Lähihoitajaksi + lukiokurssit
Olen ajatellut opiskella lähihoitajaksi. Haluaisin kuitenkin käydä lukion pitkän matikan. Kaupungissani amiksen opiskelijat voivat opiskella ilmaiseksi iltalukion kursseja. Onkohan ihan mahdoton ajatus opiskella lähihoitajan tutkinto ja samalla nuo pitkän matikan kurssit? Kuinka vaativia lähihoitajaopinnot ovat? Kaksoistutkintoa en halua suorittaa...
Kommentit (3)
Kiitos vastauksesta!
Olen ajatellut suorittaa 1-2 kurssia per jakso. Katsoin, että iltalukiossa opetusta olisi kello 17-20.30. Täytyy selvitellä amikselta onko siellä noin myöhään opetustunteja. Lähinnä myös mietityttää se, ehdinko panostaa molempiin juttuihin. Haluaisin kuitenkin hoitaa kaikki opinnot kunnialla ja hyvin arvosanoin eikä minulla ole juuri tietoa siitä, kuinka vaativia opinnot tulevat olemaan.
Jos täällä on joku lähihoitajatutkinnon suorittanut niin kuulisin mielelläni kokemuksianne opinnoista!
Suurin osa pitkän matematiikan kursseista vaatii esitiedokseen edelliset kurssit, eli käytännössä pystyt suorittamaan yleensä vain yhden kurssin per jakso. Poikkeuksena on osa syventävistä (valinnaisista) kursseista, joita voi suorittaa, kun tietyt pakolliset kurssit on suoritettu.
Tämä selviää vain sillä, että otat yhteyttä paikkakuntasi amikseen ja iltalukioon ja kysyt sieltä. Periaatteessa mitään estettä ei ole, mutta käytännössä voi tulla esteitä siitä, jos pitkän matikan kurssien tunnit ovat samaan aikaan kuin jotkin pakolliset lähihoitajaopiskeluun kuuluvat tunnit tai harjoittelu. Pitkä matematiikka vaatii käytännössä läsnäoloa, jotta pysyisit mukana. Lisäksi pitkän matematiikan kotitehtäviin kuluu tyypillisesti puolesta tunnista tuntiin jokaisena sellaisena päivänä, kun seuraavana päivänä on matikkaa. Kotitehtävistä pystyy kyllä usein jonkin aikaa luistamaan, mutta silloin putoaa automaattisesti kärryiltä, ja viimeistään seuraavan kurssin kanssa tulee ylivoimaisia vaikeuksia.