Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikeat välit siskon kanssa rahan takia - vertaistukea

Vierailija
17.07.2016 |

Luulin jo, että olimme päässeet tästä yli, mutta huomaan että olen vieläkin loukkaantunut ja katkera asioista, joita siskoni sanoi ja teki 2-3 vuotta sitten. Tiedän, naurettavaa, niin kauan aikaa eikä muutenkaan pitäisi muistella vanhoja juttuja. Mutta emme ole koskaan puhuneet niistä eikä ole pyytänyt anteeksi.

Eli, useampi vuosi sitten taloudellisesti meillä alkoi mennä eri tavoin. Itse päätin tehdä väitöskirjan, ja jokainen jolla on siitä kokemusta, tietää että siinä kyllä köyhtyy, verrattuna hyvään yksityissektorin työpaikkaan jollaisesta silloin luovuin. Olin vielä niin kunnianhimoinen, että tein väikkärin täysipäiväisesti, eli apurahoilla ja 1,5 vuoden tutkijanpalkalla.

Samalla kustannukset olivat tosi kovat, varsinkin kun niin hölmön kunnianhimoinen olin, ja kävin ahkerasti mm. kv. konferensseissa. Eli otin opintolainaa.

Pääsin hyvin töihin takaisin yksityissektorille väikkärin jälkeen, tosin palkkakehitys oli jäänyt 4 vuoden työelämästä poissaolon jälkeen pahasti jälkeen.

Joskus harmitti, ettei väikkäriä arvostettu ollenkaan ja elin vaatimattomasti, maksaen opintolainaa pois ja paljonko pienemmällä palkalla kuin koko ajan työelämässä olleet toverini. Mutta oma valinta, oma vastuu.

Sitten sairastuin ja jouduin vuodeksi sairaslomalle. Vanhempani joutuivat auttamaan paljon, myös rahallisesti.

Näinä vuosina siskoni urakehitys oli mennyt ylös kuin raketti. Iso palkka, erinomaiset edut, iso arvostus, aika täynnä itseään mielestäni.

Kun sairastuin ja jouduin rahavaikeuksiin, laittoi välit poikki kun sanoi että on hänelle liian rankkaa, syyllisti minua vastuuttomista ratkaisuista ja yritti "puhua järkeä" vanhemmilleni että minä käytän vanhempiani hyväksi. Sanoi minulle suoraan vielä 2 vuotta sitten, ettei halua olla kanssani koska ei jaksa minua.

Nyt olen tervehtynyt, päässyt kuntoon, takaisin työelämään ja raha-asiatkin alkavat olla hiljalleen kunnossa vaikka paljon työtä se vielä vaatii.

Viimeisen vuoden aikana välit siskooni ovat normalisoituneet, vaikka olemmekin vain vieraskoreita ja tapaamme sukujuhlien yhteydessä, ei muuten.

Yhtäkkiä jostain nyt kun asiat alkavat olla kunnossa minulla, vaikka on vielä tosi paljon rankempaa esimerkiksi rahallisesti kuin siskollani, niin on yllättäen noussut vihaisuus ja katkeruus. Siskoani kohtaan ja äitiäni kohtaan joka kuunteli häntä ja monesti kehui, miten vastuullinen hän on minuun verrattuna.

Vain asiallisia viestejä, kiitos!!!! Mutta miten pääsen yli tästä vihasta ja katkeruudesta?

Tuntuu, että hän hylkäsi minut ja syytti minua silloin kun olin heikoimmillani - nyt tunnen jotenkin inhoa ja halveksuntaa siitä, että kun olen kunnossa niin nyt kelpaan hänelle.

En kuitenkaan halua näitä tunteita koska niistä ei ole hyötyä kenellekkään ja haluan kuitenkin hyvät välit siskooni.

Vertaistukea? Elämänkokemusta? Viisautta?

Ja vain asiallisia viestejä!!!!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näet vain oman totuutesi.

Ehkä vanhempien auttamishalu aiheutti heille rahapulaa ja varmasti huolta jota he putkivat siskollesi.

Ulkopuolelta katsoen elämäsi näyttää siltä että puuhastelit semmosentämmösen väikkärin, matkustelit ja hankit vain velkaa, aiheutit huolta ja sinua piti kantaa ja sairastumisesi aiheutti lopullisen palikkapinon kaatumisen.

Itse asiassa kiitos tästä viestistä. Se on realistinen ja auttaa tosiaan ymmärtämään sitä, miltä tilanne on muille varmasti vaikuttanut.

Vierailija
22/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tajua millaisia tyhmyyksiä olet tehnyt ja mitä huolta olet aiheuttanut? Miksi sinun pitää suomia itseäsi noin hirveästi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sairastuminen oli? Burn out?

