Isästä vauvan ensisijainen hoitaja ja äidin tapaamiset?
Meillä on hiukan vaikea tilanne kaiken kaikkiaan. Meillä on kaksi isompaa lasta ja nuorinta vielä odotan. Ollaan jo erottu raskauden ollessa alussa, nyt loppupuolella. Isommat lapset asuvat isällään ja tapaan heitä säännöllisesti.
Vauvan synnyttyä mä joudun olemaan pitkähköjä aikoja sairaalassa ja tämän takia en pysty hoitamaan vauvaa. Siksi miehestä tulisi alusta saakka se ensisijainen hoitaja.
Minun ja vauvan tapaamiset tulevat todennäköisesti tapahtumaan joko miehen luona tai sairaalassa, riippuen minun kunnostani. En todennäköisesti pärjää vauvan kanssa lyhyitäkään aikoja ihan yksin, ainakaan siinä alussa, aika näyttää sitten miten jatkossa.
Oliko niin, että noin pieni ei voi olla montaa tuntia erossa ensisijaisesta hoitajastaan? Tapaamisia tulisi varmaan olla useampi viikossa, että olisin pienelle edes jossain määrin tuttu?
En kaipaa huuteluja, että mitäs teit lapset tmv, tilanne on tämä eikä se muuksi muutu. Mies on isänä aivan mahtava, mutta meidän yhteiselo ei vaan toimi, yritetty on.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Tee lisää lapsia niin jospa se siitä.
Ilman miestä hankalaa ja enempää lapsia ei tule, kun lapsiluku täysi
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman miestä hankalaa ja enempää lapsia ei tule, kun lapsiluku täysi
ap
Sää sanot vaa
Lapsen kannalta ei ole väliä, onko isä vai äiti ensisijainen huoltaja/hoitaja, kunhan hoitaja on lapsen kannalta hyvä.
Samat periaatteet pätee tapaamisissa, on lähivanhempi isä tai äiti. Vastasyntyneen ei ole hyvä olla pitkiä aikoja erossa ensisijaisesta hoitajasta.
Mies pärjää hoitajana siinä missä nainenkin.
Varmaan tapaamiset kannataa järjestää siten mikä käytännössä on helpointa. Eli jos miehen on mahdollista pistäytyä usein sairaalassa tai sinun miehen luona niin se varmaan paras. Tilanteenne kuulostaa niin hankalalta että käytännön asiat varmaankin määrittävät paljon tapaamisia.
Tsemppiä ja paranemista sinulle. Koettakaa tulla lasten takia toimeen ja ajatelkaa aina heidän parastaan tilanteessa.
Onneksi teillä sentään tapaamiset järjestyy tavalla tai toisella. Paljon muuta neuvoa en osaa sinulle antaa kuin että älä välitä siitä loasta, mitä täällä av:lla kaadetaan niskaan. Toivotan hyvää jatkoa ja paranemista!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tapaamiset kannataa järjestää siten mikä käytännössä on helpointa. Eli jos miehen on mahdollista pistäytyä usein sairaalassa tai sinun miehen luona niin se varmaan paras. Tilanteenne kuulostaa niin hankalalta että käytännön asiat varmaankin määrittävät paljon tapaamisia.
Tsemppiä ja paranemista sinulle. Koettakaa tulla lasten takia toimeen ja ajatelkaa aina heidän parastaan tilanteessa.
Luultavasti se minun kuntoni ratkaisee osittain sen näenkö vauvaa ja isompia lapsia sairaalassa vai miehen luona.
Kyllä me nyt tullaan ihan kohtuu hyvin toimeen, kun ei asuta saman katon alla 24/7. Ja lasten parasta molemmat on pyrkinyt ajattelemaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teillä sentään tapaamiset järjestyy tavalla tai toisella. Paljon muuta neuvoa en osaa sinulle antaa kuin että älä välitä siitä loasta, mitä täällä av:lla kaadetaan niskaan. Toivotan hyvää jatkoa ja paranemista!
