Valkuaista virtsassa
Hei,
Asun ulkomailla, ja nyt parissa viime neuvolatarkastuksessa ovat pissanäytteen valkuaisarvot olleet vähän plussalla. Ilmeisesti tosi vähän, mutta kuitenkin. Neuvolasta on kyselty, että onko ollut virtsatieinfektio-oireita, ja olen vastannut, että ei. Kun olen tivannut, että pitäisikö asiasta olla huolissaan, minulle on vastattu, että raskauden aikana lisääntynyt valkovuoto voi kuulemma aiheuttaa valkuaisen näkymisen virtsassa. Onhan minulla hieman enemmän valkovuotoa, kuin normaalisti, mutta ei sitä mielestäni mitenkään lorisemalla tule.
Olisin halunnut kysyä, miten hanakasti suomalaisneuvoloissa tartutaan valkuaisen ilmenemiseen pissanäytteessä? Ryhdytäänkö toimenpiteisiin, seuraillaanko tilannetta usein? Kohonnutta verenpainetta tai turvotusta minulla ei ole ollut, joten raskausmyrkytyksen oireita ei muita ole ollut. Minusta kuitenkin tuntuu, että olen tässä asiassa hiukan " omillani" , neuvolasta kun sanottiin, että seuraava tarkastus olisi taas vasta kuukauden kuluttua. Olisin kiitollinen, jos joku jaksaisi kertoa kokemuksiaan suomalaisneuvoloiden toiminnasta tällaisen asian suhteen!
-pulla ja masuasukki 32+0
Kommentit (2)
Raskauden aikana pieni proteiinimäärä virtsassa voi tosiaan johtua virtsatieinfektiosta, joka voi olla oireetonkin. Eli varmaan täällä Suomessa virtsa stixattaisiin ja katsotaan on valkosoluja ja nitriittiä, jonka jälkeen bakteeriviljely, josta näkee onko virtsatietulehdusta.
Jos siitä ei löydy mitään todennäköisesti syynä on valkovuodon joutuminen näytteeseen.
Raskausmyrkytysepäilyynhän tarvitaan muitakin oireita, kuin proteiinia pissassa- eli turvotusta, painonnousu 1kg/vko, verenpaine koholla, pääsärkyä jne. Valkuiaista virtsassa näkyy useinkin. Näin myös oli minulla esikoista odottaessa, muttei asiaan reagoitu mitenkään. Jos alapään esim. pesee vähän huonosti (eli näyte ei ole ns.plv eli puhtaasti laskettu virtsa), saattaa sitä protskua vähän tulla mukana.
En siis sinuna olisi huolissani. Vasta, kun rr alkaa nousta ja turvotus lisääntyä, on syytä huoleen/tarkempaan syyniin. Valkovuoto voi hyvinkin hieman ' sotkea' tuota näytettä.
t. sitruska rv 21+2