ENSIKOT VKO 33
Kommentit (17)
monen pitkän vuoden yrityksen ja jo toivon menetyksen jälkeen minäkin siirryn joskin vielä epäuskoisena tänne. epäuskostani johtuen tajusin oireiden syyn vasta hiljattain ja nyt olen jo rv10+1 ja eka neuvola on huomenna. jännittää ja pelottaa.
piti tulla korjaamaan omia viikkojani ! Näin sitä loppuraskautta kohden unohtuu että mikä viikko olikaan menossa :D
Siis 31 +2
Korka, kiitos huhuiluistasi! Sitä tulee aina jäätyä tuonne taustalle vain lueskelemaan muiden juttuja, eikä saa kirjoitettua omia kuulumisiaan.
Tervetuloa minunkin puolestani Nanuuk ja Santtu! Hienoa, että teidän odotus on palkittu odotuksella. :) Meillä oli vähän sama tilanne kuin SadeOrkidealla. Toisesta ehkäisyttömästä kierrosta tärppäsi, mutta heti oltiin ihan mielissämme, mitä nyt vähän hämmentyneinä kaikesta tietenkin. Se alkuvaihe on niin häkellyttävää, kun toisaalta yrittää totuttautua ajatukseen, että meistä tulee nyt äiti ja isä, ja toisaalta pitää vielä jarrutella suuria tunteita mahdollisten tuulimunaraskauksien ja keskenmenojen vuoksi.
Tänne kuuluu tätä samaa, tehostettua syömistä ja kohtuullista liikuntaa (kalastusta, sienestämistä). Neuvolakäynti oli tuossa kuunvaihteessa (rv 25+5). Olin tankannut herkkuja mahan täydeltä ja ummetuksineni paino oli jopa melkein takaisin lähtöpainossa... Piti ihan kätilölle tunnustaa, että no en minä oikeasti ole onnistunut lihomaan. Hän totesikin saman mahaa mittaillessaan. Sf-mitta oli kasvanut kuukaudessa sentillä (!) ollen nyt 18 cm ja alakäyrän alapuolella siis. Vastaavasti vatsanpeitteet olivat kadonneet lähes olemattomiin. Muuten kaikki ok, vauva tykitti sykkeellä 146, oma verenpaine oli ihan mukavasti 110/68, pissassa oli vähän sokeria niistä edellispäivän herkuista johtuen.
Ensi viikolla olisi sitten lääkärintarkastus, valitettavasti sille samalle lääkärille, joka rakenneultrasi liukuhihnatyyliin. Kätilö oli todella ymmärtäväinen, kun sanoin suoraan, että mielelläni vaihtaisin johonkin toiseen. Viittasi kintaalla lääkärin puheille raudan syömisestä ja lupasi loppuraskaudesta lääkäriksi sitten jotakuta toista. Mitä siellä tämän vaiheen lääkärintarkastuksessa yleensä katsotaan?
Hammaslääkärissä käyntiä tosiaan suositellaan raskausaikana, mutta minä menen huomenna vain hampaiden puhdistukseen. Viimeksi tarkastuksessa sanottiin, että koska reikiä ei koskaan ole ja viisureista on poistettu kolme, niin tarkastuksessa ei tarvitse käydä kuin joka kolmas vuosi. Näin viime yönä unta, että siihen puhdistushoitoon kuului raskaana olevalle jalkapohjien hierontaa ja vatsan taputtelua. Toiveajattelua kenties? :)
Meidän vauva majailee yleensä tuolla vasemmalla puolella, mutta on nyt parin päivän ajan tehnyt itselleen tilaa tuonne oikealle. Sen seurauksena kiristää ja vihloo vähän, mutta rauhallisesti kun liikuskelee, niin olo on ihan hyvä. Leppoisia tunnelmia teille kans!
Ruskanodotus, rv 27+5
Heipä hei kaikille! Täällä oli muitakin uusia, joten taidanpa itsekin varovaisesti kurkkia tänne odotuspuolelle. Suureksi (ja iloiseksi) yllätykseksi sain sunnuntaina testiin plussan. Raskaus on siis odotettu, mutta kun turhuilua oli jo jatkunut viikko, niin olin jo henkisesti valmistautunut uuteen kiertoon jota ei siis sitten tullutkaan. Edelleen on sellainen olo, että ei oikein usko asiaa, etenkin kun oireet ovat vielä olleet melko vähäisiä: rinnat kipeät ja vessassa tarvitsee juosta, mutta siinä se suurinpiirtein sitten olikin. Nyt on oman käsityksen mukaan menossa 4. viikko, joten hyvin alussa tässä vielä ollaan...
Asumme miehen kanssa pk-seudulla, täältä taisi olla muitakin, ainakin joku puhui menevänsä nkl:lle tutustumaan. Jos kaikki menee hyvin, niin jossain vaiheessa pitää itsekin sopivaa laitosta itselle miettiä. Nyt tuntuu siltä, että vanhainkoti voisi olla oikea osoite, kun ei tuolla päässä meinaa mikään pysyä :D
t. marjapensas
santtu ja marjapensas: tervetuloa!! ihana saada uusia tänne :) onnea plussauksesta ja vauvaliimaa kiloittain!
sadeorkidea oli käynyt punnituksessa ja nousu viikossa oli ihan normaali. hienoa! tietysti ikävää, että joutuu menee tolleen tuomiolle, mutta hyvä ettei mikään ole vialla. ja eihän tuo 10kg näillä viikoilla ole edes liikaa, et sinä mikään norsu ole! vauva siellä kasvaa ja varaa ravintoa imetykseen. vaikka se vaikeaa onkin, yritä nauttia muodoista ja vatsasta. pitää muuten varmaan kokeilla noita danonen jätskijogurtteja :)
ruskanodotuksella on toinen lääkärinkäynti edessä. meillä se ei tehnyt mitään ihmeellistä, tarkista vaan kohdunsuun tilanteen ja ultrasi nopeasti. se oli sellainen ulkomaalainen mies, joka ei juuri puhunut eikä sanonut muuta kuin et kaikki on hyvin. sen jälkeen mentiin sitten terkkarin luo punnitukseen, tarkistaan pissa, mittaan verenpaine yms. toivottavasti teillä on tällä kertaa parempi palvelu! ja hyvä, että saatte vaihdettua lääkäriä sitte vikaan käyntiin. onko sulla muuten jossain vaiheessa laskenut paino pahoinvoinnin tms. seurauksena?
meillä on kaikki hyvin! aamukammassa on vielä kaksi piikkiä jäljellä. välillä vihloo kovastikin ja pikkuisen liikkeet tuntuvat vievän kaiken tilan... puskee itseään vatsan läpi. mutta oon nyt systemaattisesti nukkunut päiväunia, joten mieli on ollut parempi.
korka 33+5
Uskaltauduin liittyä seuraanne, kun muitakin uusia oli ilmestynyt paljon :) Melkoisen alussa tässä vielä mennään ja laskettu aika on helmikuun 12.
Hieman itsestäni : Olen länsi-suomesta päin ja synnyttämään ollaan menossa satks;iin. Ikää minulla on 19 vuotta ja miehelläni 21 vuotta. Ostimme juuri rivitalo kolmion ja pikkuhiljaa tavarat alkavat löytää paikoilleen.
Lapsi on todella toivottu, mutta yrittämään emme kauaa joutuneet kun jo toisesta kierrostä tärppäsi, vaikka mitään ovulaatiopäiviä emme laskeskelleet vaan lapsi sai tulla kun oli tullakseen. Testiä tehdessä mies ramppasi vessassa tarkistamassa tikkua vähän väliä ja kyseli joko olisi 5 min mennyt :) Siinä sitten yhteen ääneen totesimme että positiivistahan tuo näyttää. Hiukan siinä taisi molemmat riemuaan pidätellä mutta todella onnellisia olimme :)
Siinä hiukan meistä...
Aamu ja Tyyppi rv 14
Tännehän tulee uusia sankoin joukoin, mukavaa! Meillä kans sanottiin vauvaa aluksi Tyypiksi, mutta tosiaan nyt on enemmänkin "vauvoiteltu". Olisi varmaan ulkopuolisen mielestä järjettömän näköistä ja kuuloista, kun vuorotellen tökitään mahaa ja herätellään kysymällä: "Vauva? Vauvaaa!".
Vau'kirjan klassiset on jäänyt toistaiseksi ainakin kuuntelematta, mutta laulettu ollaan pientä tytön tylleröistä, pientä pojan palleroista ja whiskey in the jar'ia. Onko teillä muilla yritetty ottaa yhteyttä mahaan laulamalla?
Korka kyseli mun painon laskemisista ja juu, paino tippui alkuraskaudesta noin 6 kg pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden vuoksi. Olen ihan normaalipainoinen, joten nyt peilikuva näyttää, että ne kilot on siirtyneet muualta kropasta mahaan. Saisihan tuota painoa vähän jo tulla, että on sitten energiaa, millä imettää.
Nyt on suuhygienisti hinkannut hammaskaluston hymyilykuntoon, eikä rapattavaa paljon löytynytkään. Ikenet on kyllä todella herkät, mikä on kaiketi aika yleistä raskausaikana. Kävi myös eka kerran elämässäni niin, että leuka jäi auki ja meni tovi, ennenkuin sen sain loksautettua takaisin kiinni. Nyt oikealta puolelta nivel on jotenkin jäykkä ja jää helposti uudestaan jumiin. Ihan älytöntä! :D Onneksi sattui hammaslääkärissä!
Ruskanodotus, rv 27+6
mieltäni askarruttaa nyt niin monta asiaa. olin eilen ekan kerran neuvolassa ja tietoa tuli niin että päätä huimaa. nyt on herännyt kysymyksiä ja olisi kiva jos te ihanat kanssa sisaret jotka olette jo pidemmällä kerrotte mulle kokemuksia ym. tästä niskapoimu-ultrasta johon mun pitäis varata aika. mitä siinä tapahtuu ja kauanko menee ym...
mä olen ihan sekaisin päästäni eilisen johdosta.
että meillä siis tuohon ultraan verikokeineen meni n. 1h.
korka
tervetuloa aamu! ja onnea sinullekin! :)
santtu, np-ultrassa kätilö ultraa ihan normaalisti, meillä sekä alakautta että vatsan päältä, tarkistaa lasketun ajan yms. samalla se mittaa niskapoimun ja sen paksuudesta + äidin iän ja verestä otetun seerumikokeen perusteella määritetään riski kromosomivirheelle (käytännössä downin syndrooma siis). jos riski on tietyn rajan yli, pääset lapsivesi- tai istukkanäytteeseen, jossa määritetään kromosomit ja saat tietää onko poikkeamaa vai ei (siis kyseessä vain ja pelkästään kromosomipoikkeama, myöhemmin tehtävästä rakenneultrasta voi sitten nähdä muita poikkeamia). jos niskaturvotus on 3mm tai enemmän, verikoetta ei tarvita (ainakin helsingissä näin), vaan pääsee suoraan lapsivesi-/ istukkanäytteeseen.
olen aikaisemminkin tästä kertonut täällä, mutta meillähän tuo niskaturvotus oli 3,1mm. ei menty kuitenkaan näytteisiin, sillä oltiin puhuttu jo ennen raskautta siitä, kuinka meillä millainen lapsi tahansa olisi tervetullut ja rakastettu. näytteenotossa on siis pieni keskenmenon riski ja me koettiin sekin riski liian suureksi. verikokeen perusteella meille määriteltiin riski 1:30 eli n. 3% luokkaa. aluksi toki kauhistuttiin asiasta, mutta nyt ollaan molemmat rauhallisin mielin. rakenneultrassa ei näkynyt sitten mitään merkkejä poikkeamasta ja se on tietysti hienoa! toivomme parasta.
ja hiphei, omassa navassa alkoi tänään loma! virallisesti äitiyspäivärahat alkavat pyöriä siis ensi viikon lauantaista, mutta tänään olin viimeistä päivää töissä ja nyt lomafiiliksissä :) mukavaa!
korka 34+0
Varsinainen yleisöryntäys teillä täällä! Ihanaa matkaa teille kaikille Nanuuk, Santtu, Marjapensas ja Aamue kohti sitä ikimuistoista päivää, jolloin saatte oman lapsen käsivarsillenne..
Poutasateelle onnitteluja oikein paljon vauvasta, mikäli vielä täällä käyt lueskelemassa! Itse ainakin vielä on tullut suunnattua ensiksi tänne, enkä vielä ole ehtinyt aktivoitua niin vauvapuolella. Tulehan sinäkin sinne pikkuenskakaveriksi!
Sadeorkidea ja Korka ovat niin pian jo lomailijoita, tai Korka taitaa jo ollakkin. Nauttikaa, ja nukkukaa niitä päikkäreitä! :) Voin myös kertoa että leipomisvimmasta oli hyötyä, kun nyt on rampannut vieraita! Myös olisi ollut ehkä järkevää tehdä kunnolla ruokaa pakkaseen, kun tuntuu, että toisina päivinä ei saa tukkaansa kammattua, saati ruokaa laitetttua.. Näin vinkkinä :)
Pariisitar on vissiin päässyt jo uuteen kotiin muuttamaan?? Ihania hetkiä uudessa kodissa!