Vierailija
24/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhempien auttamishalu aiheutti heille rahapulaa ja varmasti huolta jota he putkivat siskollesi.

Ulkopuolelta katsoen elämäsi näyttää siltä että puuhastelit semmosentämmösen väikkärin, matkustelit ja hankit vain velkaa, aiheutit huolta ja sinua piti kantaa ja sairastumisesi aiheutti lopullisen palikkapinon kaatumisen.

Onko tämmöisillä ihmisillä jotka tällaista kirjoittavat elämässään mitään muuta kokemusta kuin se lähikuppilan räkälä ja varastotyö 8-16? "Semmoisentämmöisen väikkärin" määää en tajjjuuu näist opintohommeleist mittäää määääää

Mulla on kaksikin räkälää missä käyn ettäs tiedät.

Ap kirjoitti itse että hänen väikkäriään ei arvostettu.

Vanhemmat auttaa ja saa auttaa ja jos siskolla menee hyvin häntä tuskin harmittaa kun ei itse saa isin apurahoja. Luultavimmin on vaan käydessään kuullut säkillisen huolta ja murhetta mitä avun saaja ei tietenkään kuule.

Ei siskoon ole pakko olla puheväleissä, jos haluaa kuitenkin olla niin ehdottaisin korvien avaamista. Kuulla se toinenkin puoli: miksi on kärttyinen.

Siis en toki enää saa vanhemmilta rahaa, vain sairauden aikana ja senkin maksan velkana takaisin.

Väikkäriä arvostettiin erittäin paljon perheessä, suvussa ja tuttavapiirissä, sillä suurin osa tuttuja ja sukulaisia jo useamman sukupolven taakse on väitelleitä.

Väikkäriä vain ei arvosteta monesti työelämässä. Tästä oli kyse, eli siihen käytetyt vuodet ovat menetettyjä palkan nousun suhteen. Eli jos olet töissä 4 vuotta niin palkkasi nousee jatkuvasti (liike-elämässä). Jos teet väikkäriä, sitä ei lasketa.

Vierailija
25/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit, että sisko on sanonut, että "ei halua olla kanssani, koska ei jaksa minua."

Ja ne kulut, jotka sulle vanhemmat maksoi, oliko ne terapiakuluja?

Näitä kun mietin, siskosi ratkaisu asettuu ehkä ihan ymmärrettävään valoon. Hän tekee hampaat irvessä hommia, kenties burnoutin partaalla, mutta sinua vaan hellittiin välivuosien jälkeen. Hän on osaton ja vanhemmat ei välitä hänestä, kun ajattelevat, että kyllä se pärjää, kun sillä kerran on hyvä ura.

Vierailija
26/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli oikeasti viisas ja realistinen viesti. Sillä se on totta, tuolta se helposti saattoi näyttää.

Ja itse asiassa saattoi ollakin, sillä kyllä minua varoiteltiin ennen väikkäriä, että se aiheuttaa vaikeuksia työuralla ja jokainen joka leikkiin lähtee, tietää että ne vuodet jotka sitä tekee ovat todella rahallisesti tiukkoja.

Vierailija
27/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämmöisillä ihmisillä jotka tällaista kirjoittavat elämässään mitään muuta kokemusta kuin se lähikuppilan räkälä ja varastotyö 8-16? "Semmoisentämmöisen väikkärin" määää en tajjjuuu näist opintohommeleist mittäää määääää

Mulla on kaksikin räkälää missä käyn ettäs tiedät.

Ap kirjoitti itse että hänen väikkäriään ei arvostettu.

Vanhemmat auttaa ja saa auttaa ja jos siskolla menee hyvin häntä tuskin harmittaa kun ei itse saa isin apurahoja. Luultavimmin on vaan käydessään kuullut säkillisen huolta ja murhetta mitä avun saaja ei tietenkään kuule.

Ei siskoon ole pakko olla puheväleissä, jos haluaa kuitenkin olla niin ehdottaisin korvien avaamista. Kuulla se toinenkin puoli: miksi on kärttyinen.

Kiitos. Vastauksesi ovat viisaita. Realistisia.

Vierailija
28/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli oikeasti viisas ja realistinen viesti. Sillä se on totta, tuolta se helposti saattoi näyttää.

Ja itse asiassa saattoi ollakin, sillä kyllä minua varoiteltiin ennen väikkäriä, että se aiheuttaa vaikeuksia työuralla ja jokainen joka leikkiin lähtee, tietää että ne vuodet jotka sitä tekee ovat todella rahallisesti tiukkoja.

Mutta ymmärsin, että tämä ei ollut se aloituksesi pointti? Vaan siskosi suhtautuminen. Jotain siellä on muutakin pakko olla, koska jos siskosi olisi näreissään vain tuosta, niin et varmaankaan olisi katkera, koska sä siis hyväksyt tuon. Siellä on jotain muuta. Mitä?

Vierailija
29/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on todella hienoa, että maksat vanhemmillesi velkaa takaisin. Ei siskosi varmasti ole huolissaan mistään perinnöistä, vaan vanhemmistasi, jotka ovat joutuneet huolehtimaan ja murehtimaan sinusta. Paras keino näyttää siskollesi ja vanhemmillesi, että olet omillaan toimeentuleva ihminen, josta ei tarvitse enää murehtia, on keskittyä nyt omaan elämään. Ei sinun tarvitse olla siskosi paras kaveri.

Vierailija
30/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti kirjoitti:

En nyt oikein tajua millaisia tyhmyyksiä olet tehnyt ja mitä huolta olet aiheuttanut? Miksi sinun pitää suomia itseäsi noin hirveästi?

Olen ollut vihainen itselleni väikkärin tekemisestä, sillä se oli oma päätös. Se oli myös lähtölaukaus rahaongelmiin.

Minulla kun oli hyvä työpaikka josta luovuin koska unelmani oli lapsesta asti ollut väikkäri. Minua varoiteltiin siitä, miten paljon alallani väikkäri tuhoaa uraa, mutta halusin uskoa että pystyn pääsemään vaikeuksien yli. Totuus kuitenkin oli, että väikkäri työelämässä on ollut haitta. Vasta nyt olen onnistunut löytämään suureksi hämmästyksekseni paikan, jossa sitä jopa arvostetaan, tai se ei ainakaan ole iso haitta.

Vierailija
31/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa lisää tuosta sairastumisesta? Mitä ratkaisujasi sisko kritisoi? Liittyvätkö ne sairauteen, sen hoitoon tai muuhun elämässäsi?

Oliko kyse peliriippuvuudesta, alkoholismista, mt-ongelmista vai mistä? Otitko pikavippejä ja muuta?

Vierailija
32/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtäkkiä jostain nyt kun asiat alkavat olla kunnossa minulla, vaikka on vielä tosi paljon rankempaa esimerkiksi rahallisesti kuin siskollani, niin on yllättäen noussut vihaisuus ja katkeruus. Siskoani kohtaan ja äitiäni kohtaan joka kuunteli häntä ja monesti kehui, miten vastuullinen hän on minuun verrattuna.

Vain asiallisia viestejä, kiitos!!!! Mutta miten pääsen yli tästä vihasta ja katkeruudesta?

Tuntuu, että hän hylkäsi minut ja syytti minua silloin kun olin heikoimmillani - nyt tunnen jotenkin inhoa ja halveksuntaa siitä, että kun olen kunnossa niin nyt kelpaan hänelle."

Totuus on täällä jossain?

Miksi pitää aina vähätellä niitä omia tuntemuksia? Että "ehkä se olin minä, joka valitsemalla tyhmästi ansaitsin siskon hylkäämisen? Että ehkä se olin minä joka tyhmyyttäni uurastin kovaa ja halusin ottaa riskin ja parempaa uraa? Että ehkä se olin minä kauhea kamala ihminen, jolle äidinkin piti verrata siskoani, joka on niin paljon parempi?"

Olipa tosi kamalia virheitä. Ei minusta.

Vierailija
33/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivikissaäiti kirjoitti:

Olen ollut vihainen itselleni väikkärin tekemisestä, sillä se oli oma päätös. Se oli myös lähtölaukaus rahaongelmiin.

Minulla kun oli hyvä työpaikka josta luovuin koska unelmani oli lapsesta asti ollut väikkäri. Minua varoiteltiin siitä, miten paljon alallani väikkäri tuhoaa uraa, mutta halusin uskoa että pystyn pääsemään vaikeuksien yli. Totuus kuitenkin oli, että väikkäri työelämässä on ollut haitta. Vasta nyt olen onnistunut löytämään suureksi hämmästyksekseni paikan, jossa sitä jopa arvostetaan, tai se ei ainakaan ole iso haitta.

Ehkä se ei ole mitekään sattumaa, että sinä löysit sellen työpaikan, vaan sinä olit sen ansainnut. Minustaon aina ihanaa, kun joku kykenee toteuttamaan lapsuuden unelmansa, siis en käsitä ihmisiä, jotka koittavat heittää kapuloita rattaisiin siinä. Olet selvinnyt, kenelle sen pitäisi olla katkeruuden aihe? Siskollesiko? Vanhemmillesi? Miksi? Keitä varten hekin tässä maailmassa ovat? Myös sinua.

Asetelmanne on lievästi hassu, jos sinua arvostellaan.

