luokanopettaja ja muutkin opet
Osaatte sanoa millainen työtilanne on luokanopettajilla pääkaupunkiseudulla? Onko vastavalmistuneella mahdollisuuksia saada vakipaikkaa moneen vuoteen?
Olen tehnyt pitkään lastentarhanopettajan töitä ja mulla on myös kasvatustieteen maisterin paperit. Pohdiskelen, että kannattaisiko hakea Kokkolaan opiskelemaan luokanopettajaksi vielä näin nelikymppisenä vai onko työnsaanti hankalaa.
Kommentit (2)
Joo. Kyllä se tosi tiukkaa on koko Suomessa. Pk-seudulla kai helpointa. Pari tuttua on saanut kahden vuoden sijaisuuksien jälkeen viran. Muualla Suomessa, erityisesti lähellä koulutuspaikkoja, on uskomattoman tiukkaa, ellet sitten ole mies. Miehet saa virkoja halutuiltakin paikkakunnilla 1-2 vuoden kokemuksella. Naisetkin, mutta sitten pitää olla suhteita, poikkeuksellisen kaunis (jotkut miesreksit heikkona) tai jotain erityistä taitoa, miksi juuri sinut halutaan. Se on aika arpapeliä kaikilla. Tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet akselilta Jyväskylä-Oulu-Turku-Tampere viran 3-5 vuotta valmistumisesta (siis naiset), mutta yhtälailla tiedän paniikissa olevia nelikymppisiä, joilla on 10-15 vuotta pätkää takana ja pelko, että ikä ajaa pian virkavalinnoissa ohi.
Sinuna miettisin tarkkaan. Opettajien työllisyys ei ole kummoinen. Luokanopettajien työllisyys on heikentynyt vuoden kahden aikana radikaalisti. On täysin normaalia, että vielä elokuussa on lyhyeen pätkään kymmeniä hakijoita. Sanotaanko näin, että elokuussa 3kk aineenopettajan sijaisuus: hakijoita 80-250 riippuen aineesta. Luokanopettajan sijaisuuteen vastaavasti 10-20.
Aineenopettaja olen. Virkoja ja vuoden määräaikaisuuksia hakee 80-100.