Analysoidaan syitä, miksi olemme työttömiä
Viime päivien, viikkojen ja vuosien työttömiensyyllistämiskeskustelut on saaneet minut miettimään. Tämä ketju onkin työttömille, ei työttömien haukkujille tai neuvojille.
Miksi olet työtön? Kerro näkemyksesi. Kerron alla omani, vaikkakin epäselvästi.
Haen töitä ja haluaisin saada töitä. Kuitenkin työn saanti myös pelottaa. Kokemukset työpaikoilta ovat olleet ikäviä. Olen aina määräaikainen enkä koe, että minua olisi oikeasti arvostettu.
Suurin syy työttömyyteeni on suhdannetilanne ja hallituksen leikkaukset (olen ollut julkisella puolella töissä, jonne on ollut mahdollisuus työllistyä vuorotteluvapaan ja opintovapaan sijaisuuksiin aikaisemmin). Pieni osuus on kuitenkin omalla epävarmuudellani ja työttömän identiteetilläni. Sillä voi olla merkitystä silloin, kun jokin harvinainen paikka tulee auki ja siihen haetaan.
On turvallisempaa olla kotona, vaikka rahat ei aina riitä edes ruokaan. Tuttu puutekin on parempi kuin jälleen kerran koota rohkeutensa ja aloittaa uudessa työpaikassa, johon ei pääse sisään oikeasti. Työttömyysjaksot ovat muuttaneet ainakin minua lopullisesti. Rahattomuus näkyy kaikessa. Työssäkäyvät näyttävät ihan erilaisilta vaatteineen, kampauksineen, laukkuineen, työterveyshuoltoineen ja liikuntaseteleineen. En enää kuntoutuisi samanlaiseksi, vaikka olisin töissä pitkäänkin. Enkä enää ikinä osaisi alkaa käydä kampaajalla tai ostelemaan tyylikkäitä kenkiä ja laukkuja.
Haen vain oman alani töitä, mutta katselen myös muiden alojen työpaikkailmoituksia. Kumpiakaan ei oikein ole, siis aitoja työpaikkoja. On vuokratyöpaikkoja, joilla yritetään kerätä vain työnhakijarekisteriä, ja tarvittaessa töihin kutsuttavia. Olen harkinnut alan vaihtoakin, mutta mikään muu työ ei sovi. Muissa töissä vaaditaan oman auton käyttöä tai jotain työpassia, jonka hankkimiseen minulla ei ole varaa. Edellytetään vankkaa kokemusta jostain järjestelmästä, jota en tunne. Aina on jotain, joka sulkee työn pois. Työttömyysetuuden saamiseksi voin tietysti hakea ihan mitä työtä vaan millaisella hakemuksella vaan, mutta säälin rekrytoijia, jotka joutuvat näitä perkaamaan.
Yksi iso syy työttömyyteeni on, että olen koskaan edes joutunut työttömäksi. Sen jälkeen ei paluuta vakipaikkoihin ole ollut. Taustalla vaikuttaa rekrytoijien epäluulot työttömiä kohtana. Kaikki viime vuosien työt on olleet määräaikaisuuksia ja osa-aikaisuuksia. Ne ovat aiheuttaneet taloudellisen tuhokierteen, joka taas on kahlinnut kotiin ja estänyt itseni kehittämisen tai minkään harrastamisen ja mihinkään kontaktoitumisen.
Työttömyys on monimutkainen ilmiö. Siksi sitä ei yksinkertaisesti pysty ratkaisemaan. Tämä siis ihan suhdanteista riippumatta.
Kommentit (31)
Olin työtön, kysyntä sakkasi saksimisen alkaessa, johti 5 x yt tilanteseen.
Ymmärrän kyllä sun fiilikset töissä käyvien vaatteista, kampaajista ja mikä kamalinta, joku laittaa satasi kynsiin?!? En katso enää ihmisiä samalla tavalla.
Mutta kyllä mun työttömyys on täysin tämän taloustilanteen aikaansaama. Olisin papereillani työllistynyt jonnekin ennen tätä hallitusta.
