Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajat! Paras hetki irtisanoutua?

Vierailija
19.07.2016 |

En ole ennen irtisanoutunut työstä. Nyt tiedän että irtisanoutuminen on edessä kolmen kuukauden kuluttua. Tuntuu että olisi hyvä kertoa tästä pomolle jo parin viikon päästä kun tämä palaa lomalta, se tuntuisi jotenkin reilulta. Että ehtisivät rauhassa etsiä seuraajan yms. Pidetäänkö tämmöistä elettä hyvänä, vai pitäisikö minun olla vaan hiljaa kunnes lätkäisen paperilla irtisanomisilmoituksen pöytään? Eikö olisi parempi kertoa? Työstäni täytyy irtisanoutua kirjallisesti, suullinen ei käy. Itse haluaisin kertoa jo aiemmin, mutta irtisanoutua vasta niin että työt loppuvat 3 kk päästä. Työ on sellainen että pitäisi olla todella hyvä tuuri että löytyisi seuraaja parissa viikossa, irtisanomisaika 1 kk.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä voi irtisanoutua etukäteen. Laissa tai TESissä oleva irtisanoutumisaika on minimi, eli voi varoittaa reilustikin etukäteen, että työnantaja voi aloittaa heti uuden työntekijän etsimisen. Tästä on ihan hovioikeustason ennakkopäätös nykyään.

https://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2020/helho20200576

Vierailija
22/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajahan voi toki sanoa, että irtisanomisaika on kuukauden ja olet sen kuukauden töissä etkä kahta tai kolmea kuukautta, jos aiemmin kerrot jo. Joten kannattaa siltäkin kannalta miettiä, että pystyykö olemaan ilman palkkaa sen ajan.

Itse luotin rehellisyyteen ja kerroin tulevasta muutosta (miehen töiden vuoksi) 3 kuukautta aiemmin. Työnantaja oli tyytyväinen, että uusi tekijä saatiin kunnolla perehdytettyä ja minä sain hoidettua tietyt hommat loppuun.

Älä nyt viitsi.

Ei työnantaja voi lopettaa palkanmaksua 1kk kuluttua (jos se irtisanoutumisaika on 1kk), jos työntekijä ilmoittaa irtisanoutuvansa 3kk kuluttua.

Työnantaja voi sen sijaan a) vapauttaa työvelvoitteesta, jolloin palkan maksu jatkuu tai b) pakottaa pitämään ennen työsuhteen päättymistä pitämättömät lomat.

Jos irtisanoutumisaika on vain kaksi viikkoa ja irtisanoutuu täsmälleen sen mukaisesti, ei työnantaja voi pakottaa lomalle, koska lomasta pitää ilmoittaa kaksi viikkoa ennen loman alkua.

Älä nyt viitsi.

Työnantajan täytyy ilmoittaa lomien pitämisestä 1kk etukäteen, varsinkin nyt kun ei ole lomakausi.

Näin sanoo lomalaki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla