Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtee järki! 4 v kakkaa VAIN VAIPPAAN!

Vierailija
18.07.2016 |

On juuri täyttänyt neljä. Päiväkuiva ja ilman vaippaa päivisin on ollut 2-vuotiaasta saakka. Olen nyt suurella kärsivällisyydellä siis odottanut kaksi vuotta että alkaa kakkaamaan pyttyyn. Mutta ei vittu ei millään. Mikään lahjonta, harhauttaminen tai kiristäminen auta. Pitkään ollaan myös oltu niin ettei kiinnitetä asiaan minkäänlaista huomiota ja useaan kertaan tätä koitettu.

En oikeasti JAKSA enää edes nostella tuota että saa pyllyn pestyä. Ongelma on että tarvitsee vielä yövaipan, tai kastelee sänkynsä läpimäräksi. Ja yövaippaan sitten aina päivän panttaamisen jälkeen tekee sen kakan. Eilen pitkitin yövaipan laittoa tosi pitkälle, jolloin ekan kerran sitten kakkasi hädissään HOUSUUNSA. Äsken meni niin hermo (ekaa kertaa!) että kannoin väkisin sille pytylle. Mutta ei, ei millään.

Mitä ton kanssa oikeasti voi tehdä???!!!!! Neuvolastakaan ei tuu mitään apua tilanteeseen :/ Tutuille en kehtaa edes kertoa. Tuntuu että ollaan yksin tämän ongelman kanssa, muilla ton ikäset on jo pitkään kakkineet edes pottaan...

Pottakin on meillä ehdoton ei ei, ja samaten ne pienennysrinkulat. Ei auta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen kakkasi vaippaan muistaakseni vielä viisivuotiaana. Oli kylläkin päivä- ja yökuiva. Syynä oli pelko että kakkaaminen sattuu aikaisemman kovavatsaongelman vuoksi ilmeisesti. Mitä nelivuotias sanoo syyksi? Osaako hän kertoa kakkahädästä?

Tiedän että on pirun vaikeaa olla hermostumatta mutta yritä. Se saa lapsen lisää paniikkiin. Annoimme meillä lapsen kakata rauhassa vaippaan. Poika aina pyysi vaippaa, kun oli kakkahätä. Kerran sitten steppasi hulluna ja huusi että kova hätä. Nappasin huutavan lapsen kainaloon ja vein pytylle. Ei pystynyt pidättämään ja kakkasi pyttyyn. Poika alkoi melkein itkemään ilosta ja sanoi, että ei se äiti sattunutkaan. Samalla siis selvisi syy. Ei pystynyt syytä sanomaan aikaisemmin, ei varmaan itsekään tiennyt (eli teidän 4 vee ei välttämättä myöskään osaa kysyttäessä yksilöidä). Tämän jälkeen loppui vaipan käyttö kuin seinään.

Toisaalta lapsi on vasta pieni. Eikä muihin lapsiin kannata verrata. Odota rauhassa, että on kokonaan kuiva. Peset pepun vaikka suihkussa niin ei tarvi nostella. Opeta lapsi käymään potan sijaan suoraan pytylle ilman rinkuloita. Vessahommat ovat herkkää aluetta, joten ota iisisti.

Tsemppiä ja voimia. Tilanne on turhauttava, tiedän.

Vierailija
2/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti, kyllä kaikki terveet ihmiset kakkaavat pönttöön viimeistään täysi-ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakka tulee pottaan, saa jäätelön. Jos ei, äiti syö jäätelön.

Kiristys, uhkailu,lahjonta. Toimii.

Vierailija
4/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kakka kova? Helpompi tehdä rentona vaippaan kuin pönttöön äkistellen?

Vierailija
5/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ummetus tai muu kakkaamisen kivulloisuus on tuollaiseen syynä. Antaidin ummetuslääkettä pienen määrän säännöllisesti niin ei pysty panttaamaan kakkaa josko menis sit mieluummin pöntölle kuin kakkais housuun.

Pylly kannattaa tietty pestä pöntöllä kösisuuhkun kanssa eikä nostaa noin isoa mihinkään lavuaarin ylle. Tai sut tosiaan saa itse pestä itsensä suihkussa.

Vierailija
6/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin poika kakkadi vaippaan vielä 3.5 v vaikka oli ollut päivä ja yökuiva jo vuoden.

Hänellä oli kyllä jonkun verran ollut ummetus vaivaa pienempänä mutta tässä vaiheessa siitä oli jo puolitoista vuotta aikaa.

En siis ihan keksi syytä tuohon, jotenkin se jännitti tai pelotti häntä kai ja vaippaan kakkaaminen tuntui turvalliselta.

Pyysi siis vaipan kun tuli kakkahätä ja minä laitoin.

Välillä aina kyselin koska luulee että voisi kakata pottaan ja puhuttiin mitä hienoa se olisi.

Sitten vaan yhtenä päivänä päätti itse tehdä sen ja vaippaa ei sen koommin tarvittu.

Suuttuminen ja painostus on varmaan kyllä vaan haitaksi. Koita jaksaa ja kuunnella lasta, lempeästi vaan rohkaista suuttumisen sijasta.

Perheneuvolasta voisi myös kysyä vinkkejä.

Vierailija
7/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 v (poika) tekee tarpeensa vain ja ainoastaan vaippaan. Harvakseltaan pissaa pottaan, vaikka useita kertoja päivässä pottaillaan. Kakkaa yleensä illalla mentyään nukkumaan. Tehnyt niin vauvasta asti. Ei oo väliä onko kakka normaalia, löysää vai kovaa, aina sama juttu.

Kotipihassa on ilman vaippaa, silloin yleensä pissaa housuun. Tulee kiljuen pissahätää kun housut on jo märät.

Epätoivoa täälläkin, on koitettu kaikkea mitä on keksitty ja mitä ehdotettu. Mikään ei toimi, ei kiristys eikä lahjonta. Eihän se nyt voi olla noin vaikeaa pissata pottaan, eihän?

Vierailija
8/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kakka tulee pottaan, saa jäätelön. Jos ei, äiti syö jäätelön.

Kiristys, uhkailu,lahjonta. Toimii.

Oikeesti, kokeile tätä. Veikkaan, että syöt vain kerran sen jäätelön, korkeintaan kaksi ja sen jälkeen ongelmaa ei ole. Tuu kertomaan sitten, miten kävi.

Vierailija
9/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli myös vaikeuksia kakkaamisen kanssa, vaikka muuten oli kuiva. Tää ongelma poistu kun meni päiväkotiin ja siellä oli ne pienet vessan pytyt.

Vierailija
10/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen osasi pidätellä pissaa vaikka vuorokauden. Oli yökuiva ja päiväkuiva 2 v 2 kk, vaipan pois jättäminen ei silti heti onnistunut koska ei halunnut edes kokeilla pottaa. Tarraviholla ja palkinnoilla tästä selvittiin, asiasta keskusteltiin jonkun aikaa, haettiin yhdessä tarrat ja vihko ym.

Seuraavat kaksi oppivat potalle nopeasti, isosiskon esimerkki oli vahva.

Neljäs oppi myös nopsaan, muttakakkaaminen oli sen verran outoa, että rupesi pidättelemään ennen kuin meni kakalle. Siitä tuli sitten ongelmia, niistä selvittiin kun kerroin miksi pitää heti mennä potalle kun tulee hätä. Tajusi sen lopulta.

Ota lapsi mukaan vessaan kanssasi, potta viereen. Kannustat aina kokeilemaan, kerrot kuinka mukavaa on olla ilman vaippaa. Saa ostaa pikkareita/kalsareita niin kuin vanhemmatkin. Kerro että kaikki ovat joutuneet opettelemaan potalla käynnin, äiti, isä, isovanhemmat... Semmoista positiivista jutustelua, ei pakottamista. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa kiinnostaa.

Ja meillä sai tarran kun kokeilikin pottaa.

Vierailija
11/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Se vaan kun olen nyt kaksi vuotta yrittänyt hyvällä. On ollut vaikka minkälaista tarrakirjaa ja palkinto-ohjelmaa, on luvattu lelukaupan upein rekka-auto, olen kannustanut ja kehunut ja selittänyt, kysynyt miksi ei halua saamatta vastauksia, olen käynyt vessassa kaksi vuotta ovi auki ja näyttänyt mallia ja ANTANUT VAAN OLLA ja odottanut että kasvaa...

Siksi olen niin turhautunut, kun mikään ei auta. Kakka on vaihtelevaa, yleensä melko löysää.

