätön peruserkki vaan googlailee. Aivan poskettomia vastauksia on saatu sieltä. Ei missään tapauksessa luotettava lähde.

Olen hämmästynyt jestamandeera-muodosta. En ole koskaan kuullutkaan. K:lla tuttu.

Vierailija
22/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mun teerakkoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesta Mandela. 

Vierailija
24/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakaikkiaan typerää siansaksaa.

Olen kuullut käytettävän yhteydessä, johon sopisi merkitys "näin tehdään", joten "det ska man göra" lienee alkuperä tälle ärsyttävälle hokemalle.

Vierailija
25/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees poks holirei. 

Vierailija
26/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jees poks holirei. 

Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta viimeiset sanat: nyt en näyttele enää pätkääkään. 

Vierailija
27/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin alkuperä on: Jeesus. Hädässä vedotaan Jeesukseen tai Jumalaan. Vrt. Jumalauta! Puhekielessä syntyy lukuisia muunnoksia kuin itsestään. Jeskamandeera on ihan hyvä!

Vierailija
28/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PO IKALAP SETMANDEERA

Vierailija
29/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen löyty googlesta lähes kaikki mutta nykysin lähinnä temussa ulkomaisten verkkokauppojen myytäviä tavaroita kuvien kanssa.

Miten hakukone voi noin huonoksi edes mennäkään?

Vierailija
30/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestapajepulis, lapset sipuliks

Se oli penikat sipuliks.

Vierailija
31/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään kun halutaan ilmaista suurta hämmästystä. Luulisin, että pohjalla on espanjan "mas que dios manda" eli "enemmän kuin jumala määrää". Eli joku tapahtuma on yli odotusten. Sanonta kulkeutunut merimiesten mukana Suomeen aikoinaan.

Vierailija
32/32 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tekosiveiden satuihin uskojien mielestä mielikuvitusolentojen nimen turhaan lausuminen on pahasta. Siksi on saakelia, helkuttia, perskulesta ynnä muuta.

Ovat siirtäneet taikauskonsa myös muihin käsitteisiin. Voihan vitalis, voihan vilttihattu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi