Onko työnantajan annettava vapaata isovanhemman hautajaisia varten?
Kenelläkään tietoa? Matka hautajaispaikkakunnalle on vieläpä niin pitkä, että 2 pv vapaa on pakko saada.
Kommentit (22)
Ei ole, kannattaa tarkistaa työehtosopimus.
En tiedä, mutta minä sain anopin hautajaispäivän vapaaksi, yleensä on lähisukulaisen hautajaispäivä, siis yksi päivä. Työnantaja voi varmasti antaa palkatonta vapaata.
Ei ,mutta varmista työehtosopimuksestasi.Hämmästyttävää kyllä isovanhempia ei noissa yleensä mainita lähisukulaisiksi joiden hautajaisiin vapaa on annettava.
Hautajaispäivä on vapaa, mutta toinen päivä on palkaton tai otat lomastasi.
Yksi päivä on annettava mutta palkattomana. Menee sarjaan pakottavat perhesyyt. Mutta kahta päivää ei.
Ainoastaan hautajaispäivä ei 2 päivää vapaata.
Kyllä on annettava vapaata lähiomaisen hautajaisten vuoksi.
Ei isovanhemman, paitsi kaupan alalla, jossa ainakin ennen, siis tessissä, isovanhemmat katsotaan lähiomaisiksi. Kunnalla ja valtiolla ei. Ainakin muutama vuosi sitten asiat olivat näin.
Tarkista teidän työpaikan tessistä, jos on, mitä siellä sanotaan. Palkatonta vapaata luulisi saavan, mutta voitko käyttää lomapäiviä?
Voihan työnantaja kieltää, jos on oikein mulkero.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta minä sain anopin hautajaispäivän vapaaksi, yleensä on lähisukulaisen hautajaispäivä, siis yksi päivä. Työnantaja voi varmasti antaa palkatonta vapaata.
Puolison vanhempi katsotaan lähiomaisiksi, ei isovanhempia, paitsi kaupan alalla, ainakin muutama vuosi sitten oli näin.
Kiitos vastanneille. Katson TESn ja juttelen sitten työnantajan kanssa. Palkalliset lomapäivät on tältä kesältä valitettavasti pidetty, joten ne eivät ole vaihtoehto.
T. Ap
Minun työpaikassani vain omien vanhempien, puolison, lasten ja sisarusten vuoksi saisi vapaan päivän. Muissa tapauksissa asia saataisiin varmasti järjestettyä, mutta siihen ei ole mitään velvollisuutta tessin tms. mukaan.
Millä alalla ap on?
Eikös normaalista työpaikasta saa palkatonta vapaata, kun on tarve?
Ei kai me mitään orjia - vielä - olla?
Meidän tessissä on. Vaikka meillä onkin paska tes muuten.
Aika kusipäinen pomo pitäisi olla jos ei edes palkatonta vapaata antaisi noin lähisukulaisen hautajaisten takia. Eli pomolle juttelemaan.
Oletko viikonloppuisin töissä vai minä päivänä hautajaiset ovat?
Viimeisin hautajaismatkamme oli lähes 500 km, lauantaipäivänä. Aamuneljältä lähdimme, oli vain päivän reissu, koska kaksi meistä joutui heti seuraavana päivänä töihin. Olihan se raskasta, surun lisäksi, mutta onneksi on oma auto ja kaksi kuskia. Juna, bussi ja taksi -tavalla emme olisi sunnuntaiksi töihin ehtineet, mitä taas työnantajamme eivät olisi hyväksyneet.
Up