Vierailija
12/17 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sellaista, että laita lapsen itse laittamaan kakkapökäleen housuistaan pönttöön ja itse huuhtelemaan pöksynsä. Meillä tämä toimi vilkkaasti.

Vierailija
13/17 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuttavaperhe, jonka poika vielä 6-v kakkasi housuihinsa. Hänellä todettiin sittemmin lievä kehitysvamma.

Vierailija
14/17 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakkaa vaippaan tai housuun niin kai sitten lapsi itse ottaa kakkavaipan pois, laittaa roskiin ja pesee pyllyn tai pesee kakkahousut ym.

Niihän se normaali 4v.kin jo itse pyyhkii pyllyn kun käy kakalla vessanpytyllä, vetää vesssan ja pesee kädet.

Toki opastat kuinka pesut ym hoituu mutta ei 4v. tarvitse enää vauvatasoista hoitoa vaikka vaippaa käyttäisikin.

Eiköhän se potta ja pytty kelpaa kun pitää omat kädet sotkea eikä äiti enää hoida kakkahommia niinkuin vauvalle.

Kyllä meilläkin kuopus oli ihan järkyttynyt kun piti alkaa itse pyyhkimään pylly...että hänkö nyt "koskisi kakkaan" ;) Olisi ollut vaan äidin tehtävä...juu ei!

Vierailija
15/17 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sitä, että lapsi menee ensin pöntölle vaippa päällä ja kakkaa siten. Eli lapsi kakkaa ihan oikeassa paikassa, mutta vaippaan. Kun tämä sujuu, tee seuraavalla kerralla vaippaan reikä. Vähitellen suurenna reikää, kunnes vaippaa ei enää tarvitakaan. Tämä voi hyvin toimia, jos lapsi jostain syystä pelkää pönttöön kakkaamista ja esim. kuvittelee sen tekevän kipeää.

Vierailija
16/17 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo johtui pahasta unmetuksesta. Saimme lähetteen kuntamme ummetushoitajalle ja lastenlääkärille. Suljettiin verikokein pois keliakia ja tutkimuksella rakenteelliset poikkeavuudet. Hoidoksi Pegorionia todella pitkään, ainakin pari vuotta. Johan alkoi helpottaa. Hyvin nopeasti onnistui kakkaaminen vessaan.

Kakkaamisesta ei saa tehdä isoa numeroa. Lapselle pitää antaa kakkarauha, myös hoidossa. Joillakin esim yhteinen vessatila päiväkodeissa on iso EI.

Vierailija
17/17 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kakkaa vaippaan tai housuun niin kai sitten lapsi itse ottaa kakkavaipan pois, laittaa roskiin ja pesee pyllyn tai pesee kakkahousut ym.

Niihän se normaali 4v.kin jo itse pyyhkii pyllyn kun käy kakalla vessanpytyllä, vetää vesssan ja pesee kädet.

Toki opastat kuinka pesut ym hoituu mutta ei 4v. tarvitse enää vauvatasoista hoitoa vaikka vaippaa käyttäisikin.

Eiköhän se potta ja pytty kelpaa kun pitää omat kädet sotkea eikä äiti enää hoida kakkahommia niinkuin vauvalle.

Kyllä meilläkin kuopus oli ihan järkyttynyt kun piti alkaa itse pyyhkimään pylly...että hänkö nyt "koskisi kakkaan" ;) Olisi ollut vaan äidin tehtävä...juu ei!

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä tällä palstalla. Toisten mielestä on niin hienoa, että 3-4-vuotiaat pistetään sotkemaan oman kakkansa ja paperin ja pahimmassa tapauksessa vielä vaipankin kanssa. Kihomadot sitä ainakin kiittävät. Pikkulapsen käsienpesu on yhtä tyhjän kanssa, jos kynnet on lyöty siihen itseensä.

Meillä viisivuotias on tehnyt kakat pönttöön jo neljä vuotta ja pyyhkiikin pääsääntöisesti itse, mutta minä suihkutan hänet sitä ennen. Hän järkyttyi, kun kerran vihjaisin, että hän voisi käydä isolla tarpeella päiväkodissakin - ei kai kukaan ole sellainen sottapytty että kakkaa pesemättä pyllyään.

Mieluummin kasvatan lapseni tässä asiassa pikkuisen liian siistiksi kuin yhtään liian likaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi