Synnyttäessä, kumpi tapa on oikea ponnistaa?
Jotkut sanoo että pitää työntää pimpillä, toiset sanoo että pitää tehdä kuin kakkaisi.
Kumpi on nyt se oikea vai teittekö molemmilla vuorotellen?
Pelottaa :/
av-mamma rv 39
Kommentit (48)
Mä työnsin pimpillä, siis koittaa parhaansa kohdistaa sen ponnistamisen pimpin suuntaan. Toista tosin synnyttäessä se painoi kipeästi häntäluuhun ja mulla oli joka puolella kamala paineentunne jota ponnistaminen vaan pahensi, joten silloin välillä ponnistin ihan miten sattui, kunhan vaan ponnistin. Ekan synnytin täysin hiljaa, ponnistamiseen keskittyneenä. Tokan synnytin täysillä karjuen, siis se paineentunne oli aivan kamalaa!
Molemmat on varmaankin hyviä tyylejä. Tsemppiä!
Kätilö neuvoi ja näytti sormella ponnistuspisteen. Ja kun ponnistusvaiheessa on pakko ponnistaa niin kyllä luonto hoitaa 👍 Ihan rauhallisesti
Jotkut sanoo, että pitää "paskantaa". Toiset väittää, että pitää työntää lantionpohja-/pimppilihasilla. Joidenkin mielestä kuuluu ponnistaa vatsalihaksilla. Ota tästä sitten selvää... O.o
Vierailija kirjoitti:
Kätilö neuvoi ja näytti sormella ponnistuspisteen. Ja kun ponnistusvaiheessa on pakko ponnistaa niin kyllä luonto hoitaa 👍 Ihan rauhallisesti
Kaikille vaan ei tule tarvetta ponnistaa. Neljä lasta saatu silti ilman tuotakin. t: 4
ÄLÄ TEHTAILE NÄIN VAMMAISIA ALOITUKSIA. ITSESTÄÄNSELVYYS.
Kakkatyylillä minä. Aloituksessa ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vaan ei tule tarvetta ponnistaa. Neljä lasta saatu silti ilman tuotakin. t: 4
Yleensä tuo tapahtuu kun kätilö pistää ponnistamaan liian aikaisin. Vaikka olisi täysin auki niin pitäisi odottaa että se ponnistamisen tarve tulee.
Mun käsitykseni vauva tulee siitä välistä eli olen kohdistanut ponnistamisen emättimeen. Toki siinä on viereisetkin lihakset niin vatsa- kuin peräpuoleltakin käytössä.
Kyllä se luonnistuu! Onnea synnytykseen, jos siis omasta puolestasi kyselet.
Mä "kakkasin". Ajattelin että se on tehokkaampaa? En sitten tiedä xD
Tästäkö se sanonta tulee ettei tuu lasta eikä paskaa hih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuo tapahtuu kun kätilö pistää ponnistamaan liian aikaisin. Vaikka olisi täysin auki niin pitäisi odottaa että se ponnistamisen tarve tulee.
Tajusin toisen synnytyksen yhteydessä, että olisin esikoisesta voinut ponnistaa jo kaksi tuntia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin toisen synnytyksen yhteydessä, että olisin esikoisesta voinut ponnistaa jo kaksi tuntia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljännen lapsen pusasin ulos ilman kunnon supistuksia, niiden takaisin tuloa kyllä varrottiin, ei hoputettu. Kyllä ponnistaminen onnistuu ilman hyviä supistuksia, ja supistusten välissäkin. Ponnistusajat olleet 10 minuuttia.
Vatsalihaksilla pystyy itse jeesaamaan.
En ole käyttänyt lääkkeellistä kivunlievitystä enkä ponnistanut ennen kuin keho on alkanut itse ponnistaa. Eli mulle kysymys on yhtä outo kuin että mikä on oikea tapa yrjötä oksennustaudissa.
Mää työnsin ainakin vatsalihaksilla (ihan rapakuntoisilla), ei tarvinnut kuin kaksi ponnistusta ja vauva oli ulkona. Samaa aion tehdä myös seuraavassa synnytyksessä :)
mulle sanottiin, että ponnista kuin sulla olis kakka kovalla.... no, ei varmaan menny tyylipuhtaasti ja sattukin ihan perhanasti sekä repesin epparista huolimatta aika lailla - mutta lopputulos palkitsi 1000%:sti! luonto hoitaa.
Se, millä se vauva tulee ulos.