Työnantajat! Paras hetki irtisanoutua?
En ole ennen irtisanoutunut työstä. Nyt tiedän että irtisanoutuminen on edessä kolmen kuukauden kuluttua. Tuntuu että olisi hyvä kertoa tästä pomolle jo parin viikon päästä kun tämä palaa lomalta, se tuntuisi jotenkin reilulta. Että ehtisivät rauhassa etsiä seuraajan yms. Pidetäänkö tämmöistä elettä hyvänä, vai pitäisikö minun olla vaan hiljaa kunnes lätkäisen paperilla irtisanomisilmoituksen pöytään? Eikö olisi parempi kertoa? Työstäni täytyy irtisanoutua kirjallisesti, suullinen ei käy. Itse haluaisin kertoa jo aiemmin, mutta irtisanoutua vasta niin että työt loppuvat 3 kk päästä. Työ on sellainen että pitäisi olla todella hyvä tuuri että löytyisi seuraaja parissa viikossa, irtisanomisaika 1 kk.
Kommentit (22)
Ilmoitat pomon tultua lomalle että aiot irtisanoutua toisen työn takia se ja se pvm. Itse ainakin pitäisin kivana eleenä varsinkin jos työ on sellaista että ei ihan helpolla löydy korvaavaa työntekijää.
Kun näytät jo sisimmässäsi tietävän asiaan vastauksen niin autan vielä.
Etukäteen kannattaa sanoa nyt kun asian tiedät. Jos haluat hyvät suosittelut niin kannattaa pitää peli loppuun asti rehellisenä ja reiluna.
Itse pitäisin ilmoitusta hyvänä, juurikin siksi että ehtisi järjestellä asioita.
En kyllä irtisanoisi itseäni vasta kun on se viimeinen pakko. Se on työnantajan asia perehdyttää uusi työhön, sinä ajattelet itseäsi. Pääset helpommalla.
Itse olin eräässä työpaikassa yli 20 vuotta ja hyvä työntekijä. Niin vaan potkaistiin rumasti pihalle kuin kapinen koira. Opinpahan ainakin ajattelemaan vain itseäni, ei se työnantajakaan hyväntekeväisyyttä harrasta kanssasi.
Irtisanomisaika on 1 kk, mutta mikään tai kukaan ei estä sinua irtisanomasta itseäsi aikaisemmin ja ilmoittamasta, että viimeinen työssäolopäivä on 20.10.2016 tai mikä se nyt sitten olisi. Eli ilmoitat vaikka tänään kirjallisesti irtisanoutuvasi niin, että se joku päivä on viimeinen päivä töissä.
Loman jälkeen tuntuisi oikealta kyllä kertoa, kun aikaa on kulunut tässä välissä niin olisi luontevaa. Kerron etukäteen että milloin aion irtisanoutua ja vien paperilla sitten aikanaan virallisen irtisanoutumisen. Lähinnä toivon että asia menee positiivisesti myös työnantajan kannalta, ja on stressaavaa pimittää asiaa, joten mielummin kerron jo aiemmin ellei sitä pidetä ihan outona. Olen ylitunnollinen ihminen joten tämä irtisanoutuminen ei ole ihan helpoin nakki. Vinkkejä ylitunnolliselle irtisanoutumiseen? -ap
Työnantajahan voi toki sanoa, että irtisanomisaika on kuukauden ja olet sen kuukauden töissä etkä kahta tai kolmea kuukautta, jos aiemmin kerrot jo. Joten kannattaa siltäkin kannalta miettiä, että pystyykö olemaan ilman palkkaa sen ajan.
Itse luotin rehellisyyteen ja kerroin tulevasta muutosta (miehen töiden vuoksi) 3 kuukautta aiemmin. Työnantaja oli tyytyväinen, että uusi tekijä saatiin kunnolla perehdytettyä ja minä sain hoidettua tietyt hommat loppuun.
En ole työnantaja.
Menet aamulla lähimpään alkoon, ostat 50 kossupulloa, litkit sitä sitten, jos loppuu kesken hae lisää, irtisanominen tapahtuu itsestään
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan voi toki sanoa, että irtisanomisaika on kuukauden ja olet sen kuukauden töissä etkä kahta tai kolmea kuukautta, jos aiemmin kerrot jo. Joten kannattaa siltäkin kannalta miettiä, että pystyykö olemaan ilman palkkaa sen ajan.
