Te, joilla huomattavan ylipainoiset lapset
Etenkin nyt ne alle 10 vuotiaat, joilla ei ole itsellään ns valtaa valita mitä syövät ja milloin. (Esim 16 v voi jo itse vaikuttaa syömisiinsä enemmän)Ei siis mitään lapsenpyöreyttä vaan oikeaa ylipainoa, joka tulosta liiasta syömisestä. Etkö vanhempana pode huonoa omatuntoa siitä että opetat lapsellesi epäterveellisiä elintapoja pienestä lähtien? Miksette syö terveellisesti/liiku? Oikeasti kamalaa nähdä 8 vuotiaita jotka pursuavat sitä ylipainoa eivätkä jaksa leikkiä ja juosta muiden mukana.
Kommentit (44)
Joo, kyllähän tuo ärsyttää ja ollaankin tässä ns.laihiksella. Lapsi on ihan älyttömästi makean perään ja olen vanhempia lapsia käskenyt piilottamaan karkit jos itselleen ostavat. Kuitenkin olen hyvin luottavainen tulevaisuuden suhteen. Itse en muuten huomannut painon jyrkkää nousua, vaan eräs kaverini huomautti. ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllähän tuo ärsyttää ja ollaankin tässä ns.laihiksella. Lapsi on ihan älyttömästi makean perään ja olen vanhempia lapsia käskenyt piilottamaan karkit jos itselleen ostavat. Kuitenkin olen hyvin luottavainen tulevaisuuden suhteen. Itse en muuten huomannut painon jyrkkää nousua, vaan eräs kaverini huomautti. ap
Ei hitsi, anteeksi ap, tuo ap tuli loppuun ajatuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syyllistää tuntematta taustoja ( sairaudet, lääkitykset )
Harvalla lapsella on ylipainoa aiheuttavia sairauksia tai lääkityksiä.
Oman kaverin lapsi surettaa... Ei siis ole sentään vielä yhtä pitkä kuin leveä, mutta selvästi ylipainoinen ettei voida enää mistää lapsenpyöreydestä puhua, ikääkin taitaa olla jo 7... Äitinsä laittelee kuvia tästä "pikkuprinsessasta" facebookkiin vähän väliä ja kaikissa kuvissa lapsen vaatteet kinnaa ja on selvästi pieniä. Vissiin joku on mennyt asiasta sanomaan, kun jonkun aikaa sitten alkoi kommentoida kuviinsa kuinka on geeneistä johtuvaa... Niimpä niin...
Vierailija kirjoitti:
Juu ei todellakaan ole ap!
Se oikea ap
Vierailija kirjoitti:
No kerro, mitä se terveellinen sitten on? Sinun mielestäsi. Siitä ollaan niin montaa mieltä.
Mielestäni terveellinen ruoka on ihan perus kotiruokaa, jossa mahdollisuuksien mukaan einesten määrä minimiin, paljon kasviksia ja kalaa myös. Janojuomana vettä, välipaloina esim hedelmä tai perus ruisleipää jne. Jogurttia ja murojakin saa minusta olla, kunhan niitä ei vedellä päivittäin suuria annoksia. Karkkia esim kerran viikossa. Joskus saa herkutella, eikä karkeista jne saa tehdä jotain "kiellettyä", vaan pitää opettaa lapsi siihen ettei palkitse tai lohduta itseään ruualla.
Mun lapset on vähän liiankin laihoja ja saa patistella syömään. Mutta ymmärrän ettei lapsen ylipainon kanssa kamppailu ole aina helppoa. Meillä yks naapuri sanoi mulle kans aikoinaan, etten antaisi hänen lapselleen herkkuja. Vietti paljon aikaa meillä. Mut kerranki täl lapsella oli ulkona laukussa mukana paketti pinaatti- lettuja. Oli napannu kotoa mukaan ja söi koko paketin ulkona. Mutta toisaalta tän perheen ruokavalio ei ollut kyllä parhaimmasta päästä..usein näin kauppaostokset. Että kyllä vanhempien vastuulla, ainakin ala-koululaisen ollessa kyseessä.
En opeta lapsilleni epäterveellisiä elintapoja vaan terveellisiä. Lihavuus on tytöillä terveellistä eikä se ole ylipainoa ennen hyvin korkeita bmi-lukemia. Pursuava läski on kaunista ja viehättävää tytöillä. Kyllä tyttöni jaksavat juosta ja leikkiä ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Miehen veljenvaimo on sairaalloisen ylipainoinen, yllättäen myös lapset ovat.
Haluaisin kyllä kuulla niitä syitä, mitä vanhemmat itselleen keksivät kun syöttävät lapsensa muodottomiksi. Oma terveys on yksi asia - jota kannattaisi tosin miettiä varsinkin, kun on lapsia - mutta lapsen terveyden pilaaminen omista itsekkäistä syistä on suoraan sanoen kuvottavaa.
Vanhemmat palkitsee ja lahjoo lasta ruualla kun eivät osaa kasvattaa muuten. Yleensä vanhemmilla itselläänkin on vaikeuksia painonhallinnassa mutta sitä jotenkin luulisi että omien lasten terveydessä olisi tarpeeksi motiivia alkaa itsekin elää terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen veljenvaimo on sairaalloisen ylipainoinen, yllättäen myös lapset ovat.
Minäkin olen ja yllättäen mun lapseni on hyvin hoikka ja urheilullinen.
Meidän lapset olivat pienenä lihavia, vaikka meillä syödään ja aina syöty ihan terveellistä, monipuolista ruokaa ja aina on ollut ihan säännölliset ruoka-ajat. Söivät vaan niin paljon. Enkä rajoittanut. Teini-iässä kasvu tasoitti ja nyt nuorina aikuisina ovat ihan normaalipainoisia, edelleen syövät hyvin ja terveellisesti. Makean perään eivät olleet pieninä eivätkä siitä näytä välittävän edelleenkään. Liikuntaa aktiivisesti heistä harrastaa vain yksi, lapsena ei hänkään. Leikkivät kyllä ulkona ja noin, mutta mitään liikunnallisia eivät olleet. Älykkötyyppejä enemmänkin😀
Tunnustan! Olen pullea äiti jolla on pulleat lapset. Tottakai tunnen syyllisyyttä meidän kaikkien lihavuudesta mutta en yksinkertaisesti jaksa tehdä asialle mitään. Ollaan kaikki totuttu syömään eineksiä (olen yh enkä ehdi laittaa ruokaa) ja lapset on aika nirsoja. Syödään jonkun verran karkkia ja jätskiä eikä kukaan tykkää tuoreista vihanneksista. Mandariineja syödään kaikki ja appelsiinimehua juodaan. Tiedän että pitäisi näyttää lapsille esimerkkiä mutta itse teen rankkaa vuorotyötä (lähihoitaja) eikä energiaa tai rahaa jää millekkään salilla käymiseen. Ja itseäkin lohduttaa harmaan arjen keskellä se herkkujen syöminen.
Tapaus jonka tiedän yksinkertaisesti syö enemmän (ei herkkuja juurikaan).. ruokahalua ja ’nälkää’ vaan riittää. Annoskokoja nyt rajoittavat plus alkusalaatti jne. Muut lapset ovat normaalipainoisia.
Meillä taas ollaan syöty koko perhe aina terveellisesti, kerran viikossa herkkupäivä. Kaikki muut ovat normaalipainoisia paitsi 16-vuotias tytär, joka syö samaa ruokaa kuin muukin perhe mutta lisäksi tuhlaa viikkorahansa ylimääräisiin herkkuihin. En tiedä, miten ottaisin ylipainon hänen kanssaan asiallisesti puheeksi, sillä hän on luonteeltaan kovin herkkä ja helposti loukkaantuva. Olen muutaman kerran joutunut puuttumaan pikkusiskon ja -veljen piikittelyyn. Meillä on ollut kaapeissa karkkia ja keksejä, mutta teinitytär on ainoa joka niitä syö jatkuvasti. Olen harkinnut niiden vähentämistä, mutta se tuntuu epäreilulta muuta perhettä kohtaan. Totta kai olen huolissani tyttäreni terveydestä ja itsetunnosta. Hänellä on muutama kaveri, mutta on aika vetäytyvää tyyppiä ja lähinnä roikkuu netissä vaikka olen yrittänyt häntä houkutella kanssani esim. lenkeille. En tiedä, onko tämä vain ohimenevä vaihe - todella toivon niin!