En jaksa enää stressata työllistymistä. Jos tällä yhteiskunnalla on varaa pitää työikäisiä kotona passivoitumassa, kun osa-aikatyöstä rangaistaan, opiskella ei voi, ja kaikki aktiivisuus halutaan tappaa, niin siitä vaan. Kalliiksi tämä tulee.
Jos töitä ei ilmaannu, niin odotan että lapset kasvaa ja lähden perinnöllä helvettiin täältä.
Valtio poltti loppuun raskailla töillä ja nyt sairaslomalla ja työttömänä useamman vuoden. Ei siinä sen kummemmin tarvi analyysia, niin vain on ja muutosta ei ole luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sun fiilikset töissä käyvien vaatteista, kampaajista ja mikä kamalinta, joku laittaa satasi kynsiin?!? En katso enää ihmisiä samalla tavalla.
Mutta kyllä mun työttömyys on täysin tämän taloustilanteen aikaansaama. Olisin papereillani työllistynyt jonnekin ennen tätä hallitusta.
En jaksa enää stressata työllistymistä. Jos tällä yhteiskunnalla on varaa pitää työikäisiä kotona passivoitumassa, kun osa-aikatyöstä rangaistaan, opiskella ei voi, ja kaikki aktiivisuus halutaan tappaa, niin siitä vaan. Kalliiksi tämä tulee.
Jos töitä ei ilmaannu, niin odotan että lapset kasvaa ja lähden perinnöllä helvettiin täältä.
Myös minä olen vapauttanut itseni kaikesta huolesta ja murheesta. Yksittäinen ihminen ei voi mitään tehdä kun tällaista politiikkaa harjoitetaan. Nautin vapaa-ajasta, ei ole mun syy eikä päänsärky tämä taloustilanne. Poliitikot hoitakoot, kun ovat aikaansaaneetkin.
Olisin halunnut opiskella alalle, missä on töitä. En päässyt edes hakemaan opiskelupaikkaa, kun olen liian vanha ja minulla on jo tutkinto. Töihin en pääse, kun eläkeikä häämöttää. Syy työttömyyteeni on ikä ja se että olen opiskellut.
Liian pitkään annoin kyykyttää itseäni. Lähdin aina työkeikalle kun käsky kävi ja matkustin pitkiä matkoja keikkatyön perässä. ei se taloudellisesti kannattanut mutta ajattelin että lopulta saisin vakipaikan. enpä saanut ja se siitä. Enää en jaksa lähteä. Sanon ei vaikka kysytään töihin, kun tarjoukset on monensadan kilometrin päässä. Asun sen verran isossa kaupungissa että jos ei täältä löydy niin saa olla sitten. Kaupunki maksaa sit sakkomaksuja valtiolle kun olen pitkäaikaistyötön.
Siksi koska olen ollut välillä yrittäjä ja välillä ollut duunissa ulkomailla sekä lisäksi ikäni joka on 50+. Onneksi nytkin en ole kokonaan työtön mutta töitä on liian vähän.
Jouduin työttömäksi, koska työnantaja löysi Aasiasta tilalleni ammattilaisen, joka muutti Suomeen ja tekee nykyisin samat työtehtävät lähes orjapalkalla. Irtisanomiseni on oma vika, koska olen aiemmin äänestänyt puolueita, jotka haluavat Suomeen aina vaan lisää uutta (ja halvempaa) työvoimaa ulkomailta.
Sen jälkeen olen saanut tehdä työttömyyden lomassa toisessa firmassa muutamia sijaisuuksia, koska nykyinen hallitus helpotti määräaikaisten työsuhteiden luomista.
Toukokuussa aloitan vakinaisessa työsuhteessa kolmannessa firmassa ja kyseisen firman omistaja kertoi minulle suoraan, että uskaltaa palkata minut (työttömän) ainoastaan sen vuoksi, koska nykyinen hallitus on helpottanut irtisanomista ja hän pääsee minusta helposti eroon myös koeajan jälkeen, jos osoittaudunkin huonoksi työntekijäksi.