Vierailija
34/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä väikkäriä ei kannata lähteä tekemään jos ei ole palkallista väikkäripaikkaa tutkimusryhmässä joka maksaa ne konferenssit....

Vierailija
35/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ymmärsin, että tämä ei ollut se aloituksesi pointti? Vaan siskosi suhtautuminen. Jotain siellä on muutakin pakko olla, koska jos siskosi olisi näreissään vain tuosta, niin et varmaankaan olisi katkera, koska sä siis hyväksyt tuon. Siellä on jotain muuta. Mitä?

Totta, en ole itsekään varma, mitä. Luulen, että yksi on katkeruus siitä, että koin, että hän halveksi minua väikkärin takia. Oikeasti, sellaisia ihmisiä on paljon, varsinkin liike-elämässä.

Vierailija
36/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä väikkäriä ei kannata lähteä tekemään jos ei ole palkallista väikkäripaikkaa tutkimusryhmässä joka maksaa ne konferenssit....

Sain niihin kaikkiin apurahoja. Apurahat ja tutkijanpaikat eivät kuitenkaan kata kaikkea.

Ja summat verrattuna liike -elämän palkkaan ovat hyvin erilaisia.

Vierailija
37/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivikissaäiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, en ole itsekään varma, mitä. Luulen, että yksi on katkeruus siitä, että koin, että hän halveksi minua väikkärin takia. Oikeasti, sellaisia ihmisiä on paljon, varsinkin liike-elämässä.

Onneksi sinulla on nyt se työpaikka, jossa työtäsi arvostetaan! Ikävää, jos siskosi halveksi sinua väikkärin takia, se on väärin häneltä. Vanhempasi voisivat hieman ajatella sitäkin, miten kivaa on kehua, etä otapa mallia siskosta, joka halveksii sinun tekemisisäsi. Menkööt hekin vain itseensä.

Vierailija
38/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sairastuminen on ollut alkoholismi tai muu vastaava ja työpaikka meni alta, ei ihme että sisko on vähän nyrpeä?

Hyvä että sait elämäsi hallintaan. Kyllä tuo alkoholismi ottaa läheisiltäkin paljon, vähän kauemmin kun olet selvänä pystyt ymmärtämään läheisten tunteita paremmin. Tsemppiä!

Vierailija
39/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivikissaäiti kirjoitti:

Ehkä se ei ole mitekään sattumaa, että sinä löysit sellen työpaikan, vaan sinä olit sen ansainnut. Minustaon aina ihanaa, kun joku kykenee toteuttamaan lapsuuden unelmansa, siis en käsitä ihmisiä, jotka koittavat heittää kapuloita rattaisiin siinä. Olet selvinnyt, kenelle sen pitäisi olla katkeruuden aihe? Siskollesiko? Vanhemmillesi? Miksi? Keitä varten hekin tässä maailmassa ovat? Myös sinua.

Asetelmanne on lievästi hassu, jos sinua arvostellaan.

Siinä on vain siis se, että jos olisin ollut koko ajan liike-elämän palveluksessa, ei sairastuminen olisi aiheuttanut mitään rahallisia ongelmia. Itse asiassa sitä ei todennäköisesti olisi edes tapahtunut.

Apurahoilla ja tutkijanpalkalla tehty väitöskirja, jonka aikana säästöjä ei kertynyt ja menin hölmöyttäni ottamaan opintolainaa (koska esimerkiksi tutkijakoulu maksoi vain yhden kv. konffan vuodessa), aiheutti sen, että sairaus toi taloudelliset ongelmat. Ja pitkälti aiheutti sairastumisen.

Vertailuna, liike -elämässä sillä polulla jossa olin, on aivan normaalia ansaita kuukaudessa saman kuin tutkija vuodessa. Ja tutkija joutuu vielä kattamaan omia kulujaan, jotka taas yritys kattaa.

Eli hylkäsin todella ison kasan rahaa väikkärin takia, ja kun se sitten johti monenlaisiin ongelmiin, niin kyllähän siinä varmaan tuli vahvasti läheisille mieleen, että kun minulle oli yritetty puhua järkeä. ...

Vierailija
40/56 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sairastuminen on ollut alkoholismi tai muu vastaava ja työpaikka meni alta, ei ihme että sisko on vähän nyrpeä?

Hyvä että sait elämäsi hallintaan. Kyllä tuo alkoholismi ottaa läheisiltäkin paljon, vähän kauemmin kun olet selvänä pystyt ymmärtämään läheisten tunteita paremmin. Tsemppiä!

Just joo. ... en nyt ehkä tässä lähde sentään noin yksityisiä asioita kertomaan, mutta ei kyllä ollut mikään alkoholismi, pelihimo tms.