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan! Olen pullea äiti jolla on pulleat lapset. Tottakai tunnen syyllisyyttä meidän kaikkien lihavuudesta mutta en yksinkertaisesti jaksa tehdä asialle mitään. Ollaan kaikki totuttu syömään eineksiä (olen yh enkä ehdi laittaa ruokaa) ja lapset on aika nirsoja. Syödään jonkun verran karkkia ja jätskiä eikä kukaan tykkää tuoreista vihanneksista. Mandariineja syödään kaikki ja appelsiinimehua juodaan. Tiedän että pitäisi näyttää lapsille esimerkkiä mutta itse teen rankkaa vuorotyötä (lähihoitaja) eikä energiaa tai rahaa jää millekkään salilla käymiseen. Ja itseäkin lohduttaa harmaan arjen keskellä se herkkujen syöminen.
Ensinnäkin: liikunnan ei tarvitse maksaa mitään. Nyt on kaunis ilma koko maassa, miksette mene lasten kanssa ulos? Sipsien tms. sijaan voisit joskus pilkkoa vaikka raakoja porkkanoita ja kurkkua ja muuta ja laittaa niille dippikastikkeet. En tiedä miksi mainitset erikseen mandariinit ja appelsiinimehun, mutta toivon todella ettei ne ole ainoat hedelmät mitä syötte. Energiaa riittäisi arjessa luultavasti ihan eri tavalla jos olisi normaalipainossa. Ylipaino itsessään väsyttää, ellet tiennyt.
Meillä kaikki neljä lasta lihoneet päiväkodissa. Kotihoidossa olleet n. 2v. asti ja sen jälkeen päiväkotiin menneet. Kasvukäyristä näkyy hyvin missä kohtaa on päivähoito alkanut kun nollakäyrältä paino kivunnut reippaasti ylös.
Ihmettelin esikoisen kohdalla tätä ja asia selvisi kun katsoin ruokalistaa. Aurinkokiisseliä, marjakiisseliä, kaakaota, rahkaa, piirakkaa, jugurttia, suklaapuuroa, pullaa, vanukasta... Siis ihan joka päivä jotain sokerihöttöä. Ei varmaan ongelma jos lapsi on nirso ja pieniruokainen. Meillä kuitenkin kaikki ihan kaikkiruokaisia ja hyvin syöviä,tykkäävät perusruoasta ja pyytävät lisää.
Karkkipäivä on kerran viikossa. Kotona ei syödä sipsiä, jätskiä, jälkkäriä, pitsaa, ranskiksia, juurikaan eineksiä (poislukin nakit ehkä kerran pari kuussa) tai mitään mehuja tai limpparia. Mäkissä sun muissa ei käydä kuin max. kerran kuussa. Synttäreillä, juhlissa ja kylässä saavat herkkuja tottakai syödä, mutta ei näitäkään kovin usein ole.
Syövät arkena päiväkodissa 3x päivässä, joten iso vaikutus sillä ruoan määrällä ja laadulla siellä on kun kyseessä on lapsi, joka mielellään syö. Lisäksi liikunta on melko vähäistä kun lähinnä kököttävät hiekkalaatikolla ja keinussa päivät pitkät. Piha on harvinaisen tylsä ja liikuntaan kannustamaton.
Vapaa-ajalla liikkuvat paljon (liikuntaa joka päivä vähintään 2-3h, pyöräilyä,jalkapalloa,kiipeilyä,metsässä juoksentelua ja urheiluseurojen harkat lisäksi). Päiväkotiin ja kouluun mennään kävellen 2km päivä. Silti painokäyrät yläkantissa lievän ylipainon puolella.
Kouluikäisillä paino normalisoitui nopeasti eli jotain on päivähoidossa pielessä.
No kerro, mitä se terveellinen sitten on? Sinun mielestäsi. Siitä ollaan niin montaa mieltä.