No sitä lokaa on tullut niskaan ihan omasta lähipiiristäkin, niin ei se tuntemattomilta tunnu niin pahalta. Eräiden sukulaisten mielestä pitäis palkata lastenhoitaja, että voisin näennäisesti hoitaa itse vauvan sekä isommat lapset. Mä en tota ymmärrä, kun tiedän miehen pystyvän hoitamaan vauvan sekä isommat lapset niin miksi palkata hoitaja.
ap
Tärkeintä, että vauvalla on yksi aikuinen, joka pysyy hänen elämässään ja johon hän voi muodostaa kiintymyssuhteen, teidän tapauksessa se on isä. Yleinen sääntö on, ettei alle vuoden ikäinen voi olla yhtään yötä erossa ensisijaisesta hoitajastaan ja sen jälkeen niin monta yötä kun on ikää vuosissa. Alle vuoden ikäinen voi olla erossa niin monta tuntia, kun on ikää kuukausina.
Siis miten isä vois hoitaa vauvaa alusta saakka, kun eikös sitä äitiyspäivärahaa saa yksinomaan äiti ja vanhampainpäivärahaa kumpi tahansa?
Tärkeintä on, että vauvalla on se isä koko ajan lähellä, sua voivat tavata sairaalassa tai jos kuntos antaa niin sitten voit käydä siellä isäm luona ja treffata lapsiasi siellä. Eikö sulla ole sama ongemla myös isompien kanssa, jos sairaalaan olet joutunut? Toivottavasti paranet, jaksat ja paranet, ja toivottavasti lastesi isä jaksaa ja saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, että vauvalla on se isä koko ajan lähellä, sua voivat tavata sairaalassa tai jos kuntos antaa niin sitten voit käydä siellä isäm luona ja treffata lapsiasi siellä. Eikö sulla ole sama ongemla myös isompien kanssa, jos sairaalaan olet joutunut? Toivottavasti paranet, jaksat ja paranet, ja toivottavasti lastesi isä jaksaa ja saa apua.
On kyllä sama ongelma myös isompien lasten kanssa. He ovat kuitenkin sen verran isoja, että ymmärtävät miksi eivät näe äitiä niin usein. Vauvaan en ehdi luoda minkäänlaista sidettä vaan olen hänelle tavallaan vieras ja siksi enemmän mietityttää se, että miten tästä tilanteesta huolimatta pystyisin pysymään vauvalle edes jossain määrin tuttuna.
Mies todennäköisesti jaksaa lasten kanssa. Mikäli vauva on yhtä haastava tapaus kun esikoinen vauvana niin siinä tapauksessa mies saa todennäköisesti lähipiiriltä apua tai sitten voi tarvittaessa palkata lastenhoitajan.
ap
Ei muuta kuin vauva isälle ja sinä tapaat sovitusti vauvaa tilanteesi mukaan joko sairaalassa tai kotona, ei pitkiä aikoja kerrallaan pienen vauvan kanssa. Jos vauva kovasti vierastaa, niin isä mukaan niihin tapaamisiin. En usko, että jäät tulevalle lapselle vieraaksi, jos välit lapsen isään kuitenkin asialliset. Tärkeintä, ettet nyt surkuttele tilannettasi vaan luotat siihen, että lapsella on hyvä olla ja yh-iskä kelpaa siinä missä yh-äitikin. Imetysjutut yms. ovat toissijaisia siihen verrattuna, että lapselle kehittyy hyvä, turvallinen kiintymyssuhde häntä ensisijaisesti hoivaavaan aikuiseen, ja siinä ei ole sukupuolella mitään merkitystä. Kun lapsi muodostaa ensisijaiseen huoltajaan (isään tässä tapauksessa) turvallisen kiintymyssuhteen ja teillä on isän kanssa ok välit, lapsi kyllä oppii aikanaan kiintymään sinuunkin. terveisin lasten parissa työskentelevä psykologi
Ps. Vauvat rakastavat tutkistusti tarkkailla kasvokuvia. Ota itsestäsi pari iloista hymyselfietä selkeällä taustalla, printtaa noin puolikkaana a4-koossa ja laminoi ja anna vauvan katsella vaikka vaunuissa matkatessaan. Tai esim. valokuvaliikkeissa voi painattaa kuvia pehmeille materiaaleille.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten isä vois hoitaa vauvaa alusta saakka, kun eikös sitä äitiyspäivärahaa saa yksinomaan äiti ja vanhampainpäivärahaa kumpi tahansa?
