Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten apua parisuhdeväkivaltaan ilman seuraamuksia?

Vierailija
20.07.2016 |

Mies siis toisinaan pahoinpitelee minua fyysisesti, mutta sanoo syyksi sen, että olen kuulemma niin hankala, että hän kokee kärsivänsä henkisestä väkivallasta. Miehelle se henkinen väkivalta on sitä, kun pelkään häntä ja sanon sen hänelle itselleen avoimesti. Minulle se väkivalta on sitä, että mies lyö, potkii, paiskoo päin seinää, murtaa luita, haukkuu ja nimittelee. Miehen mielestä hänen reaktionsa on oikeutettua, sillä häntä ahdistaa ne mun pelkoni ja joskus syytöksenikin (jotka olen siis sanonut hänelle itselleen - en muille). Mitä mä voin tehdä, että pääsen tästä tilanteesta pois? En halua ilmoittaa siten, että joutuisin itse vaikeuksiin, mutta en halua miehellekään vaikeuksia, vaan ainoastaan eron.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin vaikeuksiin ajattelet joutuvasi siitä, että kerrot sinua kohtaan tehdystä väkivallasta? Jos et siis tarkoita, että sinua pahoinpideltäisiin lisää sen vuoksi, että kertoisit ulkopuolisille tai jopa viranomaisille?

Vierailija
2/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi vain erota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa oikeastaan muita vaihtoehtoja ole kuin kadota. Nostat tilisi tyhjäksi, pakkaat kaiken välttämättömän reppuun ja lähdet ensin "käymään kaupassa" ja sieltä  vaikka Tallinnaan, hommaat sieltä väärennetyt paperit ja jatkat matkaasi jonnekin päin maailmaa. Mitä kauemmas, sen parempi. Joku Guatemala tai Equador voisi olla ihan hyviä paikkoja.  Et koskaan enää ota yhteyttä kehenkään, joka sinut tunsi nykyisessä elämässäsi. 

Vierailija
4/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavasta kuolemasi ja muuta kauas miehestä niin saat ainakin olla rauhassa etkä joudu pelkäämääm henkesi puolesta.

Vierailija
5/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin vaikeuksiin ajattelet joutuvasi siitä, että kerrot sinua kohtaan tehdystä väkivallasta? Jos et siis tarkoita, että sinua pahoinpideltäisiin lisää sen vuoksi, että kertoisit ulkopuolisille tai jopa viranomaisille?

Mies on uhannut henkeäni sekä valehdella kaikenlaista kauheaa minusta. Hän myös sanoi, ettei aio myöntää mitään. Mun miehellä ei ole oikeasti lainkaan omaatuntoa, joten häneltä onnistuu valehteleminen oman nahkansa pelastamiseksi. Hän osaa olla todella kova, eikä hän murtu kyyneleisiin tai tunnusta mitään. Hän saattaa oikeasti olla persoonallisuushäiriöinen ja /tai pahasti traumatisoitunut itse lapsuudessaan. Mies naureskeli, kun mun piti lähteä lääkärille "niin tyypillistä hänen sukunsa parissa loman alkua, kun vaimo joutuu lähtemään lääkärille". Olen kuullut, että hänen äitiään on pahoinpidelty enemmänkin jne. (anopilta on mm. kaikki hampaat lyöty sisään ja revitty hiuksista tuppoja ja hakattu päähän jne.).

Vierailija
6/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies siis toisinaan pahoinpitelee minua fyysisesti, mutta sanoo syyksi sen, että olen kuulemma niin hankala, että hän kokee kärsivänsä henkisestä väkivallasta. Miehelle se henkinen väkivalta on sitä, kun pelkään häntä ja sanon sen hänelle itselleen avoimesti. Minulle se väkivalta on sitä, että mies lyö, potkii, paiskoo päin seinää, murtaa luita, haukkuu ja nimittelee. Miehen mielestä hänen reaktionsa on oikeutettua, sillä häntä ahdistaa ne mun pelkoni ja joskus syytöksenikin (jotka olen siis sanonut hänelle itselleen - en muille). Mitä mä voin tehdä, että pääsen tästä tilanteesta pois? En halua ilmoittaa siten, että joutuisin itse vaikeuksiin, mutta en halua miehellekään vaikeuksia, vaan ainoastaan eron.

Pakkaat laukkusi ja lähdet. Suunnittelet lähdön huolellisesti etukäteen, että mies ei saa tietää mitään, ja sitten joku päivä olet vaan poissa. Salaat uuden osoitteesi. Tarvittaessa katkaiset välit yhteisiin tuttuihin, ettei olinpaikkasi paljastu. Ota yhteyttä johonkin väkivaltaa kokeineita naisia auttavaan yhdistykseen, he osaavat neuvoa lähdön suunnittelussa ja toteutuksessa.

Vierailija
7/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset halua miestäsi vastuuseen pahoinpitelystäsi? Hänhän on väkivaltarikollinen ja ansaitsee rangaistuksen. Tai ainakin vähintään terapiaa, koska hän vaikuttaisi olevan päästään vialla. Sulla ei ole mitään syytä sääliä tuollaista hakkaajaa.

Vierailija
8/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette eroa?

Vierailija
9/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tiettyjä sitoumuksia keskenämme.

Vierailija
10/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, niinkuin sellaisia, että mies saa hakata sinua ja sinä saat olla hakattavana? Älä vain sano, että teillä on lapsiakin? Lähde nyt litomaan, hyvä ihminen. 

Vierailija
11/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä jaksa. Kun säet oikeasti tee koskaan mitään vaikka me neuvottaisiin sua kuukausitolkulla.

