Jos saisit diagnoosin 2tyypin diabeteksesta, mitä tekisit?
1: muuttaisit ruokavaliota. Joo, mutta miten?
2: jatkaisit samoin kuin ennenkin, mutta lääkkeiden voimalla?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain diagnoosin jokunen vuosi sitten. Mitään ei tarvinnut muuttaa elämässä, vain lääke pitää ottaa säännöllisesti.
Kerrotko tarkemmin. Siis söit kuin ennenkin ja pistit inskaa?
Ei minun tarvitse pistää insuliinia. Otan metformiinipillerin aamuin illoin.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka, liikunnallinen ja syön terveellisesti. Diabeteshoitaja ja lääkäri ovat molemmat tarkistaneet ruokavalioni. Oli pakko ottaa käyttöön insuliini, muu ei auttanut.
Onko sinulla ykkös- vai kakkostyypin diabetes?
Olen normaalipainoinen/hoikka, liikun säännöllisesti ja ruokavaliokin on kunnossa, ihmettelisinsuuresti diagnoosia. Toki jättäisin kesäjäätelöt minimiin, mutta muuten menisin lääkkeillä ja hommaisin verensokerimittarin, että saisin tarkkailla hoitotasapainoa.
Lääke olisi ainoa mahdollisuus. Syön jo nyt hiilihydraatteja hyvin vähän, joten niitä ei enää voisi vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka, liikunnallinen ja syön terveellisesti. Diabeteshoitaja ja lääkäri ovat molemmat tarkistaneet ruokavalioni. Oli pakko ottaa käyttöön insuliini, muu ei auttanut.
Et kuitenkaan itse ole miettinyt syömisiäsi? Tiedätkö itse, mitä kannattaa syödä?
En tiedä mitä muuta enää voisin muuttaa kun olen jo tehnyt elämäntaparemontin, toki paino saa vielä laskea mutta muuten nykyiset ruoka ja liikunta tottumukset olisi ok myös diabeetikolle.
Luulen kyllä että jossain vaiheessa tauti kyllä iskee vaikka tekisin mitä, on sen verran vahvat sukurasitteet ko. tautiin.
Vierailija kirjoitti:
Sain diagnoosin jokunen vuosi sitten. Mitään ei tarvinnut muuttaa elämässä, vain lääke pitää ottaa säännöllisesti.
Näin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin yllättynyt koska en ole pitänyt alipainoisten sairautena.
Voi sen saada, jos se on perimässä
On olemassa 2 tyypin diabetestyyppi, johon sairastuvat normaalipainoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin.
Miksi et halunnut muuttaa mitään?
Tekisin ruokaremontin: ei lainkaan enää nopeita hiilareita, ei mitään kovia rasvoja, paljon kasviksia joka päivä ja joka päivä rasittavaa liikuntaa min. 1 h. Jos tupakoisin, lopettaisin. Samoin, jos käyttäisin alkoholia, senkin jättäisin. Liikunta polttaa viskeraalista rasvaa. Viskeraalinen rasva taas on syynä metaboliseen oireyhtymään. Metabolisesta oireyhtymästä "puhkeaa" kakkostyypin diabetes. Jos minulla todettaisiin metabolinen oireyhtymä, aloittaisin em. elintaparempan ja ehkä välttäisin kakkostyypin diabeteksen puhkeamisen kokonaan.