Kannattais ottaa ensin selvää ennen kun aukoo päätään. Isä voi kyllä saada sen äitiyspäivärahankin. Lue kelan sivuilta.
Minkä ihmeen takia niitä lapsia on pitänyt väsätä kolme, jos tiedossa on ollut, ettette pysty elämään yhdessä? Ja yks vielä vähän ennen eroa, ei ymmärrä...
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia niitä lapsia on pitänyt väsätä kolme, jos tiedossa on ollut, ettette pysty elämään yhdessä? Ja yks vielä vähän ennen eroa, ei ymmärrä...
No ei ole ollut alusta asti selvää, ettei sovita yhteen, se on selvinnyt vuosien varrella. On yritetty olla yhdessä myös vain lasten takia, mutta sekään ei toimi, koska sillon riitelemme todella paljon eikä se ole lapsille hyväksi. Viimeisin raskaus ei ollut ihan suunniteltu, harrastettiin seksiä ja myöhemmin huomasin olevani raskaana. Lääkäreiden "siunauksella" annettiin raskauden jatkua ja siirrettiin hoitojen aloittamista sinne, kunnes vauva on syntynyt.
ap
Vauvahan voi olla sun kanssa sairaalassakin, mutta ilmeisesti sulla on jotkut rankat hoidot tulossa? Itse olin sektiokomplikaatioiden takia kuukauden sairaalassa. Vauva oli vaihtelevasti joko isän kanssa kotona tai sitten mun kanssa sairaalassa. Hoitajat otti vauvan monesti sitten yöksi, että sain nukkua. Parempi minusta se oma isä on vauvan hoitajana kuin joku ihan ventovieras latenhoitaja. Olettaen siis, että isa on ihan ok isä. Meillä ainakin raskas ensi kuukausi teki sen, että mies ja lapsi on hyvin kiinteässä suhteessa, enempi kuin isät yleensä.
Tapaat lapsia niin miten helpointa on. Vauva ei muodosta suhun heti vastaavaa kiintymys suhdetta kuin isäänsä, mutta todennäköisesti ottaa mallia isommista sisaruksista. Se tajuaa ehkä helpommin että olet erityinen aikuinen, koska näkee ja aistii, että olet sitä sisaruksilleen. Toivottavasti asiat menevät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vauvahan voi olla sun kanssa sairaalassakin, mutta ilmeisesti sulla on jotkut rankat hoidot tulossa? Itse olin sektiokomplikaatioiden takia kuukauden sairaalassa. Vauva oli vaihtelevasti joko isän kanssa kotona tai sitten mun kanssa sairaalassa. Hoitajat otti vauvan monesti sitten yöksi, että sain nukkua. Parempi minusta se oma isä on vauvan hoitajana kuin joku ihan ventovieras latenhoitaja. Olettaen siis, että isa on ihan ok isä. Meillä ainakin raskas ensi kuukausi teki sen, että mies ja lapsi on hyvin kiinteässä suhteessa, enempi kuin isät yleensä.
Periaatteessa voisi olla kanssani sairaalassa, käytännössä vauva olisi kuitenkin enimmäkseen hoitajien hoidettavana, joten on minusta/meistä parempi, että sitten kun vauva pääsee kotiin niin on isänsä ja tietysti myös sisarustensa kanssa. Mies on todella hyvä isä, mutta meidän yhteiselo ei vaan loppujen lopuksi toiminut, valitettavasti.
ap