Itse luotin rehellisyyteen ja kerroin tulevasta muutosta (miehen töiden vuoksi) 3 kuukautta aiemmin. Työnantaja oli tyytyväinen, että uusi tekijä saatiin kunnolla perehdytettyä ja minä sain hoidettua tietyt hommat loppuun.
Älä nyt viitsi.
Ei työnantaja voi lopettaa palkanmaksua 1kk kuluttua (jos se irtisanoutumisaika on 1kk), jos työntekijä ilmoittaa irtisanoutuvansa 3kk kuluttua.
Työnantaja voi sen sijaan a) vapauttaa työvelvoitteesta, jolloin palkan maksu jatkuu tai b) pakottaa pitämään ennen työsuhteen päättymistä pitämättömät lomat.
Jos irtisanoutumisaika on vain kaksi viikkoa ja irtisanoutuu täsmälleen sen mukaisesti, ei työnantaja voi pakottaa lomalle, koska lomasta pitää ilmoittaa kaksi viikkoa ennen loman alkua.
Jotenkin en usko että minua irtisanottaisiin, jos kerron aikeesta irtisanoutua. Ja kun työstäni on tosiaan irtisanouduttava kirjallisesti niin työnantaja joutuisi vaan turhaan soppaan jos irtisanoisi minut sitten siitä syystä. Tai no jos irtisanoisi niin olisinhan mä oikeutettu ansiosidonnaiseen sitten uuden työn alkuun asti. Mutta taidan siis luottaa siihen että asia otetaan hyvin vastaan ja kaikki järjestyy, ja irtisanouduttava mun yksinkertaisesti on, siitä en pääse yli enkä ympäri, vaikka miten inhottavalta se tuntuisi. - ylitunnollinen ap
IISAKSONNI kirjoitti:
En ole työnantaja.
Menet aamulla lähimpään alkoon, ostat 50 kossupulloa, litkit sitä sitten, jos loppuu kesken hae lisää, irtisanominen tapahtuu itsestään
-IISAK SONNI
kiitos :D -ap
Työnantaja ei voi irtisanoa siitä syystä, että työntekijä irtisanoutuu. Eli ei pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se työnantaja voi työntekijää ilman perustetta irtisanoa. Tuossa kuvatussa tilanteessahan työnantaja käytännössä irtisanoisi työsuhteen, jos kerran ilmoittaisi sen päättyvän aikaisemmin kuin työntekijän ilmoittama irtisanoutumispäivä. Eikä se, että työntekijä on jo irtisanoutunut, ole mikään laillinen peruste työnantajan tekemälle irtisanomiselle. Eli jos työnantaja haluaisi noin toimia, niin sitten hänen ainakin pitäisi keksiä jokin tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä seuraajaa ei saa edes alkaa hakemaan ennen kuin edellinen on virallisesti irtisanoutunut. Turha siis vielä mitään sanoa.
Et voi olla tosissasi. Jos on varmasti tiedossa esimerkiksi raskaus, vaikka ei virallista äitiyslomahakemusta ole tehty, niin aivan varmasti katsellaan hyvissä ajoin etukäteen sopivaa sijaista varsinkin sellaisiin paikkoihin, joihin ei ole reserviä työttämänä.
Eihän sitä seuraajaa virallisesti haeta, mutta työpaikkailmoitus voi olla valmiiksi kirjoitettuna ja eläkeläisen seuraajaa on ehkä koulutettu jo pari vuottaa ennen kuin edeltäjä jää eläkkeelle. Onpa sitten turhauttavaa hakea työkkärin määräyksestä sellaista paikkaa, josta tietää kenen se on, mutta on vaan oltava julkisessa haussa.
Minusta olisi hyvä kertoa esimiehelle etukäteen ja jättää virallinenkin irtisanoutuminen hyvissä ajoin. Työnantajalle on nimittäin helpompaa.
Paitsi ei tietenkään sellaisessa työpaikassa, jossa jätetään avaimen pois saman tien kun irtisanoudutaan ja kävellään suorinta tietä saattajan kanssa ulos.
Onnea uudesta kuviosta elämässä, ap!
Kuulostele, milloin on hyvä hetki ja kerro silloin pomolle tilanteestasi. Mikään hengenhätä sinulla ei ole, koska aikaa on kuitenkin vielä pari kk siihen irtisanoutumishetkeen.
Ylitunnollisuudesta... pureudu siihen ja tee sille voitavasi. Minulle jos joku sanoo olevansa ylitunnollinen, tulee negatiiviset fiilikset. Omissa työkavereissa ne "ylitunnolliset" on rasittavuuteen taipuvaisia, helposti marttyyrinviittaa hakemassa. Vaikeuksia luottaa toisten osaamiseen, eivät tavallaan luota omaankaan ja toisaalta aina luulevat että heidän panostaan ja sen (koettua) laadukkuutta ei huomata
Älä siis ajattele olevasi turha paska, mutta älä myöskään että olisit korvaamaton. Sormi vesilasiin, sormi pois ja katso vesi täyttää reiän. Niin käy duunissakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hyvä kertoa esimiehelle etukäteen ja jättää virallinenkin irtisanoutuminen hyvissä ajoin. Työnantajalle on nimittäin helpompaa.
Paitsi ei tietenkään sellaisessa työpaikassa, jossa jätetään avaimen pois saman tien kun irtisanoudutaan ja kävellään suorinta tietä saattajan kanssa ulos.
Nokialla, Eriksonilla, joissakin Tiedon osastoissa ainakin oli juuri noin.
Mies vaihtoi noiden välillä, sai mukavan palkallisen loman kun hyvissä ajoin ilmoitti. Se oli kuin jenkkileffoissa: kolme pahvilaatikkoa, joihin vartijan kanssa haki mm. oman mukin ja muun oman sälän yhteen, tarkistettavat omat yhteen (ei niitä varmaan kukaan tsekannut mutta tallentavat laitteet meni ainakin muka tarkistuksen läpi) ja tuhottavat taloon jäävät kolmanteen. Siis siijen kolmanteen laittoi semmoiset paperit, jotka halusi silppuriin.
Sitten sai olla kotona ja nostaa palkkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Onnea uudesta kuviosta elämässä, ap!
Kuulostele, milloin on hyvä hetki ja kerro silloin pomolle tilanteestasi. Mikään hengenhätä sinulla ei ole, koska aikaa on kuitenkin vielä pari kk siihen irtisanoutumishetkeen.
Ylitunnollisuudesta... pureudu siihen ja tee sille voitavasi. Minulle jos joku sanoo olevansa ylitunnollinen, tulee negatiiviset fiilikset. Omissa työkavereissa ne "ylitunnolliset" on rasittavuuteen taipuvaisia, helposti marttyyrinviittaa hakemassa. Vaikeuksia luottaa toisten osaamiseen, eivät tavallaan luota omaankaan ja toisaalta aina luulevat että heidän panostaan ja sen (koettua) laadukkuutta ei huomata
Älä siis ajattele olevasi turha paska, mutta älä myöskään että olisit korvaamaton. Sormi vesilasiin, sormi pois ja katso vesi täyttää reiän. Niin käy duunissakin.
Kiitoksia! Ja joo olen tiedostanut tämän, että ylitunnollisuuteen liittyy marttyrius, ja se on ihan naurettavaa miten voi ihmisestä tuntua että "ei ne pärjää ilman mua". Se on rasittavaa enkä itsekään pidä piirteestä muissa ihmisissä. Elämä on kuitenkin minun omissa käsissäni ja mun omista päätöksistä riippuu millaisen loppuelämän haluan, ja siihen kuuluu mm. sopivampi työ toisaalla. Eniten tämä uhriutuva ajattelumalli kuitenkin vahingoittaa mua itseäni ja estää etenemästä elämässä, joten nyt olen päättänyt edetä! Vielä kun pääsen siihen että irtisanoudun hyvillä mielin ja pää pystyssä enkä anteeksi pyydellen häntä luimussa. I'm getting there! -ap
Haluaisin irtisanoutua pomon kanssa kahden kesken ollessa. Mitä jos ei onnistu?
Mistä te olette keksineet, että irtisanoutmisaika on tasan kuukausi? Ja että jos irtisanoutuu aikaisemmin, niin tekee jonkun järkyttävän virheen?
Irtisanomisaika on vähintään se kuukausi (jos siis on sovittu, että se on kuukausi), mutta mikään tai kukaan ei estä sitä, että irtisanoutuu vaikka kuukausi ja 2 vrk aikaisemmin kunhan ilmoittaa viimeisen työssäolopäivän, johon on aikaa vähintään se kuukausi.
Yleensä seuraajaa ei saa edes alkaa hakemaan ennen kuin edellinen on virallisesti irtisanoutunut. Turha siis vielä mitään sanoa.