Miten iltakukkujasta luontaiseksi aamuvirkuksi
Olen luonnostaan ilta-aktiivinen ja varsinkin näin masentuneena ei alkuunkaan huvittaisi mennä iltaisin sänkyyn. En nukahda helposti vaan unettomana makaaminen aiheuttaa sen että ikäviä asioita pyörii mielessä. Mieluiten menisin nukkumaan siten, että lueskelen esim. puhelimesta jotain siihen asti että silmät eivät pysy enää auki, jolloin nukahtaminen hoituu kivuttomimmin. Ikävä kyllä tällä tavoin nukahtaessa kello on usein jotain 3-4 aamulla. Nukun aamuisin myöhään ja päivät tuntuvat menevän ohi kun ne alkavat reippaasti puolenpäivän jälkeen.
Haluaisin nukahtaa iltaisin helposti ja herätä virkeänä 7-8 aikoihin niin että saisin aamuisinkin jotain aikaan. Vinkkejä?
Kommentit (6)
Olen siis itsekin luonnistani iltavirkku. Olen kuitenkin töissä eli pakkokin on herätä 7lta. Tällainen pakollinen elämänrytmi kyllä siis myös pitää ainakin osittain yllä unirytmiä. Ehkä voisit kokeilla vaan laittaa herätyksen aina vaan soimaan tuolloin kasilta?
Luontaista rytmiä on aika hankala muuttaa.
Ja tietenkin ne perusjutut eli jos vain suinkin jaksat, iltapv edes vähän liikuntaa ja iltaisin tietyt rutiinit eli vaikka iltapala klo x, sen jälkeen klo x suihkuun ja ennen nukkumista rutiinit. Opettaisi kroppaa, että nyt on aika rauhoittua nukkumaan. Mulla toimii huonosti kännykkä, koska jään helpommin selaamaan sitä. Kun luen vaikka kirjaa, uni tulee nopeammin.
Ja ennen kaikkea ehkä tärkein juttu olisi terapia. Siellä saa puhua omaa mieltä vaivaavista asioista, eli että ei olisi aivan yksin niiden kanssa kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Olen siis itsekin luonnistani iltavirkku. Olen kuitenkin töissä eli pakkokin on herätä 7lta. Tällainen pakollinen elämänrytmi kyllä siis myös pitää ainakin osittain yllä unirytmiä. Ehkä voisit kokeilla vaan laittaa herätyksen aina vaan soimaan tuolloin kasilta?
Valitettavasti silloin, kun mulla ei ole töitä tai muuta *pakollista* herätystä, niin en "herää" kellon ääneen. :( Tai havahdun siis sen verran, että laitan hälytyksen pois ja menen puolitokkurassa takaisin nukkumaan. Sitten herään tunteja myöhemmin ja tajuan että pieleen meni taas.
Jos on pakko nousta kellon soidessa, niin silloin kyllä nousen ilman ongelmia... Typerää. Mutta en saa tästä vapaaehtoisesta herätyksestä itselleni niin tärkeää, että jaksaisin oikeasti nousta.
Melatoniinia olen kokeillut (3mg) ja se auttaakin hieman nukahtamisessa. Usein ilta on kuitenkin se päivän "kiva" hetki ja en haluaisi mennä kymmeneltä sänkyyn makaamaan. Nyt pitäisi ehdollistaa itsensä siihen, että illalla sänkyyn meneminen on kivaa koska sitten saa nousta aamulla normaaliin aikaan... En vain pysty siihen. ;(
Se puhelimen valo hämää sun ruumista luulemaan että on päivä, siksi nukahtaminen viivästyy (telkkarin ja tietokoneen valossa sama).
En valitettavasti osaa 100varmasti auttaa, mutta ahdistuneena mulla on aivan sama kuin sulla. En halua maata illalla ilman mitään tekemistä, sillä silloin ajatukset alkavat pyöriä päässä
Mulla on auttanut melatoniini. Otan imeskely-tabletteja, annostuksena 3