Kaveri suhtautuu niin kielteisesti tyttärensä seksuaalisuuteen, että oksettaa.
Näin eilen kaveria, jolla on 17-vuotias tytär (ja pari vuotta nuorempi poika). Hän alkoi isoon ääneen päivitellä sitä, miten hänen tyttönsä on alkanut seurustella ja sai hänet "rysän päältä" kiinni, kun tuli yllättäen tytön huoneeseen. Itseä hävetti jo kaverin kailotus, ja vielä enemmän se miten kielteisesti hän suhtautui tytön seksin harrastamiseen tyylillä "ei minun talossani, seksi ei kuulu lapsille" jne. Oma tyttöni (17v myös, tyttömme ovat koulukavereita) on melkein vuoden seurustellut saman ikäisen pojan kanssa ja tämä on minulle täysin ok. Ehkäisystä on puhuttu ja huolehdittu ja poika on oikein mukava, joten en nää nuorten onnessa mitään pahaa.
Inhottaa, millaisessa ympäristössä kaverin teini joutuu kasvamaan, kun tuollaiseen suhtaudutaan noin.
Mitä mieltä?
Kommentit (34)
Minun vanhempani ovat samanlaisia. Minä olen 15 ja poikaystäväni vuoden vanhempi. Multa takavarikoitiin kondomit ja sain rangaistukseksi kahden viikon kotiarestin. En voi ymmärtää, olemme molemmat vastuullisia ja huolehdimme ehkäisystä. Koimme olevamme valmiita enkä kadu mitään. Vanhempieni suhtautuminen tekee minut hyvin surulliseksi. Terveisiä vaan äidille, jos luet tätä.
terv. 15-vuotias tyttö
Vanhemmilla on oikeus päättää mitä heidän talossaan puuhaillaan. Itekää, mutta se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat samanlaisia. Minä olen 15 ja poikaystäväni vuoden vanhempi. Multa takavarikoitiin kondomit ja sain rangaistukseksi kahden viikon kotiarestin. En voi ymmärtää, olemme molemmat vastuullisia ja huolehdimme ehkäisystä. Koimme olevamme valmiita enkä kadu mitään. Vanhempieni suhtautuminen tekee minut hyvin surulliseksi. Terveisiä vaan äidille, jos luet tätä.
terv. 15-vuotias tyttö
Äitisi ei halua että pamahdat paksuksi tuon ikäisenä. Ainoa varma ehkäisy kun on se ettei harrasta seksiä.
Niin, ja sanoin kyllä että meillä toimitaan ihan eri tavalla, tyttö halusi itse hankkia pillerit ja maksoin tietenkin lääkärin ja pillerit hänelle. Lisäksi kumeja löytyy vessan laatikosta ja niitä saa ottaa, ja sanoin vielä että mieluummin lapsi juttelee näistä asioista vanhemmilleen ja huolehtii ehkäisystä, koska ei se kielto estä seksin harrastamista kuitenkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että kun saa tuollaisen kasvatuksen seksuaalisuuteen, on jatkossakin vaikea oppia nauttimaan ja pääsemään estoista eroon. Nämä taas johtavat vaikeuksiin parisuhteissa.
Tuskin se että joku ei halua että hänen kattonsa alla hässitään tekee kenestäkään estoisen. Ei meinaan miltään estoiselta tytär vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on oikeus päättää mitä heidän talossaan puuhaillaan. Itekää, mutta se on totuus.
Höpöhöpö, eikä ole :)
Vierailija kirjoitti:
Ei se estä seksin harrastamista, mutta valitettavan usein leimaa seksin jotenkin negatiiviseksi toiminnaksi. Meillä saa harrastaa, mutta toki ei niin äänekkäästi että muut kuulevat. Se, mitä tyttö tekee kun muut eivät ole kotona ei kuulu minulle, sillä tämä on hänenkin koti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv. 15-vuotias tyttö
Äitisi ei halua että pamahdat paksuksi tuon ikäisenä. Ainoa varma ehkäisy kun on se ettei harrasta seksiä.
Ymmärrän sen, sitä en minäkään halua ja siksi käytämmekin ehkäisyä. Mutta äidilläni ei kuitenkaan ole oikeutta rajoittaa täysin luonnollista seksuaalisuuttani ja yrittää päättää minun puolestani, milloin saan toteuttaa sitä. En ole enää pieni lapsi, minulla on täysi oikeus harjoittaa sitä turvallisen ja luotettavan kumppanin kanssa, kun huolehdimme turvallisuudestakin.
terv. se sama 15v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se estä seksin harrastamista, mutta valitettavan usein leimaa seksin jotenkin negatiiviseksi toiminnaksi. Meillä saa harrastaa, mutta toki ei niin äänekkäästi että muut kuulevat. Se, mitä tyttö tekee kun muut eivät ole kotona ei kuulu minulle, sillä tämä on hänenkin koti.
ap
Juuri näin! Oon onnellinen sun tytön puolesta, kun sillä on tollainen äiti :) Olispa mun äiti tajunnut saman, kun olin teini.
Vierailija kirjoitti:
"Heidän talossaan"? On se niiden nuortenkin koti, heillä on oikeus tehdä kotonaan mitä haluavat.
Itselläni on 16-vuotias tytär, ja vaikkei seurustelekaan, niin ehdottomasti mieluummin hommaamme hänelle pillerit ja saa kotona poikakaverinsa kanssa harrastaa seksiä. Kun tiedän näitäkin, että vanhemmat kieltävät, ei ehkäisyä ja sitten harrastetaan huonoa seksiä jossain corollan takapenkillä ilman ehkäisyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Heidän talossaan"? On se niiden nuortenkin koti, heillä on oikeus tehdä kotonaan mitä haluavat.
Ei muuten ole. Vanhemmilla on käskyvalta alaikäiseen lapseen, varsinkin kotona. Mistä lähtien lapset ovat saaneet tehdä mitä haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Vanhemmilla on käskyvalta alaikäiseen lapseen, varsinkin kotona. Mistä lähtien lapset ovat saaneet tehdä mitä haluavat?
Älä nyt jauha paskaa. Yhdelläkään ihmisellä ei ole oikeutta toisen ihmisen seksuaalisuuteen. Alaikäisen nuoren seksielämä ei kuulu vanhemmille niin kauan kuin se tapahtuu turvallisen kumppanin kanssa. Eivät lapset ole mitään esineitä, jonka huoltaja omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja sanoin kyllä että meillä toimitaan ihan eri tavalla, tyttö halusi itse hankkia pillerit ja maksoin tietenkin lääkärin ja pillerit hänelle. Lisäksi kumeja löytyy vessan laatikosta ja niitä saa ottaa, ja sanoin vielä että mieluummin lapsi juttelee näistä asioista vanhemmilleen ja huolehtii ehkäisystä, koska ei se kielto estä seksin harrastamista kuitenkaan.
ap
Taidan olla itse vähän estynyt, ihailtavan vastuullista suhtautumista mutta itselle toi olisi jotenkin kiusallista. Siis jos äiti vinkkaisi, että vessan kaapissa on sitten kondomeja. Olisi jotenkin kiusallista ajatella, että vanhemmat huomaavat kun kondomit ovat huvenneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskyvalta:) sinähän koomikko olet.
Mua vituttaa lukea teidän sairaita kommentteja. Meillä on aina ollut sellanen sääntö ettei pojat ja miehet saa olla meillä. Mun isä ja veli saa tulla. Se on kaikille paras ratkasu ja todellakin valvon ja haluan tietää mitä mun tytöt puuhaa. Ei se että on paperilla aikuinen tarkota aikuista. Meillä ei paneskella koska se ahdistais liikaa kaikkia ja se on turvallisuus asia kanssa. Mä haluan tietää että mitä mun tytöt tekee vaikka ne ei kaikki asu enää samassa kodissa. Mulla on avain.
Huomauta sille, että 17-vuotias on ihan juridisestikin kypsä harrastamaan seksiä, ja siitä ei kuulu äidin tehdä numeroa. Itsehän olin seksuaalisesti varsin aktiivinen tuossa iässä, ja aloin seurustella, äitini oli huolissaan lähinnä huolellisesta ehkäisystä, kun oli itse nuorena tullut vahingossa raskaaksi ja joutunut tekemään abortin. Hän auttoi minua hankkimaan ehkäisykapselin ja maksoikin sen, muuten ei puuttunut asiaan, kun kuitenkin yksi ja sama poikaystävä oli, ettei mitään holtitonta käytös ollut seksin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että 18-vuotiaaksi asti lapset ovat kuin vanhempien sätkynukkeja, joihin vanhemmilla on täysi valta myös kotona? Kai se lapsi saa nyt kotonaan tehdä mitä haluaa, kunhan siihen ei liity mitään laittomuuksia, ja perheen yhteiset säännöt on selvillä. Seksi ei ole vielä toistaiseksi laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apTaidan olla itse vähän estynyt, ihailtavan vastuullista suhtautumista mutta itselle toi olisi jotenkin kiusallista. Siis jos äiti vinkkaisi, että vessan kaapissa on sitten kondomeja. Olisi jotenkin kiusallista ajatella, että vanhemmat huomaavat kun kondomit ovat huvenneet.
En mä niitä laske :D Toki lisään jos huomaan että on hävinnyt ja oon vaan onnellinen kun lapset huolehtivat etteivät tuu raskaaks/saa ketään raskaaks tai saa tauteja.
ap
Sitä mieltä, että kun saa tuollaisen kasvatuksen seksuaalisuuteen, on jatkossakin vaikea oppia nauttimaan ja pääsemään estoista eroon. Nämä taas johtavat vaikeuksiin parisuhteissa.