Teini ei tee kesällä mitään!
14-vuotias vain makaa kotona kaikki päivät. Istuu koneella huoneessaan ja lukee kirjoja riippumatossa takapihalla. Tänään se makasi pihalla pyyhkeellä bikinit päällä kaksi tuntia "lepäämässä". Ei jaksa keskustella eikä puhua, jos sanon jotakin mutisee ärtyneesti vain "joojoo" tai "kohta" ja katoaa huoneeseensa tai ulos. Onneksi se sentään liikkuu vielä, joka ilta kuulen jumppaavan huoneessaan ja tekevän vatsalihaksia ja kyykkyjä.
Tyttö ei ole tehnyt koko lomalla mitään, ellei lasketa muutamaa mökkireissua. Pari kertaa se kävi kaverinsa bileissä alkukesästä, mutta koko heinäkuun se on vain nyhjännyt kotona. Kavereita ei kuulemma kiinnosta nähdä. Olen ehdottanut teinille tekemistä ja aktiviteettia, mutta tietokone, puhelin, riippumatto ja kuulokkeet vievät pidemmän korren. Se jopa syö omassa huoneessaan, astioita vain pursuaa koko työpöytä, vaikka olen monta kertaa komentanut, että meillä syödään keittiössä. Vastauksesi tulee vain "älä pauhaa" tai "mee pois".
Onko tämä ihan normaalia? Olen yrittänyt jutella asiasta tytön kanssa ja on vastannut, että viihtyy yksin ja omissa oloissaan. Kouluaikana tyttö on kyllä ollut paljonkin kavereidensa seurassa, joskin pitkien ja rankkojen (8h) koulupäivien jälkeen on välillä vain linnoittautunut huoneeseensa. Mutta koskaan hän ei ole ollut näin poissaoleva ja sulkeutunut.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan normiteiniltä.. Mitä sitten haluisit että tekisi lomalla? Eipä ton ikäisiä jaksa kiinnostaa pyöräilyretket yms.. enää. Kunhan nyt sentään ulkoilee niin en olisi huolissani.
Tarkoitat varmaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas ollaan jo vähän huolissaan, kun teini ei lepää. Ma-pe käy kesätöissä, joskus myös lauantaisin. 8 tuntia päivässä. Iltapäivisin kotona on niin onnettoman ja stressaantuneen oloinen, (pillahti eilenkin itkuun, kun tippui leipä voipuoli edellä lattialle). Ollaan koitettu saada tyttö vähän lepäämään ja ottamaan kerrankin rennosti kun voi, mutta sanoo vaan että "pakko niitä töitä on nyt tehdä kun kerran töitä on saanut" tai "täytyy tienata niin ja niin paljon, sitä ja sitä varten"
Sinänsä ymmärrettävää. Onko työ stressaavaa/vaativaa? Oliko paikasta paljon kilpailua?
Meidän 14- ja 17v hakivat kesätöitä. Kumpikaan ei päässyt. Duuniin otetaan kuulemma nykyään etupäässä aikuisia, kun ihmisiä on niin paljon työttömänä.
Murkku on murkku. Anna olla pääset vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ihmekään, kun nykypäivänä ei yksikään normaalista perheestä tuleva teini löydä kesätöitä. Ei niitä töitä aikuisillekaan riitä.
Eipä niitä kannata noin nuorena tehdäkkään. Töissä kyllä ehtii olemaan liikaakin elämänsä aikana, eikä teininä tehdyistä hanttihommista ole työllistymisen kannalta mitään hyötyä nykypäivänä. Nykyään työkokemuksen pitää olla siltä alalta, josta on töitä hakemassa.
Teinit joko a) laiskottelee tai b) ryyppää. Kumpi on parempi?
Vierailija kirjoitti:
Osta sille olutta
tää
No jos kavereita ei huvita nähdä tyttöäsi niinei hän varmaan halua yksinkään mennä rannalle, syömään, leffaan yms? Niin yrittää sitten itsekseen keksiä tekemistä ja auringonotto on juuri hyvää tekemistä ja kuntoilu. Ja tuli mökille kuitenkin ja kävi kaverin bileissä että on sekin jotain. Anna tytön olla,koulussa on oikeasti väsyttävää ja kun siitä saa taukoa niin tekee mieli levätä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kai se nukkuu päivät ja valvoo yöt? Muuten ei ole kunnon teini? t. 16-vuotiaan tytön äiti
Mä en ole teini ja mä teen ihan samaa. Moni mun duunikaverikin tekee. Tämä siis aina kun on vähän vapaata niin rytmi muuttuu täysin. :)
Mut joo antakaa niiden teinienne tehdä mitä lystäävät kuhan eivät lakia riko. Loma on tarkoituskin rentoutua ja tehdä mitä lystää.
Ap:n teini sentään tekee jotain: lukee kirjoja ja jumppaa. Meidän nörttipoika vietti aikansa koneen ääressä, tullen vain syömään, kunnes tuli tämä Pokemon Go. Nyt se on sentään lähtenyt huoneestaan ulos, vaikka sielläkin onnistui yhden Pokemonin nappaamaan. Tällä hetkellä isänsä kanssa Amsterdamissa Pokemoneja metsästämässä.
Kuuluu teini-ikään toi linnoittautuminen. Meillä kaksi teiniä 12 ja 14v. Kuopus ollut koko kesän yksin. Kaveri tuli tänään ja sanoi ettei poikani vastaa puhelimeen.
Oli pitänyt koko kesän puhelinta äänettömällä ja ihan tahallaan.
Sanoin kaverille että ihmeteltiin mikset ole soittanut. On kuulemma soittanut usein.
Poikani salasi asian. Olisi vaan voinut sanoa ettei halua olla kenenkään kanssa.
Mä taas olen huolissaan kun melkein 16 v ei mene oikein minnekään. Yhden kaverin kanssa suostuu menemään, mutta ei lähde muiden kanssa minnekään eikä kai enää kysytäkään.
Outo käsitys, että vaihtoehtona on käydä festareilla ryyppäämässä. Maailma on täynnä tekemistä, mihin ei elämä edes riitä. Säälittää kotiinsa passivoituvat. Tollaselle teinille mulla on vain kaksi vaihtoehtoa kesällä: kesätyö tai kesäleirit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten pitäisi tehdä? Juosta festareilla riehumassa, ryypätä pussikaljaa puistossa, sammua katuojaan?
Anna sen lapsesi olla rauhassa. Hänellä joutuu sitten aikuistuttuaan koko ikänsä rehkimään ja nyt on viimeiset hetket lepäillä ja vain nautiskella.
lapsikasvaa kirjoitti:
Murkku on murkku. Anna olla pääset vähemmällä.
Huoh, suomalainen lastenkasvatus pähkinänkuoressa. Tämän vuoksi meillä on sivistyneen maailman huonoimmin käyttäytyvät lapset.
Onko teinin työpaikalla asiat ihan mallillaan? saa pitää taukonsa yms. ja häntä ei kiusata?