Meillä pikkumies nukkuu päikkäreitä parhaillaan, äsken hieman tankkaili ja nukahti uudestaan. Ollaan urakalla katottu olympialaisia yhdessä. Meillä sujuu mukavasti, poika on varsin tyytyväinen kun vain ruokaa saa. Saa rintaa ja pullosta ollaan annettu lisämaitoa. On tosin niin nopeasti oppinut pullolle, etten olisi ikinä uskonut. Riitelee nyt vähän rinnalla päivisin, kun ei sieltä tulekaan niin helposti, että lypsyhommiksi menee välillä. Yöllä onneksi rinta kelpaa unenpöpperössä. Syö noin 2-3h välein ja päivisin jo vähän seurusteleekin. On hymyilemisen ja jokeltelemisen partaalla aivan, pian alkaa varmaan kujerrella meille :)
Itse oon toipunut synnytyksestä hyvin ja kun yötkin on alkaneet vähän rauhoittua niin vointi on mainio. Ristiäisiä meillä vietetään vasta muutaman viikon päästä, mutta nimi on jo valmiina. Meinaan aina sen seurassa möläyttää kun ollaan kutsuttu poikaa sillä nimellä syntymästä lähtien.
Voikaahan paksusti siskot!!
Fiiu ja poika 1kk ja3 päivää
ja taas lähti uusi viikko käyntiin :)
mulla se lähti erittäin vähäisillä yöunilla: heräsin 3.15 enkä saanut unta enää... ja seitsemäksi töihin. onneksi huomenna on vapaa, saa nukkua edes vähän pitempään. aamulla suunnataan tosin neuvolaan, mutta onneksi aika on vasta 9.30. onkin pitkä aika siitä, kun viimeksi siellä käytiin! kahden viikon välein olisivat käynnit, mutta viimeksi oltiin kasvukontrollissa ja se äitipoli korvas neuvolakäynnin.
muillakin oli neuvoloita tässä alkuviikosta... mitä kuului? pariisitar oli menossa uudelle neuvolantädille ja sadeorkidea punnitukseen. onko sadeorkidean mieli parantunut?
hammaslääkäristä kyseli miiru puolestaan. meillekin sitä suositeltiin, mutta enpä saanut hommattua aikaa... tosin olin syksyllä viisaudenhampaanpoistossa eikä siellä mitään ihmeellistä sillon ollut, joten ajattelin, että ei sinne mitään ole ilmestynyt tässä välissä. yksityiselle kun olisi joutunut menemään ja se taas olisi aika kallista lystiä pelkästä tarkastuksesta, kun viime käynnistä ei ole kovin paljoa aikaa.
mitä stiinalle kuuluu?
no mutta, kirjoitelkaahan tunnelmia :)
korka 33+2
Kohti uutta viikkoa:)
Korka oli kärsinyt univaikeuksista; mikään ei ole niin ärsyttävää kuin valvoa aamuyöllä ja miettiä, että kohta alkaa aamuvuoro ja ois pakko nukkua- ja kun uni ei vain tule...argh! No onneksi pääset nyt vapaille:) Ja viimeisiähän sitä Siulla töissä viedään joka tapauksessa, jee:) Joten ota nyt rauhassa vikat päivät, jookos?! Kiitos muuten pinon aloituksesta uudelle viikolle:)
omassa navassa oli tänään neukkulakäynti; uusi täti oli tosi kiva ja perusteellinen sekä otti miehuksenkin ihanasti huomioon! Tontun sykkeet 150 hujakoilla, sf-mitta oli hurahtanut sitten 18cm:iin (jee), painoa tullut 1,5kg (näin arvelinkin käyneen, sillä massua on alkanut tulla. Kuulemma tässä vaiheessa paino alkaakin nousta ja sitten tasaantuu), pissa puhdas. Mitäs vielä...no pääasia, että kaikki oli hyvin:) Muuttolaatikot on purettu (vikat purin tänään), ihan valmista ei täällä kotona kuitenkaan vielä ole, mutta kaikki aikanaan...muutaman seinän maalaus jää ainakin syyskuulle. Nyt ruoan kimppuun:)
Mukavaa alkanutta viikkoa Kaikille Enskattarille:) Voidaanhan paksusti:)
pariisitar&tonttu
rv 20+5
Vuoden yrityksen jälkeen pääsen vihdoinkin siirtymään tänne. Neljä plussatestiä tehtynä ja eka neuvola syyskuun alussa. Muut näyttävätkin olevan jo pidemmällä. Voin sitten kysellä teiltä kokeneemmilta :)
Nanuuk rv 5
nanuuk, oiken kovasti onnea ja tervetuloa ensikoiden joukkoon! miten olet voinut? voin vain kuvitella miten mahtava tunne on ollut plussata, kun kuitenkin sait kauan odottaa...
miten muuten olette kaikki reagoineet siihen plussaan? mä menin itse ihan sekasin :) tavallaan uskoin olevani raskaana, kun olin niin itkuherkkä ja rintoja aristi hirveästi, mutta pelkäsin sitä pettymystä, joten itkin kotona, koska en uskaltanut tehdä testiä... plussa sai mut sitten itkemään entistä enemmän, ilosta tosin. mutta olin aika hysteerinen.
ja aika vähän meitä täällä kirjoittelee, joten sitäkin innokkaammin otamme uusia vastaan. eli jos tätä joku muukin ensimmäistä odottava lukee, niin rohkeasti vaan mukaan! en tiedä ollaanko me nyt kovin viisaita, mutta ainakin täällä saa kysyä mitä vaan, samat tyhmät kysymykset mietityttää kaikkia...
pariisittarella oli ollut kiva uusi neuvolantäti ja kaikki oli ollut hyvin, hienoa! kotikin alkaa näyttää kodilta, vaikka vähän kesken vielä onkin. muakin vähän ärsyttää keskeneräiset asia, niinkuin nyt tuo vauvanvaate- ja kestovaippapino, joka odottaa pesua... mutta kyllähän tässä vielä on aikaa. sais vaan kaiken aina valmiiksi heti ;)
meilläkin oli neuvola aamulla. paino ei ollut noussut kuin 100g/vk ja yhteensä 4,3kg, mutta väsymyksen seuralaisena tuo ruokahaluttomuus onkin vaivannut, joten eiköhän asia korjaannu, kun jään lomalle. sf-mitta oli 28, mutta terkkari ei ollut yhtään huolissaan enää, kun äitipolilla asia selvitettiin. rr oli mulle tyypilliset 106/60, pissa puhdas ja hb noussut 122:een! hienoa, rauta on tehonnut :) ja pikkuisen sydän löi 130-140 eli samaa kuin aiemmin. nyt seuraavaan neuvolaan on kaks viikkoa, mutta sitten alkavat jokaviikkoiset käynnit. ensi viikolla mennään kuitenkin nkl:n synnytysosastolle tutustuun (ja seuraavalla perheosastolle), joten jotain vauvamenoja on joka viikolle tiedoksi :)
tässäpä nämä oman navan kuulumiset. missä muuten on ruskanodotus, sustakaan ei ole tainnut vähään aikaan kuulua?
korka 33+3
...että terkkarikin totesi pikkuisen pään olevan todella alhaalla (raivotarjontaa on nyt ollut jo viimeiset neljä viikkoa), joten voi tosiaan vihloa alapäähän, kun vauva liikkuu. ja tuohon oikeaan kylkeen se on mieltynyt, täyttää koko kyljen alhaalta ihan kylkiluihin asti, mutta vasen puoli on ihan tyhjä. hassua :)
korka
Nanuuk, tervetuloa vaan :) Onko jo pahoinvointi alkanut ? Eihän sitä kaikille onneksi edes tulekaan...
Korka kyseli miten reagoitiin plussaan...täytyy sanoa että olin aika järkyttynyt pitkän aikaa :) Onnellisuus tuli sitten paljon myöhemmin ! Me ei miehen kanssa "yritetty" vaan annettiin tilaisuus tulla ja sehän napsahti ensimmäisestä kierrosta :D
Ihanaa kun sulla on korka tuo paino noussut noin vähän ! Varmaan mukavampi olla,kun ei oo tällänen +10kg norsu ;)
Kävin siinä punnituksessa sitten ja painoa oli viikossa tullut +600grammaa..et ei nyt ihan älyttömästi mutta kuitenkin. Harmittihan se silti mennä sinne vaa´alle ja oottaa "tuomiota" ;D No nyt oon selkeesti jättäny herkkuja vähemmälle ja yrittäny korvata niitä mansikoilla ja rasvattomilla jukurteilla yms. On muuten huippuhyviä noi danonen pikkujukurtit ( ne missä vähemmän sokrua) joissa tulee tikkuja mukana...tikku pakettiin ja pakkaseen, tulee aika hyvää "jätskiä" :)
Neuvolassa sanottiin että nyt ei sais enää nukkua selällään..Olin ihan että mitä häh :D? Olen tähän mennessä melkein aina nukkunut selälläni, nyt herään monta kertaa yössä selältään...Ei minusta ainakaan tunnu että vauva painaisi tms. No täytyy opetella kylkiasento :)
Enää kaksi viikkoa töitä ! Jipii !!
Mitäs kaikille muille kuuluu ? Olis kiva kuulla näitten jo "vauvallistenkin" kuulumisia :) !
S+N
rv 30+2