Jos uutta irtisanomislakia ei olisi, hän ei todellakaan uskaltaisi palkata yhtään työtöntä. Yllätyin tästä, koska irtisanomislakia on lähinnä vaan haukuttu joka puolella. Ainakin minulle uusi irtisanomislaki osoittautui työttömänä työnhakijana valtavaksi eduksi ja saan sen vuoksi aloittaa vakinaisessa työsuhteessa.
Törkeä esimies, joka nuolee johtoa ja pelkää työntekijöitä jotka ei hyväksy huonoa esimiestyötä ja valheita (määräaikaisilla sopimuksilla ketjutettu, nyt ei tarjottu enää uutta)
Olen aivan liian epäsosiaalinen. Tämä oli ongelma jo ennen kuin nykyinen hallitus romutti kaiken, ja nyt kun ihmiset taistelee kynsin ja hampain työpaikoista niin tilanteeni on vielä heikompi.
Samat syyt taustalla kuin 9/11 kirjoittajalla. Olin liian kallis ja minut laitettiin sivuun. Tilalleni otettiin halpatyömaista tekijät.
T: Tuntematon
Vierailija kirjoitti:
Samat syyt taustalla kuin 9/11 kirjoittajalla. Olin liian kallis ja minut laitettiin sivuun. Tilalleni otettiin halpatyömaista tekijät.
Korjaan, 9/12 kirjoittajalla.
Olen työttömänä siksi, koska Virosta, Lähi-idästä, Aasiasta ja Afrikasta saa puolet halvempaa työvoimaa. Itse en suostu omalta osaltani mahdollistamaan palkkojen polkemista ja olla kokoaikatyössä käyvänä edelleen Kelan toimeentulotukiasiakas. Mielestäni työstä pitäisi maksaa Suomessa palkkaa, jolla tulee toimeen ilman Kelan nöyryytystä.
Valitettavasti palkkojen polkemiseen ei ole tulossa muutosta, koska suurin osa suomalaisista puolueista (eli Keskusta, Demarit, Vihreät, Vasemmisto, RKP ja Kokoomus) haluavat Suomeen joka vuosi valtavasti uutta halpatyövoimaa, jotta suomalaisia asianmukaista palkkaa saavia ammattilaisia voidaan potkia pihalle ja palkata tilalle orjapalkkoihin tyytyviä ulkomaalaisia. Suurin osa suomalaisista äänestää vieläpä puolueita, jotka edesauttavat politiikallaan palkkojen polkemista. Minulle on mysteeri, miksi suomalaiset haluavat tällaista?
pakkohakujen vuoksi kaikki työttömien työhakemukset menevät roskiin.
ei työnantajia kiinnosta selvittää, onko työtön työnhakija tosissaan vai onko se hakenut työttömyystoimiston pakottamana.
Tosi hyviä avauksia asiasta, samaistun melkein kaikkiin. En ole nuori enkä vanha, joten pidän vielä pienen pientä toivoa yllä että työllistyisin. En kuitenkaan saa omalta alalta töitä, joten sen voi unohtaa. Voisin mennä mihin vain hommiin joihin kykenen terveydellisesti, mutta kunhan se olisi vakituinen eikä tarvitsisi määräaikaisuuksia tehdä, taas joutuen samaan sudenkuoppaan. Kuitenkin kanssani kilpailee satoja hakijoita ja aina valitaan se jolla enemmän kokemusta, on ilopilleri ja kunnianhimoinen. En ole sellainen, joten jos en sovi yhteiskunnassa työntekijän rooliin omana itsenäni, niin voin tehdä sitten muuta elämälläni. Köyhyyteen olen onneksi (huvittavaa sanoa näin) kasvanut, eli pennin pyörittely käy jo luonnostaan. Tosin tiedostan sen tuomat haasteet eikä se mukavaakaan tietenkään ole. Arvomaailmaakin se on muokannut parempaan suuntaan, joten jos se hopeareunus pitäisi työttömyydestä etsiä, on henkisen puolen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Sama se mullakin kävi. Tuossa yllä kirjoitin miten valtiolla olin töissä ja siellä tehtiin kaikki temput, että työhyvinvointi olisi mahdollisimman huono ja onnistuihan se. Ensin lähti esimies pitkälle sairaslomalle, eikä koskaan enää palnnut ja lopulta yksitellen porukkaa tippui minä mukaanlukien.