Sovitaanko et laitat seuraavaksi viestiä vasta kun oot siellä turvakodissa jooko?

Vierailija
12/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää vähäiset jäljellä olevat voimasi, pakkaa laukkusi ja lähde salassa. Salaa uusi olinpaikkasi turvallisuutesi vuoksi. Varaudu siihen että mies voi eron tullen yrittää toteuttaa uhkauksiaan. Suojele henkeäsi.

Vierailija
13/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oletko trolli? Jos olet niin lopeta ja hanki elämä. Jos et, niin etkö tajua että mikään sitoomus ei ole tärkeämpi kuin sinun oma henkesi? Sinulla on kaikki valta lähteä turvakotiin ja hakea tavarasi muiden henkilöiden kanssa jotta mies ei pääse satuttamaan.

Vierailija
14/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen sopimus, että on asuttava saman katon alla tai pysyttävä parisuhteessa, ei Suomessa ole lain mukainen. Vaikka olisit tehnyt sellaisen sitoumuksen kirjallisena, sillä paperilla ei ole lain voimaa vaan voit pyyhkiä paperilla vaikka takapuolesi.

Vierailija
15/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin teillä on se lapsi muistaakseni vain yksi. Ja sinulla oli se asunto jonne olit muuttamassa lapsen kanssa. Mutta mies sanoi ettet saa muuttaa.

Mitäpä jos nyt oikeasti tällä kertaa kerrot lääkärille mitä on käynyt. Ihan sama jos mies sitten kieltää kaiken, kyllä lääkärin sanaa uskotaan enemmän eli ovatko vammasi oveen törmäämisestä vai pahoinpitelystä. Voit olla varma että sinua uskotaan eikä miestäsi.

Mutta niin kauan kun et tee muuta kuin valitat täällä aaveella ei kukaan voi auttaa sinua. Valitettavasti luemme sinusta joku päivä lehdestä kun mies hakkasi sinut kuoliaaksi.

Vierailija
16/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla suomalainen mies? Ei yllätä.

Vierailija
17/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsch, no pakko erota joo. Siten vältän nämä riskitilanteet jatkossa. Pelottaa vain erossa, että miehen pinna menee lapsen kanssa sitten, kun hän on lapsen kanssa kahdestaan omalla vuorollaan.

Vierailija
18/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla suomalainen mies? Ei yllätä.

On suomalainen, mutta ei kai kansallisuudella ole väliä.

Vierailija
19/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsch, no pakko erota joo. Siten vältän nämä riskitilanteet jatkossa. Pelottaa vain erossa, että miehen pinna menee lapsen kanssa sitten, kun hän on lapsen kanssa kahdestaan omalla vuorollaan.

Niin varmasti meneekin, ja menee vaikka olisitte vielä yhdessä jos miehelle ei koskaan tule seurauksia teoistaan. Hän tulee hakkaamaan ja uhkailemaan sinua, lastasi, mahdollisia muita suhteitaan ja kaikkia jotka ovat lähellä. Ainoa keino päästä tilanteesta "ilman seuraamuksia" on tutkituttaa lääkärillä vammat ja kertoa että ne ovat pahoinpitelyn aiheuttamia, hakea terapia apua itselleen, tehdä rikosilmoitus ajan kanssa kun kykenet, tallentaa miehen uhkaukset ja hakea lähestymiskieltoa, lopettaa häneen kaikki yhteydenpito ja saada mies vastuuseen. Sinua tullaan uskomaan ja mies pienen syöksykierteen ja kiukuttelun jälkeen joutuu muuttamaan tapojaan. Ehkä jopa hakemaan apua. Samat asiat voi ilmoittaa sitten lastensuojeluun jolloin saat valvotut tapaamiset ja he voivat velvottaa miehen hakemaan ammattiapua. Tsemppiä sinulle ja tosi hyvä että olet heräämässä tilanteeseen. Sinussa on vahvuutta jota et vielä tiedä, ja teksteistäsi huomaa että olet menossa oikeaan suuntaan kun alat epäillä miehen käytöstä. Moni on selvinnyt toiminnalla ja kyllä terveydenhuollossa, poliisilla ja oikeusjärjestelmällä on tuollaisista ihmisistä kokemusta ja he osaavat toimia tukenasi!

Vierailija
20/24 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haet apua virallisia teitä pitkin, saat huomata ettei kukaan usko miehesi höpöjuttuja. Hän voi olla polleaa poikaa kotona uhkailtuaan sinut hiljaiseksi, mutta kodin ulkopuolella vetää kyllä äijän vakavaksi kun tajuaa ettei nuo keinot enää toimi. Oma entinen puolisoni alkoi käyttäytymään oudosti myös julkisesti sen jälkeen kun lopetin kotona nyrkkeilysäkkinä olemisen, mies joka ennen oli ulkopuolella tyynen rauhallinen ja kotona hirviö, alkoikin riehua kännissä julkisesti kun ei enää voinut purkaa pahaa oloaan minuun. Olen jälkeenpäin kuullut, että hän hakeutui viimein itse hoitoon putkayön jälkeen (oli lyönyt kaveriaan). Saat huomata että ongelma on miehessä eikä sinussa, ja saman joutuu kohtaamaan myös se mies. Mutta se vaatii sen että haet apua virallisesti ja käyt tuon prosessin läpi. Sitten saat elää ilman pelkoa ja voimaannut siitä kun näet ettei mies ollutkaan niin vahva kuin hän pelotteli sinut uskomaan.