Se siitä Lidlin kotimaisuudesta
Evira ratsasi Lidlin valikoiman ja totesi, että 50% kotimaisuusaste on valetta. Lidlissä on "kotimaisiksi" merkitty ei vain suomalaisen tuottajan, vaan myös suomalaisen maahantuojan tuotteita. Eli virolainen tai saksalainen liha on ollut suomalaista.
Puhdasta suomalaista ruokaa, joopa joo.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olihan tuosta lehdessäkin joskus kun ihmiset katsovat Lidlissä vain niitä Suomen lippu-symboleita ja kuvittelvat koko tuotteen olevan kotimainen. Jos jaksaisivat lukea, niin selviäisi että ko. symboli tarkoittaa sitä että tuotteen pääraaka-aine on kotimainen.
Itseasiassa ei tarkoittanut edes sitä. Tuote merkittiin suomalaiseksi, jos sen tuotti suomalainen yritys.
Minulle tuotteen kotimaisuus on tärkeä, valitsen aina esim kotimaista lihaa. Ja osaa katsoa alkuperämaan pakkauksesta. Kun kotimaisuus oli oikein Lidlin mainoskampanja, niin mentiin pakasti pieleen.
No eikös se tuote silloin aika suomalainen ole jos sen tuottaa suomalainen yritys? Raaka-aineiden alkuperä on tietenkin ihan eri asia. Ja mainitsepa joku kauppa, joka ei ratsasta tuolla kotimaisuus-teemalla.
Niinpä. Ihan samaa mainostavat K ja S että kotimaiseksi laskevat kaiken mikä on valmistettu Suomessa. Hedelmätuoremehujakin kehuvat kotimaisiksi vaikka mangot ja appelsiinit niihin mehuihin on tuotu toiselta puolen maailmaa.
Mitä sitten? Luuletteko, että kierot ulkomaanelävät myrkyttävät tahallaan Suomeen lähetettävän ruoan ja sitten naureskelevat hyväuskoisuudellemme samalla kun laskevat voittomiljooniaan?
Vierailija kirjoitti:
Evira ratsasi Lidlin valikoiman ja totesi, että 50% kotimaisuusaste on valetta. Lidlissä on "kotimaisiksi" merkitty ei vain suomalaisen tuottajan, vaan myös suomalaisen maahantuojan tuotteita. Eli virolainen tai saksalainen liha on ollut suomalaista.
Puhdasta suomalaista ruokaa, joopa joo.
Toivoisinkin Lidliin huomattavasti enemmän laadukkaita saksalaisia tuotteita, joita oli alkuun paljon enemmän. Suomalainen kura ei pärjää saksalaiselle laadussa millään mittarilla. Saksalaiset makkaratkin on aitoja lihaisia makkaroita, ei mitään jauhopötkylöitä. Suomalaisten elintarvikkeiden "puhtaus" on pelkkä kupla, jota MTK on syöttänyt meille jo vuosikymmenet ja näkyy se propaganda edelleenkin vielä vuonna 2016 löytävän otollista maaperään näistä hyväuskoisista hölmöistä.
Eikös nämä kotimaisten tavaroiden perään olijat ole just niitä, jotka ostavat vertailtujaan sittenkin tanskalaisen kinkun, kiinalaiset sakset, thaimaalaiset housut koska ne on puolet halvempi.
En minä ainakaan ole koskaan mieltänyt Lidliä kovinkaan "kotimaiseksi". Suuri osa tuotteista on saksalaisia tai ainakin tulevat Saksasta Suomeen. Myynnissä on mm. suomalaista leipää. Tosin raaka-aineet tulevat usein muualta ja taikinakin voi olla vaivattu esim. Virossa ja vain paistettu Suomessa.
Jos haluaa olla oikein tarkka kotimaisuuden kanssa, niin ei muuta kuin itse viljelemään, hoitamaan lypsykarjaa ja valmistamaan kaikki syötävät kotona omista tarpeista. Ei tarvisi montakaan tuotetta hakea kaupasta. Suola ja sokerihan ovat joka tapauksessa myrkkyä, hiivaakaan ei ruisleipään tarvita, kun se leivotaan juureen. Kahvin juonnin voi lopettaa ja kerätä luonnosta yrttejä ja hauduttaa niistä teetä. Jatkakaa tästä kuvitelmaa kotimaisuusasteesta!
Mikähän mahtaa olla Prismojen jättivalikoiman kotimaisuusaste?
Siis se niiden mainoslauseen oli tyyliin "joka toinen myymämme tuote on kotimainen", ja mä ymmärsin sen niin että joka toinen myyty tuote on kotimainen. Ei joka toinen mitä valikoimasta löytyy.
Näin mä sen ymmärsin alunperinkin. Jos halutaan sanoa että 50% valikoimasta on suomalaista niin sitten sanotaan niin. Harhaanjohtavaa, ehkä, mutta mä ajattelin sen vaan niin että halutaan liputtaa sen puolesta että kotimaista löytyy ja niitä ostetaan paljon ja jos vaikka 1/3 valikoimasta on suomalaista niin sillä on yhtä suuri markkinaosuus kuin sillä lopulla 2/3.
Tosin itseäni vaan häiritsee kun Lidl vaan suomettuu entisestään...
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka moni Pirkka tuote on kotimainen?