Tilalle ulkolaisia opiskelijoita joille saattoi koska vaan soittaa, että nyt töihin ja niillä ei ollut mitään vaihtoehtoa, koska olivat epätoivoisia kun töitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin työttömäksi, koska työnantaja löysi Aasiasta tilalleni ammattilaisen, joka muutti Suomeen ja tekee nykyisin samat työtehtävät lähes orjapalkalla. Irtisanomiseni on oma vika, koska olen aiemmin äänestänyt puolueita, jotka haluavat Suomeen aina vaan lisää uutta (ja halvempaa) työvoimaa ulkomailta.
Sen jälkeen olen saanut tehdä työttömyyden lomassa toisessa firmassa muutamia sijaisuuksia, koska nykyinen hallitus helpotti määräaikaisten työsuhteiden luomista.
Toukokuussa aloitan vakinaisessa työsuhteessa kolmannessa firmassa ja kyseisen firman omistaja kertoi minulle suoraan, että uskaltaa palkata minut (työttömän) ainoastaan sen vuoksi, koska nykyinen hallitus on helpottanut irtisanomista ja hän pääsee minusta helposti eroon myös koeajan jälkeen, jos osoittaudunkin huonoksi työntekijäksi.
Jos uutta irtisanomislakia ei olisi, hän ei todellakaan uskaltaisi palkata yhtään työtöntä. Yllätyin tästä, koska irtisanomislakia on lähinnä vaan haukuttu joka puolella. Ainakin minulle uusi irtisanomislaki osoittautui työttömänä työnhakijana valtavaksi eduksi ja saan sen vuoksi aloittaa vakinaisessa työsuhteessa.
Terkkuja sinne puoluetoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä siksi, koska Virosta, Lähi-idästä, Aasiasta ja Afrikasta saa puolet halvempaa työvoimaa. Itse en suostu omalta osaltani mahdollistamaan palkkojen polkemista ja olla kokoaikatyössä käyvänä edelleen Kelan toimeentulotukiasiakas. Mielestäni työstä pitäisi maksaa Suomessa palkkaa, jolla tulee toimeen ilman Kelan nöyryytystä.
Valitettavasti palkkojen polkemiseen ei ole tulossa muutosta, koska suurin osa suomalaisista puolueista (eli Keskusta, Demarit, Vihreät, Vasemmisto, RKP ja Kokoomus) haluavat Suomeen joka vuosi valtavasti uutta halpatyövoimaa, jotta suomalaisia asianmukaista palkkaa saavia ammattilaisia voidaan potkia pihalle ja palkata tilalle orjapalkkoihin tyytyviä ulkomaalaisia. Suurin osa suomalaisista äänestää vieläpä puolueita, jotka edesauttavat politiikallaan palkkojen polkemista. Minulle on mysteeri, miksi suomalaiset haluavat tällaista?
Suomessa vallitsee yleinen konsensus, että jos et hyväksy kalliimpien kantasuomalaisten työntekijöiden potkimista pihalle ja korvaamista halvemmalla työvoimalla kolmansista maista, olet pahimman luokan r-sanalla alkava ulkomaalaisten syrjijä. Jotta sinua ei leimata pahaksi ihmiseksi, saat äänestää ainoastaan keskustaa, demareita, vihreitä, vasemmistoa, rkp:tä tai kokoomusta.
Yleinen taloustilanne kuulemma, firma irtisanoi porukkaa. Sitten puolen vuoden jälkeen palkkasi uusia melkein puolet alhaisemmalla palkalla..
Konkurssi