Noin 47%
Missään ei ole varmaan edes yritetty väittää, että Pirkka olisi kotimainen? Tai ylipäätään ratsastettu sen millään kotimaisuusasteella? Kyllähän nyt kaikki tietää, että esim joku Pirkka kahvi ei voi olla kotimaista, koska täällä ei kahvia viljellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes käy Lidlssä?
Vasemmistolainen rupusakki ja mersumiehet.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole koskaan mieltänyt Lidliä kovinkaan "kotimaiseksi". Suuri osa tuotteista on saksalaisia tai ainakin tulevat Saksasta Suomeen. Myynnissä on mm. suomalaista leipää. Tosin raaka-aineet tulevat usein muualta ja taikinakin voi olla vaivattu esim. Virossa ja vain paistettu Suomessa.
Jos haluaa olla oikein tarkka kotimaisuuden kanssa, niin ei muuta kuin itse viljelemään, hoitamaan lypsykarjaa ja valmistamaan kaikki syötävät kotona omista tarpeista. Ei tarvisi montakaan tuotetta hakea kaupasta. Suola ja sokerihan ovat joka tapauksessa myrkkyä, hiivaakaan ei ruisleipään tarvita, kun se leivotaan juureen. Kahvin juonnin voi lopettaa ja kerätä luonnosta yrttejä ja hauduttaa niistä teetä. Jatkakaa tästä kuvitelmaa kotimaisuusasteesta!
Ei tarvitse omavaraistalouteen ryhtyä. Tuotteet voi hakea suoraan tuottajalta. Minä haen lihan, maidon, munat, perunat, sipulit, juureksia, marjoja, omenoita suoraan tuottajalta. Itse kasvatan kasviksia ja yrttejä, vähän marjojakin. Metsästä mustikat, puolukat. Kalat järvestä.
Kaupasta oikeastaan vaan ne tuotteet, mitä ei voi itse viljellä tai tuottajalta hakea, kuten mausteet, sokeri, kahvi, tee, kaakao.
Lidl kusettaa tyhmiä ja köyhiä. Ei mitään uutta auringon alla.
En halua Lidlistä mitään suomalaista. Käyn siellä vain ulkolaisten tuotteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse omavaraistalouteen ryhtyä. Tuotteet voi hakea suoraan tuottajalta. Minä haen lihan, maidon, munat, perunat, sipulit, juureksia, marjoja, omenoita suoraan tuottajalta. Itse kasvatan kasviksia ja yrttejä, vähän marjojakin. Metsästä mustikat, puolukat. Kalat järvestä.
Kaupasta oikeastaan vaan ne tuotteet, mitä ei voi itse viljellä tai tuottajalta hakea, kuten mausteet, sokeri, kahvi, tee, kaakao.
Ei isoissa kaupungeissa ole maatilo ja järviä.
Suomalaisia tuotteita on kokoajan vähemmän, mm Valion juustoraasteita tehdään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka moni Pirkka tuote on kotimainen?
Noin 47%Missään ei ole varmaan edes yritetty väittää, että Pirkka olisi kotimainen? Tai ylipäätään ratsastettu sen millään kotimaisuusasteella? Kyllähän nyt kaikki tietää, että esim joku Pirkka kahvi ei voi olla kotimaista, koska täällä ei kahvia viljellä.
Voi Sinua reppana..
"Monet asiakkaat haluavat suosia suomalaista. Mutta miten se onnistuu kiireisellä ostosreissulla, kun kaupan hyllyt ovat vaihtoehtoja pullollaan? Yksi vastaus on suomalaisten hyvin tuntema Pirkka-sarja, jossa kotimaisuuteen on kiinnitetty huomiota vuosia."
http://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/arkisto/Asiakas…
Uskokaa tai älkää, tämä ketju taitaa olla Lidlin mainos.
Sama juttuhan se on prisman "kotimainen" brändin kanssa. Nimi hämää, kaikki tuotteet eivät ole kotimaisia.
En nykyään enää venytä senttiä vaan ostan reilusti suomalaisia tuotteita. Poikkeuksena talvi, kun en halua tukea kallista kasvihuonekasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei isoissa kaupungeissa ole maatilo ja järviä.
Suomalaisia tuotteita on kokoajan vähemmän, mm Valion juustoraasteita tehdään muualla.
Sehän onkin ihan hirveän vaikeeta ottaa juusto ja raastin käteen ja tehdä raasteensa itse. Kaupungeissakin muuten on maatiloja ja järviä, ainakin meidän kaupungissa.
söpöA kirjoitti:
mitä välii vaikka ei olekkaan suomalaista?
No mut sehän on petos. Joillekin on väliä niin paljon, että se koetaan sellaisena myyntivalttina, joka kannattaa sanoa vaikkei totta olisikaan. Ja onhan sillä ollut väliä myös sille, joka on väittänyt tuontitavaran kotimaista olevan.
Lidl ainakin missä minä asun myy tosi hyvälaatuisia vihanneksia ja hedelmiä. Ei tulisi mieleenkään ostaa muista kaupoista. Sen lisäksi paistopisteen tuotteet, kahvi, suklaa, säilykkeet, tuoremehu, jogurtti, rasvat, maito, juusto, lihat, siivoustuotteet ovat hyviä. No joo lihat ovat vakuumipakattuja ja pitäisi ostaa mielummin Kauppahallista...